ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Echipa de Banking & Finance de la Reff & Asociații, foarte activă în proiecte de digitalizare și inovație. Avocații au bifat finanțări de 350 mil. € în ultimul an și asistă tranzacții cu NPLs și active bancare de cca. 250 mil. €, blocate de pandemie. Numeroase proiecte vizează mai multe jurisdicții

07 Octombrie 2020   |   Ștefania Enache

Condițiile existente în economie au făcut ca tranzacțiile new money să fie reduse pe piața românească pe parcursul anului 2020, spun avocații.

 
 
Viața oamenilor s-a schimbat radical, imediat după declanșarea crizei planetare cauzate de apariția noului coronavirus.Munca avocaților s-a modificat și ea simțitor, specialiștii în domeniul juridic adaptându-și stilul de lucru la condițiile actuale.Practica de Drept Bancar și Finanțări din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal a venit în întâmpinarea clienților firmei cu instrumente noi, astfel încât problemele acestora să fie soluționate cu rapiditate. „Pe lângă oferirea de sfaturi juridice privind spețe punctuale generate de criză, am publicat împreună cu specialiști din Deloitte, într-o secțiune online dedicată, numeroase articole dedicate mediului de business, atât pentru informarea lor promptă privind avalanșa de măsuri legislative adoptate de pe-o zi pe alta, cât și pentru oferirea unor recomandări practice privind adresarea provocărilor crizei. În aceeași perioadă, am organizat o serie de webinarii și conferințe online dedicate actorilor din sectorul financiar-bancar și al colectării creanțelor bancare, la care au participat sute de reprezentanți ai instituțiilor de top din piață”, a explicat pentru BizLawyer Andreea Șerban, Senior Managing Associate Reff & Asociații | Deloitte Legal.


Perioada de lockdown a reprezentat o provocare pentru toată lumea. Andreea Șerban este de părere că, dincolo de de provocările de business, pe plan uman și psihologic, la nivel de echipă dar și în relație cu clienții firmei, acest interval de timp i-a forțat pe toți membrii să-și antreneze toleranța la incertitudine, supunându-i, în același timp, unui test de loialitate, angajament, solidaritate și coeziune.

„Privind retrospectiv, mi-am dat seama că în izolare fizică am fost mai conectați emoțional ca niciodată. A fost, bineînțeles, și un exercițiu personal de igienă mentală, efortul de a-ți păstra focusul și de a tria avalanșa de îngrijorări și știri negative care te bombardau pe toate canalele. Între timp, o parte dintre colegii noștri au revenit la birou, ceilalți continuă în regimul de „work from home”, iar începutul toamnei ne găsește pe toți cu motoarele turate la maxim, aducându-ne contribuția într-o serie de mandate de compliance, generate de noile realități la care mediul de afaceri trebuie să se adapteze, precum și în câteva proiecte de anvergură din sectorul financiar-bancar și în tranzacții de tip M&A. Unele dintre proiectele în curs sunt confidențiale și nu putem să oferim la acest moment mai multe detalii, în orice caz în această arie de practică nu observăm o scădere a activității noastre față de anii anteriori”, punctează avocatul.

Repoziționarea industriei financiar bancare

Firma de avocatură a pus accentul, încă de la declanșarea pandemiei, pe siguranța membrilor echipei, astfel că, de la jumătatea lunii martie, s-a adoptat munca de acasă. Trecerea la noul regim de lucru nu a necesitat eforturi foarte mari, în condițiile în care procedurile privind munca de la distanță au implementate de ani buni în Reff & Asociații | Deloitte Legal.

 „După perioada de maximă intensitate din lunile martie-mai, în care clienții au fost asaltați de valul de modificări legislative legate de pandemie (dintre care în sectorul financiar-bancar maximul de intensitate a fost prezentat de legislația privind amânarea la plată și incertitudinile aferente diverselor proiecte legislative conexe și concurente), a devenit evidentă repoziționarea rapidă a industriei financiar bancare în perspectiva de termen mediu și lung, pe câteva linii strategice: digitalizarea (atât în ceea ce privește procesele interne ale băncilor cât și din perspectiva interacțiunii cu clienții), accesul împrumutaților la ajutoare de stat (cu implicarea sectorului bancar și implicațiile aferente), creditarea bancară în condițiile de volatilitate și incertitudine ale perioadei și gestionarea sănătății portofoliilor de credite. Toate acestea sunt zone pe care le considerăm de importanță strategică pentru sectorul financiar și pe care ne concentrăm și cu privire la care vom fi alături de clienți în perioada următoare combinând expertiza noastră locală cu cea dată de apartenența la rețeaua globală Deloitte Legal și expertiza juridică cu competențele multiple din cadrul Deloitte”, subliniază Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal (foto).

