Decalex: Obligația prin care curierii vor raporta ANAF datele clienților este excesivă și nu respectă prevederile GDPR. Experții explică de ce colectarea de date poate fi ilegitimă în această situație
19 Mai 2022 BizLawyer
În mod concret, firmele de curierat vor avea obligația să transmită către ANAF datele personale ale expeditorului și ale destinatarului pentru toate expedițiile prin care produsele cumpărate sunt plătite de către destinatar la momentul înmânării coletului de către curieri.
| |
|
Cristiana Deca, fondator Decalex şi expert în protecţia datelor |
Obligația prin care firmele de curierat ar urma să raporteze ANAF detalii despre persoanele care au plătit ramburs pentru produsele comandate online este excesivă și nefundamentată, potrivit Decalex, iar impactul va fi direct asupra magazinele online, în timp ce clienții finali vor fi cei mai afectați.
Pentru magazinele online care funcționează în legalitate, impactul va fi din perspectiva relației cu firmele de curierat și a datelor personale pe care aceștia le pun la dispoziția curierilor. Situația este diferită, potrivit Decalex, pentru magazinele online care nu funcționează conform normelor legale, de exemplu, care nu declară toate veniturile, întrucât acest proiect de lege va facilita ANAF să facă conexiunea dintre o vânzare nefiscalizată și magazinul online care a generat-o.
Pentru magazinele online care funcționează în legalitate, impactul va fi din perspectiva relației cu firmele de curierat și a datelor personale pe care aceștia le pun la dispoziția curierilor. Situația este diferită, potrivit Decalex, pentru magazinele online care nu funcționează conform normelor legale, de exemplu, care nu declară toate veniturile, întrucât acest proiect de lege va facilita ANAF să facă conexiunea dintre o vânzare nefiscalizată și magazinul online care a generat-o.
“La nivel de curieri, situația este mult mai complicată, în primul rând, pentru că avem secretul corespondenței ce ar trebui respectat, care este și el un drept fundamental, prevăzut în Constituție. Deși legea prevede că partajarea informațiilor se face cu respectarea inviolabilității corespondenței, nu dă detalii despre cum s-ar putea respecta această inviolabilitate dat fiind că vor fi partajate toate acele informații cu organul fiscal. Pe lângă asta, firmele de curierat vor trebui să informeze destinatarii despre partajarea datelor lor personale cu ANAF și să răspundă solicitărilor ce au legătură cu această partajare, cum ar fi accesul la o copie de pe datele partajate”, a declarat Cristiana Deca, fondator Decalex şi expert în protecţia datelor.
De asemenea, în ceea ce privește termenul de stocare prevăzut în actul normativ, estimarea de 5 ani este raportată la termenul de prescripție a datoriilor fiscale, însă nu se prevede nimic despre perioada de stocare de către curieri a acestor date.
Clienții finali vor fi cei mai afectați, întrucât în calitate de destinatari, datele lor personale legate de o achiziție online: nume, adresa și produsul cumpărat vor ajunge la ANAF. Toate aceste informații vor fi stocate de către ANAF pe o perioadă de 5 ani de zile, și datele pot fi accesate de organul fiscal în acest interval de timp. Este evident că măsura este excesivă și nu respectă prevederile GDPR privind protectia datelor personale. Simpla mențiune în textul ordonantei ca se vor respecta prevederile GDPR nu rezolvă problema de fond și anume temeiul legal al prelucrării să fie legitim și să ofere garanții că aceste date nu vor fi folosite de ANAF și în alte scopuri”, declară Cristiana Deca.
În mod concret, firmele de curierat vor avea obligația să transmită către ANAF datele personale ale expeditorului și ale destinatarului pentru toate expedițiile prin care produsele cumpărate sunt plătite de către destinatar la momentul înmânării coletului de către curieri. Prin acest proiect, statul român urmărește cel mai probabil o reducere a comerțului online la negru prin încercarea de a descoperi acei expeditori care au afaceri dar care nu declară veniturile la ANAF și implicit nu plătesc taxele aferente bugetelor de stat. Din perspectiva drepturilor și libertăților fundamentale ale consumatorilor, și în special a dreptului acestora la protecția datelor cu caracter personal, din informațiile deținute în prezent despre proiectul de lege, colectarea de date personale pare excesivă și nefundamentată.
De ce colectarea de date poate fi ilegitimă în această situație
Așa cum specifică prevederile Regulamentului 679/2016 (GDPR) orice prelucrare de date cu caracter personal trebuie in primul rand să fie necesară și neexcesivă. Iar evaluarea măsurilor se face prin raportare la alte opțiuni, posibilități pe care ANAF le-ar avea la dispoziție pentru a strange acele date personale. Colectarea acestor date personale ar trebui să fie justificată de obiectivul final al ANAF, iar colectarea trebuie să fie proporțională cu obiectivul final.
De fiecare dată când se introduce o măsură ce poate să interfereze cu drepturile fundamentale aceasta trebuie să bifeze cele trei criterii prevăzute de Curtea Europeană a Drepturilor Omului: dacă interferența este legală, dacă scopul interferenței este legitim și dacă interferența este necesară într-o societate democratică. Criteriile sunt cumulative și îndeplinirea uneia dintre ele poate atrage o plângere împotriva statului român la CEDO pentru încălcarea dreptului la viață privată prevăzut la articolul 8 în Convenție.
Specialistii Decalex punctează aici condamnarea României la CEDPO în cazul Bara vs. CNAS și alții în care ANAF a transmis CNAS datele privind veniturile lor declarate. Pe baza acestor date, CNAS a solicitat plata restanțelor contribuțiilor la sistemul de asigurări de sănătate fără sa informeze persoana vizată. Concluzia Curții Europene fiind că astfel de măsuri naționale, care permit unei organizații a unui stat membru să transmită date personale unei alte organizații și prelucrarea lor ulterioară, fără ca persoanele vizate să fi fost informate despre această transmitere sau prelucrare constituie o încălcare a protecției datelor cu caracter personale.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1832 / 5669 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





