ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ANAP a publicat o serie de îndrumări privind evaluarea propunerilor financiare din punct de vedere al elementelor de preț în cazul contractelor de lucrări

29 Mai 2023   |   Vass Lawyers

ANAP a publicat o serie de indrumari privind evaluarea propunerilor financiare din punct de vedere al elementelor de pret in cazul contractelor de lucrari

 
 
Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) a publicat la data de 25.05.2023 Indrumarea privind evaluarea propunerilor financiare din punct de vedere al elementelor de pret in cazul contractelor de lucrari (Indrumarea).

Indrumarea vizeaza atat legislatia achizitiilor publice, cat si legislatia achizitiilor sectoriale.

Documentul publicat de ANAP ofera recomandari privind abordarea pe care trebuie sa o adopte comisia de evaluare in cazul unei oferte cu un pret aparent neobisnuit de scazut sau in cazul in care unele elemente de pret ale respectivei oferte sunt aparent neobisnuit de scazute, prin raportare la preturile pietei.

Indrumarea analizeaza evaluarea propunerilor financiare in cazul contractelor de lucrari din urmatoarele perspective:


→    concluzii si recomandari de care autoritatile/entitatile contractante sa tina cont in analiza unei oferte cu un pret aparent neobisnuit de scazut; si
→    evaluarea informatiilor si mijloacelor de proba pentru a justifica pretul neobisnuit de scazut al unei oferte, in functie de tipul contractului (executie lucrari sau proiectare si executie lucrari).

CONCLUZII SI RECOMANDARI

Indrumarea prezinta, printre altele, o serie de concluzii si recomandari de care autoritatile/entitatile contractante sa tina seama in analiza unei oferte cu un pret aparent neobisnuit de scazut, reiesite din analiza jurisprudentei si a prevederilor legale in vigoare:

→    o oferta cu pret aparent neobisnuit de scazut nu trebuie considerata in mod automat ca fiind neconforma; autoritatii/entitatii contractante ii revine intotdeauna obligatia de a solicita ofertantului explicatii cu privire la valoarea ofertei cu pret neobisnuit de scazut; simplul fapt ca, de exemplu, oferta are pretul zero, nu constituie temei pentru respingerea ei;
→    decizia de respingere a unei oferte cu pret neobisnuit de scazut nu se poate justifica prin raportare la pretul/elementele de cost al celorlalte oferte; preturile/elementele de cost ale celorlalte oferte nu reprezinta motive/justificari pentru respingerea ofertei;
→    autoritatea/entitatea contractanta are obligatia sa verifice elementele ofertelor cu pret neobisnuit de scazut, solicitand ofertantilor sa demonstreze ca ofertele sunt sustenabile; se recomanda ca solicitarea clara de clarificare sa includa, pe langa solicitarea generala adresata ofertantului de a justifica nivelul pretului neobisnuit de scazut al ofertei sale, si indicarea acelor elementele ale propunerii financiare pe care autoritatea/entitatea contractanta le considera neobisnuit de scazute;
→    autoritatea/entitatea contractanta trebuie sa-si justifice decizia de a declara o oferta cu pret aparent neobisnuit de scazut drept neconforma sau, dupa caz, conforma.

EVALUAREA INFORMATIILOR SI MIJLOACELOR DE PROBA ACCEPTATE PENTRU A JUSTIFICA PRETUL APARENT NEOBISNUIT DE SCAZUT

ANAP subliniaza ca informatiile si mijloacele de proba acceptate pentru a justifica pretul aparent neobisnuit de scazut al unei oferte trebuie analizate de catre autoritatea/entitatea contractanta si prin prisma caracteristicilor respectivului contract de lucrari.

