Islamic Law | Este piața muncii din Dubai la fel de atractivă și profitabilă pentru români, precum piața imobiliară? Despre procedura de angajare și cele mai recente schimbări ale legislației EAU în domeniul dreptului muncii, precum și despre efectele acestora asupra românilor rezidenți în Dubai, într-o discuție cu Casiana Dușa, avocat specializat în drept emiratez
22 Octombrie 2023
Casiana DușaEste piața de muncii din Dubai la fel de atractivă și profitabilă pentru români la fel ca piața imobiliară? Despre procedura de angajare și cele mai recente schimbări ale legislației EAU în domeniul dreptului muncii, precum și despre efectele acestora asupra românilor rezidenți in Dubai, ne vorbește Casiana Dușa, avocat specializat în drept emiratez
De principiu, operațiunea de găsire a unui job în Dubai nu diferă aparent de modalitatea aplicabilă în altă jurisdicție. Totuși, nivelul avansat de digitalizare și de evoluție în toate planurile sociale, inclusiv cel al resurselor umane, fac diferența în mod vizibil, prin eficientizarea proceselor de recrutare în avantajul tuturor părților implicate. ”Înregistrarea pe portalului de joburi, participarea la târguri de recrutare, înscrierea pe multiple site-uri de recrutare și colaborarea cu agenții de angajare special dedicate personalului cu experiență internațională sunt doar câteva dintre tehnicile de recrutare care funcționează în Dubai”, a explicat Casiana Dușa, avocat cu practică în Dubai și specializare în „Islamic Law”, care a înființat Romanian Arab Investments House pentru a sprijini comunitatea de business musulmană cu interese în România și antreprenorii români care doresc să se extindă în Orient.
Dreptul muncii din EAU este reglementat de Decretul-lege federală nr. 33 din 2021 privind reglementarea relațiilor de muncă, cu modificările și completările ulterioare (Decretul), care a intrat în vigoare la 2 februarie 2022. Decretul are scop să confere protecție ambelor părți din relația de muncă și să echilibreze drepturile acestora. O parte din aspectele relevante ale legislației recent modificate sunt descrise în articolul publicat azi in secțiunea Islamic Law din BizLawyer, sub semnătura Casianei Dușa.
♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦
Potrivit unui raport pregătit de celebra publicație The Guardian, pandemia de coronavirus și prăbușirea prețului petrolului au dus la pierderea a sute de mii de locuri de muncă în Emiratele Arabe Unite, unde aproximativ 90% din angajați sunt străini proveniți din subcontinentul indian, din alte zone ale lumii arabe și din Asia, europenii fiind minoritari. Piața muncii și-a revenit direct proporțional cu ponderarea pandemiei, EAU experimentând în prezent un aflux de străini interesați de angajări în Dubai în cele mai diverse domenii. Totodată, revigorarea post-pandemică a adus cu sine și modificări masive ale legislației muncii, începând cu anul 2022, declanșând inclusiv un proces de emiratizare, toate aceste mișcări afectând implicit și pe cei peste 9000 români care lucrează în EAU, conform estimărilor care se vehiculează în spațiul public.
Care sunt aspectele cheie ale legislației muncii pe care un viitor angajat la o companie din Dubai ar trebui să le cunoască înainte de angajare?
Dreptul muncii din EAU este reglementat de Decretul-lege federală nr. 33 din 2021 privind reglementarea relațiilor de muncă, cu modificările și completările ulterioare (Decretul), care a intrat în vigoare la 2 februarie 2022. Decretul are scop să confere protecție ambelor părți din relația de muncă și să echilibreze drepturile acestora. O parte din aspectele relevante ale legislației recent modificate sunt descrise mai jos.
În ce privește tipurile de muncă, pe lângă varianta clasică de muncă full-time, care exista deja expres prevăzută, Decretul prevede alte trei tipuri alternative respectiv: (i) munca part-time (angajare cu fracțiune de normă), (ii) munca temporară (se aplică în cazul în care timpul sau obiectivul unui proiect reprezintă un factor determinant în ceea ce privește durata perioadei de angajare) și (iii) munca flexibilă (atunci când orele de lucru și/sau zilele de lucru se modifică în funcție de volumul de muncă al angajatorului și de variabilele economice și operaționale ale acestuia).
