
Angajaţii recrutaţi recent sunt insuficient pregătiţi, consideră 66% dintre reprezentanţii companiilor la nivel global (studiu)
30 Aprilie 2025
AgerpresConform studiului, organizaţiile care reuşesc să stimuleze capacitatea angajaţilor de a se dezvolta profesional, de a-şi folosi imaginaţia şi de a realiza analize complexe au şanse aproape duble (de 1,8 ori) să raporteze rezultate financiare solide, de 1,4 ori mai mari să creeze valoare extinsă pentru clienţi şi societate şi de 1,6 ori mai multe să ofere experienţe profesionale relevante.
Două treimi (66%) dintre reprezentanţii companiilor la nivel global spun că angajaţii recrutaţi recent sunt insuficient pregătiţi pentru rolurile pe care le ocupă, iar lipsa de experienţă este principala cauză a eşecului, potrivit studiului Deloitte 2025 Global Human Capital Trends.
Totodată, aproape 60% dintre angajaţi susţin că organizaţia din care fac parte pune un accent mai mare pe experienţă şi pe studii decât pe abilităţi şi pe potenţial.
Astfel, decalajul de experienţă subliniat în studiu este accentuat şi de faptul că tehnologiile bazate pe inteligenţa artificială (AI) preiau sarcinile aferente posturilor de începători şi reduc, astfel, posibilităţile celor aflaţi la început de carieră să dobândească abilităţile practice necesare.
Totodată, aproape 60% dintre angajaţi susţin că organizaţia din care fac parte pune un accent mai mare pe experienţă şi pe studii decât pe abilităţi şi pe potenţial.
Astfel, decalajul de experienţă subliniat în studiu este accentuat şi de faptul că tehnologiile bazate pe inteligenţa artificială (AI) preiau sarcinile aferente posturilor de începători şi reduc, astfel, posibilităţile celor aflaţi la început de carieră să dobândească abilităţile practice necesare.
"Din aceste considerente, aproape trei sferturi dintre lideri (73%) şi angajaţi (72%) consideră că angajatorii ar trebui să ofere mai multe oportunităţi pentru acumularea experienţei.", se menţionează în comunicat.
În aceste condiţii, aproape trei sferturi dintre angajaţi şi reprezentanţi ai companiilor susţin că este important ca abilităţile umane (curiozitate, inteligenţă emoţională etc.) să fie tratate cu prioritate.
Conform studiului, organizaţiile care reuşesc să stimuleze capacitatea angajaţilor de a se dezvolta profesional, de a-şi folosi imaginaţia şi de a realiza analize complexe au şanse aproape duble (de 1,8 ori) să raporteze rezultate financiare solide, de 1,4 ori mai mari să creeze valoare extinsă pentru clienţi şi societate şi de 1,6 ori mai multe să ofere experienţe profesionale relevante.
Astfel, sustenabilitatea capitalului uman, care presupune crearea unui mediu favorabil tuturor celor conectaţi la organizaţie, a devenit esenţială în obţinerea echilibrului dintre performanţa umană şi cea financiară. Pe de altă parte, doar 6% dintre organizaţii înregistrează progrese reale în asumarea acestui concept ca strategie de business.
"Prin integrarea capitalului uman în strategia de business, organizaţiile îşi pot asigura succesul pe termen lung, demonstrând că a investi în oameni şi în performanţa lor nu reprezintă doar o obligaţie morală, ci şi una de business. Angajaţii care percep stabilitate şi se simt conectaţi la locul de muncă au mai multe şanse să aibă încredere în organizaţia lor şi să contribuie în mod semnificativ la îmbunătăţirea rezultatelor financiare. Pe de altă parte, evoluţiile din tehnologie sunt incontestabile, iar beneficiile generate în diverse activităţi nu pot fi ignorate. Dar cele două componente ale forţei de muncă - soluţiile informatice şi personalul uman - sunt complementare şi trebuie doar să se găsească varianta optimă de integrare, astfel încât să crească productivitatea, pe de o parte, şi, pe de altă parte, să fie stimulată creativitatea, inovarea şi implicarea angajaţilor în activitatea de zi cu zi", a declarat Raluca Bontaş, Partener, Deloitte România.
