Propunere de Regulament la nivel european: Termene de plată mai scurte în mediul de business
03 Decembrie 2023 Ana-Maria BACIU, Managing Partner si Alina PARASCHIV, Associate - SIMION & BACIU
Conform formei publicate, noile prevederi vor deveni aplicabile în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Regulamentului, tranzacțiile comerciale efectuate după data de aplicare a Regulamentului urmând a fi supuse prevederilor acestuia, chiar și în cazul în care contractul de bază a fost încheiat anterior acestei date.
| |
Cu toate acestea, în prezent, în UE, în medie, una din două facturi emise în tranzacțiile comerciale este plătită cu întârziere (sau deloc), în timp ce unul din patru falimente se datorează facturilor care nu sunt plătite la timp.
Mai mult, volumul schimburilor între entități din țările membre UE a făcut necesară revenirea asupra prevederilor existente, cu scopul de a crește relevanța acestora în actualul context economic și de a le alinia cu realitatea care guvernează tranzacțiile relevante pentru aceste reglementări. De exemplu, a fost identificată nevoia de scurtare a termenelor de plată [SB1], de la 60 de zile (cu posibilitate de prelungire) în prezent în raporturile dintre profesioniști, la 30 de zile (fără posibilitatea ca părțile să agreeze un termen de plată mai lung) în perspectivă, facilitându-se astfel închiderea mult mai rapidă a buclei financiar-contabile. Astfel, a apărut Propunerea de Regulament al Parlamentului European si al Consiliului privind combaterea întârzierii efectuării plaților in tranzacțiile comerciale (“Propunerea de Regulament”), act publicat de Comisia Europeană în data de 12 septembrie 2023, și menit să asigure un update bine-meritat Directivei, pe care o va și abroga.
Este important de subliniat că efectele acestei propuneri legislative se doresc a fi substanțiale și vor avea un impact major și asupra activității entităților din România, prin amendamentele/modificărilor care vor fi aduse Legii nr.72/2013. La nivel european, retailerii au avertizat deja că schimbările preconizate în ceea ce privește cadrul legislativ vor conduce la o creștere a prețurilor.
Cum modifică noul regulament termenele legale de plată?
În prezent, Directiva prevede un termen de plată de 30 de zile atât în tranzacțiile între întreprinderi, cât și în tranzacțiile între întreprinderi și autoritățile publice. Cu toate acestea, termenul poate fi extins la 60 de zile sau chiar mai mult "dacă nu este vădit inechitabil pentru creditor".
În transpunerea acestor prevederi, Legea nr. 72/2013 reglementează termenul de plată de 30 de zile, ca regulă, în relațiile dintre autoritățile publice și întreprinderi, în timp ce termenul de plată între profesioniști este stabilit la maxim 60 de zile, legea permițând însă că, în mod excepțional, părțile pot agrea un termen de plată mai mare, sub rezerva ca această clauză să nu fie abuzivă (respectiv să nu fie mod vădit inechitabil, în raport cu creditorul).
În acest context, Propunerea de Regulament are în vedere simplificarea dispozițiile actuale, introducând un singur termen de plată aplicabil în mod unitar la nivelul UE: maxim 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a unei solicitări echivalente de plata pentru toate tranzacțiile comerciale, atât pentru tranzacțiile între întreprinderi (profesioniști), cât și pentru tranzacțiile dintre autoritățile publice și întreprinderi.
Propunerea nu afectează termenele de plată mai scurte prevăzute în legislația națională, pentru a asigura securitate juridică.
Ce alte noutăți aduce Propunerea de Regulament?
O serie de reguli care vizează îmbunătățirea cadrului legislativ privind combaterea întârzierii efectuării plăților în tranzacțiile comerciale vor fi aduse de noul act legislativ, exemple includ:
· Limitarea termenului în care se poate face recepția sau verificarea produselor: acesta nu poate depăşi 30 de zile calendaristice de la data livrării bunurilor sau prestării serviciilor. În acest caz, termenul de plată nu poate depăși 30 de zile de la finalizarea recepției sau a verificării produselor.
· Dobânda pentru plata întârziată: debitorul unei obligații de plată este obligat la plata de penalități de întârziere, aceasta datorându-se automat de către debitor creditorului, fără a fi necesară îndeplinirea altor formalități.
De asemenea, se prevede faptul că creditorul nu va avea posibilitatea de a renunța la dreptul de a obține aceste penalități.
· Compensație pentru costurile de recuperare a creanțelor: creditorii au dreptul la compensații pentru costurile suferite în legătură cu recuperarea sumelor datorate, debitorii datorând în mod automat suma fixă de 50 de euro per tranzacție. O astfel de prevedere există în Directivă și în Legea nr. 72/2013, însă cuantumul actual este de 40 de euro.
La fel ca în cazul dobânzilor pentru plata întârziată, creditorul nu va avea posibilitatea de a renunța la acest drept.
· Nulitatea anumitor clauze: Vor fi nule clauzele care
(i) stabilesc un termen de plată mai mic de 30 de zile,
(ii) exclud sau limitează dreptul creditorului de a obține dobânda pentru plata întârziată, precum si compensația pentru costurile de întârziere,
(iii) extind termenul de 30 de zile pentru recepția sau verificarea produselor sau
(iv) întârzie sau împiedică intenționat momentul trimiterii facturii.
· Procedura speciala de recuperare a creanțelor: creditorii trebuie sa poată obține un titlu executoriu, inclusiv printr-o procedură urgentă și indiferent de valoarea creanței, în termen de maxim 90 de zile calendaristice de la depunerea cererii de acțiunii sau a cererii la instanță sau la o altă autoritate competentă, cu condiția ca suma datorată să nu fie contestată.
În prezent, Legea nr. 72/2013 prevede faptul că dacă debitorul întârzie în efectuarea plății, creditorul poate obține un titlu executoriu prin procedura ordonanței de plată. Noutatea adusă de Propunerea de Regulament este reprezentată de termenul de 90 de zile calendaristice în care trebuie emis titlul executoriu.
Când vor începe să se aplice noile reguli?
Conform formei publicate, noile prevederi vor deveni aplicabile în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Regulamentului, tranzacțiile comerciale efectuate după data de aplicare a Regulamentului urmând a fi supuse prevederilor acestuia, chiar și în cazul în care contractul de bază a fost încheiat anterior acestei date.
Forma actuală a regulamentului poate suferi modificări înainte de a deveni efectiv aplicabilă. Este însă o certitudine că elementele de derulare și de urmările a fluxurilor de plăți în tranzacții comerciale vor suferi ajustări substanțiale necesar a fi implementate de toate părțile implicate.
Textul integral al propunerii legislative poate fi consultat aici, iar stadiul său poate fi verificat aici.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 2066 / 10205 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
Avocații din practica de Real Estate de la Bondoc și Asociații rămân arhitecții juridici ai proiectelor imobiliare complexe. Atuurile unei echipe valoroase: expertiză transversală, gândire strategică, cultură a responsabilității, rigoare și creativitate juridică | De vorbă cu Cosmin Stăvaru (Partener) despre modul în care lucrează nucleul interdisciplinar capabil să gestioneze simultan riscuri, calendar și cerințe, să anticipeze blocaje și să ofere siguranță clienților, într-o piață volatilă, dar încă plină de oportunități
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