Experții și-au adaptat din mers instrumentele de lucru la noua conjunctură și au căutat soluțiile cele mai eficiente pentru clienții lor.

În contextul pandemiei de COVID-19, tematicile recurente cu privire la care  avocații au acordat asistență juridică clienților, atât celor din sectorul financiar-bancar, cât și celor din industria de leasing sau din piața asigurărilor, au vizat, printre altele, interpretarea și aplicarea legislației privind moratoriului public, modalitățile disponibile de semnare „la distanță” a contractelor pe perioada lockdown-ului și riscurile juridice aferente, agenda de digitalizare, cadrul de externalizare a unor funcții bancare, impactul crizei post-COVID asupra finanțărilor și posibile soluții în relația creditor-debitor.

Datorită activității desfășurate de noua arie de practică Legal Management Consulting, o linie de servicii inovatoare recent lansată de Reff & Asociații,  echipa de Banking & Finance a contribuit la dezvoltarea în timp record a unei soluții de automatizare a analizării, redactării și expedierii răspunsurilor la solicitările de amânare a plății ratelor de credit primite de bănci de la împrumutați, cu scopul de a ajuta instituțiile financiare să facă față valului mare de solicitări sosite la începutul crizei sanitare.

De asemenea, cu implicarea echipei specializate în concurență și ajutor de stat, avocații au acompaniat un număr de bănci în gestionarea anumitor complexități ridicate de legislația programului „IMM Invest”, precum și un număr de împrumutați cu privire la opțiunile de amânare la plată aduse de noua legislație în materie.




Se pune accentul pe digitalizare

Andreea Șerban amintește faptul că pandemia a dus la o creștere a apetitului jucătorilor din piața financiar-bancară pentru digitalizare și pentru simplificarea procesului de comunicare și contractare cu proprii lor clienți. „Prin urmare, în ultimele luni, multe dintre proiectele noastre au avut o componentă importantă de digitalizare. Pe de altă parte, odată cu intrarea în vigoarea a Legii 209/2019 privind serviciile de plată care transpune Directiva UE 2015/2366 (PSD 2) în legislația românească, am observat o creștere a interesului clienților în a explora diverse modele de afaceri pentru a profita de soluțiile de tip open-banking încurajate de această directivă. Am fost implicați de asemenea în mai multe mandate de compliance în sfera serviciilor de plată, în care am asistat atât instituții de credit, cât și diverse societăți nereglementate și fintech-uri, acestea din urmă dorind să își structureze modelul de afaceri astfel încât să nu aibă obligația autorizării ca instituție de plată”, arată Senior Managing Associate Reff & Asociații.

„În aceeași perioadă, fără legătură cu criza, în lumina adoptării noului cadru de reglementare al fondurilor de investiții alternative, am asistat o serie de clienți cu privire la riscurile și implicațiile noii legislații asupra modelului lor de afaceri, inclusiv cu privire la calificarea acestora drept fonduri de investiții alternative, pe baza criteriilor legale prevăzute la nivel european și național, dar și cu privire la oportunitățile oferite de acest nou cadru normativ pentru sectorul investițiilor”, completează Andrei Burz-Pînzaru.

Partenerul Reff & Asociații atrage atenția că proiectele de digitalizare necesită o abordare juridică complexă, multidisciplinară. „Fie că vorbim despre tehnologia pentru identificare digitală, evaluarea riscului sau semnarea electronică a contractelor de credit, toate aceste cazuri necesită un sprijin important din perspectiva juridică într-un ecosistem foarte reglementat din perspectiva GDPR, a reglementărilor bancare precum și a incidenței dreptului comun asupra unor operațiuni care, spre exemplu, nu au fost avute în vedere la redactarea Codului Civil. Abordarea adecvată a unei asemenea problematici necesită o combinație de cunoștințe juridice solide, aportul unor avocați specializați în domeniul financiar bancar și colaborarea cu experți tehnici pentru a asigura o implementare sigură din perspectivă juridică a noilor soluții aduse de inovațiile digitale. În mod diferențiator, echipa noastră are și competențe de consultanță în tehnologie și în optimizarea proceselor juridice și am asistat clienții în alegerea unor programe pentru automatizarea redactării și managementului contractelor bancare și în automatizarea proceselor juridice. De asemenea, am asistat jucători mari din sectorul bancar în desenarea și implementarea proiectelor de inovație și am fost alături de ei în dezvoltarea și lansarea de noi aplicații în mai multe țări europene, precum și în luarea deciziilor de extindere a afacerii lor în afara granițelor României. Echipa noastră  a coordonat eforturile de asistență juridică în implementarea acestor proiecte inovative în toate țările implicate, iar relația noastră strânsă cu rețeaua internațională Deloitte Legal și cu celelalte arii de specialitate din cadrul Deloitte a fost apreciată de clienți pentru promptitudinea și calitatea livrabilelor”, punctează avocatul.

