ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Reducere de 50% la impozitul datorat pe clădirile nerezidențiale. Cui și cum se aplică?

03 Iulie 2020   |   Andreea Mitiriță, Partener si Anca Nicola, Manager - PwC România

Deși măsura în sine atrage o reducere a încasărilor bugetare, consiliile locale care au adoptat până la acest moment o hotărâre de aplicare a acestei măsuri fiscale au oferit cota maximă de reducere a impozitului datorat, și anume de 50%.

Andreea Mitirită, Partener si Anca Nicola, Manager - PwC România

 
 
Proprietarii și utilizatorii clădirilor obligați prin prevederile legale adoptate în timpul stării de urgență să-și întrerupă parțial sau total activitatea pot beneficia de o reducere de până la 50% a impozitului datorat pe clădirile nerezidențiale, conform Ordonanței 69/2020. Măsura a fost luată pentru stimularea activității agenților economici și reducerea poverii lor fiscale.

Trebuie menționat că, înainte de a lua în considerare aplicarea pentru reducerea impozitului datorat, este recomandat să se verifice dacă consiliul local din localitatea în care activează contribuabilul a luat o decizie privind această facilitate sau nu și care este cuantumul ei.

Conform prevederilor Ordonanței 69/2020, autoritățile locale sunt în măsură să decidă dacă acordă contribuabililor facilitatea fiscală și cuantumul acesteia prin adoptarea unei hotărâri până la data de 14 august 2020. În prezent, consiliile locale din mai multe orașe, printre care Timișoara, Brașov, Sibiu deja au adoptat această hotărâre. În orașe precum Bacău și Iași, propunerea este în discuție la nivelul consiliilor locale, iar în București intenția de a implementa facilitățile este doar la stadiul declarativ.


Deși măsura în sine atrage o reducere a încasărilor bugetare, consiliile locale care au adoptat până la acest moment o hotărâre de aplicare a acestei măsuri fiscale au oferit cota maximă de reducere a impozitului datorat, și anume de 50%.

Detalii procedurale

Odată ce autoritățile locale au adoptat hotărârea de reducere a impozitului pe clădirile nerezidențiale, contribuabilii vizați trebuie să depună la organul fiscal local până la data de 15 septembrie 2020 o cerere de acordare a facilității, însoțită de o declarație pe proprie răspundere.

În declarația pe propria răspundere, proprietarii acelor clădiri nerezidențiale utilizate în scopul desfășurării activității economice vor menționa întreruperea totală sau parțială a activității economice, ce va trebui dovedită prin anexarea la cerere a unei copii a certificatului de urgență.

În aceeași declarație, proprietarii clădirilor nerezidențiale care sunt închiriate sau date în folosință, trebuie să specifice îndeplinirea concomitentă a două condiții: reducerea chiriei percepute de către aceștia să fie de cel puțin 50%, iar suprafețele deținute de către titularii dreptului de folosință să fie neutilizate în proporție de cel puțin 50%, ca urmare a întreruperii totale sau parțiale a activității. În acest caz cererea de acordare a reducerii ar trebui să fie însoțită de declarațiile pe proprie răspundere a chiriașilor care și-au sistat total activitatea sau de copii după certificatele de urgență a agenților economici, a căror activitate a fost sistată parțial.

Unele hotărâri emise de către consiliile locale specifică elemente adiționale care ar trebui indicate în cererea de acordare a reducerii și în declarația pe proprie răspundere,  și  solicită și depunerea de documente suplimentare - precum copii după contractul de închiriere și actul adițional din care să reiasă reducerea chiriei cu minim 50%.

OUG 69/2020 mai prevede ca agenții economici care au plătit deja impozitul pe clădiri în termenul legal (30 iunie 2020 pentru primul semestru al anului curent), să poată solicita restituirea diferenței de impozit deja achitate la bugetele locale în termenul legal de prescripție. Totodată, conform prevederilor ordonanței, se mai poate aplica și bonificația ce poate fi în cuantum de până la 10% pentru plata integrală a impozitului la termen. Astfel, contribuabilii pot beneficia atât de reducerea suplimentară de 50%, cât și de bonificația pentru plata la termen de până la 10%.

