ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Vass Lawyers: A fost adoptată Strategia naționala în domeniul achizițiilor publice 2023—2027

24 Iulie 2023   |   Vass Lawyers

SNAP este un document de politica publica care include obiectivele Guvernului privind continuarea reformei sistemului national de achizitii publice in perioada 2023 – 2027.

 
 
In M.Of. nr. 540 si M.Of. nr. 540 bis din data de 16 iunie 2023 a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 554/2023 pentru aprobarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice 2023-2027 (SNAP).

ANAP, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale au obligatia de a duce la indeplinire actiunile specifice domeniului lor de activitate prevazute in Planul de actiune care face parte integranta din SNAP. Monitorizarea si evaluarea implementarii SNAP se realizeaza de catre ANAP.

SNAP este un document de politica publica care include obiectivele Guvernului privind continuarea reformei sistemului national de achizitii publice in perioada 2023 – 2027. Guvernul si-a propus astfel continuarea reformei in domeniul achizitiilor publice, initiata prin aprobarea Strategiei Nationale in domeniul Achizitiilor Publice 2015 – 2020.


Documentul a fost construit in trei sectiuni care vizeaza in principal prezentarea contextului, a obiectivelor si a modului in care se va monitoriza si evalua implementarea si impactul strategiei.

Prima sectiune prezinta elementele de context si justificarea elaborarii strategiei, cu sublinierea principalelor probleme identificate de grupul de lucru dedicat al ANAP si constituit in iulie 2020.

Cea de-a doua sectiune este dedicata obiectivelor de continuare a reformei sistemului national de achizitii publice.

OBIECTIVUL GENERAL asumat vizeaza promovarea utilizarii achizitiilor publice drept instrument strategic pentru a contribui la rezilienta si redresarea economica a Romaniei, inclusiv prin asigurarea beneficiilor sociale, de mediu si a celor generate de inovare si prin asigurarea accesului crescut al Intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-urilor) la piata achizitiilor publice.

Acesta este divizat in cinci obiective specifice pentru care SNAP prevede adoptarea unui set  de programe (directii de actiune).

Obiectivul specific 1 – Achizitii publice strategice

SNAP preconizeaza, de exemplu, urmatoarele actiuni principale:

→    asigurarea beneficiilor globale ale achizitiilor publice strategice prin actiuni cum ar fi (i) infiintarea unui centru de competente in materie de achizitii publice sustenabile si de inovare in cadrul ANAP sau (ii) elaborarea si implementarea unui program anual de conferinte/seminarii cu implicarea mediului academic si a mediului de afaceri, etc.;
→    asigurarea beneficiilor privind protectia mediului prin actiuni de tipul: (i) abrogarea Legii nr. 69/2016 privind achizitiile publice verzi si modificarea si completarea legislatiei achizitiilor publice in acest sens sau (ii) elaborarea si adoptarea unui Plan national de achizitii publice ecologice, etc.;
→    asigurarea beneficiilor sociale prin actiuni cum ar fi: (i) clarificarea cadrului legislativ si actualizarea legislatiei caduce; sau (ii) elaborarea si aprobarea unui Plan national pentru achizitii publice responsabile social.
→    asigurarea beneficiilor privind inovarea prin actiuni cum ar fi: (i) infiintarea unei platforme de dialog strategic cu sectorul privat, inclusiv prin crearea unui catalog online de solutii inovatoare pentru promovarea achizitiilor inovatoare; (ii) infiintarea unui centru pilot de inovare in domeniul achizitiilor publice, cu rol de Broker de Inovare in evaluarea fezabilitatii solutiilor propuse a fi implementate prin realizarea de achizitii publice de invocare, etc.;
→    asigurarea accesului IMM-urilor la pietele de achizitii publice prin actiuni cum ar fi implementarea unei platforme de dialog intre reprezentantii sectorului public si a IMM-urilor, continuarea simplificarii legislatiei si dezvoltarea in continuare a unor documentatii standard.

Obiectivul specific 2 – Achizitii publice centralizate


Pentru indeplinirea acestui obiectiv, SNAP prevede printre directiile de actiune (i) infiintarea a patru noi Unitati Centralizate de Achizitii pana la sfarsitul anului 2025 si (ii) actiuni de facilitare a comunicarii interinstitutionale si cresterea accesului la achizitii centralizate.

Obiectivul specific 3 – Transparenta in achizitii publice

Pentru consolidarea increderii in sistemul de achizitii publice din Romania prin cresterea transparentei procesului de achizitii publice, unele dintre cele mai interesante si utile actiuni propuse sunt (i) consolidarea tuturor reglementarilor aplicabile prevazute in diferite acte normative cu toate modificarile si completarile ulterioare si (ii) elaborarea unor noi documentatii standard de atribuire.

Obiectivul specific 4 – Profesionalizarea

Potrivit SNAP, acest obiectiv specific se va realiza prin actiuni cum ar fi: (i) modificarea si completarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ pentru introducerea unei functii publice de conducere specifice in domeniul achizitiilor publice,  (ii) modificarea si completarea O.U.G. nr. 13/2015 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice pentru clarificarea functiei de initiere si elaborare a documentelor de politica publica in domeniul profesionalizarii achizitiilor publice,  (iii) modificarea ordinului Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 1832/2011 privind aprobarea Clasificarii ocupatiilor din Romania – nivel de ocupatie (sase caractere), pentru introducerea ocupatiei de Manager achizitii publice.

