
Bugetul MTI va fi suplimentat, pentru plata restanţelor pe care CFR SA le are la Informatica Feroviară (proiect)
14 Decembrie 2021
AgerpresInformatică Feroviară realizează circa 50% din cifra de afaceri anuală din contractul de prestări servicii încheiat cu CFR SA, restul cifrei de afaceri fiind realizată din contractele încheiate cu celelalte societăţi din sistemul feroviar, respectiv CFR Marfă şi CFR Călători etc.
Bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe anul 2021 va fi suplimentat din Fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului cu suma necesară pentru plata datoriilor restante pe care CFR SA le are la Societatea Comercială "Informatică Feroviară", respectiv 32.294.280 lei, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern iniţiat în acest sens şi pus în dezbatere publică pe site-ul MTI.
Potrivit instrumentului de motivare care însoţeşte proiectul de Hotărâre de Guvern privind suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe anul 2021 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2021, pentru plata datoriilor restante înregistrate de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA către Societatea Comercială "Informatică Feroviară" SA, din cauza neîncasării valorii prestaţiilor efectuate pentru CFR SA, pe fondul neîncasării creanţelor restante de la CFR Călători" şi CFR Marfă, Societatea Comercială "Informatică Feroviară", la rândul ei, se confruntă cu dificultăţi în desfăşurarea activităţii, existând riscul ca în luna decembrie 2021 să nu poată achita valoarea drepturilor salariale şi de personal şi valoarea energiei electrice şi termice.
Informatică Feroviară realizează circa 50% din cifra de afaceri anuală din contractul de prestări servicii încheiat cu CFR SA, restul cifrei de afaceri fiind realizată din contractele încheiate cu celelalte societăţi din sistemul feroviar, respectiv CFR Marfă şi CFR Călători etc.
"Prin asigurarea sumei necesare, Compania (CFR SA - n. r.), pentru plata datoriilor restante către Societatea Comercială 'Informatică Feroviară' SA, societate afiliată Companiei, se îmbunătăţeşte activitatea în întregul sistem feroviar, inclusiv activitatea de asigurare a conducere circulaţiei pe calea ferată şi de asigurare a siguranţei traficului feroviar pe calea ferată pentru operatorii de transport feroviar de marfă şi călători", se spune în document.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA este administratorul infrastructurii feroviare din România şi furnizează către toţi operatorii de transport feroviar, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, pe baza contractului de acces pe infrastructură, serviciile aferente pachetului minim de acces pe infrastructura feroviară publică.
Veniturile principale ale CFR SA sunt cele obţinute din accesul pe infrastructura feroviară a operatorilor de transport feroviar de marfă şi călători (tariful de utilizare a infrastructurii feroviare publice -TUI). Acesta reprezintă valoarea prestaţiilor efectuate (şi facturate) de CFR SA pentru operatorii de transport feroviar de marfă şi călători pentru punerea la dispoziţie a infrastructurii feroviare prin asigurarea setului minim de prestaţii pentru circulaţia trenurilor aparţinând operatorilor de transport feroviar şi accesul prin intermediul reţelei la infrastructurile de servicii şi serviciile furnizate în conformitate cu prevederile legale. Acest tarif se aplică nediscriminatoriu, pentru toţi operatorii de transport feroviar, aplicându-se tarife similare pentru servicii de transport feroviar similare. Din aceste venituri se asigură cheltuielile de funcţionare a CFR SA şi a infrastructurii feroviare, inclusiv cele de conducere a traficului feroviar, şi de întreţinere şi exploatare a infrastructurii feroviare prin intermediul societăţilor afiliate la care compania este acţionar unic.
Practic, se arată în instrumentul de motivare, principalii clienţi ai CFR SA sunt operatorii de transport feroviar de marfă şi călători cu capital de stat, respectiv CFR Marfă, cu o pondere de circa 10% în totalul veniturilor, şi CFR Călători, cu o pondere de circa 55% în totalul veniturilor. Începând cu anul 2019, pe fondul neîncasării creanţelor de la principalii clienţi, CFR SA se confruntă cu o lipsă acută a lichidităţilor, ceea ce a condus la acumularea de plăţi restante către societăţile afiliate, în principal, societăţile "Electrificare CFR" SA şi "Informatică Feroviară" SA.
În ceea ce priveşte Informatică Feroviară, aceasta are ca obiect de activitate în principal asigurarea serviciilor informatice necesare desfăşurării activităţilor aferente transportului feroviar de marfă şi călători în condiţii de securizare, numerotare şi gestionare specifice, cu respectarea normelor de siguranţă şi calitate impuse pentru fiecare ramură de activitate (infrastructură, marfă, călători) şi, în secundar, asigurarea, în limita capacităţii rămase disponibile, a serviciilor informatice solicitate de terţi.
Pentru realizarea obiectului de activitate al CFR SA, se încheie, anual, cu Societatea Informatică Feroviară un contract de prestări servicii informatice pentru: programarea şi analiza circulaţiei trenurilor, aplicaţia IRIS - ATLAS; raportarea execuţiei circulaţiei trenurilor de către personalul autorizat din staţiile de cale ferată (IDM) şi din unităţile teritoriale, regionale şi centrale de management de trafic (RC), aplicaţia IRIS-CRONOS; monitorizarea circulaţiei trenurilor în unităţile de management de trafic, aplicaţia IRIS-FOCUS; vizualizarea graficului de circulaţie, aplicaţia IRIS-FOCUS-RU; concentrarea, prelucrarea şi prezentarea elementelor de tarifare a circulaţiei trenurilor către operatorii de transport feroviar, aplicaţia IRIS-CALIPSO; informaţii privind elementele de infrastructură feroviară şi de gestiune a lucrărilor de întreţinere a acestora - deranjamente, puncte periculoase, restricţii de viteză, revizii bianuale, aplicaţia IRIS - IMA (MP5i, Web SCB, Web SIMC, Web Safety); informaţii privind consumurile de energie electrică, administrarea contractelor de achiziţie a energiei electrice la 25 kV respectiv a energiei electrice pentru utilităţi, aplicaţia ENTRAC; informaţii privind derularea circulaţiei trenurilor, aplicaţia IRIS-INFO-IM, Regimul de Performanţă al circulaţiei trenurilor, AVI-GABARITE, Accepte Portuare, IMComm, TIS-C.F.R., BI-C.F.R.-TRAFIC, CC-C.F.R., H30-C.F.R., CIS-C.F.R., TC-MAP, Interfaţa IRIS-DCOS etc.
În prezent, Informatică Feroviară este singura societate care are toate autorizaţiile şi agrementele necesare pentru desfăşurarea activităţii de aplicaţii informatice, servicii de reţea, servicii de suport tehnic hardware si software, servicii de consultanţă de specialitate pentru administrarea portofoliului de aplicaţii informatice aferente sistemului feroviar - IRIS.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2021 / 5515 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Women Lawyers | Pentru Irina Văleanu, Counsel în cadrul firmei BACIU PARTNERS, nucleul comun de valori fundamentale a fost esențial în alegerea echipei în care se dezvoltă profesional acum: ”Reputația firmei în piața avocaturii de business din România a fost un factor decisiv, iar întâlnirea cu Ana-Maria Baciu a consolidat această alegere; am rezonat imediat, iar decizia de a colabora a venit în mod firesc”
Popovici Nițu Stoica & Asociații asistă PPC în procesul de consolidare a afacerilor din domeniul energiei regenerabile
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...