ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Simplificarea procedurilor privind autorizarea executării lucrărilor de construcții

20 Noiembrie 2019   |   Roxana Neguțu, Partener Voicu & Filipescu și Alexandra Davidoiu, Senior Associate Voicu & Filipescu

Mult așteptatele modificări aduse Legii nr. 50/1991 prin Legea nr. 193/2019 au intrat în vigoare începând cu data de 2 noiembrie 2019.

Roxana Negutu (stanga), Partener Voicu & Filipescu si Alexandra Davidoiu, Senior Associate Voicu & Filipescu

 
 
Mult așteptatele modificări aduse Legii nr. 50/1991 prin Legea nr. 193/2019 au intrat în vigoare începând cu data de 2 noiembrie 2019.

Principalele amendamente au ca scop principal facilitarea procedurii de autorizare a lucrărilor de construire prin reducerea termenelor de emitere a autorizațiilor de construire, respectiv de desființare, precum și a simplificării documentației, dar și a birocrației binecunoscute.

Documentație unică pentru construire/desființare și pentru racordare la utilități

Se unifică autorizarea lucrărilor de construire și branșare a construcției la rețeaua publică de utilități prin emiterea unui singur certificat de urbanism, a unor avize și acorduri comune și a autorizației de construire unice. Soluția legiuitorului este firească având în vedere că noua construcție este dependentă de utilitățile publice care o vor deservi.


O altă modificare semnificativă se referă la emiterea unei singure autorizații prin care se va aproba atât desființarea construcțiilor vechi, cât și construirea celor noi, nemaifiind necesară parcurgerea unei duble proceduri de autorizare.

Reducerea termenelor pentru emiterea certificatului de urbanism și a autorizației de construire/desființare

În scopul eficientizării procesului de autorizare, termenele de emitere a documentelor au fost considerabil reduse astfel:
→    certificatul de urbanism va fi eliberat în termen de maxim 15 zile lucrătoare de la data solicitării, urmând a fi comunicat în format scriptic ori digital, prin poștă electronică în funcție de opțiunea solicitanților;
→    autorizația de construire, respectiv de desființare se va emite în termen de maxim 30 de zile de la data depunerii documentației complete, iar la solicitarea justificată a beneficiarilor, aceasta se va emite în regim de urgență în termen de maxim 7 zile lucrătoare, sub rezerva plății unei taxe de urgență, astfel cum se va organiza la nivelul fiecărei autorități competente prin regulament propriu

Procedura simplificată de autorizare

Pentru a susține beneficiarii care nu reușesc finalizarea lucrărilor de construire în interiorul termenului de valabilitate a autorizațiilor de construire, se introduce posibilitatea emiterii unei autorizații în procedură simplificată prin raportare la stadiul efectiv al realizării lucrărilor efectuate exclusiv cu respectarea prevederilor documentației inițiale (fără a fi necesară obținerea unui nou certificat de urbanism, respectiv a unor noi avize și/sau acorduri).

Reglementări specifice privind documentele suport – avize și/sau acorduri

Se stabilește în mod expres că avizele și/sau acordurile solicitate prin certificatul de urbanism să se refere strict la tipul de lucrări care fac obiectul autorizării proiectului beneficiarului, neputându-se suplimenta solicitările de avize și/sau acorduri care nu au temei tehnic și legal prin raportare la lucrarea preconizată. Rămâne în continuare de urmărit în practică în ce măsură autoritățile competente vor organiza și gestiona din punct de vedere tehnic oportunitatea ori necesitatea obținerii unor astfel de avize.

În ceea ce privește avizele și/sau acordurile specifice necesare în vederea emiterii de autorizații de construire, respectiv de desființare în zonele cu un anumit regim de protecție, sunt necesare următoarele:
→    pentru lucrările aferente tuturor de categoriilor de monumente istorice, zonelor de protecție a monumentelor istorice, zonelor construite protejate ori construcțiilor amplasate în astfel de zone, autorizațiile se emit cu avizul administrației publice competentă în domeniul cultural, comparativ cu avizul Ministerului Culturii și Cultelor impus conform reglementării anterioare,
→    pentru lucrările aferente zonelor de siguranță a infrastructurii de transport public și a căilor de comunicație autorizațiile se emit cu avizul administrației publice competentă în domeniul transporturilor, comparativ cu avizul Ministerului Transportului, Construcțiilor și Turismului impus conform reglementării anterioare.

Pentru a veni în întâmpinarea eventualelor dificultăți ale solicitanților în procesul laborios al obținerii avizelor și/sau acordurilor necesare, autoritățile administrației publice au obligația de a organiza la nivelul județelor ori municipiilor reședință de județ prestarea serviciilor privind obținerea, contra cost, a acestor avize și/sau acorduri prin intermediul Comisiei pentru acordul unic.

Competențe extinse acordate prefectului: posibilitatea anulării autorizației de construire/desființare

Se instituie o competență specială a prefectului în anularea autorizațiilor de construire, respectiv de desființare emise cu încălcarea prevederilor legale, astfel cum va rezulta ca urmare a controalelor specifice efectuate de Inspectoratul de Stat în Construcții.

Răspunderea autorităților competente

Cu titlu de noutate, se introduce și mecanismul răspunderii autorităților competente în procedura autorizării lucrărilor de construcție, constituind contravenții neemiterea avizelor și autorizațiilor de construire în termenele legale și refuzul nejustificat de emitere a certificatului de urbanism ori a autorizațiilor corespunzătoare în termenele prevăzute de lege pentru documentațiile complete, sancționate cu amendă contravențională de la 5.000 la 30.000 Lei, respectiv de la 1.000 la 5.000 Lei. Contravențiile se constată şi se sancţionează de către organele de control ale Inspectoratului de Stat în Construcţii.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3913 / 5142
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    ONV LAW își extinde echipa de avocați și își mărește portofoliul de proiecte cu 20%, în primele 3 luni ale anului. Afaceri de 1,5 mil E, anul trecut
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
    Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...