Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
13 Decembrie 2024 Ștefania Enache
Provocările apărute în ultimii ani în domeniul economic au determinat avocații NNDKP din practica de Restructurare/Insolvență să-și „croiască” strategiile de lucru pe dimensiunea contextului existent și să vină în întâmpinarea firmelor care au solicitat consultanță de specialitate cu soluții mulate perfect pe nevoile pe care le au.
| |
Economia întâmpină tot mai multe probleme, iar efectele acestei situații se observă la nivelul companiilor, acolo unde apar multe cazuri de insolvență sau unde se ajunge chiar la faliment, nefiind posibilă salvarea afacerii. Datele Eurostat evidențiază faptul că, în al treilea trimestru al anului 2024, numărul declarațiilor de insolvență ale firmelor din Uniunea Europeană a crescut cu 2,7% față de al doilea trimestru al anului 2024. În țara noastră, trendul negativ este mult mai accentuat, informațiile Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), arătând că numărul insolvențelor a fost cu 4,1% mai mare în trimestrul al treilea (T3) față de trimestrul al doilea (T2) din 2024. Mai mult, în primele nouă luni ale anului 2024, numărul insolvențelor a fost cu 11,82% mai mare decât în aceeași perioadă din 2023. „Potrivit acelorași date statistice, numărul declarațiilor de faliment a crescut în majoritatea sectoarelor economice. Comparativ cu trimestrul precedent, în al treilea trimestru din 2024, cele mai mari creșteri ale falimentelor s-au înregistrat în Transporturi (+28,8%), Informații și comunicații (+15,3%), Servicii de cazare și alimentație publică (+9,8%). Desigur că nu putem ignora ultimele informații privind starea de dificultate ce caracterizează sectorul imobiliar unde este posibil să vedem creșteri importante în următoarele 6-12 luni”, atrage atenția Emil Bivolaru, Partener Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).
Provocările apărute în ultimii ani în domeniul economic au determinat avocații NNDKP din practica de Restructurare/Insolvență să-și „croiască” strategiile de lucru pe dimensiunea contextului existent și să vină în întâmpinarea firmelor care au solicitat consultanță de specialitate cu soluții mulate perfect pe nevoile pe care le au. Astfel că, în ultimii ani, se merge foarte mult pe implementarea unor mecanisme reale și eficiente de restructurare preventivă, scopul comun al tuturor celor implicați în astfel de proiecte fiind salvarea afacerii.
„Dacă anii 2020-2022 au adus provocări particulare atât pentru piață, cât și pentru practicieni, aceștia fiind nevoiți să se adapteze noilor realități socio-politice, perioada 2023-2024 ne-a demonstrat necesitatea absolută a implementării unui mecanism real și eficient de restructurare preventivă, ca răspuns la numărul în continuă creștere a procedurilor de faliment. Practica ultimilor doi ani a demonstrat fragilitatea mecanismului de protecție instituit prin mecanismul insolvenței post-factum, în care mai mult de 85% din planurile de reorganizare nu au avut succes și au condus la faliment. În aceste condiții, pentru echipa noastră de avocați, a devenit tot mai evidentă necesitatea identificării unei înțelegeri comune în acest domeniu asupra importanței mecanismelor pre-insolvență care să conducă la o restructurare girată de creditori și condusă cu susținerea acestora”, explică Marius Ezer, Partener NNDKP.
Interlocutorul BizLawyer subliniază faptul că o constantă dificilă în atingerea acestui deziderat rămâne accesarea unor mecanisme efective și imediate de finanțare a debitorilor aflați în stare de insolvență sau în insolvență iminentă. „Succesele echipei noastre în astfel de proiecte au generat în ultimii ani o creștere a solicitărilor de asistență, urmărindu-se identificarea unor mecanisme de restructurare și refinanțare menite să asigure posibilitatea reorganizării unor business-uri aflate în dificultate, cu susținerea creditorilor direct interesați”, nuanțează avocatul.
Se înmulțesc procedurile de pre-insolvență
Ultimul an a adus o creștere cu 15% a portofoliului de proiecte pe care echipa NNDKP le are în acest domeniu, asistența acordată clienților firmei vizând mandate ce au implicat consultanță integrată ce a îmbinat elemente-cheie de expertiză în arii de practică precum corporate, bancar și financiar și litigii. Avocații le-au oferit clienților o perspectivă nouă și „business oriented”, care este în același timp este eficientă din punct de vedere al timpului și al costurilor. Tipul acesta de politică a permis echipei NNDKP să atragă și să păstreze clienți - companii și instituții financiare de top.