„Prin specificul societății noastre de avocați și dată fiind strânsa noastră colaborare cu diferite departamente din Deloitte și parteneriatele încheiate cu lideri în domeniul transformării digitale, Reff & Asociații | Deloitte Legal este o societate de avocați foarte activă în diverse proiecte de digitalizare și inovație, în linie cu trendurile pe care le vedem în sectorul financiar-bancar.  Unul dintre proiectele pe care le-am asistat și în această perioadă este un fintech american care dezvoltă și operează din 2018 în România o platformă online de creditare transfrontalieră care caută automat cele mai bune oferte de credit plecând de la bonitatea financiară a utilizatorilor, cu care am lucrat pentru proiectul „Lending as a Service” care permite utilizatorilor să caute, compare și primească credite directe de la instituțiile financiare bancare sau nebancare din România sau Uniunea Europeană. De asemenea, pe fondul accelerării trendului de digitalizare a contractelor și în lipsa actualizării cadrului legal național care reglementează semnătura electronică, am asistat clienți din sectorul financiar-bancar, leasing și asigurări, în cadrul unor proiecte vizând implementarea semnăturii electronice, consiliindu-i cu privire la modul în care aceasta poate fi utilizată pentru a fluidiza încheierea contractelor la distanță și a diminua riscurile legale aferente folosirii acesteia (de exemplu, validitate, forță probantă, aspecte practice privind folosirea documentelor semnate astfel), precum și cu privire la legislația vizând arhivarea electronică. Tot în sfera digitalizării, suntem bucuroși că asistăm într-unul dintre primele proiecte de licențiere a furnizorilor de informare cu privire la conturi (AISP), noile entități introduse de PSD 2 care furnizează informații consolidate din mai multe conturi de plată ale utilizatorului respectivului serviciu, un proiect cu foarte multe provocări juridice prin prisma cadrului legal nou”, adaugă Andreea Șerban (foto).

Proiecte de finanțare

Numărul de tranzacții de finanțare a scăzut, în prima parte a anului 2020, în contextul pandemiei de COVID-19 și al condițiilor pre-existente pandemiei, precum și ca urmare a înăspririi marginale a condițiilor de finanțare, creșterii relative a riscului de credit și diminuării cererii de finanțare corporate. „Avocații noștri au fost implicați în tranzacții de finanțare a căror valoare totalizează, în ultima parte a lui 2019 și în 2020, peste 350 milioane de euro. Dintre acestea, în ultimele opt luni, am fost implicați în patru tranzacții semnificative”, precizează Andrei Burz-Pînzaru.

La rândul său, Patricia Enache, Managing Associate Reff & Asociații | Deloitte Legal, dă ca exemplu asistența juridică acordată, în contextul pandemiei COVID-19, într-o tranzacție de finanțare sindicalizată majoră la nivel european, în care mai multe instituții de credit spaniole au acordat unui important grup hotelier spaniol două credite de refinanțare, garantate de afiliații grupului debitorului din mai multe jurisdicții (inclusiv România), în sumă totală de 250 de milioane de euro.

Condițiile existente în economie au făcut ca tranzacțiile ‘new money’ să fie reduse pe piața românească pe parcursul anului 2020. În aceste condiții, echipa de drept bancar a fost implicată într-o singură astfel de tranzacție de finanțare, aflată în legătură cu o importantă tranzacție imobiliară. Rolul avocaților cel mai important a fost să asigure fezabilitatea finalizărilor cvasi-concomitente a tranzacției imobiliare și respectiv a celei de finanțare pentru achiziție, precum și protecția juridică a vânzătorului din perspectiva acestei structurării a tranzacțiilor.

