
Declararea beneficiarilor reali – repere utile pentru companii în 2022
20 Aprilie 2022
Teodora Moțatu, Partener Biriș Goran SPARLPentru a simplifica înțelegerea acestei obligații de raportare, punctăm în cele ce urmează câteva repere după care ar trebui să se orienteze societățile în efortul lor de conformare.
![]() |
Introdusă în legislație în 2019 ca formalitate anuală obligatorie pentru orice persoană juridică înregistrată la Registrul Comerțului din România, raportarea beneficiarilor reali a devenit în ultimii doi ani subiectul mai multor modificări de abordare din partea autorităților. În prezent, declarația nu mai trebuie depusă anual decât de un număr restrâns de societăți ce prezintă un factor de risc, dar, în același timp, orice societate înființată anterior datei de intrare în vigoare a Legii 129/ 2019 are obligația de a-și declara beneficiarii reali măcar o dată la Registrul Comerțului, urmând să actualizeze informațiile în funcție de modificările intervenite cu privire la beneficiarii reali.
Pentru a simplifica înțelegerea acestei obligații de raportare, punctăm în cele ce urmează câteva repere după care ar trebui să se orienteze societățile în efortul lor de conformare.
1. Orice societate înființată înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 129/ 2019 trebuie să își declare cel puțin o dată beneficiarii reali
Cadrul legal care reglementează declararea beneficiarilor reali a fost marcat de o serie succesivă de modificări, răzgândiri și amânări, în prezent obligația fiind considerată îndeplinită dacă fiecare societate are depusă la Registrul Comerțului cel puțin o declarație de beneficiar real.
În cazul în care nu și-au declarat până acum beneficiarii reali, societățile ar trebui să se grăbească cu depunerea declarației privind beneficiarii reali și să îndeplinească această obligație până cel târziu în 6 iunie. Ipoteza vizează mai ales entitățile înființate înainte de 21 iulie 2019 (când această obligație a intrat în vigoare), pentru că cele înmatriculate după această dată au fost obligate oricum să își declare beneficiarii reali la momentul înființării.
2. Orice modificare a datelor declarate despre beneficiarii reali trebuie înregistrată la Registrul Comerțului
Chiar dacă au depus deja declarații cu beneficiari reali, societățile sunt obligate să depună o declarație modificatoare privind beneficiarii reali ori de câte ori datele declarate nu mai corespund realității. În aceste situații, societățile trebuie să transmită Oficiului Registrului Comerțului competent declarații noi, în cel mult 15 zile de când au intervenit modificări ale beneficiarilor reali sau ale datelor care îi vizează.
3. Raportarea anuală a beneficiarilor reali, obligatorie doar pentru societățile „cu risc”
Deși a fost gândită inițial ca o raportare anuală pentru toate persoanele juridice înregistrate la Registrul Comerțului, declararea beneficiarilor reali nu mai este în acest moment obligatorie sub această formă decât pentru acele societăți care prezintă un factor de risc. Practic, singurele societăți care trebuie să depună în fiecare an o declarație privind beneficiarii reali sunt cele care au în structura acționariatului entități, care figurează pe lista publicată și actualizată periodic de Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor cu privire la jurisdicţiile necooperante din punct de vedere fiscal şi/sau jurisdicţiile cu grad înalt de risc de spălare a banilor şi/sau de finanţare a terorismului şi/sau jurisdicţiile aflate sub monitorizarea organismelor internaţionale relevante..
Din cauza amânărilor de termene generate de starea de alertă și ridicarea ei, pentru 2022, această declarație anuală trebuie depusă până pe 6 iunie, urmând ca din 2023 declararea beneficiarilor reali să fie făcută de aceste societăți în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale.
4. Începând din 2020, firmele nou-înființate își pot trece beneficiarii și în actul constitutiv
Începând cu 15 iulie 2020, societățile au beneficiat de o măsură de debirocratizare, care le permite să includă direct în actul constitutiv datele de identificare ale beneficiarilor reali și modalitățile în care se exercită controlul asupra persoanei juridice, fără să mai fie necesară depunerea declarației speciale de beneficiari reali. Subliniem că această măsură a fost păstrată în urma modificărilor aduse prin Legea nr. 315/ 2021.
În cazul în care ulterior se modifică datele beneficiarilor reali, nu este nevoie de actualizarea actului constitutiv, legislația permițând societăților să transmită o declarație privind beneficiarii reali în termen de 15 zile de la apariția modificărilor.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4342 / 9561 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...