În ce privește durata contractelor de muncă, Decretul elimină varianta de contract de muncă pe durată nedeterminată, permițând doar încheierea contractelor pe durată determinată pe o perioadă de maxim trei ani. În ce privește contractele existente, angajatorii au avut obligația de a transforma contractele pe durată nedeterminată în contracte pe durată determinată până la 1 februarie 2023.
În privința încetării contractelor de muncă pe durată determinată, acestea pot fi terminate înainte de termen doar pentru un motiv legitim, cu condiția adresării unui notificări care să respecte următoarele termene: (i) 30 de zile dacă perioada de serviciu a angajatului este mai mică de 5 ani, (ii) 60 de zile, dacă perioada de serviciu a angajatului este mai mare de 5 ani; și (iii) 90 de zile, dacă perioada de serviciu este mai mare de 10 ani. Dacă angajatul nu respectă sau angajatorul nu dorește ca angajatul să execute perioada de preaviz, partea care încetează contractul trebuie să plătească celeilalte părți o compensație egală cu valoarea salariului angajatului pentru perioada de preaviz sau partea rămasă din aceasta, după caz. De asemenea, Decretul prevede o listă de situații în care un angajat poate părăsi locul de muncă imediat și fără preaviz printre care și existenta unui pericol grav la locul de muncă care amenință siguranța sau sănătatea angajatului, cu condiția ca angajatorul să fi fost conștient de acest risc și să nu fi luat nicio măsură pentru a elimina pericolul sau atunci când un angajat este însărcinat să efectueze o muncă (fără consimțământul său) care este fundamental diferită de descrierea postului său, conform contractului de muncă. La încetarea contractului, angajații care au lucrat cel puțin un an, beneficiază de anumite bonificații care trebuie plătite de angajator în termen de 14 zile de la data încetării contractului, sub sancțiunea unei amenzi usturătoare.
Decretul permite includerea restricțiilor de neconcurență într-un contract de muncă, cu condiția ca dispozițiile respective să fie limitate în ceea ce privește timpul/durata, locul/scopul geografic și în măsura în care sunt necesare pentru a proteja interesele comerciale legitime ale angajatorului. Cu toate acestea, Decretul prevede expres o limită de doi ani de la data încetării contractului, până la care pot opera restricțiile. În cazul în care încetarea contractului se face de către angajator cu încălcarea legii, orice clauze restrictive sunt anulate în mod automat.
Referitor la concedii, cu excepția cazului în care angajatorul le recomandă altfel, angajații trebuie să își folosească concediul anual în perioadă alocată. Angajații au dreptul la o plată în locul concediului nefolosit la încetarea contractului de muncă, calculată numai pe baza salariului de bază al angajatului.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Despre procedura de recrutare în Dubai și nivelul salarial mediu
De principiu, operațiunea de găsire a unui job în Dubai nu diferă aparent de modalitatea aplicabilă în altă jurisdicție. Totuși, nivelul avansat de digitalizare și de evoluție în toate planurile sociale, inclusiv cel al resurselor umane fac diferența în mod vizibil, prin eficientizarea proceselor de recrutare în avantajul tuturor părților implicate. Înregistrarea pe portalului de joburi, participarea la târguri de recrutare, înscrierea pe multiple site-uri de recrutare și colaborarea cu agenții de angajare special dedicate personalului cu experiență internațională sunt doar câteva dintre tehnicile de recrutare care funcționează în Dubai.
Conform informațiilor publice din 2023, salariul mediu în Dubai este de aproximativ 21.500 AED pe lună, echivalentul a 5.375 Euro, semnificativ mai mic decât în alte țări dezvoltate cum ar fi Statele Unite ale Americii (7.900 USD) și Marea Britanie (8.163 USD). Prin urmare, multe companii străine aleg să își externalizeze serviciile în Dubai, beneficiind de costul avantajos al forței de muncă.
Viza de muncă și ședere în Dubai
În procedura standard, pentru a obține o viză de muncă și de ședere în EAU, trebuie parcurse o serie de etape. În primul rând, angajatorul va solicita un permis de muncă de la Ministerul Resurselor Umane și al Emiratizării. Odată ce permisul de muncă este eliberat, angajatul poate trece frontiera către EAU în scopul angajării. Ulterior, compania angajatoare se va ocupa de efectuarea testelor medicale, de obținerea unei cărți de identitate de rezident în EAU (Emirates ID), a unei cărți de muncă și de ștampilarea permisului de ședere pentru muncă pe pașaport.