În plus, specialiștii departamentului de Banking & Finance sunt în curs de asistare a unei instituții de credit care dorește să acceseze un împrumut de peste 25 milioane de euro de la EIB, sumă ce urmează a fi folosită pentru a sprijini IMM-urile eligibile în gestionarea crizei generate de pandemia de COVID-19.

„În ultimul an, avocații noștri au fost implicați în trei tranzacții de finanțare în legătură cu investiții imobiliare, dintre care una în segmentul logistică, una într-un segment mixt (office și rezidențial) și una în sectorul exclusiv office (educație). Cea mai provocatoare dintre aceste tranzacții a fost cea dedicată segmentului mixt, care a implicat asistență juridică pentru împrumutați în legătură cu negocierea și semnarea în paralel a două seturi de documente de finanțare (contracte de credit și garanții), pentru două credite la termen acordate de către BRD – Groupe Societe Generale S.A. către două entități românești ale grupului Speedwell (important dezvoltator imobiliar belgian) în scopul finanțării unui proiect mixt incluzând o clădire de birouri, spații de co-working, facilități sportive și un complex rezidențial în Cluj-Napoca”, subliniază Andrei Burz Pînzaru.

„În domeniul hotelier, echipa noastră a asistat un important grup hotelier spaniol într-o tranzacție de finanțare sindicalizată majoră la nivel european, în care mai multe instituții de credit spaniole au acordat două credite de refinanțare, garantate de afiliații grupului debitorului din mai multe jurisdicții (inclusiv România), in valoare totala de 250 de milioane de euro”, amintește și Patricia Enache.

În plus, între clienții firmei de avocatură se numără societăți de leasing cu care consultanții colaborează în mod constant cu privire la variate aspecte juridice legate de operațiunile lor curente de leasing de echipamente/autovehicule.

De asemenea, profesioniștii Reff & Asociații au lucrat alături de un important grup olandez specializat în construcția de nave pentru structurarea unor tranzacții și revizuirea documentației standard pentru vânzarea navelor construite de client, acordând asistență juridică de drept românesc inclusiv în ceea ce privește regimul juridic al proprietății, circulația internațională și constituirea de garanții asupra navelor aflate în diferite stadii de construcție, ținând seama de impactul mai multor jurisdicții asupra structurii juridice avute în vedere (i.e. română, olandeză, cea a potențialilor cumpărători).

„Oarecum previzibil în contextul crizei, o serie de tranzacții în care asistăm, unele dintre ele vizând transferul unor portofolii neperformante de credite corporate & SME și a altor active bancare în valoare cumulată de peste 250 milioane de euro, au fost suspendate. Am asistat însă cu succes în această perioadă în legătură cu achiziția unui tichet neperformant împotriva unui împrumutat persoană juridică, garantat cu ipotecă asupra unui centru comercial, în valoare de peste 35 milioane de euro”, declară Andreea Șerban.
Andrei Burz-Pînzaru atrage atenția că, în contextul perioadei dificile pe care o traversează economia, se vor acumula din nou credite neperformante în portofoliile băncilor. „Piața secundară a creditelor neperformante și-a dovedit viabilitatea în România, ajutând la prezervarea sănătății sistemului bancar și e de așteptat ca lichiditatea acesteia să crească din nou. Pentru aceasta este însă nevoie de eliminarea unor restricții aduse de legislația fiscală, fără de care băncile se vor vedea lipsite de un instrument esențial în gestionarea ratei de neperformanțe, ceea ce ar pune sistemul bancar din România într-o poziție dezavantajoasă față de celelalte jurisdicții europene, cu consecințe negative asupra creditării și, implicit, a economiei în ansamblul său”, explică Managing Partner-ul Reff & Asociații.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Restructurări și litigii

Măsurile legislative adoptate în contextul pandemiei de COVID-19 au limitat, pentru moment, posibilitatea inițierii a numeroase tranzacții de restructurare contractuală pentru finanțări în curs, deoarece majoritatea debitorilor au preferat să apeleze la facilitățile oferite de legiuitor.  

