ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ramona Strugariu: Propunerea de directivă europeană anticorupţie este istorică şi revoluţionară; aşteptăm poziţia Consiliului

06 Februarie 2024   |   AGERPRES

Directiva cere crearea unei instituţii anticorupţie în toate statele membre ale UE.

 
 
Propunerea de directivă europeană pentru combaterea corupţiei în UE este una "istorică" şi "revoluţionară", permiţând crearea unui "cadru armonizat pentru infracţiunile de corupţie la nivel european", a declarat marţi eurodeputata REPER Ramona Strugariu, raportoare a Parlamentului European pentru acest dosar.

Directiva anticorupţie a fost propusă de Comisia Europeană în luna mai 2023, iar Comisia pentru libertăţi civile, justiţie şi afaceri interne (LIBE) a Parlamentului European, cea care decide poziţia legislativului comunitar în această chestiune, a adoptat propriul raport în ianuarie acest an.

"Aşteptăm propunerea Consiliului, pe care nu am primit-o încă. Înţeleg că va fi prezentată undeva în această primăvară sau chiar în luna iunie. Acesta este şi un indicator care ne arată cât de dornice sunt statele membre să susţină o propunere puternică anticorupţie la nivel european. Negocierile vor fi purtate cu Consiliul, cel mai probabil în mandatul următor al Parlamentului European", a afirmat Ramona Strugariu la o întâlnire cu jurnalişti români în PE la Strasbourg.


Potrivit eurodeputatei Renew, directiva "creează un cadru armonizat pentru infracţiunile de corupţie la nivel european".

"Noi n-am mai avut aşa ceva până acum. E o propunere istorică. Are şi o parte foarte puternică dedicată practic prevenirii corupţiei. Şi aici vorbim despre prevenirea conflictului de interese, despre reglementarea lobby-ului, despre fenomenul 'uşilor turnante', ceea ce dvs. ştiţi că se numeşte 'revolving doors'", a precizat Strugariu.

"Stabileşte de asemenea nişte limite pentru aceste infracţiuni, care sunt foarte curajoase. Şi aici discutăm despre minimul maximului, ca să intrăm în termeni un pic mai tehnici, şi aduce noutăţi, inclusiv în această sferă a infracţiunilor de corupţie", a adăugat ea, subliniind că, cel puţin la nivel de poziţie a Parlamentului European, propunerea este una "revoluţionară".

"Primul lucru pe care îl face raportul este că practic interzice amnistierea şi graţierea faptelor de corupţie la care se referă directiva. Ştim că România a trecut prin mai multe valuri puternice de mişcări civice şi de reacţie a societăţii de apărare a cadrului anticorupţie, a independenţei justiţiei şi a statului de drept. Acum avem o propunere la nivel european care spune clar: fără graţiere şi amnistie pentru infracţiunile de corupţie. Şi asta este şi formularea din directivă. Statele membre trebuie să ia măsuri în aşa fel încât să interzică graţierea şi amnistierea faptelor de corupţie", a explicat eurodeputata română.

"După aceea, sunt noutăţi şi în materie de infracţiuni. De exemplu, finanţarea ilicită a partidelor politice. Noi am inclus-o în sfera infracţiunilor de corupţie şi ştim că, până acum, în măsura în care regulile de finanţare a partidelor politice erau încălcate, exista o sancţiune contravenţională. Ce propune directiva este ca aceste fapte să devină infracţiuni", a continuat ea.

Potrivit eurodeputatei, co-preşedintă REPER, "statele membre trebuie să ia măsurile necesare pentru a se asigura că dobândirea, deţinerea sau utilizarea cu intenţie de către un funcţionar public a unor bunuri care sunt în mod semnificativ disproporţionate şi care nu pot fi justificate prin venitul legal al funcţionarului public, provenite din orice tip de infracţiune din prezenta directivă, se pedepseşte ca infracţiune. Practic, tot ce înseamnă îmbogăţire ilicită de pe urma infracţiunilor de corupţie".

"Eu cred că şi asta va fi o foarte mare dezbatere cu Consiliul în negocieri. Dar este un mesaj foarte clar şi foarte puternic din partea Parlamentului European că averile nejustificate sunt o problemă şi că cine se îmbogăţeşte, dacă vorbim despre funcţionari publici şi înalţi funcţionari publici, trebuie să şi justifice cum s-a îmbogăţit şi de unde provin aceşti bani. E o chestiune de minimă responsabilitate publică, până la urmă", a mai spus ea.

Ramona Strugariu a explicat că este extinsă şi definiţia înaltului funcţionar public.

"Ce am introdus noi faţă de propunerea Comisiei? Pe lângă şefi de stat, şefi ai administraţiei centrale şi regionale, am adăugat membri ai guvernului central şi regional, membri ai Colegiului Comisarilor Comisiei Europene. Deci, discutăm despre înalţi funcţionari europeni, miniştri adjuncţi, secretari de stat, şef şi membri ai cabinetului miniştrilor, membri ai camerelor parlamentare, membri ai Parlamentului European. Nu ne-am lăsat nici pe noi deoparte. Apoi, membri ai instanţelor supreme, cum ar fi Curţile Constituţionale, de exemplu, şi curţile supreme, funcţionari militari şi ai întreprinderilor deţinute de stat funcţionale, ai partidelor politice parlamentare, membri ai instituţiilor supreme de audit", a detaliat ea, precizând că, pentru toate aceste categorii, "e obligatoriu ca instanţele să ţină cont de calitatea acestora în momentul în care stabilesc circumstanţele agravante".

În plus, directiva cere crearea unei instituţii anticorupţie în toate statele membre ale UE.

"Noi avem deja în România DNA. Avem şi ANI ca instituţie care completează cadrul anticorupţie şi care se concentrează pe partea de integritate. Vrem să avem astfel de instituţii în fiecare stat membru. Vrem şi un coordonator anticorupţie la nivel european şi am făcut deja paşi în acest sens, pentru că s-a lansat odată cu directiva şi o reţea europeană anticorupţie (...) care adună laolaltă specialişti din statele membre şi din societatea civilă, şi teoreticieni şi practicieni în materie de anticorupţie", a adăugat Strugariu.

Ea a mai spus că în propunerea de directivă se cere şi reluarea practicii de publicare a unui raport anual anticorupţie la nivel european.

Ramona Strugariu se aşteaptă ca, în negocieri, Consiliul să lupte "cu toate armele şi bagajele, cum se întâmplă de obicei, să slăbim propunerea Parlamentului", dar şi-a exprimat totuşi convingerea că vor putea fi securizate în textul final multe dintre prevederile de acum.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1765 / 10177
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, NNDKP, CMS, TZA și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2025. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...