
Publicitatea serviciilor de avocatură în secolul XXI
08 Noiembrie 2021
Ana-Maria Corugă (Senior Associate) si Geanina Oprița (Associate) - Simion & Baciu SCAPrezentul articol nu își propune să fie o analiză exhaustivă a modificărilor aduse Statutului profesiei de avocat, ci o trecere în revistă a principalelor elemente care pot reprezenta un punct de interes pentru practicieni.
![]() |
Prezentul articol nu își propune să fie o analiză exhaustivă a modificărilor aduse Statutului profesiei de avocat, ci o trecere în revistă a principalelor elemente care pot reprezenta un punct de interes pentru practicieni.
Hotărârea vizează o relaxare a prevederilor în vigoare până astăzi referitoare la publicitatea în profesia de avocat, în contextul digitalizării tot mai accelerate a serviciilor online de care trebuie să țină cont inclusiv piața serviciilor juridice și listează condițiile ce trebuie îndeplinite de conținutul mijloacelor folosite pentru publicarea informațiilor privind exercitarea profesiei, promovarea profesională și atragerea și dobândirea clientele în ghidurile prevăzute la Anexele XXXIII și XXXIV, care vor face parte integrantă din Statut.
Modificarea legislativă statutară a fost necesară având în vedere caracterul desuet al prevederilor privind publicitatea, care ajunseseră să fie depășite de progresul realizat în modul de prestare al serviciilor.
I. Ghidul privind utilizarea platformelor online de către avocați
Ghidul privind utilizarea platformelor online de către avocați se dorește un instrument cu caracter de recomandare, flexibil și permanent adaptabil la evoluția instrumentelor oferite de mediul online.
Ghidul prevede o clasificare a serviciilor de intermediere prin raportare la gradul de implicare al furnizorului de platformă, adică acea persoană fizică sau juridică care furnizează sau oferă spre furnizare servicii de intermediere online:
Directoare/Anuare ale avocaților, reprezintă website-uri pe care sunt înregistrate datele de contact ale avocaților, certificatele de specializare (dacă este cazul) sau domeniile de practică ale avocaților. Furnizorul platformei nu este implicat în niciun fel în alegerea avocatului de către un potențial client. Clientul este cel care selectează avocatul în baza opțiunilor de căutare, precum numele avocatului, domeniul de practică, aria geografică în care profesează.
Platforme de recomandare a avocaților presupun, față de directoare și anuare, un furnizor de servicii de intermediere care este implicat în alegerea avocatului de către client, prin una sau mai multe din următoarele modalități: când platforma în sine selectează avocații care apar pe website, definește ordinea apariției pe site sau modul în care apar, recomandă un avocat sau direcționează un client către anumiți avocați etc.
Platforme de intermediere servicii și brokeraj juridic oferă posibilitatea clienților de a pune întrebări juridice, iar furnizorul de platformă alege un avocat „bun” din rețeaua sa de colaboratori sau „cabinete afiliate”. Aceste website-uri solicită cel mai adesea clientului informații privind identitatea acestuia, natura litigiului sau chiar cuantumul onorariilor pe care ar fi de acord să le plătească profesionistului. Avocații sunt, de asemenea, chemați să răspundă cu o cerere de ofertă.
Platforme de întrebări și răspunsuri tip forum (Q&A) includ website-uri unde direct sau indirect este prestat un serviciu juridic pentru care platforma, care este și prestator, poate fi plătită în principal de către client (de exemplu, prin abonament la platforma respectivă pentru a putea posta întrebări). Astfel de platforme pot fi gratuite atât pentru avocați, cât și pentru clienți. Ceea ce urmăresc este creșterea traficului online, astfel încât să obțină cât mai multă finanțare din reclame.
Platforme de întrebări și răspunsuri autorizate au în vedere website-uri care utilizează procese automatizate, cum ar fi șabloane sau automatizare documente, precum și chatbots care oferă un serviciu de conversație folosind inteligența artificială.
Ghidul include și principalele aspecte de care trebuie să țină seama avocatul atunci când utilizează una dintre platformele menționate anterior, respectiv: obligativitatea stabilirii unei relații contractuale directe cu clientul, fără nicio interferență a furnizorului platformei, cunoașterea clientelei de către avocat, modul de stabilire al costurilor și onorariilor, cu mențiunea că avocații trebuie să respecte regulile profesionale privind stabilirea acestora și interdicția de partajare a onorariilor cu furnizorul de platformă, precum și obligația ca orice comunicare publică și/sau orice formă de publicitate să respecte reglementările profesiei și regulile concurenței oneste.
De asemenea, sunt prevăzute recomandări referitoare la asigurarea previzibilității parametrilor utilizați pentru efectuare ierarhizărilor sau clasamentelor avocaților, parametrii care ar trebui prezentați în prealabil, într-o manieră transparentă de către furnizorul platformei.
Nu în ultimul rând, Ghiul subliniază necesitatea respectării dispozițiilor legale privind utilizarea și asigurarea securității datelor colectate de pe platformă din perspectiva Regulamentului GDPR, precum și importanța existenței unor contracte personalizate care reglementează relația dintre furnizorul platformei și avocați, având în vedere regulile specifice, derogatorii de la dreptul comun, care guvernează profesia de avocat.
II. Ghiul pentru bune practici privind publicitatea avocatului și a formelor de exercitare a profesiei
Ghiul are ca obiectiv oferirea unor îndrumări cu privire la modul în care se poate gestiona relația avocatului cu mass-media, cât și a condiții privind mijloacelor de publicitate ce pot fi utilizate de formele de exercitare ale profesiei de avocat.
Sunt indicate mijloacele pe care formele de exercitare ale profesiei le au la dispoziție în vederea realizării acțiunilor publicitare atât în mediul online, cât și offline.
Prevederile privind publicitatea online includ condițiile pe care trebuie să le îndeplinească website-ul formelor de exercitare a profesiei, printre care și interdicția de a conține legături către alte adrese de internet (linkuri) al căror conținut ar fi contrar principiilor esențiale ale profesiei de avocat. Este admisă includerea unor legături care să permită accesarea paginilor de internet ale entităților cu care sunt încheiate convenții de conlucrare profesională avizate de consiliul baroului, ale conferințelor sau altor manifestări profesionale organizate de forma de exercitare a profesiei sau cu participarea acesteia, a articolelor de specialitate juridică publicate de membrii formelor de exercitare a profesiei.
Nu în ultimul rând, Ghidul cuprinde prevederi referitoare la publicitatea în rețelele sociale și motoarele de căutare online, potrivit cărora avocații și formele de exercitare a profesiei își pot crea pagini de prezentare în rețelele sociale. Paginile de prezentare și orice altă formă de publicitate în rețelele sociale și în motoarele de căutare online sunt permise cu condiția respectării reglementărilor și a deontologiei profesionale și a regulilor concurenței loiale.
Aducem profesia în secolul XXI!
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 5898 / 9962 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Din amfiteatru, la boardroom: „Think Ahead! Practice at Filip & Company!” – programul de vară care oferă studenților o experiență multidisciplinară, remunerată, cu proiecte reale, mentorat și evaluare riguroasă. Mai mult de jumătate dintre absolvenții recentelor ediții au devenit avocați stagiari ai firmei | De vorbă cu Cristina Tudoran (partener) și Alexandra Țugui (HR specialist) despre accesul studenților interesați de avocatura de business la o experiență practică autentică în cadrul unei firme de top
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...