
INTERVIU | Sebastian Guțiu, office managing partner, la aniversarea a 25 de ani de activitate pentru Schoenherr în România: ”Ne definește astăzi o combinație unică de ‘internațional’ cu ‘național’”. Despre piața locală a avocaturii: ”Se schimbă odată cu noile așteptări ale clienților. Va trebui să învățăm să prețuim și altcumva decât cu rata orară, să ne asumăm o parte mai mare din riscul pe care îl are clientul. Tranziția de la brontozaur la felina feroce va dura ceva și va fi dureroasă, dar este inevitabilă”
18 Noiembrie 2021
A. D., M. T. G. S.Sebastian Guțiu face parte din echipa Schoenherr de 20 de ani, iar din 2008 este managing partner al biroului din România al firmei. Este equity partner în structura Schoenherr la nivel internațional și coordonează practica de real estate a grupului în toate cele 14 jurisdicții în care acesta este activ. La nivel local, el este coordonatorul echipelor de real estate și dispute resolution ale firmei.
![]() |
Sebastian Gutiu, managing partner - Schoenherr si Asociatii SCA |
Schoenherr a intrat pe piaţa locală în anul 1996, România fiind prima ţară în care firma de avocatură înființată în 1950 în Viena a decis să deschidă un birou în afara Austriei.Între timp, firma a ajuns să fie activă în 14 jurisdicţii din regiunea Europei Centrale şi de Est, respectiv Sud-Est, iar entitatea din România este a doua ca mărime în rețeaua Schoenherr, după cea din Viena.Schoenherr și Asociații SCA numără în prezent 60 de avocați și acoperă toate domeniile avocaturii de afaceri.
Sebastian Guțiu face parte din echipa Schoenherr de 20 de ani, iar din 2008 este managing partner al biroului din România al firmei.Este equity partner în structura Schoenherr la nivel internațional și coordonează practica de real estate a grupului în toate cele 14 jurisdicții în care acesta este activ.La nivel local, el este coordonatorul echipelor de real estate și dispute resolution ale firmei.
Sebastian Guțiu face parte din echipa Schoenherr de 20 de ani, iar din 2008 este managing partner al biroului din România al firmei.Este equity partner în structura Schoenherr la nivel internațional și coordonează practica de real estate a grupului în toate cele 14 jurisdicții în care acesta este activ.La nivel local, el este coordonatorul echipelor de real estate și dispute resolution ale firmei.
„Anul acesta, am aniversat 20 de ani de când am început să lucrez în Schoenherr.O viață.Un moment bun pentru reflecție, ca și pentru planuri noi”, a declarat Sebastian Guțiu într-un interviu acordat BizLawyer.
Când a preluat coordonarea firmei din București, care fusese pe creștere timp de 12 ani, a încheiat primul an cu rezultate excepționale. Apoi, în 2009 și în anii de după criza economică, a venit ”botezul focului”. ”Deciziile de atunci au fost unele dintre cele mai grele pe care am fost nevoit să le iau. Și dintre cele mai bune. Multe au avut efecte pozitive care se văd și astăzi”, își reamintește Sebastian Guțiu.
Dacă la început proiectele veneau aproape exclusiv prin intermediul sediului central, acum rețeaua generează doar o mică parte din mandate. ”Vedem tot mai multe situații în care avocații din București le alocă proiecte altor birouri ale firmei″, nuanțează coordonatorul biroului local Schoenherr.
Cel mai bun an din primii 25 ? ”Sperăm să fie acesta. E modul în care ne-am dori să marcăm aniversarea unui sfert de veac în România″, a arătat avocatul, în discuția cu BizLawyer.
În viziunea sa, viitorul avocaturii este mai mult către project management decât către analiza riscurilor legale. Clienții vor, între timp, mai mult decât soluții la problemele juridice, vor o viziune de ansamblu și soluții integrate, spune coordonatorul biroului Schoenherr din România. ”Va trebui să învățăm să prețuim și altcumva decât cu rata orară, să ne asumăm o parte mai mare din riscul pe care îl are clientul cu proiectul respectiv. Tranziția de la brontozaur (care a crescut în greutate în pandemie - sic) la felina feroce va dura ceva și va fi dureroasă, dar este inevitabilă. Și ea se întâmplă, accelerată de pandemie. Este drept că forma pe care o văd manifestându-se primordial pe piață este aceea a luptei onorariilor scăzute, dar, noi, piața avocaturii din România, ne vom sofistica. Sunt sigur de acest lucru”, a nuanțat Sebastian Guțiu în interviul acordat publicației noastre, pe care îl puteți parcurge în cele ce urmează.
♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦
BizLawyer: După 25 de ani de prezență în România, biroul local Schoenherr, prin toate etapele devenii sale, s-a impus și a rămas un reper al profesionalismului în avocatură. Privind retrospectiv, cum a fost drumul până aici?
Sebastian Guțiu, managing partner Schoenherr și Asociații SCA: Schoenherr a intrat pe piața locală încă de la primii pași în dezvoltarea avocaturii de afaceri, la doar un an de la adoptarea noii legislații care reglementează profesia de avocat. Firma a crescut odată cu această piață. Avantajul nostru l-a reprezentat capacitatea imediată de a implementa standarde occidentale. De la început, serviciile Schoenherr în România au fost la nivelul de calitate impus de firmă în Austria. La fel, accentul pe dezvoltarea echipei, pe sisteme și tehnologie de ultimă oră, pe client service. Dar ce ne definește astăzi este o combinație unică de 'internațional' cu 'național'. Undeva, pe parcurs, amprenta Schoenherr a ajuns să fie strâns împletită cu trăsături locale. Ne-am românizat, am dezvoltat o identitate proprie.
De unde a venit leadership-ul profesional și în ce etape pentru avocatul Sebastian Guțiu?
Anul acesta, am aniversat 20 de ani de când am început să lucrez în Schoenherr. O viață. Un moment bun pentru reflecție, ca și pentru planuri noi. Privind în urmă la cum am ajuns de la tânăr associate la coordonarea firmei, mi-e greu să punctez momente cheie. O serie de factori intrinseci și o mulțime de influențe externe m-au adus aici. Pe de o parte, încă de la începutul carierei, au fost oameni în structura firmei care au văzut ceva în mine, m-au susținut și m-au încurajat să dezvolt acel 'ceva'. Pe de altă parte, cred că mereu am avut măcar un sâmbure de spirit antreprenorial, care m-a ajutat să identific oportunități de creștere pentru firmă, pentru echipă. Nu în ultimul rând, am înțeles importanța dezvoltării a unor abilități pe care școala de Drept nu le predă și am urmat un program de executive education.
Au existat, în toată această perioadă, ani mai buni și ani mai puțin favorabili. Care a fost cea mai grea încercare în cei 25 de ani de activitate?
Anii mai grei au fost cei de după criza economică. În 2008 am preluat coordonarea firmei din București, care fusese pe creștere timp de 12 ani. Am încheiat anul cu rezultate excepționale, apoi din 2009 a venit botezul focului. Deciziile de atunci au fost unele dintre cele mai grele pe care am fost nevoit să le iau. Și dintre cele mai bune. Multe au avut efecte pozitive care se văd și astăzi. Mă refer la lansarea sau dezvoltarea unor arii de practică, o și mai mare apropiere de clienți și echipă, creșterea flexibilității firmei.
Să vorbim puțin și despre cel mai bun an din viața firmei de avocatură...
Cel mai bun an? Sperăm să fie acesta. E modul în care ne-am dori să marcăm aniversarea unui sfert de veac.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Cinci dintre cei zece parteneri ai Schoenherr activi în București ocupă poziții în structura internațională a firmei
Cariera avocaților în cadrul Schoenherr include două etape succesive. La nivelul entităților locale, avocații pot urca profesional până la atingerea poziției de local partner. În funcție de îndeplinirea unor criterii specifice, din această poziție poate urma accesul în etapa internațională a carierei Schoenherr. La acest nivel, pașii ce pot fi parcurși includ poziția de contract partner și, ulterior, pe cea de equity partner. Cinci dintre cei zece parteneri ai Schoenherr activi în București în prezent ocupă poziții în structura internațională a firmei. Mădălina Neagu și Georgiana Bădescu au fost promovate anul trecut în poziția de contract partner. Sebastian Guțiu, Markus Piuk și Matei Florea sunt equity partners. |
Biroul din București este deplin integrat în structura firmei regionale Schoenherr, iar dumneavoastră sunteți partener Schoenherr. Cât de greu se ajunge în această poziție și cât de greu se păstrează?
