
Lista faptelor care se pot înscrie în cazierul fiscal al unei companii, modificată din 29 ianuarie
06 Februarie 2023
Cristina Săulescu, Partener Cabot Transfer PricingÎn total, sunt 251 de fapte contravenționale sau penale care pot fi incluse în cazierele fiscale
Cazierul fiscal a fost reorganizat la finalul anului, atât din perspectiva faptelor ce vor fi incluse de acum în acest document, cât și din perspectiva modului de organizare, iar noutățile au intrat în vigoare în 29 ianuarie 2023. Cazierul fiscal a fost reglementat ultima oară în 2015, iar de atunci, în ciuda multiplelor modificări la legislația fiscală, contabilă sau vamală, el nu a mai fost actualizat, astfel că nu mai era corelat cu noutățile sancționatorii apărute în ultimii 7 ani.
Guvernul a actualizat cadrul legal al cazierului fiscal prin publicarea în 28 decembrie a HG nr.1.568/2022, care a reorganizat substanțial faptele ce trebuie incluse în document. Pe de-o parte au fost excluse fapte care nu mai sunt incriminate de legislația actuală, dar au fost adăugate unele noi care, deși apăruseră în ultimii ani în legislația fiscală, contabilă și conexă, nu fuseseră preluate și în reglementările care vizează cazierul fiscal. Este vorba, de exemplu, despre sancțiunile ce vizează nedepunerea raportărilor SAF-T sau depunerea lor incorectă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, neraportarea aranjamentelor transfrontaliere sau neîntocmirea sau neprezentarea dosarului prețurilor de transfer.
Guvernul a actualizat cadrul legal al cazierului fiscal prin publicarea în 28 decembrie a HG nr.1.568/2022, care a reorganizat substanțial faptele ce trebuie incluse în document. Pe de-o parte au fost excluse fapte care nu mai sunt incriminate de legislația actuală, dar au fost adăugate unele noi care, deși apăruseră în ultimii ani în legislația fiscală, contabilă și conexă, nu fuseseră preluate și în reglementările care vizează cazierul fiscal. Este vorba, de exemplu, despre sancțiunile ce vizează nedepunerea raportărilor SAF-T sau depunerea lor incorectă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, neraportarea aranjamentelor transfrontaliere sau neîntocmirea sau neprezentarea dosarului prețurilor de transfer.
De asemenea, noua hotărâre de Guvern simplifică modul de organizare a faptelor ce sunt preluate în cazierul fiscal, astfel încât sunt afișate doar denumirile faptelor și actele normative care le prevăd, fiind eliminat cuantumul sancțiunii aplicate, fie ea penală sau contravențională.
Cazierul fiscal reprezintă un mijloc de evidenţă şi urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile şi financiare de către contribuabili, în care se ţine evidenţa persoanelor fizice, juridice şi a entităţilor fără personalitate juridică care au săvârşit fapte de natura infracţiunilor şi contravenţiilor, sancţionate de legile fiscale, contabile, vamale şi de cele care privesc disciplina financiară.
Cazierul fiscal se utilizează în scopul prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, precum şi al eficientizării de către organele fiscale a procesului de administrare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri ale bugetului general consolidat datorate de către contribuabili, prin asigurarea accesului la informaţii care relevă modul de respectare a legislaţiei fiscale, contabile, vamale şi a disciplinei financiare de către contribuabili.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ține evidența contribuabililor de pe întreg teritoriul țării, bază de date la care au acces pentru interogare și emitere toate organele fiscale competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, acestea putând elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliul acestuia.
Certificatul de cazier fiscal se eliberează şi instituţiilor şi autorităţilor publice, la solicitarea acestora, ori de câte ori instituţiile respective trebuie să soluţioneze o cerere a unei persoane fizice, juridice sau a unei entităţi fără personalitate juridică, iar pentru soluţionarea cererii legislaţia specifică prevede prezentarea certificatului de cazier fiscal, acesta putând fi emis şi transmis în formă electronică în baza unui protocol încheiat între instituţia/autoritatea publică şi organul fiscal emitent al acestuia, certificatul fiind valabil şi fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, şi ştampila organului emitent.
De la apariţia Hotărârii Guvernului nr. 1.000/2015, care a organizat ultima oară cazierul fiscal, şi până acum, legislaţia care sancţionează încălcarea disciplinei fiscale, contabile, vamale şi financiare a suferit modificări multiple, astfel că, pe-o parte, au fost introduse noi fapte contravenționale, iar pe de alta, faptele existente fie au fost modificate sau abrogate, fie abrogate și preluate în alte acte normative.
Prin publicarea HG nr. 1.568/2022 care actualizează HG nr. 1.000/2015, Ministerul de Finanțe a corelat toate aceste noutăți legislative din ultimii ani cu cadrul cazierului fiscal, astfel încât acesta să reflecte corect întregul peisaj de sancțiuni care ajung în cazierele fiscale ale companiilor, persoanelor fizice sau entităţilor fără personalitate juridică.
Concret, au fost introduse, spre exemplu, o serie de fapte noi care vor fi înscrise în cazierele fiscale ale contribuabililor, care vizează nerespectarea obligației de depunere a declarației de beneficiar real, nedepunerea declarației privind fișierul SAF-T sau depunerea lui incompletă ori incorectă, precum și nerespectarea obligației de întocmire a dosarului prețurilor de transfer.
De asemenea, în cazierul fiscal vor mai putea fi trecute și reținerea ori încasarea și neplata impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, precum și neraportarea sau raportarea cu întârziere a aranjamentelor fiscale transfrontaliere.
În total, sunt 251 de fapte contravenționale sau penale care pot fi incluse în cazierele fiscale, iar lista lor completă și actualizată poate fi urmărită integral aici.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3005 / 9807 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Tranzacție majoră în energia verde: RTPR asistă OX2 la vânzarea unui parc eolian de 96 MW. Echipă cu avocații A&O Shearman pe parte juridică, EY - consultant financiar pentru vânzător
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...