
Aproape 90 % dintre companiile din România anticipează că flota lor va rămâne stabilă sau se va extinde (studiu)
29 Mai 2025
AgerpresComparativ cu alte ţări, la leasingul operaţional nu suntem departe. Italia şi Spania au un procent destul de mare în a recurge la leasingul operaţional, dar şi România "pare că se duce în direcţia potrivită".
Aproape 90% dintre companiile din România anticipează că flota lor va rămâne stabilă în următorii ani sau se va extinde, un sfert dintre acestea mizând pe o creştere, potrivit studiului Observatorul Arval pentru Mobilitate, ediţia 2025, care a colectat date din 28 de ţări.
"88%, deci un procent foarte mare dintre companiile din România, anticipează că flota lor va rămâne stabilă în următorii ani sau chiar va creşte. Avem un procent de 24% care au răspuns şi au spus că se aşteaptă să crească. Ceea ce ne interesează foarte mult pe noi este penetrarea leasingului operaţional în piaţa din România şi aici e clar că vom mai avea multă treabă mulţi ani de acum încolo, pentru că leasingul operaţional este a treia metodă de achiziţie în cadrul companiilor. Pe primul loc se află leasingul financiar, în procent de vreo 40 şi ceva la sută din achiziţii, urmat de achiziţii cash şi abia apoi vine leasingul operaţional. Deci, o să avem treabă mulţi ani de acum încolo", a declarat, miercuri, Cezar Iordache, consulting manager la Arval Service Lease România, într-o conferinţă de prezentare a studiului.
"88%, deci un procent foarte mare dintre companiile din România, anticipează că flota lor va rămâne stabilă în următorii ani sau chiar va creşte. Avem un procent de 24% care au răspuns şi au spus că se aşteaptă să crească. Ceea ce ne interesează foarte mult pe noi este penetrarea leasingului operaţional în piaţa din România şi aici e clar că vom mai avea multă treabă mulţi ani de acum încolo, pentru că leasingul operaţional este a treia metodă de achiziţie în cadrul companiilor. Pe primul loc se află leasingul financiar, în procent de vreo 40 şi ceva la sută din achiziţii, urmat de achiziţii cash şi abia apoi vine leasingul operaţional. Deci, o să avem treabă mulţi ani de acum încolo", a declarat, miercuri, Cezar Iordache, consulting manager la Arval Service Lease România, într-o conferinţă de prezentare a studiului.
În acest sens, studiul relevă faptul că leasingul operaţional se dovedeşte o soluţie tot mai atractivă pentru mediul de business românesc, 44% dintre companiile din România spunând că folosesc deja leasingul operaţional sau că intenţionează ca în următorii trei ani să recurgă la o astfel de metodă de achiziţie, în timp ce 17% deja îl folosesc ca metoda principală de finanţare a flotei, aceasta fiind o schimbare de paradigmă care a început în urmă cu mai mulţi ani şi care reflectă maturizarea pieţei şi dorinţa de optimizare a costurilor şi a resurselor interne.
"Noi vedem asta şi o ştim de mult, avem sute de întâlniri cu clienţi...Uneori spiritul ăsta încă e cumva înrădăcinat în companiile româneşti, de a fi proprietar. Câteodată oamenii îşi doresc să rămână proprietar al maşinii. Şi leasingul operaţional dă posibilitatea utilizatorului să cumpere maşina la finalul perioadei contractuale. Pentru cine vrea operaţional, acesta nu e un impediment, utilizatorul are drept de preempţiune la final să cumpere maşina", a precizat Iordache.
La rândul său, directorul general al Arval Service Lease România, Roxana Lupescu, a subliniat că oferta va fi făcută şoferului companiei, adică celui care utilizează autoturismul.
"Să facem o uşoară diferenţă. Utilizatorului. Asta înseamnă şoferul, şi nu compania cu care noi avem leasingul. Noi uzităm această metodă şi companiile mari se folosesc de această oportunitate. În momentul când ajungem cu flotele la final de contract, primul lucru - pentru că şi nouă ne este mult mai uşor - facem o ofertă preferenţială şoferilor din acea companie să achiziţioneze acel vehicul", a arătat Roxana Lupescu.
Comparativ cu alte ţări, la leasingul operaţional nu suntem departe. Italia şi Spania au un procent destul de mare în a recurge la leasingul operaţional, dar şi România "pare că se duce în direcţia potrivită".
În plus, pe lângă deţinerea unui autoturism sau leasingul tradiţional, 24% dintre firme examinează sau au deja în derulare opţiuni de închiriere pe termen scurt sau mediu. Rambursarea transportului public şi bugetele dedicate mobilităţii sunt soluţii alternative deja experimentate de 20% dintre participanţi, iar motivaţia principală pentru aceste decizii o constituie nevoile de resurse umane, invocate de 38% - 47% dintre respondenţi, urmate de angajamentul faţă de responsabilitatea socială corporativă, menţionat de 37% - 46%, mai arată studiul.
Această tendinţă de creştere a flotei în rândul companiilor româneşti este una care se menţine de doi ani în România, fiind în concordanţă cu media europeană. Trei sferturi (76%) dintre firmele româneşti care anticipează dezvoltarea flotelor auto pun această creştere pe seama dezvoltării activităţii, dar şi pe nevoia de resurse umane, cum sunt recrutarea şi retenţia.
În acest context, tot mai multe companii (44%) recurg deja la vehicule second hand, folosite preponderent ca maşini de serviciu, dar şi ca element al pachetului de beneficii pentru angajaţi.
