ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Afacerile companiilor au scăzut cu 1,7% în anul 2020; profitabilitatea a crescut la 6,57% (analiză)

18 Iunie 2021   |   Agerpres

În analiza realizată au fost luate în calcul doar societăţile care au depus situaţiile financiare aferente perioadei 2018-2020, astfel încât datele şi concluziile să fie reprezentative.

 
 
Cifra de afaceri obţinută la nivelul mediului de business a înregistrat în pandemie o scădere de aproximativ 1,7%, de la peste 1.518 miliarde de lei în anul 2019, la 1.492 de miliarde de lei în anul 2020, potrivit unui studiu realizat de Termene.ro, analiză care ia în calcul toate companiile care au depus situaţiile financiare în perioada 2018-2020.
 
Potrivit sursei citate, declinul vine după o perioadă de 10 ani de creştere continuă a acestui indicator, ultimul an de scădere fiind 2009, când economia s-a contractat din cauza crizei financiare. În anul 2018, valoarea generată a fost de aproximativ 1.375 miliarde de lei, inferioară atât anului 2019 cât şi anului 2020.
 
În analiza realizată au fost luate în calcul doar societăţile care au depus situaţiile financiare aferente perioadei 2018-2020, astfel încât datele şi concluziile să fie reprezentative.
 
Creşterea anuală a veniturilor înregistrate de o companie ia în calcul inclusiv efectele inflaţiei. Pe scurt, o inflaţie de 5% înseamnă că ce se putea cumpăra cu 100 lei în anul 2019 costă 105 lei în anul 2020. Astfel, la acelaşi produs vândut, o companie înregistrează un venit mai mare în anul 2020 comparativ cu anul 2019, lucru care poate da o falsă impresie de creştere. Astfel, în cazul de faţă, dacă se iau în calcul valori constante (excluzând, aşadar, efectele inflaţiei) scăderea înregistrată în anul 2020 comparativ cu anul 2019 este una chiar mai ridicată.
 
Totuşi, chiar dacă veniturile cumulate ale companiilor româneşti au înregistrat o scădere în perioada analizată, nu acelaşi lucru este valabil despre profiturile obţinute şi despre profitabilitatea acestora.
 
Conform analizei, profitul este valoarea absolută pe care o societate o înregistrează la finalul unui an, iar, în perioada analizată, acesta a crescut de la 88 miliarde lei în anul 2019, la peste 98 miliarde lei în anul 2020. Profitabilitatea a crescut de la 5,85% în anul 2019 la 6,57% în anul 2020, analizând companiile care au depus situaţiile financiare în perioada 2018-2020.
 
"Afacerile devin mai profitabile atunci când sunt mai predictibile. Este evident faptul că anul 2020 a eficientizat activitatea mediului privat. Criza din anul 2008-2009 a creat mediului de afaceri românesc anticorpii necesari unei reacţii mult mai bune când acesta s-a lovit de situaţia anului 2020", remarcă Adrian Dragomir, co-fondator Termene.ro şi Business Innovation Consultant.
 
Astfel, dacă înainte de pandemie, la fiecare 100 de lei încasaţi, o societate rămânea cu 5,85 lei, după începerea acesteia, eficientizarea activităţii coroborată cu măsurile luate a făcut ca firma să rămână cu 6,57 lei la aceeaşi sumă încasată. Anul 2018 este inferior anului 2019 din punctul de vedere al valorii absolute a profitului, dar superior din cel al profitabilităţii.
 
Potrivit analizei, doi dintre indicatorii cei mai relevanţi ai unei companii sunt durata de încasare a creanţelor, respectiv durata de plată a datoriilor. Primul indicator arată cât de repede îşi încasează o societate banii de la clienţii săi, pe când cel de-al doilea exprimă cât de repede îşi onorează datoriile către furnizori. Dacă în anul 2019 durata medie de recuperare a creanţelor a fost de aproximativ 72 de zile, anul 2020 a generat o creştere a acesteia cu peste o săptămână, ajungând la 81 de zile. Ca efect direct, şi durata de plată a datoriilor a crescut cu peste 15 zile, de la 195 de zile în anul 2019 la peste 210 zile în anul 2020. În anul 2018, atât creanţele, cât şi datoriile se recuperau, respectiv se plăteau în acelaşi interval ca în anul 2019.
 
"Unul din motivele eficienţei crescute a companiilor poate fi negocierea unor termene mult mai bune de plată a datoriilor, care a generat, pe întregul lanţ de furnizori, o încasare greoaie a creanţelor. De altfel, anul 2020 a fost caracterizat de multe contracte renegociate, cele mai bune exemple fiind cele de închiriere spaţii", afirmă antreprenorul Adrian Dragomir.
 
Un alt mod prin care companiile şi-au eficientizat activitatea poate fi reducerea numărului de angajaţi. Dacă la finalul anului 2019, mediul privat din România avea aproximativ 3,31 milioane de angajaţi, la finalul anului 2020 numărul acestora a scăzut la 3,25 milioane de angajaţi, mai puţini cu peste 63.000 de persoane.
 
Termene.ro este o companie înfiinţată în anul 2014 din dorinţa de a permite companiilor identificarea oportunităţilor de afaceri şi evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă şi foarte uşor de utilizat. Peste 70.000 de companii au acces la platforma completă care oferă informaţii actualizate în timp real despre datele financiare şi juridice ale firmelor din România. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 13999 / 19651
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...