Legea emirateză permite trei tipuri principale de viză de muncă, respectiv: viza standard, viza verde și viza de lucrător domestic. Viza standard de muncă este eliberată pentru angajații din sectorul guvernamental și privat pentru o perioadă de 2 ani. Viza verde se eliberează pentru liberi profesioniști, angajații independenți ori angajații calificați pentru o perioadă de 5 ani. Ultimul tip de viză se eliberează pentru lucrătorii casnici. De asemenea, cu titlu informativ, există o categorie specială de vize dedicată investitorilor care efectuează achiziții imobiliare în EAU, precum și specialiștilor care s-au remarcat prin rezultate excelente în domenii cheie precum medicină, inginerie, știință, invenții, deținători de diplome de doctorat etc.
-----------------------------------------------------------
Citește și
→ Relocarea unui business în Dubai, proiect explicat de Casiana Dușa, avocat senior specializat în consultanţă de business în România și Orientul Mijlociu, certificată în drept islamic, și Olga Petz, managerul companiei Casa Concrete, care a pus Emiratele Arabe Unite pe harta expansiunii. Cum arată planul de intrare pe o piață nouă, care sunt elementele cheie și cum te poate ajuta consultantul bine ales
→ Cum poate fi accesată o investiție islamică ‘Halal’ în România și ce criterii trebuie îndeplinite de un proiect local pentru a fi ‘Shariah compliant’. Despre ‘Mudarabah’ și ‘Musharakah’, ca mecanisme de investiții și proiecte concrete în care a fost implicată, într-o discuție cu Casiana Dușa, avocat senior specializat în consultanţă de business în România și Orientul Mijlociu
→ Cum poți achiziționa o proprietate în Dubai și ce trebuie să știi despre piață, randamente, riscuri și aspecte juridice specifice regiunii. Recomandările Casianei Dușa, avocat senior certificat în drept islamic, specializat în consultanţă de business în România și Orientul Mijlociu, referitoare la capitalizarea investiției, tranzacții, taxe și siguranța proiectelor
-----------------------------------------------------------
Despre ‘emiratizare’ pe piața muncii
Conform datelor oficiale, Consiliul pentru competitivitatea resurselor umane din EAU, denumite "Nafis", pune în aplicare inițiative naționale menite să sporească gradul de emiratizare în sectorul privat. Consiliul sprijină cetățenii din sectorul privat prin creșterea competitivității acestora și prin oferirea de competențe emirateze acestui sector. Conform normelor Programului de emiratizare, începând cu ianuarie 2023, cel puțin 2% din forța de muncă a unei societăți trebuie să fie emirateză dacă entitatea are mai mult de 50 de angajați.
Cotele de angajare pentru bănci și firme de asigurări sunt în prezent de 4% și, respectiv, 5%. Programul se aplică pe întreg teritoriul EAU, cu excepția zonelor libere. Se dorește creșterea cotei la nivel guvernamental, cu scopul de a se asigura că cel puțin 10% din forța de muncă din sectorul privat al EAU este formată din emiratezi până în 2026.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 324 / 1852 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr lansează a patra ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 18.000 lei
Decizie de referință în domeniul energiei regenerabile: Curtea Constituțională admite sesizarea de neconstituționalitate referitoare la supraimpozitarea producătorilor de energie din surse regenerabile
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
Bondoc și Asociații SCA a asistat UniCredit SpA în legătură cu achiziția Alpha Bank România SA | Echipa extinsă, formată din peste 20 de avocați, dintre care șase parteneri, a fost coordonată de Lucian Bondoc (Managing Partner) și Simona Petrișor (Partener). White & Case a asigurat asistența cu privire la legea engleză
NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank Group și filiala sa Alpha Bank România S.A. la finalizarea vânzării către Unicredit S.p.A. a 90,1% din acțiunile Alpha Bank România SA | Echipa, coordonată de Daniel Badea (Managing Partner) și Loredana Ralea (Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Avocații WH Simion & Partners se așteaptă ca practica de protecție a datelor cu caracter personal să devină și mai relevantă, având în vedere că, în următorii ani, reglementările ar putea să evolueze pentru a acoperi noi domenii, cum ar fi inteligența artificială, internetul lucrurilor (IoT) și blockchain-ul. Despre proiectele „flagship” ale echipei, într-o discuție cu Cosmina Simion (Managing Partner) și Petrus Partene (Senior Associate)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...