INTERVIU | Sebastian Guțiu, office managing partner, la aniversarea a 25 de ani de activitate pentru Schoenherr în România: ”Ne definește astăzi o combinație unică de ‘internațional’ cu ‘național’”. Despre piața locală a avocaturii: ”Se schimbă odată cu noile așteptări ale clienților. Va trebui să învățăm să prețuim și altcumva decât cu rata orară, să ne asumăm o parte mai mare din riscul pe care îl are clientul. Tranziția de la brontozaur la felina feroce va dura ceva și va fi dureroasă, dar este inevitabilă”
18 Noiembrie 2021 A. D., M. T. G. S.
Sebastian Guțiu face parte din echipa Schoenherr de 20 de ani, iar din 2008 este managing partner al biroului din România al firmei. Este equity partner în structura Schoenherr la nivel internațional și coordonează practica de real estate a grupului în toate cele 14 jurisdicții în care acesta este activ. La nivel local, el este coordonatorul echipelor de real estate și dispute resolution ale firmei.
| |
|
Sebastian Gutiu, managing partner - Schoenherr si Asociatii SCA |
Sebastian Guțiu face parte din echipa Schoenherr de 20 de ani, iar din 2008 este managing partner al biroului din România al firmei.Este equity partner în structura Schoenherr la nivel internațional și coordonează practica de real estate a grupului în toate cele 14 jurisdicții în care acesta este activ.La nivel local, el este coordonatorul echipelor de real estate și dispute resolution ale firmei.
„Anul acesta, am aniversat 20 de ani de când am început să lucrez în Schoenherr.O viață.Un moment bun pentru reflecție, ca și pentru planuri noi”, a declarat Sebastian Guțiu într-un interviu acordat BizLawyer.
Când a preluat coordonarea firmei din București, care fusese pe creștere timp de 12 ani, a încheiat primul an cu rezultate excepționale. Apoi, în 2009 și în anii de după criza economică, a venit ”botezul focului”. ”Deciziile de atunci au fost unele dintre cele mai grele pe care am fost nevoit să le iau. Și dintre cele mai bune. Multe au avut efecte pozitive care se văd și astăzi”, își reamintește Sebastian Guțiu.
Dacă la început proiectele veneau aproape exclusiv prin intermediul sediului central, acum rețeaua generează doar o mică parte din mandate. ”Vedem tot mai multe situații în care avocații din București le alocă proiecte altor birouri ale firmei″, nuanțează coordonatorul biroului local Schoenherr.
Cel mai bun an din primii 25 ? ”Sperăm să fie acesta. E modul în care ne-am dori să marcăm aniversarea unui sfert de veac în România″, a arătat avocatul, în discuția cu BizLawyer.
În viziunea sa, viitorul avocaturii este mai mult către project management decât către analiza riscurilor legale. Clienții vor, între timp, mai mult decât soluții la problemele juridice, vor o viziune de ansamblu și soluții integrate, spune coordonatorul biroului Schoenherr din România. ”Va trebui să învățăm să prețuim și altcumva decât cu rata orară, să ne asumăm o parte mai mare din riscul pe care îl are clientul cu proiectul respectiv. Tranziția de la brontozaur (care a crescut în greutate în pandemie - sic) la felina feroce va dura ceva și va fi dureroasă, dar este inevitabilă. Și ea se întâmplă, accelerată de pandemie. Este drept că forma pe care o văd manifestându-se primordial pe piață este aceea a luptei onorariilor scăzute, dar, noi, piața avocaturii din România, ne vom sofistica. Sunt sigur de acest lucru”, a nuanțat Sebastian Guțiu în interviul acordat publicației noastre, pe care îl puteți parcurge în cele ce urmează.
Sebastian Guțiu, managing partner Schoenherr și Asociații SCA: Schoenherr a intrat pe piața locală încă de la primii pași în dezvoltarea avocaturii de afaceri, la doar un an de la adoptarea noii legislații care reglementează profesia de avocat. Firma a crescut odată cu această piață. Avantajul nostru l-a reprezentat capacitatea imediată de a implementa standarde occidentale. De la început, serviciile Schoenherr în România au fost la nivelul de calitate impus de firmă în Austria. La fel, accentul pe dezvoltarea echipei, pe sisteme și tehnologie de ultimă oră, pe client service. Dar ce ne definește astăzi este o combinație unică de 'internațional' cu 'național'. Undeva, pe parcurs, amprenta Schoenherr a ajuns să fie strâns împletită cu trăsături locale. Ne-am românizat, am dezvoltat o identitate proprie.
De unde a venit leadership-ul profesional și în ce etape pentru avocatul Sebastian Guțiu?
