
Lista faptelor care se pot înscrie în cazierul fiscal al unei companii, modificată din 29 ianuarie
06 Februarie 2023
Cristina Săulescu, Partener Cabot Transfer PricingÎn total, sunt 251 de fapte contravenționale sau penale care pot fi incluse în cazierele fiscale
Cazierul fiscal a fost reorganizat la finalul anului, atât din perspectiva faptelor ce vor fi incluse de acum în acest document, cât și din perspectiva modului de organizare, iar noutățile au intrat în vigoare în 29 ianuarie 2023. Cazierul fiscal a fost reglementat ultima oară în 2015, iar de atunci, în ciuda multiplelor modificări la legislația fiscală, contabilă sau vamală, el nu a mai fost actualizat, astfel că nu mai era corelat cu noutățile sancționatorii apărute în ultimii 7 ani.
Guvernul a actualizat cadrul legal al cazierului fiscal prin publicarea în 28 decembrie a HG nr.1.568/2022, care a reorganizat substanțial faptele ce trebuie incluse în document. Pe de-o parte au fost excluse fapte care nu mai sunt incriminate de legislația actuală, dar au fost adăugate unele noi care, deși apăruseră în ultimii ani în legislația fiscală, contabilă și conexă, nu fuseseră preluate și în reglementările care vizează cazierul fiscal. Este vorba, de exemplu, despre sancțiunile ce vizează nedepunerea raportărilor SAF-T sau depunerea lor incorectă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, neraportarea aranjamentelor transfrontaliere sau neîntocmirea sau neprezentarea dosarului prețurilor de transfer.
Guvernul a actualizat cadrul legal al cazierului fiscal prin publicarea în 28 decembrie a HG nr.1.568/2022, care a reorganizat substanțial faptele ce trebuie incluse în document. Pe de-o parte au fost excluse fapte care nu mai sunt incriminate de legislația actuală, dar au fost adăugate unele noi care, deși apăruseră în ultimii ani în legislația fiscală, contabilă și conexă, nu fuseseră preluate și în reglementările care vizează cazierul fiscal. Este vorba, de exemplu, despre sancțiunile ce vizează nedepunerea raportărilor SAF-T sau depunerea lor incorectă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, neraportarea aranjamentelor transfrontaliere sau neîntocmirea sau neprezentarea dosarului prețurilor de transfer.
De asemenea, noua hotărâre de Guvern simplifică modul de organizare a faptelor ce sunt preluate în cazierul fiscal, astfel încât sunt afișate doar denumirile faptelor și actele normative care le prevăd, fiind eliminat cuantumul sancțiunii aplicate, fie ea penală sau contravențională.
Cazierul fiscal reprezintă un mijloc de evidenţă şi urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile şi financiare de către contribuabili, în care se ţine evidenţa persoanelor fizice, juridice şi a entităţilor fără personalitate juridică care au săvârşit fapte de natura infracţiunilor şi contravenţiilor, sancţionate de legile fiscale, contabile, vamale şi de cele care privesc disciplina financiară.
Cazierul fiscal se utilizează în scopul prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, precum şi al eficientizării de către organele fiscale a procesului de administrare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri ale bugetului general consolidat datorate de către contribuabili, prin asigurarea accesului la informaţii care relevă modul de respectare a legislaţiei fiscale, contabile, vamale şi a disciplinei financiare de către contribuabili.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ține evidența contribuabililor de pe întreg teritoriul țării, bază de date la care au acces pentru interogare și emitere toate organele fiscale competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, acestea putând elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliul acestuia.
Certificatul de cazier fiscal se eliberează şi instituţiilor şi autorităţilor publice, la solicitarea acestora, ori de câte ori instituţiile respective trebuie să soluţioneze o cerere a unei persoane fizice, juridice sau a unei entităţi fără personalitate juridică, iar pentru soluţionarea cererii legislaţia specifică prevede prezentarea certificatului de cazier fiscal, acesta putând fi emis şi transmis în formă electronică în baza unui protocol încheiat între instituţia/autoritatea publică şi organul fiscal emitent al acestuia, certificatul fiind valabil şi fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, şi ştampila organului emitent.
De la apariţia Hotărârii Guvernului nr. 1.000/2015, care a organizat ultima oară cazierul fiscal, şi până acum, legislaţia care sancţionează încălcarea disciplinei fiscale, contabile, vamale şi financiare a suferit modificări multiple, astfel că, pe-o parte, au fost introduse noi fapte contravenționale, iar pe de alta, faptele existente fie au fost modificate sau abrogate, fie abrogate și preluate în alte acte normative.
Prin publicarea HG nr. 1.568/2022 care actualizează HG nr. 1.000/2015, Ministerul de Finanțe a corelat toate aceste noutăți legislative din ultimii ani cu cadrul cazierului fiscal, astfel încât acesta să reflecte corect întregul peisaj de sancțiuni care ajung în cazierele fiscale ale companiilor, persoanelor fizice sau entităţilor fără personalitate juridică.
Concret, au fost introduse, spre exemplu, o serie de fapte noi care vor fi înscrise în cazierele fiscale ale contribuabililor, care vizează nerespectarea obligației de depunere a declarației de beneficiar real, nedepunerea declarației privind fișierul SAF-T sau depunerea lui incompletă ori incorectă, precum și nerespectarea obligației de întocmire a dosarului prețurilor de transfer.
De asemenea, în cazierul fiscal vor mai putea fi trecute și reținerea ori încasarea și neplata impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, precum și neraportarea sau raportarea cu întârziere a aranjamentelor fiscale transfrontaliere.
În total, sunt 251 de fapte contravenționale sau penale care pot fi incluse în cazierele fiscale, iar lista lor completă și actualizată poate fi urmărită integral aici.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2385 / 9187 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
Promovări la Schoenherr: Monica Cojocaru devine partner în structura internațională a grupului, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu, managing partner: ”Aceste promovări vin să confirme valoarea pe care o atribuim contribuției efective a colegelor noastre la dezvoltarea ariilor de practică din care fac parte – corporate m&a, energy, banking & finance, labour & employment – și a relației cu clienții firmei”
Clifford Chance Badea și-a extins echipa cu 15 avocați în 2024, după cel mai accelerat ritm de creștere și recrutare din ultimii ani | Daniel Badea, Managing Partner: ”Am avut colegi care au lucrat în birourile internaționale ale Clifford Chance, dar și în locuri precum Stockholm sau Zurich, pe proiecte transfrontaliere de o complexitate foarte mare, acoperind aproape toate continentele”
BACIU PARTNERS, numită ”Gold Stars of Romanian IP” de World Trademark Review în clasamentele WTR 1000 2025. Patru membri ai echipei, desemnați profesioniști de top în clasamentul individual
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...