ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Simplificarea şi debirocratizarea formalităților în cazul transferului de părți sociale

04 Noiembrie 2020   |   Beatrice Bealcu, Associate Voicu & Filipescu

Prin Legea nr. 223/2020, legiuitorul simplifică și debirocratizează procedura transferului de părți sociale prin eliminarea procedurii opoziției, transferul operând doar în baza hotărârii asociaților adoptată în condițiile stabilite prin actul constitutiv al societății

 
 
Cu intenția de a crea un mediu de business mai atractiv, precum și de a se alinia unor juridicții mai prietenoase cât privește înființarea facilă și rapidă a societăților comerciale, legiuitorul român a modificat vechea  Lege a societăţilor comerciale nr. 31/1990 prin Legea nr. 223/2020 pentru simplificarea şi debirocratizarea transferului de părţi sociale şi a vărsării capitalului social (”Legea nr. 223/2020”).

Modificările vizează, în principal, următoarele:
→    eliminarea procedurii opoziției în cazul unui transfer de părți sociale;
→    posibilitatea asociaților de a stabili prin act constitutiv o majoritate mai mică pentru aprobarea transferului de părți sociale către terți;

→    eliminarea cerinței privind capitalul minim de 200 lei la înființarea unei societăți cu răspundere limitată;
→    eliminarea necesității înregistrării prealabile la ANAF a documentului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social;
→    eliminarea necesității de a dovedi efectuarea vărsămintelor în cazul societăților cu răspundere limitată.
       
Eliminarea procedurii opoziției în cazul unui transfer de părți sociale către terți

Până în prezent, transferul de părți sociale către terț (persoane fizice sau juridice care nu dețineau calitatea de asociați în societatea în cauză) presupunea o procedură de durată în două etape, prin depunerea la Oficiul Registrului Comerțului a hotărârii adunării generale a asociaților de aprobare a transferului în vederea publicării acesteia în Monitorul Oficial și așteptarea împlinirii termenului de opoziție de 30 de zile calculat de la data publicării.

În practică, pentru ca transferul de părți sociale să opereze era necesar, în primul rând, așteptarea publicării hotărârii, publicare care în general se efectua în aproximativ 2-3 săptămâni de la data depunerii hotărârii la Oficiul Registrului Comerțului și, în al doilea rând, așteptarea trecerii termenului de opoziție de 30 de zile.

Astfel, întreaga procedură a transferului de părți sociale putea dura până la 2-3 luni, iar în cazul în care pe perioada termenului de 30 de zile se formulau opoziții, procedura se prelungea până la soluționarea definitivă de către instanță a opozițiilor. De cele mai multe ori, autoritățile fiscale erau cele mai active în ceea ce privește introducerea opozițiilor, uneori pentru datorii fiscale foarte mici, fapt ce prelungea oricum finalizarea procedurii de transfer cu aproximativ 3-6 luni.  

Prin Legea nr. 223/2020, legiuitorul simplifică și debirocratizează procedura transferului de părți sociale prin eliminarea procedurii opoziției, transferul operând doar în baza hotărârii asociaților adoptată în condițiile stabilite prin actul constitutiv al societății. Desigur, sunt menținute în continuare obligațiile de înregistrare a transferului în registrul de părți sociale și în Registrul Comerțului.
       
Aprobarea transferului de părți sociale către terți

Până în prezent, orice transfer de părți sociale către un terț trebuia aprobat de asociații reprezentând ¾ din capitalul social al societății. Astfel, transferul de părți sociale putea fi blocat de către asociatul fără al cărui vot nu s-ar fi întrunit majoritatea cerută de lege.

Legea nr. 223/2020 permite asociaților să stabilească, prin actul constitutiv al societății, o majoritate mai mică de ¾ care să fie necesară pentru aprobarea transferului de părți sociale către terți, creând posibilitatea, în unele cazuri, ca  asociatul vânzător să poată dispune de părțile sale sociale fără a depinde de celălalt asociat/ceilalți asociați, însă în limitele stabilite prin actul constitutiv.
       
Legea nr. 223/2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1018 din data de 02 noiembrie 2020 și intră în vigoare la data de 05 noiembrie 2020.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8954 / 10284
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
RTPR, desemnată „Consultantul Juridic al Anului” la Gala ROPEA Awards 2025
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...