
Proiectul de lege care prevede majorarea TVA, în dezbatere publică; impactul măsurilor propuse - 10,7 miliarde lei în 2025
03 Iulie 2025
AgerpresPotrivit proiectului, se propune majorarea cotei de impozit de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite între persoane juridice române începând cu data de 1 ianuarie 2026/prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026, din considerente fiscal-bugetare.
Proiectul de lege care prevede unele măsuri fiscal-bugetare, precum majorarea TVA la 21%, a fost pus în dezbatere publică pe pagina de internet a Ministerului de Finanţe, iar impactul total al măsurilor propuse este de 10,7 miliarde lei în 2025, din care 9,49 miliarde lei pe partea de venituri şi 1,25 de miliarde lei pe partea de cheltuieli.
"În cadrul măsurilor ce vizează consolidarea fiscală este prevăzută reaşezarea TVA la două cote şi se propune: majorarea cotei standard de la 19% la 21%; eliminarea aplicării cotei reduse de 5% şi aplicarea unei cote reduse de 11% pentru operaţiunile supuse în prezent cotei reduse de 5%, respectiv pentru: livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, livrarea de lemn de foc şi livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată anumitor categorii de consumatori; majorarea cotei reduse de TVA de la 9% la 11% pentru o gamă mai restrânsă de bunuri şi servicii, respectiv pentru: medicamente de uz uman, alimente destinate consumului uman, cu anumite excepţii, apa pentru irigaţii, îngrăşăminte şi pesticide, servicii de alimentare cu apă şi de canalizare, clădiri destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari, case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap, servicii de cazare şi de restaurant/catering", se menţionează în document.
"În cadrul măsurilor ce vizează consolidarea fiscală este prevăzută reaşezarea TVA la două cote şi se propune: majorarea cotei standard de la 19% la 21%; eliminarea aplicării cotei reduse de 5% şi aplicarea unei cote reduse de 11% pentru operaţiunile supuse în prezent cotei reduse de 5%, respectiv pentru: livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, livrarea de lemn de foc şi livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată anumitor categorii de consumatori; majorarea cotei reduse de TVA de la 9% la 11% pentru o gamă mai restrânsă de bunuri şi servicii, respectiv pentru: medicamente de uz uman, alimente destinate consumului uman, cu anumite excepţii, apa pentru irigaţii, îngrăşăminte şi pesticide, servicii de alimentare cu apă şi de canalizare, clădiri destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari, case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap, servicii de cazare şi de restaurant/catering", se menţionează în document.
Potrivit proiectului, se propune majorarea cotei de impozit de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite între persoane juridice române începând cu data de 1 ianuarie 2026/prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026, din considerente fiscal-bugetare.
"Întrucât din profiturile anului 2025/anului modificat care începe în anul 2025 se pot distribui, potrivit Legii nr. 31/1990 privind societăţile, dividende în baza unor situaţii financiare interimare întocmite în cursul anului, în baza acestui cadru legal se stabilesc reguli tranzitorii pentru dividendele distribuite, potrivit legii, în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2025/anului fiscal modificat care începe în anul 2025, propunându-se, astfel, menţinerea cotei de 10% pentru aceste dividende", se arată în proiect.
De asemenea, proiectul prevede un impozit suplimentar pentru instituţiile de credit. Din considerente fiscal-bugetare, se propune majorarea cotelor de impozitare astfel: 4%, pentru perioada 1 iulie 2025 - 31 decembrie 2025 inclusiv; 4%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.
Totodată, se propun reguli pentru: calculul impozitului suplimentar începând cu 1 iulie 2025; recalcularea impozitului pe cifra de afaceri, în cazul în care se înregistrează erori definite potrivit reglementărilor contabile.
Conform proiectului, se propune eliminarea facilităţii de exceptare de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii, pentru partea ce depăşeste suma lunară de 3.000 de lei, pentru fiecare drept de pensie.
De asemenea, în perioada 1 august - 31 octombrie 2025, se vor monitoriza încasările din sectorul HoReCa, iar în funcţie de rezultatul analizelor efectuate se va decide cu privire la cota de TVA ce urmează să fie aplicată acestui sector.
Conform documentului, impactul financiar asupra bugetului general consolidat este de 10,745 miliarde de lei în acest an, din care o creştere de 9,495 miliarde de lei a veniturilor bugetare şi o scădere de 1,250 miliarde de lei a cheltuielilor bugetare. Pentru următorii patru ani, impactul este de 92,626 miliarde de lei, din care o creştere a veniturilor cu 35,258 miliarde lei şi o scădere a cheltuielilor cu 57,367 miliarde lei.
"Proiectul de lege reglementează unele măsuri fiscal-bugetare şi are drept scop reglementarea unor măsuri care să asigure consolidarea sustenabilităţii financiare a României prin limitarea cheltuielilor statului şi creşterea veniturilor astfel încât finanţarea categoriilor de servicii publice destinate cetăţenilor să se poată susţine din fonduri publice. Pentru atingerea scopului este necesar să fie instituite o serie de măsuri cu caracter excepţional astfel încât să se asigure respectarea angajamentelor asumate de România în ceea ce priveşte încadrarea în ţinta de deficit bugetar, fiind necesară atât diminuarea unor cheltuieli de funcţionare ale instituţiilor şi autorităţilor publice cât şi o creştere a veniturilor bugetare. Atingerea scopului va asigura corectarea durabilă a deficitului excesiv, vizând în acelaşi timp îmbunătăţirea calităţii şi a structurii finanţelor publice, menţinerea investiţiilor şi consolidarea potenţialului de creştere al economiei", se arată în expunerea de motive de motive a proiectului.
Conform sursei citate, prezenta lege reglementează următoarele categorii de măsuri specifice care să determine atingerea scopului urmărit: măsuri fiscale proporţionale, rezonabile şi echitabile de aşezare justă a sarcinilor fiscale care reflectă principiul egalităţii în faţa legii, prin impunerea unui tratament identic pentru situaţii identice, şi să ţină cont, în acelaşi timp, de capacitatea contributivă a contribuabililor, luând în considerare elementele ce caracterizează situaţia individuală şi sarcinile sociale ale acestora; măsuri în domeniul bugetar de limitare a cheltuielilor publice la un nivel sustenabil şi care să asigure o corectare durabilă a deficitului excesiv; măsuri în domeniul sistemului de învăţământ pentru a elimina riscul imposibilităţii susţinerii financiare de către statul roman, în actualul cadru legal, a dreptului la educaţie, garantat de Constituţia României, republicată; măsuri pentru asigurarea conformării fiscale în scopul sancţionării faptelor şi actelor de comerţ considerate ilicite în domeniul jocurilor de noroc, pentru a valorifica în mod corespunzător resursele fiscale ale statului român şi ale unităţilor sale administrativ-teritoriale; măsuri în domeniul sănătăţii prin care sunt stabilite reguli clare şi previzibile pentru aplicarea contribuţiilor de asigurări sociale de sănătate, inclusiv pentru veniturile din pensii, precum şi pentru persoanele aflate în întreţinere; măsuri în domeniul transporturilor şi infrastructurii care vizează aplicarea tarifelor de utilizare a reţelei de drumuri naţionale, în scopul menţinerii şi modernizării infrastructurii de transport, în condiţii de transparenţă şi predictibilitate pentru utilizatori.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 28 / 5495 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...