Noi obligații pentru companii la Fondul pentru mediu din 2020
19 Februarie 2020
Raluca-Loredana Udroiu, Senior Manager, și Liana Alexe, Consultant - KPMG in RomaniaȚinând cont de faptul că obligațiile de mediu pentru societățile generatoare de deșeuri se înmulțesc de la an la an, acestea trebuie să fie în permanentă alertă pentru a se asigura că îndeplinesc obligațiile impuse de lege astfel încât eventualele controale efectuate de către autorități să nu conducă la impunerea unor sume importante de plată.
În ultimii ani, societățile din România care au obligații la Fondul pentru mediu au trebuit să se adapteze la multiplele modificări legislative, precum și la intensificarea controalelor efectuate de către autorități. Anul 2020 nu face excepție și a venit cu noi obligații pentru societățile din România generatoare de deșeuri.
Obligații pentru producătorii de echipamente electrice și electronice (EEE) și baterii și acumulatori portabili
Producătorii de EEE-uri, cum ar frigiderele, televizoarele, mașinile de spălat, computerele sau telefoanele mobile, și cei de baterii si acumulatori portabili sunt vizați începând cu anul 2020 de o contribuție de 4 lei/kg (respectiv 20 lei/kg pentru lămpi), în cazul în care nu își îndeplinesc obligațiile anuale de colectare. Mai precis, aceștia datorează această contribuție pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri de EEE/baterii și acumulatori portabili corespunzătoare obligațiilor anuale de colectare și cantitățile efectiv colectate.
Obligații pentru producătorii de echipamente electrice și electronice (EEE) și baterii și acumulatori portabili
Producătorii de EEE-uri, cum ar frigiderele, televizoarele, mașinile de spălat, computerele sau telefoanele mobile, și cei de baterii si acumulatori portabili sunt vizați începând cu anul 2020 de o contribuție de 4 lei/kg (respectiv 20 lei/kg pentru lămpi), în cazul în care nu își îndeplinesc obligațiile anuale de colectare. Mai precis, aceștia datorează această contribuție pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri de EEE/baterii și acumulatori portabili corespunzătoare obligațiilor anuale de colectare și cantitățile efectiv colectate.
Astfel, producătorii de EEE trebuie să atingă o rata de colectare de 45%, calculată ca raport procentual între masa totală a deșeurilor de EEE colectate în anul respectiv şi masa medie a cantităţii totale de EEE introduse pe piaţă în cei 3 ani precedenţi, urmând ca din 2021 rata să crească la 65%. Aceste obiective de colectare pot fi îndeplinite prin încheierea unui contract cu o organizație colectivă.
Producătorii au avut și în perioada 2017-2019 obligația de a declara la Fondul pentru mediu cantitățile (în kg) de EEE-uri și bateriile si acumulatorii portabili introduși pe piața națională, precum și obligația de a colecta deșeurile aferente, însă contribuția menționată mai sus le era impusă acestora de către Administrația Fondului pentru Mediu („AFM”) doar dacă se constată în urma unui control că nu au declarat întreaga cantitate, pentru diferența identificată în plus.
În plus, producătorii au obligația de a se înregistra la Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) în Registrul național al producătorilor de EEE sau cel al producătorilor de baterii și acumulatori portabili.
Producătorii de EEE sunt obligați să se înregistreze și în format online în Registrul Național al producătorilor de EEE-uri, iar, începând cu 2020, numărul de înregistrare se va actualiza anual, până la data de 20 martie a fiecărui an, actualizare pentru care se plătește un tarif de 100 de lei.
Este important de amintit faptul că legislația de mediu nu impune obligațiile menționate mai sus doar operatorilor economici care fabrica efectiv EEE-uri sau baterii si acumulatori portabili pe teritoriul României și le vând pe piața locală sub propria marcă comercială. Astfel, prin „producători” trebuie înțeles în sensul acestei legislații și acele societăți care au sediul în România și importă/achiziționează intracomunitar produsele pe carele vând în România. De asemenea, „producători” sunt considerați și operatorii economici care au sediul altă țară și vând EEE-ul sau bateriile în Romania prin mijloace de comunicare la distanță, direct consumatorilor.
Obligații pentru producătorii de băuturi în legătură cu procentul de ambalaje reutilizabile folosite
De la 1 ianuarie 2020 a devenit aplicabilă o prevedere din legislația specifică de mediu care obligă producătorii de băuturi din Romania ca, din totalul ambalajelor folosite, un procent minim să fie reprezentat de ambalaje reutilizabile (de exemplu, paleți, navete sau butoaie).
Această obligație vizează expres societățile care fac disponibile pe piața din România următoarele băuturi cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l: bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.