In privinta contractelor de executie de lucrari, se prevede ca:

→    propunerile financiare ale ofertantilor au la baza o structura unitara, formata din cantitati de lucrari si unitati de masura ce nu pot fi modificate de ofertanti, singura variabila fiind pretul unitar alocat de ofertant pentru fiecare tip/categorie de lucrare din lista de cantitati; astfel, in cazul acestor contracte, principalul element de clarificare il reprezinta, in general, nivelul preturilor unitare ofertate categoriei respective de lucrare/activitate sau resursa;
→    pentru contractele de executie de lucrari care utilizeaza liste de cantitati cu preturi pe articole comasate, analiza autoritatii/entitatii contractante poate avea in vedere atat consumurile de resurse, cat si preturile resurselor (manopera, material, utilaj etc.) utilizate de ofertant in calculul pretului unitar al articolului comasat;
→    justificarea nivelurilor preturilor unitare, tarifelor sau costurilor se poate realiza prin prezentarea de dovezi referitoare la preturile ce pot fi obtinute de la furnizori, situatia stocurilor de materii prime si materiale, nivelul de salarizare a personalului ofertantului; indrumarea prezinta si exemple de dovezi ce pot fi furnizate de ofertanti pentru fiecare categorie de costuri in parte;
→    clarificarile e pot referi la solutiile tehnice adoptate si/sau alte conditii deosebit de favorabile de care beneficiaza ofertantul pentru executarea lucrarilor si, intr-o masura mai redusa, originalitatea lucrarilor.

In privinta contractelor de proiectare si executie lucrari, ANAP precizeaza ca analiza unei oferte cu pret aparent neobisnuit de scazut este mult mai complexa, intrucat propunerea financiara a ofertantilor este influentata intr-o masura semnificativa de conceptul de proiect (tehnologia propusa), procesul de productie, serviciile furnizate sau metodele de constructie prezentate in propunerea tehnica. In astfel de contracte, analiza unui pret aparent neobisnuit de scazut poate viza aspecte precum:

→    fundamentarea economica a modului de formare a pretului, prin raportare la procesul de productie, serviciile furnizate sau metodele de constructie, realizata prin defalcarea sumelor forfetare din cadrul propunerii financiare (listelor de preturi) in preturi unitare si cantitati aferente serviciilor/activitatilor si lucrarilor care au stat la baza compunerii sumelor forfetare;
→    verificarea corelarii propunerii financiare cu elementele propunerii tehnice, respectiv verificarea faptului ca ofertantul a inclus in cadrul propunerii financiare costul tuturor activitatilor/lucrarilor prezentate in cadrul propunerii tehnice si ca aceste costuri sunt in conformitate cu tehnologia, procesul de productie, serviciile furnizate sau metodele de constructie prezentate in propunerea tehnica; se atrage atentia asupra faptului ca aceasta verificare este una deosebit de complexa si necesita cunostinte de specialitate din partea membrilor comisiei de evaluare sau a expertilor cooptati;
→    fata de specificul contractelor de proiectare si executie (ce necesita cunostinte tehnologice avansate), ANAP are in vedere si posibilitatea ca originalitatea lucrarilor propuse de ofertant sa fie mult mai frecvent invocata pentru justificarea unei oferte cu pret aparent neobisnuit de scazut, spre deosebire de contractele de executie lucrari.

De principiu, ofertantul ar trebui sa demonstreze ca nu propune preturi/tarife care-l pun in pozitia de a vinde in pierdere. Cu toate acestea, obiectivul final al autoritatii/entitatii contractante nu este acela de a se asigura ca operatorul nu “vinde” in pierdere, ci sa se asigure ca, prin pretul oferit, operatorul economic va putea derula contractul in bune conditii.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 575 / 5212
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandra Pădurariu, Head of legal affairs and compliance | Samsung Electronics: “Viitorul este guvernat de adaptarea la schimbare și de pregătirea continuă în domeniul noilor tehnologii și al provocărilor generate de acestea. Sunt bucuroasă să pot contribui cu experiența mea ca și mentor la formarea și ghidarea unor tineri implicați în rezolvarea problemelor sociale prin utilizarea tehnologiei”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...