
ANCOM: Regulamentul privind serviciile digitale are ca principal obiectiv prevenirea activităţilor ilegale şi dăunătoare din online
20 Martie 2025
AgerpresAcesta instituie, printre altele, condiţiile în care furnizorii de servicii intermediare din Uniunea Europeană pot primi sesizări privind existenţa în mediul online a unor conţinuturi, bunuri sau servicii ilegale.
Regulamentul privind serviciile digitale are ca principal obiectiv prevenirea activităţilor ilegale şi dăunătoare din mediul online, urmărind siguranţa utilizatorilor, protejarea drepturilor fundamentale ale acestora şi crearea unui mediu echitabil şi deschis pentru furnizori, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Acesta instituie, printre altele, condiţiile în care furnizorii de servicii intermediare din Uniunea Europeană pot primi sesizări privind existenţa în mediul online a unor conţinuturi, bunuri sau servicii ilegale.
"Conform Regulamentului privind serviciile digitale, "conţinut ilegal" înseamnă orice informaţie care, în sine sau prin raportare la o activitate, inclusiv vânzarea de produse sau furnizarea de servicii, nu este conformă cu dreptul Uniunii sau cu dreptul oricărui stat membru care este conform cu dreptul Uniunii, indiferent de obiectul sau natura exactă a dreptului respectiv. Aşadar, un conţinut este ilegal atunci când încalcă una dintre legile în vigoare din România sau din alt stat membru UE. Exemple în acest sens sunt incitarea rasistă şi xenofobă la violenţă şi ură, abuzuri asupra copiilor, conţinut terorist, încălcări ale drepturilor de autor, produse periculoase şi ilegale", se arată într-un comunicat al ANCOM transmis miercuri AGERPRES.
Acesta instituie, printre altele, condiţiile în care furnizorii de servicii intermediare din Uniunea Europeană pot primi sesizări privind existenţa în mediul online a unor conţinuturi, bunuri sau servicii ilegale.
"Conform Regulamentului privind serviciile digitale, "conţinut ilegal" înseamnă orice informaţie care, în sine sau prin raportare la o activitate, inclusiv vânzarea de produse sau furnizarea de servicii, nu este conformă cu dreptul Uniunii sau cu dreptul oricărui stat membru care este conform cu dreptul Uniunii, indiferent de obiectul sau natura exactă a dreptului respectiv. Aşadar, un conţinut este ilegal atunci când încalcă una dintre legile în vigoare din România sau din alt stat membru UE. Exemple în acest sens sunt incitarea rasistă şi xenofobă la violenţă şi ură, abuzuri asupra copiilor, conţinut terorist, încălcări ale drepturilor de autor, produse periculoase şi ilegale", se arată într-un comunicat al ANCOM transmis miercuri AGERPRES.
Potrivit sursei citate, Legea nr. 50/2024 stabileşte măsurile necesare ce trebuie implementate la nivel naţional pentru aplicarea Regulamentului privind serviciile digitale, atribuţiile ANCOM, în calitate de coordonator al serviciilor digitale, precum şi cadrul legal necesar autorităţilor relevante pentru emiterea ordinelor de eliminare a conţinutului ilegal adresate furnizorilor de servicii intermediare.
Pentru eliminarea conţinutului ilegal, Regulamentul prevede trei căi de acţiune: notificarea adresată furnizorului de servicii de găzduire de către destinatarul serviciului, informarea furnizorului de platforme online de către notificatorii de încredere şi emiterea ordinului de eliminare a conţinutului ilegal de către autorităţile relevante.