Totodata, se urmareste profesionalizarea profesionalizarea personalului implicat in derularea procedurilor de achizitii publice inclusiv prin (i) infiintarea unei structuri dedicate la nivelul ANAP pentru profesionalizarea in domeniul achizitiilor publice, (ii) dezvoltarea si implementarea unui program structurat de formare pentru functionarii publici debutanti care intra in domeniul achizitiilor publice cu o combinatie de formare in afara locului de munca si stagii de practica si (iii) consolidarea formarii judecatorilor cu privire la abordarea contestatiilor in materia achizitiilor publice.

Obiectivul specific 5 – Monitorizare, supervizare si control

SNAP prevede inter alia, (i) revizuirea Legii nr. 101/2016 pentru a asigura comunicarea deciziilor pronuntate de tribunale catre ANAP, (ii) implementarea in cadrul SEAP a formularelor electronice standard pentru publicarea anunturilor in domeniul achizitiilor publice (e-Forms), si a functionalitatilor care sa permita inregistrarea datelor cu privire la achizitiile care includ criterii sociale, de mediu sau privind inovarea, precum si a celor cu privire la IMM-urile care activeaza in calitate de subcontractant in cadrul contractelor de achizitie publica, inclusiv valoarea totala a activitatilor subcontractate, (iii) asigurarea interconectarii si interoperabilitatii SEAP cu alte baze de date si sisteme (de exemplu, Oficiul National al Registrului Comertului, Agentia Nationala de Integritate, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, ANAP, CNSC, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justitiei (MJ), ONAC, etc.) sau (iv) implementarea unei platforme informatice destinata analizei solutiilor pronuntate in deciziile CNSC si ale instantelor cu privire la contestatiile referitoare la procesele de achizitii publice, pentru a identifica erorile sistemice si masurile asociate.

Ultima sectiune este dedicata implementarii SNAP si vizeaza:

→    implicatii bugetare si sursele de finantare;
→    implicatii asupra cadrului juridic cu indicarea actelor normative care vor fi abrogate sau vor suferi modificari, cel mai important aspect fiind sublinierea faptului ca este necesara elaborarea si adoptarea unui act normativ care va avea ca scop consolidarea tuturor reglementarilor aplicabile in domeniul achizitiilor publice.

In anexa la SNAP se regaseste, pentru fiecare obiectiv specific in parte, un plan de actiune cu termene de realizare clare, institutii responsabile/colaboratoare, rezultate asteptate, indicatori de rezultat si monitorizare si evaluare.

Continutul integral al Strategiei Nationale in Domeniul Achizitiilor Publice 2023-2027 poate fi consultat aici.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 441 / 5160
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2024 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Răzvan Dincă & Asociaţii sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociații!
Eurohold şi EIG au deschis oficial o procedură de arbitraj împotriva Guvernului României, cu miza de 500 mil. €. Avocații României se vor înfrunta cu Pinsent Masons şi Djingov, Gouginski, Kyutchukov & Velichkov
WH Partners, o firmă de avocatură din Malta, deschide primul birou din România în parteneriat cu Simion & Partners | James Scicluna, Co-fondator și Managing Partner WH Partners: „Lansarea WH Simion & Partners în București ne întărește angajamentul de a ne dezvolta firma mai departe de Malta într-un mod de care să beneficieze strategic clienții noștri. Abilitățile tranzacționale ale Cosminei Simion și experiența pe care aceasta și echipa ei o aduc în tehnologie, digital, media și divertisment completează perfect serviciile noastre”
Alpiq a obținut anularea integrală a unei decizii fiscale cu obligații de plată de cca. 158 mil. €. Sebastian Guțiu, Manging Partner Schoenherr: ”Această victorie majoră confirmă faptul că utilizăm abordarea corectă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Daniela Bulacu, Head of Legal - Ringier România: “Viitorul este cel al dialogului la nivel de comunicate, fără implicarea orgoliilor personale. Cred că sunt necesare mai multe întâlniri profesionale unde putem să schimbăm opinii, să învățăm unii de la alții”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Mușat & Asociații câștigă prestigiosul premiu “Romania Firm of the Year” la LMG Life Sciences Awards EMEA 2024 în Londra | Paul George Buta, Managing Partner: “O recunoaștere internațională a eforturilor întregii firme în mandate extrem de sofisticate din domeniul life sciences, care au implicat un număr semnificativ de avocați”
LMG Life Sciences EMEA Awards 2024 | Adrian CHIRVASE, Partner în cadrul POPESCU & ASOCIAȚII, desemnat Avocatul Anului în White Collar Crime: ”Apreciez recunoașterea obținută și rămân implicat să susțin, la cele mai înalte standarde de excelență juridică, toate mandatele care ne sunt încredințate”
Schoenherr a asistat Piraeus Bank în legătură cu vânzarea participației sale într-un portofoliu de credite neperformante de 400 mil. € către APS. Partenerul Matei Florea a coordonat echipa implicată în Proiectul Delta, cel mai mare portofoliu de NPL tranzacţionat în România în ultimii 4 ani
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...