De altfel, studiul relevă faptul că utilizarea inteligenţei artificiale poate contribui la creşterea productivităţii, dar poate crea şi incertitudine în rândul angajaţilor cu privire la siguranţa locului de muncă şi la reducerea oportunităţilor de învăţare.
În plus, mai mult de jumătate (54%) dintre angajaţi şi lideri sunt îngrijoraţi de estomparea graniţelor dintre munca realizată de oameni şi cea efectuată de tehnologie.
Conform studiului, organizaţiile au de şase ori mai multe şanse să obţină beneficii financiare din utilizarea AI atunci când angajaţii sunt cei care generează valoare prin intermediul unor astfel de tehnologii.
În plus, 56% dintre participanţi spun că este foarte important ca beneficiile obţinute de angajator prin intermediul AI să se reflecte în recompensele acordate angajaţilor. Cu toate acestea, cele mai multe organizaţii (77%) nu fac nimic în acest sens.
În aceste condiţii, aproape 70% dintre liderii participanţi la studiu recunosc importanţa revizuirii criteriilor de atragere şi de menţinere a angajaţilor (employee value proposition) pentru a reflecta modul de colaborare dintre oameni şi tehnologie, însă doar 6% au făcut progrese semnificative în această direcţie.
Totodată, organizaţiile (73%) conştientizează necesitatea redefinirii rolului de manager, astfel încât cei aflaţi în astfel de poziţii să se concentreze pe oameni, pe regândirea modului de lucru şi pe abordarea provocărilor într-o manieră strategică. În prezent, managerii alocă aproape 40% din timp rezolvării aspectelor curente şi sarcinilor administrative şi doar 13% pentru dezvoltarea membrilor echipei.
De altfel, studiul evidenţiază faptul că un management puternic este corelat cu o performanţă financiară superioară cu până la 15%.
În final, pentru angajatori este esenţial să asigure un echilibru între nevoia lor de agilitate, pentru a performa într-un mediu de business volatil, şi stabilitatea de care au nevoie angajaţii - 85% dintre liderii care au participat la studiu spun că organizaţia trebuie să devină mai agilă pentru a face faţă schimbărilor frecvente, în timp ce 75% dintre angajaţi aşteaptă mai multă stabilitate în activitatea lor profesională. Dar, în timp ce 72% dintre organizaţii recunosc importanţa găsirii căii de mijloc între cele două preocupări, doar 39% iau măsuri relevante în această direcţie.
"Per ansamblu, studiul scoate în evidenţă noi paradigme ale relaţiei dintre organizaţii şi oameni. Într-o eră în care incertitudinea şi schimbarea au devenit permanente, companiile care investesc strategic în performanţa umană reală vor deveni liderii de mâine. Cred că echilibrul dintre rezultatele economice şi cele umane nu mai poate fi tratat superficial sau opţional, ci devine o prioritate esenţială pentru supravieţuirea şi succesul organizaţiilor pe termen lung. Provocarea reală este să avem curajul să renunţăm la paradigme tradiţionale şi să adoptăm soluţii creative şi sustenabile pentru viitorul muncii", a declarat Doina Patrubani, Senior Advisor, Human Capital, Deloitte România.
Cu privire la factorii care îi motivează să performeze la cel mai înalt nivel în jobul actual, angajaţii plasează pe primul loc recompensele financiare (32%), urmate de siguranţa locului de muncă (21%) şi munca de echipă (18%), la egalitate cu flexibilitatea relaţiei cu angajatorul.
Raportul Deloitte 2025 Global Human Capital Trends a fost efectuat în rândul a 10.000 de lideri de business şi de resurse umane din diferite industrii şi sectoare din 93 de ţări, inclusiv România.
În plus faţă de raportul global, Deloitte a realizat studii în rândul angajaţilor, managerilor şi al membrilor echipelor de conducere, pentru a prezenta şi perspectiva lor şi a evidenţia discrepanţele dintre percepţiile liderilor şi cele ale angajaţilor.
Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din ţara noastră şi oferă, în cooperare cu Reff & Asociaţii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanţă fiscală, servicii juridice, de consultanţă şi managementul riscului, consultanţă financiară, soluţii de servicii şi consultanţă în tehnologie, precum şi alte servicii adiacente.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 263 / 19251 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...