Anul acesta, am aniversat 20 de ani de când am început să lucrez în Schoenherr. O viață. Un moment bun pentru reflecție, ca și pentru planuri noi. Privind în urmă la cum am ajuns de la tânăr associate la coordonarea firmei, mi-e greu să punctez momente cheie. O serie de factori intrinseci și o mulțime de influențe externe m-au adus aici. Pe de o parte, încă de la începutul carierei, au fost oameni în structura firmei care au văzut ceva în mine, m-au susținut și m-au încurajat să dezvolt acel 'ceva'. Pe de altă parte, cred că mereu am avut măcar un sâmbure de spirit antreprenorial, care m-a ajutat să identific oportunități de creștere pentru firmă, pentru echipă. Nu în ultimul rând, am înțeles importanța dezvoltării a unor abilități pe care școala de Drept nu le predă și am urmat un program de executive education.
Anii mai grei au fost cei de după criza economică. În 2008 am preluat coordonarea firmei din București, care fusese pe creștere timp de 12 ani. Am încheiat anul cu rezultate excepționale, apoi din 2009 a venit botezul focului. Deciziile de atunci au fost unele dintre cele mai grele pe care am fost nevoit să le iau. Și dintre cele mai bune. Multe au avut efecte pozitive care se văd și astăzi. Mă refer la lansarea sau dezvoltarea unor arii de practică, o și mai mare apropiere de clienți și echipă, creșterea flexibilității firmei.
Să vorbim puțin și despre cel mai bun an din viața firmei de avocatură...
Cel mai bun an? Sperăm să fie acesta. E modul în care ne-am dori să marcăm aniversarea unui sfert de veac.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Cinci dintre cei zece parteneri ai Schoenherr activi în București ocupă poziții în structura internațională a firmei
Cariera avocaților în cadrul Schoenherr include două etape succesive. La nivelul entităților locale, avocații pot urca profesional până la atingerea poziției de local partner. În funcție de îndeplinirea unor criterii specifice, din această poziție poate urma accesul în etapa internațională a carierei Schoenherr. La acest nivel, pașii ce pot fi parcurși includ poziția de contract partner și, ulterior, pe cea de equity partner. Cinci dintre cei zece parteneri ai Schoenherr activi în București în prezent ocupă poziții în structura internațională a firmei. Mădălina Neagu și Georgiana Bădescu au fost promovate anul trecut în poziția de contract partner. Sebastian Guțiu, Markus Piuk și Matei Florea sunt equity partners. |
Accesul la parteneriat, atât la nivel local, cât și la nivel internațional le este deschis tuturor avocaților noștri. Și avem suficiente exemple în București care să demonstreze că aceasta este mai mult decât o declarație corporatistă. Procesul de selecție pentru rolurile internaționale este foarte serios. La fel este și evaluarea periodică a performanțelor celor care ajung acolo. Dar firma nu va întârzia să recunoască potențialul unui avocat talentat, implicat, cu abilități de business development și care își dorește să crească în continuare.
Într-o piață atât de tânără, lucrurile au fost mereu dinamice și cred că mai e loc de reașezări. Însă, față de acum 10-15 ani, piața e mai flexibilă. Majoritatea firmelor și avocaților sunt mai bine echipați să reacționeze eficient la schimbări. Iar cele cu o abordare strategică fac un pas înainte și încearcă să anticipeze ce va urma. Presiunile nu (mai) vin doar de la concurenții 'clasici'. Concurența include acum și jucători mai mici, desprinși din firmele locale consacrate, dar și firme internaționale care nu sunt prezente direct în piață. Dar, în primul rând, piața de avocatură se schimbă odată cu noile așteptări ale clienților.
Deschiderea biroului din România a fost primul pas în extinderea Schoenherr în afara Austriei. De atunci, am ajuns la 15 birouri și 4 country desks. Intrarea pe piața românească a avut loc la momentul potrivit, când nevoia de servicii de avocatură de afaceri abia începea să se manifeste. Acest start timpuriu se vede și astăzi. Firma din București este a doua ca mărime în rețeaua Schoenherr, după cea din Viena. La început, proiectele ne veneau aproape exclusiv prin intermediul sediului central. Acum, rețeaua ne generează doar o mică parte din mandate. Vedem tot mai multe situații în care avocații din București le alocă proiecte altor birouri ale firmei.
Va trebui să fim cât mai lean and strong. Va trebui să învățăm să prețuim și altcumva decât cu rata orară, să ne asumăm o parte mai mare din riscul pe care îl are clientul cu proiectul respectiv. Tranziția de la brontozaur (care a crescut în greutate în pandemie - sic) la felina feroce va dura ceva și va fi dureroasă, dar este inevitabilă. Și ea se întâmplă, accelerată de pandemie. Este drept că forma pe care o văd manifestându-se primordial pe piață este aceea a luptei onorariilor scăzute, dar, noi, piața avocaturii din România, ne vom sofistica. Sunt sigur de acest lucru.
În viziunea mea, viitorul avocaturii este mai mult către project management decât către analiza riscurilor legale. Clienții vor, între timp, mai mult decât soluții la problemele juridice, vor o viziune de ansamblu și soluții integrate.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1212 / 2112 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bondoc și Asociații, consultanții vânzătorilor in tranzacția prin care Mplus, verticala de BPTO a grupului croat Bosqar, a preluat Valoris Center. Echipa, coordonată de Monica Iancu (partener) și și Gabriela Pop (managing counsel)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS
.jpg)
.png)