De asemenea, studiul arată că business-urile din ţară accelerează procesul de electrificare, chiar dacă infrastructura de încărcare nu ţine pasul cu evoluţia pieţei. Astfel, companiile din România sunt angajate în procesul de electrificare a flotei, deşi există şi provocări majore. 59% dintre firme au adoptat deja tehnologii verzi sau intenţionează să o facă, însă doar 28% au trecut efectiv la implementare, sub media europeană de 56%.
"Vedem tendinţa de electrificare în rândul companiilor dar, da, ea poate fi făcută oarecum mai smooth. Asta cel mai probabil înseamnă să treci dintr-o flotă de combustie termică spre un hibrid mai degrabă. Poate că e dificil să treci deja într-o flotă full electrică pentru că s-ar putea să nu ştii cum să gestionezi o astfel de flotă şi asta se vede inclusiv în numărul de înmatriculări pe care noi le primim trimestrial, unde vedem că modelele pe hibrid au crescut vizibil, pe când cele electrice nu aşa cum ne aşteptam. Procentul este de 59% dintre companii care au implementat o soluţie electrificată sau se gândesc să implementeze în următorii doi ani, în timp ce 28% au implementat deja. Aici, dacă ne uităm la topul ţărilor, nu avem nicio surpriză, bineînţeles că găsim ţările nordice, îi găsim pe cei din UK, Franţa, care sunt într-adevăr la un procent mult în faţa noastră, dar evident că totul se întâmplă la o altă scară acolo. Infrastructura lor este cu totul alta faţă de cea pe care o avem noi în acest moment. Motivele principale pentru care companiile se gândesc să facă această tranziţie către electrificare sunt să anticipeze eventualele restricţii, să poată conduce oriunde în oraş şi să nu aibă restricţii de circulaţie şi, evident, şi partea de impact scăzut asupra mediului înconjurător", a explicat Iordache.
Lipsa infrastructurii de încărcare este văzută drept principalul obstacol în calea adoptării tehnologiilor prietenoase cu mediul înconjurător de 77% dintre participanţi. În acelaşi timp, 87% au început deja să dezvolte sau să planifice o strategie de încărcare, ceea ce sugerează un angajament solid din partea mediului de afaceri, dar subliniază şi necesitatea investiţiilor în reţelele de alimentare.
Practic, sustenabilitatea devine nu doar un deziderat, ci şi un obiectiv concret pentru că 12% dintre companii şi-au stabilit deja ţinte precise de decarbonizare, iar alte 26% le evaluează în prezent. În următorii trei ani, principalele provocări vizate sunt adaptarea la reglementările tot mai stricte pentru vehiculele cu motoare termice (40%), electrificarea flotei (38%) şi diminuarea costului total de proprietate, aflat în creştere (31%).
Un alt aspect interesant ce reiese din studiul Arval este faptul că telematica începe să îşi arate utilitatea, iar 42% dintre companii au adoptat astfel de soluţii pentru vehiculele uşoare, în timp ce 64% dintre acestea se gândesc să valorifice datele obţinute. Pentru că procentul celor care au utilizat efectiv aceste informaţii până acum este de numai 11%, există un potenţial încă neexplorat pentru optimizarea rutelor, reducerea consumului şi prevenirea costurilor neprevăzute.
"Sunt mulţi care au serviciul de telematică (oferit de Arval - n. r.) subscris, dar sunt puţini care folosesc realmente datele pe care le pot obţine'', a susţinut Cezar Iordache.
"Aplicaţiile noastre de telematică dau posibilitatea unui acces la aceste date prelucrate, apropo de know-how şi de faptul că piaţa nu cunoaşte multe lucruri. E clar că trebuie să fim mult mai vocali pentru a vedea cât de mult putem să-i ajutăm în acest sens, pentru că noi deţinem această tehnologie şi cu date nu brute, ci prelucrate. Partea de telematică oferă şi posibilitatea ca tu, ca şi client, să poţi să vezi în timp real ce se întâmplă din punctul de vedere al daunalităţii", a adăugat Roxana Lupescu.
Observatorul Arval pentru Mobilitate, ediţia 2025, a fost realizat de Ipsos, la solicitarea Arval, şi prezintă informaţii din 28 de ţări din Europa, America de Nord, America de Sud şi Africa, unde au fost realizate peste 8.000 de interviuri cu factori de decizie asupra parcului auto din companii de toate dimensiunile. În România, 250 de companii au transmis informaţii, oferind o privire de ansamblu unică asupra pieţei interne. Dintre acestea, 132 sunt companii mici, cu maxim 99 de angajaţi, 68 sunt companii medii, cu cel mult 999 de angajaţi, iar alte 50 sunt companii mari, cu cel puţin 250 de angajaţi, multe având mai mult de 1.000 de oameni în echipă.
Arval este un actor important în domeniul leasingului full-service de vehicule şi un specialist în soluţii de mobilitate sustenabilă fondat în 1989. Arval este deţinută în întregime de BNP Paribas şi este poziţionată în divizia Comercial, Personal Banking şi Servicii a Grupului, cu aproximativ 1,8 milioane de vehicule închiriate la finalul lui 2024. În fiecare zi, aproape 8.600 de angajaţi Arval din 29 de ţări oferă soluţii flexibile pentru a face călătoriile fără probleme şi sustenabile pentru clienţii săi, de la mari grupuri corporative internaţionale la companii mai mici şi clienţi individuali de retail.
BNP Paribas este cea mai importantă bancă din Uniunea Europeană şi un jucător cheie în domeniul bancar internaţional. Operează în 63 de ţări şi are aproape 183.000 de angajaţi, incluzând peste 145.000 în Europa. În Europa, BNP Paribas are patru pieţe interne: Belgia, Franţa, Italia şi Luxemburg.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 11 / 19195 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...