Andrei Burz-Pînzaru spune că este de așteptat ca, după expirarea perioadei de moratoriu legal, numărul tranzacțiilor de restructurare să crească, cel mai probabil de la începutul anului următor. „Avocații noștri au fost implicați în mai multe tranzacții de refinanțare și restructurare, mai degrabă la nivel internațional decât local. Putem aminti asistența acordată unui important investitor european în creanțe neperformante într-o tranzacție de restructurare a mai multor credite și garanții supuse dreptului croat, solicitarea clientului având în vedere expertiza noastră in domeniu si acoperirea regionala de care dispunem prin apartenenta la societatile de avocati parte din Deloitte Legal Central Europe”, nuanțează avocatul.

În ceea ce privește evetualele litigii care ar putea interveni între finanțatori și împrumutați, coordonatorul Reff & Asociații menționează că perioada martie-mai a fost tensionată, în primul rând, din cauza incertitudinilor și temerilor din perspectiva de sănătate, situațiilor de întrerupere a anumitor activități economice și volatilității legislative. „Amânarea la plată a fost desigur principalul subiect de discuție între creditori și debitori, însă personal consider că o perioadă cu adevărat tensionată ar putea urma abia pe finalul anului în curs și mai ales în 2021, pe măsură ce perioada de moratoriu public se apropie de sfârșit, în funcție evident de evoluția generală a situației economice”, susține avocatul.

„Contextul economic generat de pandemia de COVID-19 a creat, fără dubiu, dificultăți în relațiile dintre creditori și debitori. Măsurile legislative și administrative adoptate de autorități - dintre care cel mai potrivit exemplu este Ordonanța de Urgență nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și IFN-uri anumitor categorii de debitori - au adus la randul lor complexitate juridica si comerciala, adresand in unele cazuri anumite dificultăți, cel putin pentru moment, insa au si creat premisele unor posibile complexitati viitoare. Dificultățile inerente acestei perioade nu s-au transformat neapărat în tensiuni între creditori și împrumutați, având în vedere că mediul de business din România este mult mai matur decât a fost la momentul crizei precedente, iar majoritatea părților implicate au fost preocupate să protejeze și salveze relațiile comerciale. Mandatele noastre au vizat cu precadere identificarea și implementarea unor soluții cu scop de prevenție și soluționare a situațiilor de tulburare a relațiilor de finanțare. Având în vedere însă că perioada de moratoriu public se apropie de sfârșit, iar situația economică generală nu este sensibil ameliorată față de perioada de început a pandemiei de COVID-19, anticipăm însă că în viitor vor apărea mai multe situații litigioase, inclusiv situații de executări silite și insolvențe”, detaliază Andreea Șerban.


Proiecte care implică mai multe jurisdicții

Majoritatea proiectelor de finanțare în care firma de avocatură a acordat asistență juridică, în ultimele 12 luni, implică într-o măsură mai mare sau mai mică și aspecte de drept străin (începând de la chestiuni privind capacitatea garanților/asociați ai debitorului și până la creditori străini și contracte de credit guvernate de legi străine).

„În cursul acestor proiecte am lucrat cu importante firme de avocatură străine, între care putem aminti Uria Menendez și DLA Piper Spania, Schellenberg Wittmer Ltd./ Attorneys at Law (Elveția), precum și pe colegii din rețeaua Deloitte Legal din alte jurisdicții”, menționează Andrei Burz-Pînzaru.

Avocatul explică faptul că cea mai provocatoare tranzacție în care experții Reff & Asociații au acționat ca lead counsel a avut în vedere acordarea de asistență în legătură cu restructurarea unor împrumuturi și garanțiilor accesorii deținute de un important investitor european în creanțe neperformante față de un grup de entități croate aflate în dificultate. „Noi am revizuit și evaluat din perspectiva juridica, structura existenta de creanțe și garanții, și am propus modificări ale acesteia pentru a asigura poziția creditorului garantat. În acest context, echipa noastră a acționat și pentru coordonarea și supervizarea întregii echipe de consultanți juridici, financiari și fiscali ai creditorului în legătură cu tranzacția menționată. Aspectele de fond ale structurii, supuse legii croate, au fost analizate de colegii noștri de la Deloitte Legal Croatia”, detaliază consultantul.
 

Proiecte în derulare


Andreea Șerban punctează faptul că întreaga echipă este implicată, la început de toamnă, într-o serie de proiecte extrem de interesante și cu titlu de pionierat pentru piața locală.

