Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
07 August 2025 BizLawyer
Hotărârile pronunțate de instanțele de judecată în cauză tranșează distincția dintre răspunderea comerciantului care utilizează serviciul de tip „marketplace” pentru încheierea de contracte la distanță cu achizitorii/cumpărătorii și răspunderea furnizorului de piață online, în sensul că cel din urmă nu este responsabil pentru conduita pe care comerciantul o adoptă în raporturile cu achizitorii.
| |
Țuca Zbârcea & Asociații a reprezentat un retailer online, obținând o soluție definitivă într-un dosar având drept obiect delimitarea răspunderii furnizorului de piață online de cea a comerciantului care utilizează o platformă online pentru a-și promova sau comercializa produsele.
Echipa de avocați ai firmei a câștigat, atât în fond, cât și în apel, instanță care a menținut soluția de anulare a unui proces-verbal de constatare a contravenției prin care un operator economic fusese sancționat pentru pretinse practici comerciale incorecte în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic.
Hotărârile pronunțate de instanțele de judecată în cauză tranșează distincția dintre răspunderea comerciantului care utilizează serviciul de tip „marketplace” pentru încheierea de contracte la distanță cu achizitorii/cumpărătorii și răspunderea furnizorului de piață online, în sensul că cel din urmă nu este responsabil pentru conduita pe care comerciantul o adoptă în raporturile cu achizitorii: „în situațiile în care nu are calitatea de vânzător, (…) nu răspunde contravențional pentru fapte proprii ale vânzătorilor, legate de îndeplinirea obligațiilor vânzătorului în cazul în care consumatorul își exercită dreptul de retragere ori legate de prezentarea produselor de pe site, având în vedere caracterul personal al răspunderii contravenționale”, se arată în Hotărârea Tribunalului București.
Echipa de avocați ai firmei a câștigat, atât în fond, cât și în apel, instanță care a menținut soluția de anulare a unui proces-verbal de constatare a contravenției prin care un operator economic fusese sancționat pentru pretinse practici comerciale incorecte în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic.
Hotărârile pronunțate de instanțele de judecată în cauză tranșează distincția dintre răspunderea comerciantului care utilizează serviciul de tip „marketplace” pentru încheierea de contracte la distanță cu achizitorii/cumpărătorii și răspunderea furnizorului de piață online, în sensul că cel din urmă nu este responsabil pentru conduita pe care comerciantul o adoptă în raporturile cu achizitorii: „în situațiile în care nu are calitatea de vânzător, (…) nu răspunde contravențional pentru fapte proprii ale vânzătorilor, legate de îndeplinirea obligațiilor vânzătorului în cazul în care consumatorul își exercită dreptul de retragere ori legate de prezentarea produselor de pe site, având în vedere caracterul personal al răspunderii contravenționale”, se arată în Hotărârea Tribunalului București.
Practic, judecătorii Secției a II-a de Contencios Administrativ și Fiscal au confirmat cu titlu definitiv sentința Judecătoriei Sectorului 6 prin care fusese anulat procesul-verbal de constatare a contravenției constând în pretinse practici comerciale incorecte. Tribunalul București a reținut că „își însușește în totalitate considerentele primei instanței și doar mai subliniază faptul că răspunderea contravențională nu se poate angaja decât în sarcina unei persoane care a săvârșit o faptă prevăzută de legea contravenţională. Cu toate că în materie contravențională nu a fost prevăzut expres un principiu al caracterului personal al răspunderii, precum în materie penală, totuşi acest principiu poate fi dedus cu uşurinţă atât din faptul că potrivit jurisprudenţei CEDO contravenţiile aparţin sferei dreptului penal, cât şi din scopul aplicării unei sancţiuni contravenţionale. Atâta vreme cât sancţiunile contravenţionale au un rol punitiv şi preventiv, ar fi lipsită de orice utilitate şi raţiune impunerea unei sancţiuni altei persoane decât cea responsabilă de comiterea acţiunii sau inacţiunii ilicite”.
Hotărârile pronunțate reprezintă consecința firească a aplicării judicioase a prevederilor legale în materie, principalele acte normative cu impact direct fiind Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), iar dintre reglementările naționale, Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic și Ordonanță de urgență 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesionişti. |
În cadrul litigiului, reprezentarea a fost asigurată de o echipă de avocați ai Țuca Zbârcea & Asociații coordonată de Alina Ungureanu, avocat asociat, și Cătălina Ionescu, avocat senior.
„În contextul dezvoltării comerțului online și al creșterii numărului jucătorilor care oferă servicii de găzduire pentru utilizatorii lor, este binevenită consfințirea pe cale jurisprudențială a principiului personalității răspunderii contravenționale, precum și a distincției între răspunderea proprie și limitată a furnizorului de piață online și răspunderea comerciantului care apelează la serviciile de găzduire ale platformei online pentru încheierea de contracte la distanță cu diverși cumpărători. Dată fiind aria extinsă de aplicare a Regulamentului privind serviciile digitale, aspectele tranșate de instanțe în acest litigiu au o aplicabilitate largă, raționamentele fiind valabile în raporturile dintre furnizorii de piață online cu autoritățile, respectiv cu clienții, inclusiv cei care sunt considerați consumatori”, a arătat Alina Ungureanu.
Echipa de litigii și arbitraje a Țuca Zbârcea & Asociații este una dintre cele mai titrate din România, potrivit ghidurilor juridice internaționale – Chambers & Partners, Legal 500, care plasează Țuca Zbârcea & Asociații în fruntea plutonului firmelor de avocatură specializate în soluționarea diferendelor.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 74 / 2125 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, NNDKP, CMS, TZA și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2025. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





