ANAP a publicat o serie de îndrumări privind evaluarea propunerilor financiare din punct de vedere al elementelor de preț în cazul contractelor de lucrări
29 Mai 2023 Vass Lawyers
ANAP a publicat o serie de indrumari privind evaluarea propunerilor financiare din punct de vedere al elementelor de pret in cazul contractelor de lucrari
Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) a publicat la data de 25.05.2023 Indrumarea privind evaluarea propunerilor financiare din punct de vedere al elementelor de pret in cazul contractelor de lucrari (Indrumarea).
Indrumarea vizeaza atat legislatia achizitiilor publice, cat si legislatia achizitiilor sectoriale.
Documentul publicat de ANAP ofera recomandari privind abordarea pe care trebuie sa o adopte comisia de evaluare in cazul unei oferte cu un pret aparent neobisnuit de scazut sau in cazul in care unele elemente de pret ale respectivei oferte sunt aparent neobisnuit de scazute, prin raportare la preturile pietei.
Indrumarea analizeaza evaluarea propunerilor financiare in cazul contractelor de lucrari din urmatoarele perspective:
Indrumarea vizeaza atat legislatia achizitiilor publice, cat si legislatia achizitiilor sectoriale.
Documentul publicat de ANAP ofera recomandari privind abordarea pe care trebuie sa o adopte comisia de evaluare in cazul unei oferte cu un pret aparent neobisnuit de scazut sau in cazul in care unele elemente de pret ale respectivei oferte sunt aparent neobisnuit de scazute, prin raportare la preturile pietei.
Indrumarea analizeaza evaluarea propunerilor financiare in cazul contractelor de lucrari din urmatoarele perspective:
→ concluzii si recomandari de care autoritatile/entitatile contractante sa tina cont in analiza unei oferte cu un pret aparent neobisnuit de scazut; si
→ evaluarea informatiilor si mijloacelor de proba pentru a justifica pretul neobisnuit de scazut al unei oferte, in functie de tipul contractului (executie lucrari sau proiectare si executie lucrari).
CONCLUZII SI RECOMANDARI
Indrumarea prezinta, printre altele, o serie de concluzii si recomandari de care autoritatile/entitatile contractante sa tina seama in analiza unei oferte cu un pret aparent neobisnuit de scazut, reiesite din analiza jurisprudentei si a prevederilor legale in vigoare:
→ o oferta cu pret aparent neobisnuit de scazut nu trebuie considerata in mod automat ca fiind neconforma; autoritatii/entitatii contractante ii revine intotdeauna obligatia de a solicita ofertantului explicatii cu privire la valoarea ofertei cu pret neobisnuit de scazut; simplul fapt ca, de exemplu, oferta are pretul zero, nu constituie temei pentru respingerea ei;
→ decizia de respingere a unei oferte cu pret neobisnuit de scazut nu se poate justifica prin raportare la pretul/elementele de cost al celorlalte oferte; preturile/elementele de cost ale celorlalte oferte nu reprezinta motive/justificari pentru respingerea ofertei;
→ autoritatea/entitatea contractanta are obligatia sa verifice elementele ofertelor cu pret neobisnuit de scazut, solicitand ofertantilor sa demonstreze ca ofertele sunt sustenabile; se recomanda ca solicitarea clara de clarificare sa includa, pe langa solicitarea generala adresata ofertantului de a justifica nivelul pretului neobisnuit de scazut al ofertei sale, si indicarea acelor elementele ale propunerii financiare pe care autoritatea/entitatea contractanta le considera neobisnuit de scazute;
→ autoritatea/entitatea contractanta trebuie sa-si justifice decizia de a declara o oferta cu pret aparent neobisnuit de scazut drept neconforma sau, dupa caz, conforma.
EVALUAREA INFORMATIILOR SI MIJLOACELOR DE PROBA ACCEPTATE PENTRU A JUSTIFICA PRETUL APARENT NEOBISNUIT DE SCAZUT
ANAP subliniaza ca informatiile si mijloacele de proba acceptate pentru a justifica pretul aparent neobisnuit de scazut al unei oferte trebuie analizate de catre autoritatea/entitatea contractanta si prin prisma caracteristicilor respectivului contract de lucrari.
