ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Corporate & Commercial - Powered by CMS | Controlul investițiilor străine directe din perspectiva securității naționale

16 Martie 2023   |   Claudia Nagy (Counsel) și Cristina Ciomos (Associate) – CMS Romania

Este important ca persoanele care realizează investiții în România să aibă în vedere criteriile de mai jos pentru a determina dacă respectiva investiție este supusă controlului din perspectiva siguranței naționale sau ordinii publice.

Claudia Nagy (Counsel) si Cristina Ciomos (Associate) - CMS Romania

 
 
Legislația românească privind controlul investițiilor străine directe (ISD) în anumite sectoare economice a fost modificată în luna aprilie 2022 prin OUG nr. 46/2022 („OUG ISD”) pentru a alinia prevederile naționale cu cele de la nivel European, notează Claudia Nagy (Counsel) și Cristina Ciomos (Associate), avocați CMS Romania, în secțiunea Corporate & Commercial din BizLawyer. 

Deși Parlamentul discută în continuare unele modificări ale acestui regim (inclusiv ca regimul să acopere și investitori din UE) și Consiliul Concurenței lucrează la legislația secundară în acest sens, prin prezentul articol dorim să oferim un sumar al principalelor aspecte care trebuie avute în vedere când se intenționează realizarea unei investiții în anumite sectoare în România.


Fără a intra în detalii tehnice privind aspecte procedurale, dorim să menționăm două aspecte cu impact asupra investițiilor preconizate:

•    În cazul în care sunt îndeplinite condițiile pentru ca o investiție să fie supusă controlului, implementarea respectivei investiții înainte de primirea aprobării poate fi sancționată cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală a investitorului.
•    Dacă este necesară o notificare a investiției, termenul pentru obținerea aprobării trebuie luat în considerare pentru calendarul investiției. Deși termenul maxim legal de finalizare a analizei este de 135 de zile, în practică, o procedură cu privire la o investiție care nu e susceptibilă să dea naștere unor îngrijorări ar trebui să fie finalizată în aproximativ 2 luni și jumătate.

Prin urmare, este important ca persoanele care realizează investiții în România să aibă în vedere criteriile de mai jos pentru a determina dacă respectiva investiție este supusă controlului din perspectiva siguranței naționale sau ordinii publice. În acest sens, investitorii trebuie să aibă în vedere: (i) sectorul în care se realizează investiția, (ii) naționalitatea investitorului și valoarea investiției, după cum e detaliat mai jos.

Sectoare economice vizate

Potrivit OUG ISD, investițiile care afectează următoarele sectoare economice vor fi supuse revizuirii de către Comisia pentru Evaluarea Investițiilor Străine Directe („CEISD”):
•    Securitatea cetățenilor români și a colectivităților;
•    Securitatea frontierelor române;
•    Securitatea energetică a României;
•    Securitatea transporturilor în România;
•    Securitatea sistemelor de aprovizionare cu resurse vitale in România;
•    Securitatea infrastructurii critice;
•    Securitatea sistemelor informatice și a celor de comunicații;
•    Securitatea activității financiare, fiscale, bancare și de asigurări;
•    Securitatea producerii și circulației armamentului, munițiilor, explozibililor, substanțelor toxice;
•    Securitatea industrială;
•    Protecția împotriva dezastrelor;
•    Protecția agriculturii și a mediului înconjurător; și
•    Protecția operațiunilor de privatizare a întreprinderilor cu capital de stat sau a managementului acestora.

Ce investitori sunt prinși de regim?

În momentul de față regimul OUG FDI este aplicabil doar investitorilor care nu sunt cetățeni ai unui stat membru al UE, nu își au sediul într-un stat membru al UE, sau sunt controlați (direct sau indirect) de o persoană din afara UE.

După cum am menționat însă, există deja o propunere legislativă de modificare a OUG ISD astfel ca aceasta să fie aplicabilă și investitorilor UE în măsura în care investițiile realizate de aceștia în România îndeplinesc condițiile prevăzute de noua legislație.

Pentru mai multă siguranță (în condițiile în care procesul de analiză ISD este încă în curs de modificare), este recomandabil și pentru investitorii UE să solicite cel puțin o confirmare că investiția preconizată nu este supusă analizei ISD, proces care necesită un timp mai scurt pentru finalizare.

Ce tip de investiții fac obiectul analizei?

În plus față de investițiile care duc la o achiziție de control de către investitor, noul regim supune acestei analize și investițiile noi.

Mai precis, o investiție nouă este definită ca o investiție inițială în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea activității unei întreprinderi noi, extinderea capacității unei întreprinderi existente și diversificarea producției unei întreprinderi fie prin dezvoltarea de noi produse, fie o schimbare fundamentală a procesului de producție existent.

