
Comisionul perceput de organismele de gestiune colectivă pentru desfășurarea unui serviciu impus de lege nu reprezintă activitate economică aflată în sfera impozitului pe profit și a TVA. Ce avocați au obținut această soluție de referință
15 Decembrie 2021
BizLawyerSoluția pronunțată în mod definitiv de ÎCCJ după gestionarea unui dosar pe parcursul a mai mult de 8 (opt) ani de zile devine un reper în această materie și trasează pentru echipa de control fiscal linii clare atât în ceea ce privește comisionul perceput de organismul de gestiune colectivă – nu reprezintă activitate economică aflată în sfera TVA și a impozitului pe profit - cât și în ceea ce privește limita imixtiunii acestor autorități în modalitatea de utilizare a resurselor provenite din comision – doar organismele statutare ale CREDIDAM au competență sub acest aspect iar nu și autoritățile fiscale.
Activitatea desfășurată de organismul de gestiune colectivă CREDIDAM este circumscrisă prevederilor Legii 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe și propriului Statut. Această activitate constă în colectarea remunerațiilor datorate artiștilor interpreți de către agenții economici care utilizează prestațiile artistice și repartizarea către artiști a remunerațiilor cuvenite în funcție de utilizarea reală a repertoriului cu care a mandatat CREDIDAM.
Comisionul perceput de organismul de gestiune colectivă în efectuarea activității stabilite de Lege în sarcina sa a fost încadrat de organele fiscale în sfera activităților economice generatoare de impozit pe profit și TVA, stabilind în sarcina Societății obligații fiscale suplimentare în cuantum de aproximativ 5 milioane de lei.
Într-un litigiu aflat pe rolul instanțelor de judecată încă din anul 2013, echipa de avocați formată din Av. Dr. Mădălin Niculeasa (SCA NICULESA ȘI ASOCIAȚII) și Av. Dr. Gheorghe Florea (SCP FLOREA GHEORGHE ȘI ASOCIAȚII) a convins atât Curtea de Apel București cât și instanța supremă cu privire la faptul că rolul CREDIDAM este specific unei asociații non-profit care oferă un serviciu impus de lege iar Societatea nu desfășoară o activitate economică nici din perspectiva TVA și nici din perspectiva impozitului pe profit.
Cele două probleme de drept – TVA și impozitul pe profit – au fost analizate de instanță și din perspectiva Deciziei ÎCCJ nr. 48 din 19.06.2017, emisă în dezlegarea unei chestiuni de drept și care are la bază Hotărârea SAWP din 18.01.2017 pronunțată de CJUE în cauza C-37/16, ambele clarificând faptul că operațiunea derulată de organismele de gestiune colectivă de colectare a remunerațiilor datorate de utilizatori titularilor de drepturi nu reprezintă o operațiune impozabilă din perspectiva TVA deoarece nu este aferentă unei contraprestații născute dintr-un raport contractual dintre titular și utilizator, ci unui prejudiciu stabilit în mod abstract de prevederile legale.
În opinia instanței, calificarea stabilită de ÎCCJ și de CJUE confirmă lipsa obligațiilor CREDIDAM de a achita impozit pe profit și de a colecta TVA.
Instanța reține că veniturile din comisioane nu provin dintr-o activitate economică, ci dintr-o activitate cu caracter nepatrimonial. Raporturile civile dintre CREDIDAM și titularii de drepturi (membrii săi) sunt reglementate de propriul Statut și de Legea 8/1996, iar nu de regulile unui raport comercial având un scop lucrativ. Fiind un venit rezultat dintr-o activitate fără scop patrimonial, modalitatea de utilizare a resurselor provenite din comision este supusă exclusiv controlului organismelor statutare ale CREDIDAM iar nu autorităților fiscale.
Astfel, caracterul economic este dat exclusiv de asumarea liberă a riscului pe care îl implică o activitate economică - se riscă în mod liber un anumit volum de resurse cu scopul de a se obține un volum de venituri mai mare decât al resurselor consumate. Însă, se reține că, activitatea CREDIDAM nu presupune asumarea liberă a unui risc - Legea 8/1996 impune titularilor de drepturi să angajeze un volum de resurse pentru a organiza activitatea de gestiune colectivă și a obține volumul de venituri la care au dreptul.
Cu alte cuvinte, comisionul perceput de organismul de gestiune colectivă în relația cu membrii săi nu reprezintă o plată ci o contribuție/cotizație pe care membrii săi sunt obligați să o înainteze organismului de gestiune pentru a-i acoperi cheltuielile, astfel că în mod nelegal echipa de control a făcut aplicarea art. 15 alin. (3) din Legea 571/2003 în privința sumelor percepute de Societate în desfășurarea unei activități impuse de lege.
În ceea ce privește TVA stabilită suplimentar, instanța conchide că operațiunile de colectare a remunerațiilor echitabile de către organismul de gestiune colectivă nu au fost și nu sunt operațiuni taxabile care să determine necesitatea colectării TVA, în sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Directiva TVA 2006/112 astfel că organele fiscale au stabilit nelegal obligații fiscale de plată în sarcina Societății.
Particularitatea litigiului, după cum în mod corect au apreciat și instanțele, rezidă în lipsa unei înțelegeri corecte a rolului și a modului în care funcționează organismul de gestiune colectivă CREDIDAM, ceea ce a determinat organele fiscale să atribuie în mod nelegal obligații fiscale suplimentare în cuantum semnificativ.
Soluția pronunțată în mod definitiv de ÎCCJ după gestionarea unui dosar pe parcursul a mai mult de 8 (opt) ani de zile devine un reper în această materie și trasează pentru echipa de control fiscal linii clare atât în ceea ce privește comisionul perceput de organismul de gestiune colectivă – nu reprezintă activitate economică aflată în sfera TVA și a impozitului pe profit - cât și în ceea ce privește limita imixtiunii acestor autorități în modalitatea de utilizare a resurselor provenite din comision – doar organismele statutare ale CREDIDAM au competență sub acest aspect iar nu și autoritățile fiscale.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 69 / 123 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...