Dificultăți în aplicare

Punerea în practică a prevederilor OUG 69/2020 generează în anumite situații dificultăți atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile locale, deoarece textul ordonanței publicate inițial nu prevedea în mod explicit dacă reducerea de 50% se aplică asupra impozitului pe clădiri anual sau se aplică proporțional cu perioada de urgență. Chiar dacă în corpul ordonanței se regăsește sintagma reducerea impozitului anual, aliniatul 1 al Art. 5 din OUG 69/2020 prevede aplicarea acestei facilități pe durata stării de urgență.

Zilele acestea, Camera Deputaților a extins, însă, printr-un amendament, facilităţile acordate pe perioada stării de urgenţă pentru impozitul pe clădiri,”pentru durata stării de urgență, a stării de alertă şi pentru durata ulterioară încetării stării de alertă până la sfârşitul anului fiscal 2020”, cum se arată în proiectul Legii, ce urmează să ajungă la promulgare. Astfel, noile amendamente vin și aduc clarificări referitoare la perioada pentru care se aplică reducerea impozitului.

Atenție, însă! Chiar și după modificarea textului ordonanței, se pare că reducerea se acordă doar acelor proprietari care au redus chiria cu cel puțin 50% pe durata stării de urgență pe teritoriul României. Așadar, proprietarii care au recurs la astfel de renegocieri/reduceri de chirii după sfârșitul perioadei de urgență, nu vor mai putea beneficia de facilitate.

Apreciem că adoptarea măsurii la finalul stării de urgență va avea o eficiență destul de redusă, gândindu-ne la interesul scăzut al proprietarilor de a mai aplica facilitatea, care doar ar spori puterea de negociere a chiriașilor.

În paralel, este de urmărit și gradul de implementare a facilității pe plan local, precum și măsura și modul în care autoritățile locale vor aplica prevederile ordonanței, pentru că, așa cum spuneam, nu toate consiliile locale s-au decis dacă acordă sau nu reducerea la impozitul pe clădirile nerezidențiale.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8073 / 8889
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    RTPR a asistat PragmaGO la intrarea pe piața din România prin achiziția Omnicredit. Echipa a fost coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și Ianita Țui (Counsel)
    Andreea Zvâc face un pas înainte în carieră și devine Partener în cadrul biroului Wolf Theiss din București | Bryan W. Jardine (Managing Partner): Promovarea sa reflectă nu numai contribuțiile profesionale remarcabile la dezvoltarea departamentului său, ci și rolul semnificativ în consolidarea poziției generale a firmei pe piața din România
    Bondoc & Asociații a asistat TDI Renewables, unul dintre principalii actori în domeniul dezvoltării regenerabile, într-o restructurare internațională
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of legal - Farmexim: „Când ești managerul unei echipe de legal, rolul nu se rezumă doar în a asigura îndeplinirea sarcinilor, ci este de fapt mai mult orientat spre partea umană. Cresc echipe, cresc oameni de niște ani buni și nu există satisfacție mai mare ca atunci când vezi transformarea acestora, acolo unde există ‘sămânța dorinței de a evolua ’ ”
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Avansul cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
    „The Lawyer European Awards 2024”| Patru firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe” | Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. ZRVP, pentru a treia oară în ultimii cinci ani, printre finaliștii secțiunii ”European litigation team of the year”
    Rising Stars | Tudor Bonifate, primul admis la Facultatea de Drept și mai apoi șef de promoție în 2022, cu media 10, a ales să profeseze ca avocat la Țuca Zbârcea & Asociații: ”Învăț permanent – de la avocații care mă coordonează, de la colegii mei avocați, de la profesorii cu care am șansa de a colabora la facultate, de la studenții mei. Cred că avocatura mă face un profesor mai bun, după cum profesoratul mă face un avocat mai bun”
    Încă un spin-off în piața avocaturii | Luminița Popa și Miruna Suciu, fondatoarele Suciu Popa, o iau pe drumuri diferite. Popa Legal se va focusa pe practica de arbitraj, iar Suciu Partners anunță consolidarea echipei
    Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
    Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocați stagiari
    LegiTeam | Mitel & Asociatii caută avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...