Care sunt pragurile de declanșare pentru aplicarea regimului?

Analiza investițiilor străine directe se aplică investițiilor de peste 2 milioane EURO.

Prevederile legale nu sunt clare cu privire la modul în care trebuie calculată valoarea investiției; însă potrivit OUG ISD, chiar și investițiile străine directe care nu depășesc pragul menționat mai sus ar fi supuse analizei ISD dacă, prin natura lor sau efectele potențiale (pe baza criteriilor prevăzute la art. 4 din Regulamentul (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune), pot avea un impact asupra siguranței naționale.

În lumina tuturor celor de mai sus, modificările recente aduse regimului de analiză a investițiilor străine directe în România reprezintă o dezvoltare importantă atât pentru investitori, cât și pentru autoritățile de reglementare, proces care este în curs de definitivare din perspectivă legislativă și practică.

Astfel, având în vedere potențialul risc din perspectivă financiară, este recomandabil ca orice potențial investitor în sectoarele menționate mai sus sa evalueze aplicabilitatea regimului de analiză a investițiilor străine directe și, în măsura în care investiția ar intra sub incidența acestui regim, să solicite îndrumări și asistență specializată in vederea pregătirii și susținerii notificării.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 97 / 1431
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Clifford Chance, „Firma de avocatură a anului în Europa” la gala Chambers and Partners. Ce firmă a obținut premiul în România
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for experienced Lawyer | Employment
    LegiTeam | Bulboacă & Asociații is looking for an Attorney at Law ̸ Corporate ̸ M&A
    Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică Băncii Europene de Investiții cu privire la finanțarea de 104 mil. E acordată grupului Maspex. Partenerul Cristian Vlaicu a coordonat echipa de proiect
    Activitățile desfășurate de echipele specializate în investigații interne corporative de la Mușat & Asociații sunt pluridisciplinare, acoperind toate ariile de practică și necesitățile clienților. De vorbă cu Alexandru Terța (Partener) și Ștefan Diaconescu (Managing Associate) despre practica personalizată, modul în care lucrează echipele mixte în auditul de drept penal, tipologia infracționalității întâlnite și cele mai interesante mandate de acest tip
    Conferința Bucharest Arbitration Days revine în iunie cu o nouă ediție: Stakeholders’ Role in International Arbitration, 2023
    Allen & Overy și Shearman & Sterling fuzionează și vor crea prima firmă globală complet integrată. A&O Shearman va avea 3.900 de avocați în 49 de birouri și venituri de 3,4 miliarde USD. Costin Taracila, Managing Partner RTPR, , firmă cu care A&O lucrează în exclusivitate în România : Vor fuziona două din cele mai sofisticate firme de avocatură din lume
    Din culisele unui arbitraj internațional complex | Gabriel Resources a cuantificat costuri de 47,1 mil. $ cu avocații White & Case și de 9 mil. $ cu echipa Țuca Zbârcea & Asociații în arbitrajul ICSID generat de proiectul aurifer eșuat de la Roșia Montană. Sumele alocate experților au fost evaluate la aproape 5 mil. $, iar cheltuielile administrative s-au apropiat de 1 mil. $. România a cerut tribunalului să respingă cererea “amețitoare” privind costurile suportate de reclamant
    În spatele scenei, alături de Budușan & Asociații în proiectele de audit de drept penal | Ovidiu Budușan, partener fondator și coordonator al firmei: În general, companiile apelează la avocați externi atunci când există suspiciuni rezonabile sau chiar probe ale unor infracțiuni. Opțiunea cvasi-generală este de a sesiza organele competente și, totodată, de a identifica modalitățile concrete de stopare a contextului generator de risc
    Arbitrajul ICSID cerut de Aderlyne Limited, investitor în proiecte de energie solară în România, intră în line dreaptă după numirea arbitrilor. România a mers pe mâna unui reputat avocat elvețian, reclamanții au ales un britanic, iar președintele Tribunalului este un canadian cu experiență de peste 35 de ani în arbitraj internațional
    Wolf Theiss a asistat Banca Comercială Română în lansarea primei emisiuni de euroobligaţiuni verzi, în valoare de 700 mil. €. Echipa implicată în tranzacție a fost condusă de Claudia Chiper (Partener) și Andreea Tudorache (Senior Associate)
    Filip & Company obține la ÎCCJ dubla confirmare a legalității ajustărilor voluntare a prețurilor de transfer. Societățile afiliate au dreptul de a ajusta prețurile practicate între afiliați, prin mecanisme contractuale și în vederea alinierii profiturilor la valoarea de piață
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...