
Moonlighting: Echilibrul dintre nevoile angajaților de a obține venituri suplimentare și provocările angajatorilor
26 Aprilie 2024
Andrada Popescu, Senior Associate - NoerrPe fondul promisiunilor de creștere și stabilitate financiară pentru angajați, navigarea prin complexitatea juridică a conceptului de moonlighting poate părea un labirint pentru angajatori.
![]() |
Cu toate acestea, pe fondul promisiunilor de creștere și stabilitate financiară pentru angajați, navigarea prin complexitatea juridică a conceptului de moonlighting poate părea un labirint pentru angajatori. În acest articol, vom analiza conceptul de moonlighting, explorând nuanțele sale și oferind îndrumări pentru angajatori.
Peisaj ghidat de lună: Înțelegerea conceptului de moonlighting
De-a lungul timpului, oamenii au căutat întotdeauna surse suplimentare de venit. Cu toate acestea, era digitală și creșterea numărului de locuri de muncă la distanță au făcut ca alegerea unui al doilea loc de muncă, adaptat pe abilitățile si programul persoanelor, să fie mai ușor ca oricând.
Moonlighting nu este un concept universal. Acesta se prezintă sub diverse forme, fiecare cu propriile implicații, cum ar fi: (i) „moonlighting albastru” - atunci când cumulul de funcții reprezintă un efort suplimentar pentru angajat, (ii) „sfert de moonlighting”- atunci când al doilea loc de muncă este cu timp parțial; (iii) ”jumătate de moonlighting”- atunci când angajatul are un loc de muncă cu normă întreagă și se angajează într-un al doilea loc de muncă timp parțial, care necesită jumătate din timpul său liber și (iv) ”moonlighting întreg” - atunci când angajatul are două locuri de muncă cu normă întreagă.
Provocările lunii: Navigarea conceptului de moonlighting
Moonlighting poate prezenta numeroase beneficii pentru angajați, dar este important ca angajatorii să fie conștienți de provocările care pot apărea în situația în care angajații lor cumulează mai multe funcții:
1. Conflicte de interese: Angajatorii trebuie să fie atenți cu privire la potențialele conflicte de interese care pot apărea atunci când angajații cumulează mai multe funcții. Aceasta include situațiile în care angajații lucrează pentru concurenți sau își asumă roluri care le compromit capacitatea de a își îndeplini eficient sarcinile.
2. Încălcări privind proprietatea intelectuală, confidențialitatea și / sau GDPR: Moonlighting-ul crește șansele ca angajații să desfășoare activități care implică utilizarea sau divulgarea de informații confidențiale ale companiei sau informații protejate prin dreptul de proprietate intelectuală. Acest risc este sporit în cazul în care persoanele au două locuri de muncă în cadrul aceluiași sector de activitate. În plus, în funcție de poziția angajatului în cadrul companiei și de informațiile la care are acces, există riscul ca angajații să divulge datele cu caracter personal ale altor angajați sau ale clienților, expunând astfel compania la amenzi semnificative din perspectivă GDPR.
3. Utilizarea necorespunzătoare a resurselor companiei: Angajații pot utiliza echipamentele (cum ar fi laptopuri, programe informatice, software etc.) puse la dispoziție de o companie pentru a îndeplini sarcini pentru cealaltă companie.
4. Suprapunerea orelor de lucru: Una dintre principalele preocupări ale angajatorilor este riscul ca un angajat care cumulează mai multe funcții să îndeplinească sarcini pentru un angajator în timpul programului de lucru al celuilalt angajator, în special dacă lucrează în telemuncă. În astfel de cazuri, trebuie luate în considerare și alte riscuri, cum ar fi sănătatea și siguranța în muncă a angajatului. De exemplu, în cazul unui accident de muncă, ar putea fi dificil de determinat care angajator este responsabil pentru cercetarea și înregistrarea accidentului, dacă este cazul.
5. Riscul de burnout : Cumulul de funcții poate declanșa epuizarea angajaților și, prin urmare, poate afecta performanța profesională a acestora.
6. Beneficiile acordate angajaților: Anumite beneficii (de exemplu, tichetele de masă) trebuie să fie acordate de angajator numai în cazul în care angajatul are funcția de bază la acesta. Prin urmare, este important pentru companii să știe dacă angajatul are sau nu un alt loc de muncă, respectiv unde are angajatul funcția de bază.
