ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Amenda primită de Google pentru prelucrarea datelor cu caracter personal – un semnal de alarmă ce nu poate fi ignorat

31 Ianuarie 2019   |   Daniel Vinerean, Avocat Asociat, D&B David si Baias

Conform deciziei de sancționare, Google a fost amendată pentru neîndeplinirea obligației de transparență față de persoanele vizate, pentru furnizarea de informații neadecvate scopului prelucrării și pentru lipsa unui consimțământ valabil pentru marketingul personalizat în cazul configurării unui telefon cu sistem de operare Android, indiferent de producătorul acestuia din urmă.

Daniel Vinerean, Avocat Asociat, D&B David si Baias

 
 
La data de 21 ianuarie 2019, autoritatea de supraveghere din Franța (Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés,  “CNIL”) a spulberat liniștea instaurată în materia protecției datelor cu caracter personal prin aplicarea unei amenzi de 50 de milioane de euro gigantului Google.

Această sancțiune este cea mai mare amendă după aplicarea  la nivel european a Regulamentului General privind Protecția Datelor („GDPR” sau “Regulamentul”), fapt ce poate determina autoritățile similare din alte state membre să “prindă curaj” în investigațiile desfășurate sau plănuite. De altfel, nerespectarea GDPR a mai fost sancționată și în ale situații (de autoritățile din Portugalia, Suedia sau Germania, de exemplu), însă nivelul amenzilor aplicate nu a fost la fel de spectaculos, iar investigațiile nu au vizat organizații de mărimea și notorietatea Google.


Fără a face vreo apreciere cu privire la temeinicia motivelor ce au stat la baza aplicării acestei amenzi și fără a analiza din punct de vedere juridic situația concretă de fapt ce a condus la aplicarea sancțiunii, decizia nefiind definitivă, considerăm totuși că este necesar să punctăm aspectele practice care au făcut obiectul investigației CNIL. Și asta pentru că cele investigate de CNIL sunt chestiuni general aplicabile, indiferent de mărimea sau profilul organizației ce prelucrează date cu caracter personal. 

Așadar, conform deciziei de sancționare, Google a fost amendată pentru neîndeplinirea obligației de transparență față de persoanele vizate, pentru furnizarea de informații neadecvate scopului prelucrării și pentru lipsa unui consimțământ valabil pentru marketingul personalizat în cazul configurării unui telefon cu sistem de operare Android, indiferent de producătorul acestuia din urmă.

Pe scurt, la baza investigației CNIL au stat două plângeri colective formulate, la data de 25 mai 2019, respectiv 28 mai 2019, de două organizații non-guvernamentale, None Of Your Business și La Quadrature du Net, ce reprezintă 9.974 de persoane fizice și care susțin că prelucrarea datelor cu caracter personal de către Google se face în lipsa unui temei legal, mai ales în privința prelucrărilor de date cu caracter personal în scopuri de marketing personalizat.

Pornind de la cele semnalate de cele două organizații non-guvernamentale, CNIL a făcut un exercițiu simplu. Au efectuat o cercetare prin care a fost verificată respectarea prevederilor GDPR cu ocazia configurării, de către un utilizator obișnuit, a unui dispozitiv mobil ce utilizează sistemul de operare Android. Au fost verificate astfel formularele ce trebuie completate, politicile ce trebuie acceptate și acțiunile pe care utilizatorii trebuie să le execute pentru a finaliza configurarea. 
 
Rezultatul, pe care nu îl comentăm sub aspectul temeiniciei, așa cum am arătat anterior, a fost că, în opinia CNIL, informațiile prezentate de Google utilizatorilor cu privire la activitățile de prelucrare nu sunt ușor accesibile. CNIL a constatat că sunt necesare acțiuni succesive, uneori în 5 sau 6 pași, pentru a ajunge la informația completă, fapt ce contrazice principiul accesului facil la informații complete cu privire la activitatea de prelucrare a datelor cu caracter personal conform Regulamentului.

În continuare, CNIL a apreciat că informațiile prezentate de Google utilizatorilor nu sunt întotdeauna ușor de înțeles. Scopurile de prelucrare sunt prezentate la nivel general, fără detalii concrete, fapt ce este agravat atât de complexitatea activităților de prelucrare, cât și de multitudinea de servicii și aplicații puse la dispoziția utilizatorilor. De asemenea, CNIL a constatat că nu sunt indicate categoriile de date cu caracter personal prelucrate.

Ultimul aspect ce a stat la baza sancțiunii aplicate este legat de nerespectarea cerințelor GDPR în privința obținerii unui consimțământ valabil al utilizatorilor, în special cu ocazia personalizării activităților de marketing. CNIL a ajuns la concluzia că utilizatorii nu sunt informați în mod corespunzător, adică nu știu de fapt pentru ce își dau consimțământul. Autoritatea de supraveghere a constatat că informațiile sunt cuprinse în mai multe documente, greu de urmărit și că, de fapt prin acceptarea termenilor și condițiilor Google, utilizatorii își dădeau consimțământul pentru o serie de prelucrări neidentificate corespunzător și complet. Prin urmare, s-a apreciat că, în cazul analizat, consimțământul persoanelor vizate nu este unul informat și lipsit de ambiguitate. Mai mult decât atât, deși exista posibilitatea configurării opțiunilor pentru marketing personalizat, analiza a relevat chiar prezența unor căsuțe pre-bifate, fapt ce contravine, din nou, regulilor stabilite de Regulament.

Așa cum am arătat deja, toate aspectele investigate de autoritatea de supraveghere din Franța sunt chestiuni elementare în materia protecției datelor cu caracter personal, iar analiza CNIL ar trebui să preocupe toate organizațiile ce realizează activități de prelucrare a unor astfel de date. Tocmai simplitatea aspectelor investigate reprezintă un semnal de alarmă menit să sporească atenția în relația cu persoanele vizate.

Un prim pas în direcția respectării Regulamentului ar trebui să fie redactarea unor documente care să răspundă exigențelor sale, pe de o parte, dar să fie și suficient de explicite și ușor de înțeles de către cei cărora li se adresează. Pare o chestiune greu de realizat, mai ales în lumina sancțiunii aplicate Google, dar asigurarea acestui echilibru este absolut necesară.

Mergând mai departe, subliniem că îndeplinirea obligației de informare a persoanelor vizate este de esența Regulamentului, motiv pentru care și sancțiunile prevăzute în caz de nerespectare sunt drastice. Indiferent de mărimea organizației, volumul sau categoriile de date cu caracter personal prelucrate, informarea persoanelor vizate trebuie să reprezinte o prioritate. Informațiile prezentate persoanelor fizice trebuie să fie complete, ușor accesibile și prezentate într-un limbaj ușor de înțeles. Persoanele vizate trebuie să știe exact cum, de ce și de către cine le sunt prelucrate datele cu caracter personal. În plus, atunci când temeiul legal al prelucrării este consimțământul, acesta trebuie obținut pentru fiecare activitate de prelucrare în parte și cu evitarea, cu orice preț, a căsuțelor pre-bifate.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 5370 / 5490
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
    Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
    RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
    Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
    Clifford Chance a asistat Electrica în emisiunea istorică de obligațiuni verzi lansată pe piețele externe, în valoare de 500 milioane Euro. Avocați din București și Londra, în echipa de proiect, coordonată de partenerii Mădălina Rachieru-Postolache și Kate Vyvyan
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...