Procentajul de ambalaje reutilizabile pe care trebuie să îl atingă aceste companii este de cel puţin 5%, dar nu mai puţin decât procentajul mediu realizat în perioada 2018-2019, iar acest procentaj trebuie să crească cu 5%, anual, până în anul 2025 inclusiv. Acesta se calculează ca procentaj mediu al greutăţii ambalajelor reutilizabile din greutatea ambalajelor utilizate într-un an la introducerea pe piaţă a produselor lor, incluzând şi ambalajele luate spre închiriere (de exemplu, paleții închiriați).
În plus, legislația menționează faptul că din 2021 se dorește ca, pentru ambalajele nereutilizabile folosite de acești producători (ambalaje din sticlă, plastic sau metal) să se stabilească un sistem de garanție-returnare. Un astfel de sistem presupune că, la momentul achiziției, consumatorul plătește o sumă de bani în plus, ce este restituită ulterior în cazul returnării ambalajului folosit. Acest sistem ar urma să fi stabilit prin hotărâre a Guvernului, însă numai în baza evaluării eficienței economice, sociale şi de mediu, precum şi a impactului asupra întreprinderilor mici şi mijlocii. În prezent, un sistemul de garanție-returnare este obligatoriu doar în cazul ambalajelor din sticlă reutilizabile.
Depunerea on-line a declarației privind obligațiile la Fondul pentru mediu devine obligatorie
Până în 2019 inclusiv declararea obligațiilor la Fondul pentru mediu s-a făcut fizic, prin depunerea declarației lunare la registratura AFM sau trimiterea acesteia prin poștă/curier. Totuși, din vara anului trecut s-a introdus alternativa depunerii online a acestei declarații, fiind publicată pe site-ul AFM aplicația informatică pentru utilizarea serviciului „Depunere declarații on-line”.
Ordinul Ministrului Mediului care reglementează modul de depunere a declarațiilor nu prevede niciun termen până la care posibilitatea depunerii fizice a declarațiilor este eliminată. Cu toate acestea, AFM anunțase inițial pe site-ul său că începând cu data de 1 ianuarie 2020, utilizarea aplicației informatice pentru serviciul „Depunere declarații on-line” este obligatorie, eliminând această mențiune ulterior în ianuarie 2020. Cu toate acestea, în cazul companiilor care încă nu au obținut un cont pentru utilizarea acestui serviciu, este recomandat ca acestea să facă demersurile necesare în acest an.
Înrolarea în acest serviciu presupune completarea on-line a unui formular de pe site-ul AFM și deținerea unui certificat digital. De asemenea, trebuie încărcat și certificatul constatator ONRC, în cazul în care formularul și declarațiile urmează să fie semnate cu certificatul digital de către reprezentantul legal al firmei. În cazul în care se dorește ca declarațiile să fie semnate de către un împuternicit al reprezentantului legal, este necesară o procură notarială, ce trebuie atât încărcată online, cât și depusă în original la sediul AFM.
Schimbarea Metodologiei de calcul a contribuțiilor la Fondul pentru mediu
În perioada 2017-2019, Metodologia de calcul a contribuțiilor la Fondul pentru mediu (reglementată prin Ordinul Ministrului Mediului nr. 578/2006) a fost modificată la începutul fiecărui an.
Cu toate că, până în prezent, nu a fost publicată în Monitorul Oficial nicio modificare valabilă pentru 2020 a acestui Ordin, o schimbare în acest sens nu ar trebui să întârzie, întrucât Metodologia de calcul ar trebui să implementeze schimbările aduse contribuțiilor la Fondul pentru mediu încă din iulie 2019 prin adoptarea O.U.G. nr. 51/2019. De exemplu, din această vară se datorează o contribuție de 2% din veniturile obținute din vânzarea tuturor tipurilor de deșeuri, însă Ordinul nr. 578/2006 încă face referire la forma veche a contribuției (3% din vânzarea doar a deșeurilor metalice).
Pentru a implementa aceste schimbări, un proiect de modificare a Metodologiei de calcul a fost publicat pe site-ul Ministerului Mediului încă din 6 septembrie 2019.
Concluzii
Având în vedere nevoia din ce în ce mai mare de reciclare a deșeurilor și de protejare a mediului, capitol la care România se regăsește la sfârșitul clasamentului printre țările europene, ne așteptăm ca interesul autorităților asupra acestui domeniu să crească. De asemenea, dată fiind cererea tot mai mare a societăților generatoare de deșeuri pentru transferul răspunderii extinse a producătorului însă numărul relativ redus de organizații de interes, credem că acestea vor crește costurile pe care companiile vor trebui să le suporte în vederea asigurării valorificării deșeurilor. Ținând cont de faptul că obligațiile de mediu pentru societățile generatoare de deșeuri se înmulțesc de la an la an, acestea trebuie să fie în permanentă alertă pentru a se asigura că îndeplinesc obligațiile impuse de lege astfel încât eventualele controale efectuate de către autorități să nu conducă la impunerea unor sume importante de plată.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 8819 / 9123 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...