ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Năsui: Săptămână aceasta ducem problema declaraţiei de beneficiar real pentru firme în Coaliţie

10 Mai 2021   |   Agerpres

Năsui a explicat că, potrivit unei directive a Uniunii Europene, statul român are obligaţia de a menţine un registru central cu beneficiarii reali ai firmelor din România. Directivele sunt obligatorii, dar felul în care statele membre ale UE decid să le implementeze este la latitudinea lor, iar în România "statul alege de obicei să implementeze directivele în modul cel mai dur mod posibil".

 
 
Declaraţia de beneficiar real pentru firme a redevenit obligatorie, de aceea, săptămâna aceasta, problema va fi dusă în Coaliţie, afirmă ministrul Economiei, Claudiu Năsui, care speră să-şi convingă colegii să ia o măsură astfel încât statul să nu mai ceară antreprenorilor declaraţii cu informaţii pe care le au deja.
 
"A redevenit obligatorie inutila declaraţie de beneficiar real pentru firme la care statul deja deţine informaţiile. Ca de obicei, a intrat în vigoare fără ca statul să prevadă că termenul de depunere e în câteva săptămâni şi că o să genereze o mare bătaie de cap pentru antreprenori. Şi fără să introducă un termen alternativ pentru această depunere. Aşa cum v-am promis, săptămâna trecută am încercat să introducem un amendament prin care să eliminăm din nou declaraţia de beneficiar real. Din păcate, unii parlamentari au cerut amânarea discuţiilor. De aceea, săptămâna aceasta ducem problema în coaliţie. Sperăm să reuşim să ne convingem colegii să aplicăm modelul austriac şi în România. Adică să facem ce făceam şi în Legea 108/2020. Statul să nu mai ceară anual antreprenorilor români declaraţii cu informaţii pe care le are deja. Până atunci, însă, dacă nu se depune declaraţia acesta, amenda este de 5.000 de lei", a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.
 
Năsui a explicat că, potrivit unei directive a Uniunii Europene, statul român are obligaţia de a menţine un registru central cu beneficiarii reali ai firmelor din România. Directivele sunt obligatorii, dar felul în care statele membre ale UE decid să le implementeze este la latitudinea lor, iar în România "statul alege de obicei să implementeze directivele în modul cel mai dur mod posibil".
 
"Astfel, în 2019, statul a ales să implementeze această directivă în cel mai draconic mod posibil: să ceară fiecărei întreprinderi româneşti o declaraţie pe propria răspundere cu date pe care le are deja la Registrul comerţului, iar asta în fiecare an, chiar dacă nu se schimbă nimic. Deşi statul avea datele, a preferat să le mai ceară încă o dată. Pentru că, de ce să fie responsabilitatea şi munca unui funcţionar, când poate fi a contribuabilului? Aşa a apărut declaraţia de beneficiar real. În teorie, fiecare firmă trebuia să o depună chiar din anul 2020. Vestea bună a fost atunci că am reuşit să trecem Legea 108/2020, care a scutit marea majoritate a firmelor de această birocraţie inutilă. Legea făcea parte din ceea ce s-a numit pachetul de debirocratizare şi transparentizare. Ca să rămânem în cadrul european, am aplicat o soluţie care exista deja în alte ţări, anume în Austria. Pentru a uşura povara birocratică asupra mediului privat, statul austriac se uita direct în baza de date a Registrului comerţului şi putea prelua datele. Fix această soluţie am implementat-o şi pentru România", a continuat ministrul Economiei.
 
El a subliniat că Executivul trebuia să notifice Comisia europeană de această lege, dar, deşi legea a fost promulgată pe 3 iulie 2020, Guvernul nu a făcut acest lucru. Dimpotrivă, la 21 iulie 2020, a notificat Comisia Europeană că a transpus directiva complet, cu toate actele normative relevante de transpunere, dar n-a spus nimic de Legea 108/2020.
 
"Comisia a interpretat această 'omisiune' drept o lipsă de cooperare loială a României şi a înţeles că informaţiile privind beneficiarii reali ar lipsi. MAE a solicitat MFP şi Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor un punct de vedere până pe data de 9 septembrie 2020. În octombrie, Oficiul a transmis un punct de vedere în care a explicat că prevederile Legii 108 nu împiedică identificarea beneficiarului real. În februarie 2021, Comisia a comunicat o scrisoare prin care arăta că explicaţiile furnizate au fost nesatisfăcătoare, deoarece, din ce a comunicat România, 'informaţiile privind beneficiarii reali nu sunt preexistente şi nici nu pot fi obţinute imediat din surse alternative'. Acest lucru este evident fals. Aici e a doua ciudăţenie. Că nici până acum nu am aflat de ce Comisia a fost informată astfel, chiar de către statul român.
 
 
Cel mai important, însă, Comisia nu ne-a spus să modificăm legea, ci ne-a rugat să transmitem un răspuns în termen de două luni pentru a le explica situaţia mai clar. Adică până în luna aprilie. Ce ar fi trebuit să facă statul român, dacă chiar i-ar fi păsat de antreprenori şi de debirocratizare? Să răspundă că directiva se aplică fix pe modelul altor ţări cum este Austria", a semnalat Claudiu Năsui.
 
Ministrul a adăugat că, în loc să răspundă Comisiei, Oficiul pentru Combaterea Spălării Banilor a trimis la Parlament un amendament pentru reintroducerea declaraţiei, cu motivul că "ne aflăm în risc de infringement".
 
"Amendamentul care a reintrodus declaraţia nu a fost discutat niciun moment în coaliţie. Ci a fost strecurat printre alte 277 de amendamente în ultima secundă la o lege care era deja pe circuit. Este un mod de a face legea pe furiş. Ca să nu credeţi că exagerez, amendamentul prin care a fost reintrodusă această declaraţie este al 256-lea din 277 de amendamente. Înţeleg de la colegii din Parlament că a sosit cu doar câteva ore înainte de a fi votat. De ce? Pentru a se asigura că nu are timp nimeni să citească serios cele 277 de amendamente, printre care şi acesta. Vă daţi seama că cu 277 de amendamente aproape s-a rescris în totalitate textul iniţial al legii", a precizat Năsui pe reţeaua de socializare. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5943 / 8649
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...