
Guvernul a aprobat noi reglementări privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice
08 Aprilie 2025
AgerpresNoile reglementări adoptate prin ordonanță de urgență urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare
Guvernul, reunit marți în ședință, a modificat OUG nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, 'în acord cu cerințele Comisiei Europene și cu necesitatea implementării unui cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor acestor entități'.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, noile reglementări adoptate prin ordonanță de urgență urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare.
'Pentru asigurarea transparenței, a competiției libere și a asumării răspunderii publice, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, mai riguroase, inclusiv prin impunerea verificării conflictelor de interese. Astfel, membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Dacă există astfel de situații, conducătorul autorității publice tutelare va dispune înlocuirea membrilor aflați în incompatibilitate', se arată în comunicat.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, noile reglementări adoptate prin ordonanță de urgență urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare.
'Pentru asigurarea transparenței, a competiției libere și a asumării răspunderii publice, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, mai riguroase, inclusiv prin impunerea verificării conflictelor de interese. Astfel, membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Dacă există astfel de situații, conducătorul autorității publice tutelare va dispune înlocuirea membrilor aflați în incompatibilitate', se arată în comunicat.
Totodată, pentru creșterea profesionalizării managementului, a fost introdusă reglementarea expresă privind absolvirea studiilor superioare cu diplomă de licență atât pentru conducătorii AMEPIP, cât și pentru membrii Consiliilor de administrație și de supraveghere.
'Președintele și vicepreședinții AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență și minimum 10 ani de experiență profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puțin 7 ani în funcții de conducere executivă în companii sau în funcții de conducere în administrația publică, unde au exercitat atribuții de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice. În cazul membrilor Consiliilor de administrație și de supraveghere, aceștia trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență și experiență în domeniul științelor inginerești, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani', se explică în comunicat.
Membrii Consiliului de administrație nu vor putea cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice, stipulează actul normativ.
'Dacă administratorii sunt desemnați dintre salariații întreprinderii publice, contractul individual de muncă va fi suspendat pe perioada mandatului. De asemenea, în situația încetării mandatului unui membru în Consiliul de administrație (CA) sau Consiliul de supraveghere (CS), membru al directoratului ori director, procedura de selecție se va desfășura cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data încetării mandatului. La regiile autonome și întreprinderi publice-societăți, în cazul candidaților pentru alegerea membrilor CA și CS cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat. Iar în măsura în care nu este afectat clasamentul, cel puțin o treime din totalul administratorilor aparțin genului subreprezentat', precizează sursa citată.
Actul normativ reglementează expres că prerogativa numirii directorilor provizorii revine Consiliului de administrație sau Consiliului de supraveghere, iar dispozițiile referitoare la durata mandatului și sancțiunile contravenționale aplicabile administratorilor provizorii se vor aplica și în cazul directorilor provizorii.
Pentru a crește performanța managerială, sunt aduse modificări și cu privire la modul de calcul al remunerației directoratului.
La fel ca în cazul membrilor Consiliilor de administrație sau Consiliilor de supraveghere și în cazul directoratului remunerația va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară și o indemnizație variabilă, stabilită în funcție de performanța managerială.
'Componenta variabilă a remunerației va fi revizuită anual, în funcție de nivelul de realizare a obiectivelor cuprinse în planul de administrare și de gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanță aprobați de Adunarea generală a acționarilor. Acești indicatori vor fi cuprinși în contractul de mandat. Companiile vor întocmi un raport trimestrial privind realizarea indicatorilor cheie de performanță incluși în contractul de mandat. AMEPIP îl va publica pe pagina proprie de internet', a transmis Guvernul.
Reglementările privind guvernanța corporativă mai prevăd că procedura de selecție pentru membrii Consiliului de administrație sau supraveghere se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii Adunării generale a acționarilor de inițiere a procedurii.
'AMEPIP va emite aviz conform privind procedura de selecție sau dispune măsuri de remediere, după caz, pentru toate întreprinderile publice de la nivel central și pentru cele de la nivel local care îndeplinesc cumulativ condițiile de a înregistra o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro și au cel puțin 50 de angajați', a indicat Executivul.
În același timp, se elimină exceptarea ocoalelor silvice de la aplicarea prevederilor din domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice, având în vedere că excepțiile sunt limitativ prevăzute de OUG 109/2011.
Prin modificările adoptate se modifică și data de raportare, astfel încât AMEPIP va elabora și va prezenta Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice până cel târziu la data de 30 septembrie a anului următor celui la care se face raportarea, față de 30 mai, având în vederea necesitatea unui timp adecvat pentru colectarea și prelucrarea datelor.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 159 / 5566 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Clifford Chance a asistat NEPI Rockcastle în cea mai recentă emisiune de obligațiuni verzi de 500 mil. E, lansată pe piețele internaționale. „Tranzacția marchează o nouă bornă de parcurs în colaborarea noastră excepțională cu emitentul”, spun avocații biroului din București
Filip & Company asistă OH Holding Limited în finalizarea tranzacției prin care fondul de investiții intră în acționariatul Lensa. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener)
Un an de M&A cu provocări tehnice și tactice reale, în care strategia, anticiparea și controlul fin al cerințelor de conformare apărute recent au făcut diferența pentru Popescu & Asociații | Anca Simeria (Partener): “Practica noastră a rămas constantă, profilul mandatelor noastre fiind, în general, mai puțin influențat de piață. Pare o afirmație banală că am asistat clienți în ‘mandate complexe’, dar situația este indubitabil aceasta”
Filip & Company a asistat Victoriabank în finalizarea achiziției OCN “Microinvest” SRL în Republica Moldova. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...