„Cu siguranță, partea de debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea noastră, accentul fiind pus pe identificarea metodelor optime din punct de vedere cost-beneficiu pentru recuperarea creanțelor. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență unde NNDKP a acordat asistență clienților săi privind negocierea planului de concordat-preventiv, precum și de asigurare a finanțărilor în perioada de reorganizare. De asemenea, componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant, fiind din ce în ce mai des implicați în mandate de acest tip, care nu presupun executare silită, proceduri colective (insolvență), ci cu precădere elemente de restructurare și negociere complexă între multiple clase de creditori în afara procedurii, cu obiectivul salvării/ revitalizării activității companiei în cauză”, menționează Marius Ezer.
Totodată, Emil Bivolaru amintește faptul că avocații NNDKP sunt alături de clienții firmei în etapele în care aceștia, din inițiativă proprie sau urmare a analizelor de risc pe care consultanții le-au prezentat, au decis să încheie acorduri de plată. „Scopul nostru este unul extrem de justificat din perspectiva valorilor unor companii sănătoase: colectarea unei creanțe chiar și sub valoarea sa nominală, ceea ce reprezintă un avantaj important, cu speranța unei colectări integrale nesigure/viitoare, urmare a finalizării unei proceduri judiciare și sau execuționale ce implică prin definiție și riscul de insolvabilitate”, punctează interlocutorul BizLawyer.
De asemenea, avocații NNDKP consiliază creditorii în cadrul procedurilor de insolvență ce implică asistența privind identificarea cazurilor ce necesită în mod real formularea unei cereri de deschidere a procedurii insolvenței, parcurgerea procedurilor judiciare necesare pentru recunoașterea unei stări de insolvență, înregistrarea creanțelor la masa credală, reprezentarea intereselor acestora în cadrul adunării creditorilor sau comitetului creditorilor. „Deopotrivă, asistăm debitorii aflați în stare de dificultate financiară cu privire la procedura de obținere a protecției prevăzute de Legea nr. 85/2014, de accesare a remediilor legale pentru recunoașterea stării de insolvență, negocierea acordurilor cu creditorii în vederea reorganizării și implementării planurilor de restructurare. Desigur că pentru eficiența și coerența unui plan de reorganizare, este nevoie de analize exacte din partea debitoarei și de colaborare cu economiști și consultați specializați, astfel încât să se ajungă la formule fezabile și credibile atât pentru creditori, cât și pentru debitoare”, comentează Marius Ezer.
La rândul său, Valentin Voinescu, Partener NNDKP, menționează faptul că echipa are în lucru în mod constant proiecte care urmăresc vânzarea sau cumpărarea de active în dificultate sau structurarea vânzării sau achiziționarea portofoliilor de NPL-uri. „Trebuie punctat că zona de vânzări NPL și a valorificării de active s-a redus substanțial în ultimii ani, focus-ul principal, al pieței am spune, fiind în aria de restructurări și turnaround, unde continuăm să primim mandate complexe, pre-insolvență, cu obiectivul de a maximiza poziția clienților noștri, de regulă creditori instituționali externi. În această zonă NNDKP are o prezență solidă, mandatele fiind confidențiale. Putem confirma că ele privesc diverse industrii, dar cu precădere industrii în care post pandemie au fost afectați jucători importanți”, apreciază avocatul.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Se lucrează în echipe multidisciplinare
Având în vedere complexitatea acestui tip de proiecte, NNDKP lucrează în echipe multidisciplinare. De altfel, firma de avocatură are o echipă multidisciplinară cu experiență integrată de peste 15 ani, unică pe piața locală, care este coordonată de Alina Radu și Valentin Voinescu, și de Emil Bivolaru, Sorina Olaru și Marius Ezer.
Alina Radu și Valentin Voinescu conduc echipa de drept bancar. Ambii au o vastă expertiză în domeniul bancar și financiar și un puternic accent pe restructurarea datoriilor, insolvență și tranzacționarea portofoliilor de credite neperformante.
De asemenea, Emil Bivolaru, Sorina Olaru și Marius Ezer au o vastă experiență în reprezentarea clienților în fața instanțelor, coordonarea procedurilor de insolvență și restructurare.