Stelele care ghidează: Strategii pentru angajatori
Legislația română garantează în mod expres dreptul angajatului de a cumula funcții, cu condiția ca acesta să se asigure că programul său de lucru nu se suprapune. Cu toate acestea, legea nu include nicio sancțiune expresă care poate fi aplicată angajatului în cazul în care încalcă această obligație.
În acest context, având în vedere că angajatorul nu poate interzice cumulul de funcții, acesta ar trebui să ia măsuri proactive pentru a se asigura că angajații înțeleg ce este permis și ce nu este permis în timpul cumulului de funcții și pentru a aborda orice potențiale probleme juridice care pot apărea.
1. Includerea obligațiilor relevante în contractul de muncă
1.1. Pentru a se asigura că angajatul nu încalcă nicio obligație în timpul cumulului de funcții, ar fi recomandabil să se includă clauze relevante în documentele de muncă, precum:
1.1.1. clauze privind proprietatea intelectuală, confidențialitatea și fidelitatea pentru a se asigura că angajatul nu divulgă informații confidențiale sau informații protejate prin drepturile de proprietate intelectuală cu cel de-al doilea angajator;
1.1.2. clauze privind bunurile sau echipamentele societății (de exemplu, echipamente și/sau sau software);
1.1.3. obligația salariatului de a se asigura că programul de lucru nu se suprapune.
1.2. În plus, la începutul relației de muncă, angajatul poate semna o declarație privind conflictul de interese prin care angajatul declară dacă este asociat, administrator sau angajat al unui concurent și prin care se angajează să informeze angajatorul în cazul în care apare un potențial conflict de interese.
2. Formarea profesională a managerilor și a departamentului de resurse umane
Angajatorii ar trebui să își instruiască managerii și departamentul de resurse umane pentru a se asigura că sunt bine pregătiți să informeze angajații cu privire la ce este și ce nu este permis în timpul cumulului de funcții.
3. Elaborarea unei politici privind cumulul de funcții
O politică privind cumulul de funcții ar fi un instrument util pentru a stabili un cadru în care salariatul poate presta muncă pentru mai mulți angajatori (de exemplu, oferind instrucțiuni clare angajaților pentru a evita suprapunerea programelor de lucru) și care să includă în mod clar drepturile și obligațiile angajatorului și ale angajatului.
Concluzie
Conceptul de moonlight nu este doar o tendință; este aici pentru a rămâne. În loc să i se opună, angajatorii ar trebui să îi accepte nuanțele și să se concentreze pe asigurarea unui cadru adecvat. Această abordare proactivă nu numai că reduce riscurile juridice, dar servește și ca un catalizator pentru promovarea creșterii și prosperității organizaționale aționale în peisajul dinamic al mediilor de lucru contemporane.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 829 / 9446 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Sebastian Guțiu, Managing Partner Schoenherr România, interviu în Italia Oggi: ” Mediul economic românesc prezintă lumini și umbre. 2025 va fi un an delicat; unele decizii politice și reforme structurale ar putea fi încetinite”
Women Lawyers | De vorbă cu Gabriela Neagu, Managing Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații, avocatul care a construit de la zero practica de Banking & Finance a firmei: „Să ai șansa nu doar să faci parte dintr-o echipă, ci să o modelezi și să o dezvolți, este un proces care îți aduce atât satisfacție, cât și o responsabilitate reală”
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers în M&A de către ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Bogdan C. Stoica, Partener PNSA, evidențiat de Legal 500 în categoria Leading Partners în practica de fuziuni și achiziții: ”Apariția unui nou val de antreprenori care se maturizează de la an al an, apariția unui numar record de fonduri de investiții ̸ private-equity și faptul că acestea cred în existența unor ținte de achiziție, sunt de natură să dea încredere”
Schoenherr a asistat Dentas Kağıt Sanayi cu privire la vânzarea fabricii sale din România către Hartmann Packaging | Mădălina Neagu (partener), coordonatoarea echipei: ”Sectorul producției din România continuă să atragă atenția investitorilor strategici”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ordonanța de plată și arbitrajul (Powered by ZRVP)
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...