ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Lista faptelor care se pot înscrie în cazierul fiscal al unei companii, modificată din 29 ianuarie

06 Februarie 2023   |   Cristina Săulescu, Partener Cabot Transfer Pricing

În total, sunt 251 de fapte contravenționale sau penale care pot fi incluse în cazierele fiscale

 
 
Cazierul fiscal a fost reorganizat la finalul anului, atât din perspectiva faptelor ce vor fi incluse de acum în acest document, cât și din perspectiva modului de organizare, iar noutățile au intrat în vigoare în 29 ianuarie 2023. Cazierul fiscal a fost reglementat ultima oară în 2015, iar de atunci, în ciuda multiplelor modificări la legislația fiscală, contabilă sau vamală, el nu a mai fost actualizat, astfel că nu mai era corelat cu noutățile sancționatorii apărute în ultimii 7 ani.

Guvernul a actualizat cadrul legal al cazierului fiscal prin publicarea în 28 decembrie a HG nr.1.568/2022, care a reorganizat substanțial faptele ce trebuie incluse în document. Pe de-o parte au fost excluse fapte care nu mai sunt incriminate de legislația actuală, dar au fost adăugate unele noi care, deși apăruseră în ultimii ani în legislația fiscală, contabilă și conexă, nu fuseseră preluate și în reglementările care vizează cazierul fiscal. Este vorba, de exemplu, despre sancțiunile ce vizează nedepunerea raportărilor SAF-T sau depunerea lor incorectă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, neraportarea aranjamentelor transfrontaliere sau neîntocmirea sau neprezentarea dosarului prețurilor de transfer.


De asemenea, noua hotărâre de Guvern simplifică modul de organizare a faptelor ce sunt preluate în cazierul fiscal, astfel încât sunt afișate doar denumirile faptelor și actele normative care le prevăd, fiind eliminat cuantumul sancțiunii aplicate, fie ea penală sau contravențională.

Cazierul fiscal reprezintă un mijloc de evidenţă şi urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile şi financiare de către contribuabili, în care se ţine evidenţa persoanelor fizice, juridice şi a entităţilor fără personalitate juridică care au săvârşit fapte de natura infracţiunilor şi contravenţiilor, sancţionate de legile fiscale, contabile, vamale şi de cele care privesc disciplina financiară.   

Cazierul fiscal se utilizează în scopul prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, precum şi al eficientizării de către organele fiscale a procesului de administrare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri ale bugetului general consolidat datorate de către contribuabili, prin asigurarea accesului la informaţii care relevă modul de respectare a legislaţiei fiscale, contabile, vamale şi a disciplinei financiare de către contribuabili.

Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ține evidența contribuabililor de pe întreg teritoriul țării, bază de date la care au acces pentru interogare și emitere toate organele fiscale competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, acestea putând elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliul acestuia.

Certificatul de cazier fiscal se eliberează şi instituţiilor şi autorităţilor publice, la solicitarea acestora, ori de câte ori instituţiile respective trebuie să soluţioneze o cerere a unei persoane fizice, juridice sau a unei entităţi fără personalitate juridică, iar pentru soluţionarea cererii legislaţia specifică prevede prezentarea certificatului de cazier fiscal, acesta putând fi emis şi transmis în formă electronică în baza unui protocol încheiat între instituţia/autoritatea publică şi organul fiscal emitent al acestuia, certificatul fiind valabil şi fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, şi ştampila organului emitent.

De la apariţia Hotărârii Guvernului nr. 1.000/2015, care a organizat ultima oară cazierul fiscal, şi până acum, legislaţia care sancţionează încălcarea disciplinei fiscale, contabile, vamale şi financiare a suferit modificări multiple, astfel că, pe-o parte, au fost introduse noi fapte contravenționale, iar pe de alta, faptele existente fie au fost modificate sau abrogate, fie abrogate și preluate în alte acte normative.

Prin publicarea HG nr. 1.568/2022 care actualizează HG nr. 1.000/2015, Ministerul de Finanțe a corelat toate aceste noutăți legislative din ultimii ani cu cadrul cazierului fiscal, astfel încât acesta să reflecte corect întregul peisaj de sancțiuni care ajung în cazierele fiscale ale companiilor, persoanelor fizice sau entităţilor fără personalitate juridică.

Concret, au fost introduse, spre exemplu, o serie de fapte noi care vor fi înscrise în cazierele fiscale ale contribuabililor, care vizează nerespectarea obligației de depunere a declarației de beneficiar real, nedepunerea declarației privind fișierul SAF-T sau depunerea lui incompletă ori incorectă, precum și nerespectarea obligației de întocmire a dosarului prețurilor de transfer.

De asemenea, în cazierul fiscal vor mai putea fi trecute și reținerea ori încasarea și neplata impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, precum și neraportarea sau raportarea cu întârziere a aranjamentelor fiscale transfrontaliere.

În total, sunt 251 de fapte contravenționale sau penale care pot fi incluse în cazierele fiscale, iar lista lor completă și actualizată poate fi urmărită integral aici.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1986 / 8788
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
Totul despre admiterea la Facultatea de Drept a Universitații București | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății, despre examen: ”În elaborarea subiectelor se va proceda, ca în fiecare an, la câteva inovații de format menite să asigure selectarea candidaților care și-au însușit substanțial materiile concursului, fără a se limita la rutina formatului de subiecte practicat în anii precedenți. În ultimii ani s-a urcat de la 3,8 candidați pe loc spre 5 candidați pe loc cu finanțare publică și sperăm ca în acest an să menținem tendința de creștere a numărului de candidați și implicit a concurenței”
Industria farmaceutică, o ramură strategică pentru reindustrializarea României, este sprijintă prin implicarea moleculară a avocaților de la Bulboacă & Asociații în tranzacțiile de finanțare și refinanțare a unui lider din domeniul farmaceutic
Filip & Company a asistat grupul Digi Spania la încheierea a două contracte semnificative cu Telefónica Móviles España | Alexandru Bîrsan, partener: ”Aceasta este cea de-a patra tranzacție importantă pe care Digi o încheie în Spania în ultimele 15 luni”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...