Alături de cei nominalizați își desfășoară activitatea încă 15 avocați specializați în procedurile de insolvență și restructurare preventivă.
Practica de insolvență/restructurare are o contribuție semnificativă la cifra de afaceri realizată de firma de avocatură, dar este greu de stabilit matematic nivelul acesteia, având în vedere că întreaga activitate juridică este într-o continuă dinamică.
„Dacă observăm exclusiv segmentul de insolvență/restructurare pentru anul 2023 atunci putem spune că activitatea a generat venituri de aproximativ 11 % din total. Pentru anul 2024, deși așteptăm finalul exercițiului financiar, putem observa încă de la acest moment o ușoară creștere a activității noastre, ca volum, pe zona de restructurări/insolvențe”, indică Marius Ezer.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Proiecte de referință pentru economia locală și regională
În ultimii ani, echipa NNDKP a fost implicată în foarte multe proiecte de referință precum EUROINS, ROMSTRADE, VIVRE DECO ce au presupus contestații împotriva actelor emise de autorități, negocieri cu principalii creditori în vederea stabilirii direcțiilor de restructurare și monitorizarea constantă a evoluției procedurilor. „Complexitatea deosebită a acestor mandate a necesitat implicarea activă atât a celor cinci parteneri specializați, cât și a avocaților seniori. În zona de restructurare și turnaround, suntem implicați cu o echipă extinsă coordonată de Valentin Voinescu, partener, în două proiecte majore confidențiale, în industria de retail, respectiv în zona de producție de alimentație. Mandatele de acest tip presupun alocarea de resurse complexe atât în zona de consultanță, pe multiple domenii, cât și litigii și consultanță fiscală, fiind în mod natural potrivite pentru NNDKP, având în vedere implicarea noastră multidisciplinară și dimensiunea echipei în ansamblu, capacitatea de a susține proiecte de acest tip în ritm susținut și de a activa aceste resurse dinamic, în funcție de evoluția proiectului, efortul fiind de regulă multianual”, susține Valentin Voinescu.
De asemenea, unul dintre cele mai complexe proiecte din ultimii doi ani a fost și încă este falimentul companiei de asigurări Euroins. „NNDKP reprezintă compania și acționarul său majoritar, Euroins PLC, încercând să protejeze compania și acționariatul său de o procedură de lichidare nelegală și forțată printr-o Decizie ASF contestată la rândul său în instanța de contencios administrativ. Asistența acordată a vizat o gamă largă de aspecte juridice, tehnice și economice complexe privind evaluarea capitalului și a rezervelor societății, precum și aspecte juridice legate de implementarea și interpretarea Directivei Solvabilitate II de către autoritățile și instanțele naționale. Procedurile juridice complexe menite să anuleze și să suspende decizia autorității de reglementare au necesitat o abordare pluridisciplinară din cauza naturii lor sensibile și a implicațiilor potențiale pentru poziția pe piață și reputația societății. Cadrul complex de reglementare privind operațiunile de asigurare și acoperirea RCA necesită o înțelegere cuprinzătoare atât a legislației naționale, cât și a celei a UE, în timp ce acțiunea promptă a fost esențială în contestarea retragerii autorizației”, precizează Emil Bivolaru.
Echipa dedicată acestui proiect a fost coordonată la nivel partenerial de Emil Bivolaru, Sorina Olaru, Marius Ezer, alături de Alina Radu și Valentin Voinescu și a inclus alți zece avocați seniori.
În mod sigur, numărul proiectelor pe care avocații le vor avea de soluționat va crește simțitor în următorii ani, Partenerul NNDKP fiind de părere că efectul tensiunilor economice potențiale și a măsurilor vizând creșterea taxelor și impozitelor României, după alegerile de la sfârșitul acestui an, va genera cel mai probabil un trend crescător al problematicilor de solvabilitate și va determina în cascadă o abordare accelerată a soluțiilor alternative insolvenței. „Așteptarea noastră este că în următoarele 24 de luni vom asista la o creștere cu încă 10-12% a numărului de proceduri de insolvență deferite spre soluționare judecătorilor sindici. Acesta este motivul pentru care în permanență desfășurăm acțiuni de consolidare și perfecționare a echipei de avocați dedicată acestui gen de problematici de mare actualitate profesională”, argumentează Emil Bivolaru.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 248 / 2111 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS
.jpg)






