ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Lege promulgată | Norme de etică pentru demnitari - obligați să se înscrie în Registrul Unic al Transparenței Intereselor

14 Aprilie 2025   |   Agerpres

Potrivit legii, persoanele cu rang de demnitar din cadrul autorităților administrative autonome, prefecții, subprefecții și autoritățile administrației publice locale pot solicita înregistrarea în RUTI și să publice întâlnirile oficiale cu persoane terțe.

 
 
Membrii Guvernului, șeful Cancelariei prim-ministrului, secretarul general și secretarii generali adjuncți ai Executivului, secretarii și subsecretarii de stat, consilierii de stat vor fi obligați să se înscrie în Registrul Unic al Transparenței Intereselor și le va fi interzis să solicite sau să accepte cadouri din partea persoanelor cu care se află în relații în exercitarea mandatului, potrivit unei legi promulgate, luni, de președintele interimar Ilie Bolojan.

Actul normativ completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 cu un nou capitol referitor la normele de etică și conduită pentru membrii Guvernului, alte persoane care ocupă funcții de demnitate publică la nivelul administrației publice centrale și pentru personalul încadrat la cabinetele acestora.


Potrivit prevederilor, miniștrilor și altor persoane cu funcții de demnitate publică, pe perioada mandatului sau exercitării funcției, după caz, le sunt interzise solicitarea sau acceptarea de cadouri din partea unei persoane fizice, a unei persoane juridice sau a unei organizații care: a) se află în raporturi juridice contractuale cu instituția sau autoritatea administrației publice centrale din care fac parte; b) are în curs de soluționare una sau mai multe cereri de emitere de avize, autorizații, permise, licențe, acreditări; c) are un interes pentru promovarea unui proiect de act administrativ cu caracter individual; d) participă, în calitate de ofertant, subcontractant sau potențial beneficiar la o procedură de atribuire a unui contract de achiziție publică, a unui contract de concesiune sau a unui contract de închiriere, respectiv a unei finanțări organizate sau acordate de instituția sau autoritatea administrației publice centrale din care fac parte.

Actul normativ definește cadoul drept 'orice bun mobil sau imobil, beneficiu sau serviciu oferit în mod gratuit demnitarilor în considerarea mandatului sau funcției deținute, inclusiv banii, aurul sau alte metale prețioase, titlurile de valoare sau titlurile de legitimare care încorporează drepturi patrimoniale, instrumentele financiare, monedele digitale, cardurile ori voucherele valorice, programele de formare, călătoriile, invitațiile la evenimente și spectacole culturale, sportive, științifice, excursiile în țară sau în străinătate plătite integral sau parțial, precum și orice alt serviciu sau beneficiu patrimonial sau nepatrimonial'.

Activitățile oficiale reprezintă evenimente publice la care participă aceste persoane desfășurate în țară sau în străinătate, organizate de către instituții publice, organizații internaționale sau persoane juridice ori alte entități de drept privat, în cadrul cărora sunt oferite în mod obișnuit cadouri specifice acestor evenimente.

Prin excepție, aceștia vor putea accepta și păstra: a) cadouri cu o valoare individuală de până la 100 euro, fără a depăși valoarea de 300 de euro anual, în cazul în care acestea sunt primite de la aceeași persoană; b) reduceri sau beneficii oferite publicului; c) împrumuturi de la bănci sau de la alte instituții financiare acordate în condițiile generale de creditare adresate publicului; d) acoperirea costurilor și facilitării participării la manifestări, conferințe, evenimente, în exercitarea funcției de reprezentare a instituției sau autorității administrației publice centrale; e) bunuri sau servicii primite în cadrul unor activități oficiale.

Persoanele care intră în posesia unui cadou a cărui acceptare este interzisă vor fi obligate să îl restituie în termen de 30 de zile de la data primirii.

Actul normativ mai prevede că, în considerarea circumstanțelor personale, categoriile de persoane cu demnitate publică, cu excepția prim-ministrului, se pot abține de la participarea la procesul decizional cu privire la un proiect de act normativ sau un proiect de document de politică publică sau de la participarea în ședința Guvernului în care acesta se dezbate. Abținerea se notifică prim-ministrului, după caz, sau superiorului ierarhic cu propunerea desemnării unui înlocuitor.

Lista notificărilor se va publica pe site-ul instituției sau autorității administrației publice centrale la secțiunea 'Integritate instituțională', respectiv pe site-ul Guvernului. Lista se actualizează în termen de cel mult 30 zile de la înregistrarea unei notificări.

Totodată, aceste persoane cu funcții de demnitate publică vor avea obligația de a se înregistra în Registrul Unic al Transparenței Intereselor (RUTI) și de a publica întâlnirile oficiale cu persoane terțe cu cel puțin două zile înaintea desfășurării acestora. Întâlnirile oficiale publicate în RUTI vor include numele persoanelor și/sau denumirea entităților participante, data și locul întâlnirii, descrierea scopului întâlnirii, urmând ca, în termen de cinci zile lucrătoare de la desfășurarea întâlnirii, să fie completate informațiile cu principalele teme de discuție și concluziile acestora, după caz.

Registrul Unic al Transparenței Intereselor - www.ruti.gov.ro - va fi administrat de Secretariatul General al Guvernului sub forma unei platforme publice, accesibilă online, pentru a asigura transparența activităților ce pot influența luarea unei decizii, reprezentând un cadru de colaborare complementar și anterior procedurii legale de transparență decizională.

Prin excepție, nu vor fi publicate întâlnirile oficiale care au ca obiect: a) dreptul unei persoane fizice de a beneficia de servicii publice sau dreptul său la viață privată garantat de lege; b) reprezentarea drepturilor legale ale unei părți sau ale unui participant implicat într-un proces administrativ sau judiciar, în contextul respectivelor proceduri; c) reprezentarea intereselor de politică externă în relațiile diplomatice sau consulare; d) comunicările care fac parte din reglementările privind condițiile de muncă și de încadrare în muncă sau care sunt direct legate de acestea întreprinse de reprezentanții unui sindicat în numele membrilor săi.

De asemenea, persoanele cu demnitate publică vor avea obligația de a publica întâlnirile oficiale cu persoane terțe, care s-au desfășurat fără o planificare prealabilă, în termen de două zile de la data desfășurării acestora.

Potrivit legii, persoanele cu rang de demnitar din cadrul autorităților administrative autonome, prefecții, subprefecții și autoritățile administrației publice locale pot solicita înregistrarea în RUTI și să publice întâlnirile oficiale cu persoane terțe.

Actul normativ mai prevede organizarea de către Institutul Național de Administrație de cursuri de formare pe teme referitoare la etică și conduită în exercitarea atribuțiilor pentru categoriile de persoane vizate de reglementare.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 10 / 5421
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers în M&A de către ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Bogdan C. Stoica, Partener PNSA, evidențiat de Legal 500 în categoria Leading Partners în practica de fuziuni și achiziții: ”Apariția unui nou val de antreprenori care se maturizează de la an al an, apariția unui numar record de fonduri de investiții ̸ private-equity și faptul că acestea cred în existența unor ținte de achiziție, sunt de natură să dea încredere”
Schoenherr a asistat Dentas Kağıt Sanayi cu privire la vânzarea fabricii sale din România către Hartmann Packaging | Mădălina Neagu (partener), coordonatoarea echipei: ”Sectorul producției din România continuă să atragă atenția investitorilor strategici”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ordonanța de plată și arbitrajul (Powered by ZRVP)
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...