ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Securitatea cibernetică: cadru național consolidat, noi entități vizate de cerințele NIS2 și noi obligații ale organelor de conducere

28 Iulie 2025   |   Marta Popa, Deputy Managing Partner și Emilia Mirea, Associate - Voicu & Asociații

Adoptarea Legii nr. 124/2025, intrată în vigoare la 10 iulie 2025, marchează finalizarea procesului de transpunere la nivel național a Directivei NIS (Network and Information Security) 2, întărind măsurile stabilite prin OUG nr. 155/2024 privind instituirea unui cadru pentru securitatea cibernetică a rețelelor și sistemelor informatice din spațiul cibernetic național civil.

 
 

Synopsis: Legea nr. 124/2025 instituie obligații noi pentru organele de conducere ale entităților esențiale și importante, în special în sfera formării profesionale și a competențelor în materie de securitate cibernetică dar și de guvernanță în relatiile cu DNSC. Companiile care desfășoară activități de distribuire a medicamentelor, comerț cu produse farmaceutice și cele aparținând anumitor segmente ale industriei alimentare intră, cu caracter de noutate și în anumite condiții (care țin în special de cifra de afaceri, numărul de angajați sau valoarea activelor), sub incidența noilor reglementări privind securitatea cibernetică.

***

Adoptarea Legii nr. 124/2025, intrată în vigoare la 10 iulie 2025, marchează finalizarea procesului de transpunere la nivel național a Directivei NIS (Network and Information Security) 2, întărind măsurile stabilite prin OUG nr. 155/2024 privind instituirea unui cadru pentru securitatea cibernetică a rețelelor și sistemelor informatice din spațiul cibernetic național civil.

Pe lângă măsurile deja prevăzute prin OUG nr. 155/2024, Legea 124/2025 (“Legea”) introduce o serie de actualizări relevante, de care entitățile esențiale și importante trebuie să țină cont.  

Având în vedere incidentele cibernetice majore survenite în cursul anului 2024, cu impact direct asupra serviciilor vitale oferite populației, care au relevat limitele acoperirii legislației actuale în domeniul securității cibernetice și nevoia de a implementa reglementările europene actualizate în ceea ce privește securitatea lanțului de aprovizionare, două noi categorii de entități vor intra sub incidența cerințelor legale privind securitatea cibernetică: distribuitorii autorizați de medicamente și operatorii economici care desfășoară activități de comerț cu produse farmaceutice.Ca urmare a extinderii aplicabilității cadrului legal prin Legea nr. 124/2025, o parte dintre aceste entități devin responsabile pentru adoptarea unor măsuri tehnice, organizatorice și operaționale adaptate nivelului propriu de risc, pentru a preveni și gestiona incidentele cibernetice. În acest context, ele au și obligația de a raporta prompt incidentele de securitate cibernetică semnificative, conform prevederilor legale.

În plus, Legea clarifică și lărgește domeniul vizat în sectorul alimentar, menționând expres activitățile de producție, prelucrare și/sau distribuție de alimente. Modificarea permite aplicarea reglementărilor și acelor actori economici care realizează doar parțial activitățile din sectorul alimentar, fără condiționări cumulative.

O altă noutate adusă de Lege constă în redefinirea incidentului semnificativ de securitate cibernetică. Spre deosebire de forma anterioară, noua reglementare prevede că un incident este considerat semnificativ dacă se întrunește cel puțin una dintre condițiile prevăzute, fără a fi necesară îndeplinirea lor cumulativă. Prima condiție se referă la impactul asupra entității afectate, atunci când sunt cauzate perturbări majore în activitate sau pierderi financiare importante. A doua are în vedere consecințele asupra altor persoane fizice sau juridice, în special atunci când incidentul poate provoca prejudicii materiale sau non-materiale considerabile.

Un alt aspect de reținut este completarea adusă de Lege cu privire la obligațiile organelor de conducere ale entităților esențiale și importante, stabilind în mod expres că:

Ø  membrii acestora trebuie să urmeze cursuri de formare profesională acreditate în vederea asigurării unui nivel suficient de cunoștințe și competențe pentru a identifica riscurile și a evalua practicile de gestionare a riscurilor de securitate cibernetică,;

Ø  obligația acestor entități, de formare profesională întregului personal în vederea asigurării unui nivel suficient de cunoştinţe şi competenţe, are caracter regulat;

Ø  organele de conducere desemnează, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei directorului DNSC pentru identificarea şi înscrierea în registru, responsabilii cu securitatea reţelelor şi sistemelor informatice care au rolul de a implementa şi supraveghea măsurile de gestionare a riscurilor de securitate cibernetică la nivelul entităţii.

***

Pentru informare: Directiva NIS 2 instituie un cadru juridic unitar la nivel european privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate cibernetică. Aceasta impune obligații stricte pentru entitățile publice sau private, din sectoarele vizate considerate critice în caz de amenințări sau incidente cibernetice (precum energie, transport, sectorul bancar, sectorul sănatății, administrație publică, infrastructura digitală), cu scopul consolidării rezilienței operaționale și instituționale.

În acest context, entitățile vizate de noile reglementări trebuie să acorde o atenție sporită obligațiilor care decurg din Legea nr. 124/2025, să își evalueze expunerea la riscurile cibernetice și să implementeze măsuri adecvate în conformitate cu cerințele legale aplicabile.



Există ceva ce puteți face acum? Cum puteți acționa:

 

Până la sfârșitul lunii august 2025, pentru începerea derulării procedurilor de înregistrare a entităților aflate în scopul Legii în Registrul entităților, special constituit în acest sens, precum și pentru procedurile de raportare a incidentelor, sunt așteptate ordine ale directorului Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Recomandăm începerea timpurie a verificărilor privind incidența legislației NIS2 asupra organizației dvs., termenele de conformare ulterioară fiind foarte scurte, procedura absolut nouă iar amenzile raportate la cifra de afaceri anuală la nivel mondial.

Avocații specializați în domeniul IT din cadrul Voicu & Asociații vă vor fi alături în demersurile de verificare a încadrării în scopul Legii 124/2025 și, în caz afirmativ, de îndeplinire a obligațiilor subsecvente, de înregistrare în Registrul entităților și raportare incidente.

Voicu & Asociații este un grup de societăți care oferă servicii juridice cu spectru complet, înființat în anul 2001 (inițial sub denumirea Voicu & Filipescu), fiind inclus de-a lungul timpului printre cele mai importante firme de avocatură de pe piața românească, pentru asistența și expertiza valoroase oferite clienților săi în proiecte de anvergură privind mediul de afaceri local și regional. Gama de servicii oferite, completată de-a lungul timpului de firmele specializate de practicieni în insolvență, VF Insolvență SPRL și consultanți fiscali, Voicu Financial & Tax Advisers SRL, a vizat mii de clienți, companii internaționale și naționale care activează în diverse sectoare economice.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 45 / 9807
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
    LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
    Tranzacție majoră în energia verde: RTPR asistă OX2 la vânzarea unui parc eolian de 96 MW. Echipă cu avocații A&O Shearman pe parte juridică, EY - consultant financiar pentru vânzător
    LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
    Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
    Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
    Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
    bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
    Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
    Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
    Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
    Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...