Avocatul amintește în acest sens licențierea unui furnizor de informare cu privire la conturi (AISP); asistarea unei instituții de credit care dorește să acceseze un împrumut de la EIB, pentru a sprijini IMM-urile eligibile în gestionarea crizei generate de pandemia de COVID-19; revizuirea cadrului intern de externalizare și a contractelor de externalizare încheiate cu furnizori externi de către o instituție de credit de top, în contextul accelerării agendei de digitalizare; auditul juridic în cadrul unei tranzacții de tip M&A din sectorul procesării plăților electronice.

O echipă, performantă, cu experiență și expunere în proicte internaționale

Echipa de avocați specializați în Drept Bancar și Finanțări cuprinde șase membri și e coordonată de Andrei Burz-Pînzaru, Partener, împreună cu Andreea Șerban, Senior Managing Associate.

Cu peste 20 ani de experiență în consultanță în domeniile bănci, piețe de capital și fuziuni și achiziții, Andrei Burz-Pînzaru este Partener în Reff & Asociații, societatea de avocați reprezentând rețeaua globală de avocați Deloitte Legal în România.
Andrei este recomandat de către publicațiile internaționale IFLR 1000, Legal 500 si Chambers & Partners drept un avocat de top în ariile de practică drept societar și în practica de drept bancar și de piețe de capital. Domeniile cheie ale ariilor sale de expertiză includ dreptul bancar și piețele de capital, reglementări în sectorul serviciilor financiare, fuziuni și achiziții în sectorul serviciilor financiare, guvernanță corporativă și managementul riscului juridic.

Andreea Șerban, Senior Managing Associate, are aproape zece ani de experiență profesională și a fost implicată într-un spectru variat de tranzacții naționale și transfrontaliere din sectorul serviciilor financiare, în cadrul cărora își asumă adesea un rol de lider și coordonează echipe multidisciplinare de proiect.
De-a lungul timpului, a coordonat asistența juridică, de partea băncilor sau a investitorilor, în cadrul unora dintre cele mai importante tranzacții cu portofolii de credite neperformante din România, în valoare cumulată de șapte miliarde de euro, precum și în structurarea platformelor de colectare de creanțe bancare neperformante (externalizarea funcției de recuperare creanțe) și în negocierea parteneriatelor dintre bănci și entitățile de colectare creanțe (Service Level Agreements).
De asemenea, ea a fost implicată în proiecte de tip M&A in sectorul financiar-bancar si acordă asistență juridică instituțiilor financiare, instituțiilor emitente de monedă electronică și altor entități reglementate cu privire la toate aspectele legate de asigurarea conformității cu reglementările speciale aplicabile, inclusiv în proiecte privind serviciile de plată și în cele de digitalizarea. Andreea este recunoscută de rankingurile internationale Legal 500, IFLR 1000 și Chambers and Partners Europe. La acest moment Andreea este implicată în toate proiectele în curs ale departamentului de Drept Bancar, cu rol de coordonare.

Patricia Enache (foto) s-a alăturat echipei Reff & Asociații | Deloitte Legal în 2019, ca Managing Associate, are o experiență de peste 15 ani în cadrul unor societăți importante de avocați de pe piața românească și este specializată în drept bancar și finanțări.
În decursul anilor, ea a acordat întreaga paletă de servicii de asistență juridică, de la structurare de tranzacții și audit juridic, până la asistență juridică după încheierea tranzacției, atât pentru instituții de credit cât și pentru împrumutați, în numeroase tranzacții de finanțare (sindicalizate sau bilaterale, finanțare de proiect, finanțare comercială, garanții etc.).
De asemenea, Patricia a fost implicată în numeroase proiecte privind restructurări de debite și în transferuri de active bancare, în special al portofoliilor de credite neperformante (cu o valoare nominală totală de aproximativ două miliarde de euro). Experiența ei include și consultanță juridică privind aspecte de drept bancar de reglementare, conformitate și operaționale, precum și alte aspecte specifice domeniului serviciilor financiare, cum ar fi operațiuni de leasing, servicii de plată sau asigurări.