Accesul la parteneriat, atât la nivel local, cât și la nivel internațional le este deschis tuturor avocaților noștri. Și avem suficiente exemple în București care să demonstreze că aceasta este mai mult decât o declarație corporatistă. Procesul de selecție pentru rolurile internaționale este foarte serios. La fel este și evaluarea periodică a performanțelor celor care ajung acolo. Dar firma nu va întârzia să recunoască potențialul unui avocat talentat, implicat, cu abilități de business development și care își dorește să crească în continuare.
În afară de investiția în oameni – mă refer la mărirea echipei, creșterea performanței oamenilor - ce alte investiții credeți că nu ar trebui să lipsească din strategia unei firme de avocați ?
Investițiile în oameni sunt esențiale. Și aici mă refer atât la cooptarea, motivarea și dezvoltarea avocaților, cât și la atragerea de profesioniști care îi pot degreva pe aceștia de sarcini administrative, financiare etc. La fel de importante sunt investițiile în sisteme, tehnologie, soluții de creștere a eficienței și productivității.Să revenim în prezent. Cum se vede azi avocatura privită de sus, de la vârf? Mă refer la profesie, pe de-o parte, și la piața serviciilor avocațiale, pe de alta… Ce s-a schimbat în bine și ce în rău, în ultimii ani?
Într-o piață atât de tânără, lucrurile au fost mereu dinamice și cred că mai e loc de reașezări. Însă, față de acum 10-15 ani, piața e mai flexibilă. Majoritatea firmelor și avocaților sunt mai bine echipați să reacționeze eficient la schimbări. Iar cele cu o abordare strategică fac un pas înainte și încearcă să anticipeze ce va urma. Presiunile nu (mai) vin doar de la concurenții 'clasici'. Concurența include acum și jucători mai mici, desprinși din firmele locale consacrate, dar și firme internaționale care nu sunt prezente direct în piață. Dar, în primul rând, piața de avocatură se schimbă odată cu noile așteptări ale clienților.
Economiile din Europa de Est sunt diferite, au ritmuri diferite de creștere. Cum se vede biroul Schoenherr din București, nu neapărat în competiție, ci în oglindă, mai degrabă - prin prisma proiectelor, veniturilor generate samd - cu celelalte birouri din regiune, să zicem din Cehia, Ungaria, Polonia ?
Deschiderea biroului din România a fost primul pas în extinderea Schoenherr în afara Austriei. De atunci, am ajuns la 15 birouri și 4 country desks. Intrarea pe piața românească a avut loc la momentul potrivit, când nevoia de servicii de avocatură de afaceri abia începea să se manifeste. Acest start timpuriu se vede și astăzi. Firma din București este a doua ca mărime în rețeaua Schoenherr, după cea din Viena. La început, proiectele ne veneau aproape exclusiv prin intermediul sediului central. Acum, rețeaua ne generează doar o mică parte din mandate. Vedem tot mai multe situații în care avocații din București le alocă proiecte altor birouri ale firmei.
Cum vedeți viitorul avocaturii?
Va trebui să fim cât mai lean and strong. Va trebui să învățăm să prețuim și altcumva decât cu rata orară, să ne asumăm o parte mai mare din riscul pe care îl are clientul cu proiectul respectiv. Tranziția de la brontozaur (care a crescut în greutate în pandemie - sic) la felina feroce va dura ceva și va fi dureroasă, dar este inevitabilă. Și ea se întâmplă, accelerată de pandemie. Este drept că forma pe care o văd manifestându-se primordial pe piață este aceea a luptei onorariilor scăzute, dar, noi, piața avocaturii din România, ne vom sofistica. Sunt sigur de acest lucru.
În viziunea mea, viitorul avocaturii este mai mult către project management decât către analiza riscurilor legale. Clienții vor, între timp, mai mult decât soluții la problemele juridice, vor o viziune de ansamblu și soluții integrate.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1126 / 2026 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, alături de Grupul PetStar, în finanțarea de 50 mil. € obținută de la UniCredit Bank. PCF Investment Banking a acționat în calitate de aranjor exclusiv
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile în lei în valoare de 1,5 miliarde de lei. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...