In privinta contractelor de executie de lucrari, se prevede ca:
→ propunerile financiare ale ofertantilor au la baza o structura unitara, formata din cantitati de lucrari si unitati de masura ce nu pot fi modificate de ofertanti, singura variabila fiind pretul unitar alocat de ofertant pentru fiecare tip/categorie de lucrare din lista de cantitati; astfel, in cazul acestor contracte, principalul element de clarificare il reprezinta, in general, nivelul preturilor unitare ofertate categoriei respective de lucrare/activitate sau resursa;
→ pentru contractele de executie de lucrari care utilizeaza liste de cantitati cu preturi pe articole comasate, analiza autoritatii/entitatii contractante poate avea in vedere atat consumurile de resurse, cat si preturile resurselor (manopera, material, utilaj etc.) utilizate de ofertant in calculul pretului unitar al articolului comasat;
→ justificarea nivelurilor preturilor unitare, tarifelor sau costurilor se poate realiza prin prezentarea de dovezi referitoare la preturile ce pot fi obtinute de la furnizori, situatia stocurilor de materii prime si materiale, nivelul de salarizare a personalului ofertantului; indrumarea prezinta si exemple de dovezi ce pot fi furnizate de ofertanti pentru fiecare categorie de costuri in parte;
→ clarificarile e pot referi la solutiile tehnice adoptate si/sau alte conditii deosebit de favorabile de care beneficiaza ofertantul pentru executarea lucrarilor si, intr-o masura mai redusa, originalitatea lucrarilor.
In privinta contractelor de proiectare si executie lucrari, ANAP precizeaza ca analiza unei oferte cu pret aparent neobisnuit de scazut este mult mai complexa, intrucat propunerea financiara a ofertantilor este influentata intr-o masura semnificativa de conceptul de proiect (tehnologia propusa), procesul de productie, serviciile furnizate sau metodele de constructie prezentate in propunerea tehnica. In astfel de contracte, analiza unui pret aparent neobisnuit de scazut poate viza aspecte precum:
→ fundamentarea economica a modului de formare a pretului, prin raportare la procesul de productie, serviciile furnizate sau metodele de constructie, realizata prin defalcarea sumelor forfetare din cadrul propunerii financiare (listelor de preturi) in preturi unitare si cantitati aferente serviciilor/activitatilor si lucrarilor care au stat la baza compunerii sumelor forfetare;
→ verificarea corelarii propunerii financiare cu elementele propunerii tehnice, respectiv verificarea faptului ca ofertantul a inclus in cadrul propunerii financiare costul tuturor activitatilor/lucrarilor prezentate in cadrul propunerii tehnice si ca aceste costuri sunt in conformitate cu tehnologia, procesul de productie, serviciile furnizate sau metodele de constructie prezentate in propunerea tehnica; se atrage atentia asupra faptului ca aceasta verificare este una deosebit de complexa si necesita cunostinte de specialitate din partea membrilor comisiei de evaluare sau a expertilor cooptati;
→ fata de specificul contractelor de proiectare si executie (ce necesita cunostinte tehnologice avansate), ANAP are in vedere si posibilitatea ca originalitatea lucrarilor propuse de ofertant sa fie mult mai frecvent invocata pentru justificarea unei oferte cu pret aparent neobisnuit de scazut, spre deosebire de contractele de executie lucrari.
De principiu, ofertantul ar trebui sa demonstreze ca nu propune preturi/tarife care-l pun in pozitia de a vinde in pierdere. Cu toate acestea, obiectivul final al autoritatii/entitatii contractante nu este acela de a se asigura ca operatorul nu “vinde” in pierdere, ci sa se asigure ca, prin pretul oferit, operatorul economic va putea derula contractul in bune conditii.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1034 / 5671 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