Astfel, destinatarii serviciilor pot semnala furnizorilor de servicii de găzduire existenţa anumitor informaţii pe care le consideră conţinut ilegal, în cadrul serviciilor oferite de aceştia, iar furnizorii au obligaţia de a institui mecanisme prin care să preia aceste sesizări. "Mecanismele respective trebuie să fie uşor de accesat şi de utilizat şi să permită transmiterea notificărilor exclusiv prin mijloace electronice. Pentru a putea fi procesată, notificarea transmisă de destinatarul serviciului furnizorului de găzduire trebuie să includă: o explicaţie suficient de justificată a motivelor pentru care susţine că informaţiile în cauză constituie conţinut ilegal, o indicaţie a localizării electronice exacte a informaţiilor respective (de exemplu URL-ul sau, dacă este necesar, informaţii suplimentare care să permită identificarea conţinutului ilegal, adaptate în funcţie de tipul de conţinut şi de tipul specific de serviciu de găzduire), numele şi adresa de e-mail a destinatarului care face notificarea, cu anumite excepţii, precum şi o declaraţie care să confirme că persoana care transmite notificarea are cu bună-credinţă convingerea că informaţiile şi susţinerile cuprinse în notificare sunt exacte şi complete", precizează specialiştii ANCOM.
În ceea ce priveşte informarea furnizorului de platforme online de către notificatorii de încredere, ANCOM precizează că notificator de încredere poate fi orice entitate care demonstrează că are cunoştinţe de specialitate şi competenţe specifice în detectarea, identificarea şi notificarea conţinutului ilegal, este independent de orice furnizori de platforme online şi îşi desfăşoară activităţile de aşa manieră încât să transmită notificări cu diligenţă, acurateţe şi obiectivitate. ANCOM acordă statutul de notificator de încredere la cerere, conform unei proceduri, oricărei entităţi, dacă îndeplineşte cumulativ aceste condiţii.
"Conform Regulamentului privind serviciile digitale, furnizorii de platforme online care nu sunt microîntreprinderi şi întreprinderi mici trebuie să ia măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru a se asigura că notificările transmise de notificatorii de încredere cu privire la conţinutul ilegal sunt tratate cu prioritate", se arată în comunicat.
Nu în ultimul rând, conform Legii nr. 50/2024, autorităţile relevante sunt instituţiile sau autorităţile publice ce deţin atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate. Potrivit legii, autorităţile relevante au obligaţia de a se pronunţa cu privire la conţinutul ilegal existent în mediul online.
"Conform Regulamentului privind serviciile digitale şi Legii nr. 50/2024, autorităţile relevante pot dispune, prin ordin, ca furnizorii de servicii intermediare să acţioneze împotriva unuia sau mai multor elemente de conţinut ilegal, să furnizeze anumite informaţii cu privire la unul sau mai mulţi destinatari individuali ai serviciului sau să restabilească conţinutul, în cazul în care acesta a fost eliminat fiind considerat în mod eronat ilegal de către un furnizor. Ordinele pot fi emise şi de către autorităţile judiciare în cadrul acţiunilor, activităţilor ori procedurilor desfăşurate de acestea potrivit competenţelor legale conferite", precizează Autoritatea.
În calitatea sa de coordonator al serviciilor digitale în România, ANCOM nu joacă niciun rol în moderarea conţinutului, nu acţionează ca organism de apel împotriva deciziilor furnizorilor de servicii intermediare în legătură cu conţinutul ilegal şi nu acţionează ca autoritate extrajudiciară în litigiile dintre diferite părţi sau diferiţi utilizatori cu privire la conţinutul ilegal.
De asemenea, ANCOM se poate pronunţa cu privire la un conţinut ilegal doar în acele situaţii în care Autoritatea este desemnată, prin normele legale în vigoare, în mod expres, ca autoritate relevantă (de exemplu, ANCOM are rolul de autoritate de supraveghere şi control în ceea ce priveşte punerea pe piaţă a echipamentelor radio sau în ceea ce priveşte compatibilitatea electromagnetică).
Pentru a veni în sprijinul celor interesaţi, Autoritatea a detaliat, într-un limbaj accesibil, toate informaţiile relevante pentru aplicarea Regulamentului privind serviciile digitale în România în cadrul unei secţiuni dedicate pe InfoCentru ANCOM. În această pagină sunt explicate prevederile actului legislativ european şi obligaţiile furnizorilor de servicii intermediare. Totodată, ANCOM a descris paşii pe care utilizatorii trebuie să îi parcurgă pentru a raporta conţinutul ilegal, restricţiile referitoare la conţinut, precum şi drepturile utilizatorilor.
InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1463 / 20180 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...