Roxana Bratosin, Senior Associate, face parte din echipa Reff & Asociații | Deloitte Legal din 2016 și este un avocat cu experiență de peste cinci ani în industria serviciilor financiare, acordând un focus deosebit dreptului bancar zona de reglementare și dreptul piețelor de capital.
Roxana a dobândit de-a lungul timpului cunoștințe temeinice și valoroase în domeniul piețelor de capital, bancar - reglementare și  asigurări, fiind foarte preocupată de evoluția cadrului legislativ național și european în aceste domenii (CRD/CRR, MiFID II, AIFMD, MAD/MAR, Solvency II, IDD).
De-a lungul anilor, Roxana a asistat o varietate de clienți din sectorul serviciilor financiare în proiecte sofisticate (instituții de credit, băncii de investiții, instituții financiare nebancare, firme de investiții, fonduri de investiții, companii listate, societăți de asigurare) și este foarte apreciată de către clienți pentru cunoștințele sale foarte solide în domeniile menționate și abordarea sa pragmatică și foarte orientată spre identificarea celor mai bune soluții pentru clienți.

Geanina Stîngaciu, Associate, este specializată în domeniul dreptului financiar bancar, cu un accent deosebit pe servicii de plată și proiecte de inovație.
Membru al Baroului București din 2015, Geanina a dobândit o experiență considerabilă în ceea ce privește consilierea clienților cu privire la documentația contractuală de plată (de exemplu, revizuirea termenilor și condițiilor, revizuirea contractelor de comerț electronic, structurarea fluxurilor de plăți).
Geanina a acordat, de asemenea, asistență pe probleme de reglementare referitoare la noua directivă privind serviciile de plăți (PSD 2), cum ar fi consiliere curentă, evaluarea serviciilor care sunt exceptate în conformitate cu legislația privind serviciile de plăti, proceduri de autorizare și înregistrare în relația cu Banca Națională a României (de exemplu, AISP). Fiind preocupată în mod deosebit de noile tehnologii, Geanina a dobândit, de asemenea, experiență în aspecte referitoare la semnăturile electronice.

Din echipă mai face parte și Dănuț Arion, Associate, care s-a alăturat Reff & Asociații | Deloitte Legal la finalul anului 2018, după promovarea examenului de admitere în avocatură. A fost implicat în proiecte variante ale echipei de Banking și Finance, incluzând tranzacții de finanțare, proiecte din zona legislației de plăți sau a noilor reglementări aplicabile fondurilor de investiții alternative, vânzări de portofolii care includ credite neperformante.

Ce spun clienții despre echipa de Banking & Finance din cadrul Reff & Asociații în Legal 500, IFLR 1000 și Chambers & Partners


•    „Echipa Reff & Asociații este un partener de încredere în orice tip de tranzacții din domeniul financiar-bancar, reușind să identifice, în orice context, cele mai adecvate soluții juridice, care să ofere avantaje tuturor părților implicate. Calitatea înaltă a serviciilor oferite de aceasta se datorează competențelor și specializării complexe a membrilor echipei, precum și predilecției constante a acestora pentru mijloace inovatoare și abordări eficiente.”
•    „Echipa Reff & Asociații – Deloitte Legal Romania ne-a acordat asistență în cadrul unui proiect de inovare strategică și ne-a oferit consiliere pragmatică cu privire la aspecte internaționale complexe. Aceasta s-a dedicat realizării cu succes a proiectului, a dat dovadă de o foarte bună înțelegere a complexității activității, a conlucrat impecabil cu rețeaua internațională Deloitte Legal și a prezentat implicațiile juridice într-o manieră directă și practică.”
•    „Toți membrii echipei dau dovadă de eficiență și eficacitate și dețin cunoștințe vaste în ceea ce privește arena financiar-bancară din Europa Centrală și de Est.”
•    „Având în vedere calitatea serviciilor și timpii de reacție, faptul că am avut acces la expertiză de cea mai bună calitate și nivelul de implicare al echipei, considerăm că Reff & Asociații a fost o alegere extraordinară pentru noi într-un spectru amplu de proiecte. Impresia generală pe care ne-a lăsat-o a fost aceea de partener juridic potrivit pentru o activitate dinamică și inovatoare.”
•    „Trăsătura distinctivă ce caracterizează această societate și echipa sa de profesioniști constă dintr-o abordare informată, etică și eficientă a nevoilor și obiectivelor clienților. În afară de aceasta, în cadrul echipei am lucrat întotdeauna cu profesioniști bine pregătiți, dispuși să ofere consultanța tehnică solicitată, abordând în același timp în mod proactiv elementele conexe.”
•    „În legătură cu lunga noastră colaborare, apreciez foarte mult faptul că echipa plasează în mod constant în centrul abordării sale obiectivele noastre, precum și frontul comun pe care îl facem împreună (de fiecare dată acționăm ca o singură echipă).

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1130 / 1697
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...