ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cadrul pentru examinarea investiţiilor străine directe în UE are unele “unghiuri moarte”, susţin auditorii

06 Decembrie 2023   |   Agerpres

"Examinarea investiţiilor străine în UE este un şantier în lucru. Mecanismul ar trebui să constituie o plasă de siguranţă pentru UE, dar găurile din această plasă sunt prea mari. Dacă UE doreşte să combată mai bine riscurile, atât Comisia, cât şi toate statele membre trebuie să repare plasa", a declarat Mihails Kozlovs, membrul Curţii responsabil de acest audit.

 
 
Examinarea în UE a investiţiilor străine directe potenţial dăunătoare este afectată de "unghiuri moarte" care compromit eficacitatea şi eficienţa în identificarea, evaluarea şi combaterea riscurilor pentru securitate şi pentru ordinea publică în întreaga UE, se arată într-un nou raport al Curţii de Conturi Europene publicat miercuri.
 
Deşi cadrul UE recent creat reprezintă un pas înainte, făcând posibilă detectarea ameninţărilor potenţiale la adresa securităţii sau a ordinii publice din UE, o mare parte din investiţiile străine directe nu au fost, în perioada 2020-2022, examinate şi raportate la nivelul UE. Mai multe motive pot explica această situaţie: în special, faptul că în unele ţări nu exista un mecanism de examinare sau faptul că ţările care aveau un astfel de mecanism considerau că sunt importante sectoare diferite sau interpretau în mod diferit concepte-cheie din normele UE adoptate în 2020.
 
"Examinarea investiţiilor străine în UE este un şantier în lucru. Mecanismul ar trebui să constituie o plasă de siguranţă pentru UE, dar găurile din această plasă sunt prea mari. Dacă UE doreşte să combată mai bine riscurile, atât Comisia, cât şi toate statele membre trebuie să repare plasa", a declarat Mihails Kozlovs, membrul Curţii responsabil de acest audit.
 
Auditorii Curţii au constatat că Comisia Europeană a luat măsurile adecvate pentru a crea cadrul şi că din ce în ce mai multe ţări din UE îşi pun acum în aplicare propriile mecanisme de examinare şi colaborează mai îndeaproape. Acest lucru permite detectarea unor riscuri care, în caz contrar, ar putea rămâne nedepistate. Cu toate acestea, mai mulţi factori continuă să împiedice buna funcţionare a sistemului. Normele UE nu impun ţărilor obligaţia de a crea un mecanism de examinare şi le oferă libertate în stabilirea sferei de cuprindere a normelor lor naţionale cu privire la examinare. Mai mult, ţările nu sunt obligate să raporteze Comisiei rezultatul deciziilor pe care le-au luat în urma examinării, nici măcar atunci când Comisia emite un aviz sau când alte ţări din UE şi-au făcut cunoscute preocupările.
 
Auditorii au observat că mai multe ţări nu raportau decât acele tranzacţii care erau de natură să le afecteze propria ordine publică sau securitate, privând astfel celelalte state membre şi Comisia de posibilitatea de a le evalua impactul potenţial asupra lor sau asupra programelor UE. Între 2020 şi 2022, ţările din UE au raportat Comisiei 886 de cazuri examinate.
 
Auditorii au constatat că, în cazul anumitor ţări, nu exista o corelaţie între numărul notificărilor şi nivelul investiţiilor străine directe care au intrat în ţările respective. 6 ţări au notificat 92% din totalul cazurilor şi 9 ţări, restul de 8%. 12 ţări nu au procedat deloc la examinarea investiţiilor sau nu au raportat niciun caz, chiar dacă lor le corespunde aproape jumătate din investiţiile străine directe care intră în UE. Totodată, mecanismul este suprasolicitat cu un volum mare de cazuri care prezintă un risc scăzut sau nu sunt eligibile.
 
Potrivit Curţii de Conturi Europene, sunt necesare îmbunătăţiri şi în legătură cu evaluarea de către Comisie a eligibilităţii şi a riscurilor, precum şi cu avizele şi recomandările formulate de aceasta. Deşi evaluările Comisiei identifică riscuri şi contribuie la o reflecţie prospectivă cu privire la vulnerabilităţile potenţiale, auditorii au detectat probleme în legătură cu aceste evaluări şi au identificat unele aspecte ale recomandărilor care pot crea dificultăţi pentru asigurarea punerii lor în aplicare sau care pot fi incompatibile cu un mediu specific economiei de piaţă.
 
Investiţiile străine directe care au intrat în UE în 2021 s-au ridicat la circa 117 miliarde de euro. Între 2020 şi 2022, Franţa a transmis cele mai multe notificări legate de examinare (193), urmată îndeaproape de Italia, Spania şi Austria. Ţările de Jos şi Luxemburg, care reprezintă 50% din totalul investiţiilor străine directe ce intră din exterior, au raportat doar şapte cazuri şi, respectiv, zero cazuri. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2034 / 17692
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Dinamică nouă, caracterizată printr-un apetit crescut al investitorilor pentru tranzacții | Piața de M&A a crescut cu 8,2% în T1-T3. Jucătorii strategici au rămas principalii actori, cei mai activi investitori fiind din SUA
Legiteam | Cherciu & Co is looking for two Junior ̸ Mid - Level Lawyers
Mușat & Asociații a asistat Naxxar Renewable Energy cu privire la vânzarea pachetului rămas de 40% din Naxxar Wind Farm Four către grupul polonez Polenergia. Mandat complex care a cuprins, printre altele, aspecte de M&A, finanțări și navigarea prin reglementările sofisticate specifice sectorului energetic
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA : “Procedura arbitrală în arbitrajul instituționalizat” | Înscrierile se fac până pe 10 octombrie
LegiTeam | CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate (Banking & Finance Team)
EXCLUSIV | O companie din grupul controlat de ”regele eolienelor” a trimis Ministerului Finanțelor o notificare de arbitraj și o cerere de soluționare pe cale amiabilă a disputei. Tratatul Cartei Energiei, temeiul juridic al conflictului cu statul român
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocați stagiari | Litigii
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Voichița Crăciun, Head of legal and compliance - PAID România, profesionist 20 de ani experiență, care a acordat servicii de asistență juridică și reprezentare în proiecte complexe, unor companii interne și internaționale, în diferite domenii de activitate: ”Planurile de viitor sunt strâns legate de cele ale companiei pentru care lucrez și unde doresc să continui să aduc un plus de valoare prin activitatea mea și a departamentului pe care îl coordonez”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Tranzacțiile în arbitraj (Powered by ZRVP)
Avocații din practica de Protecția Datelor de la NNDKP spun că există în continuare prevederi neclare în legislație și „pete albe” de reglementare | Iurie Cojocaru (Partener): “De foarte multe ori, clienții se confruntă cu dificultăți în ceea ce privește ștergerea datelor sau oferirea unor răspunsuri adecvate la solicitările de exercitare de drepturi, în condițiile în care legislația, ghidurile și jurisprudența oferă prea puțin spațiu de manevră”
Bohâlțeanu & Asociații a asistat Emma Lambda în achiziția Stratum Energy Romania, într-un mandat complex, desfășurat pe parcursul ultimilor 2 ani. Echipă multidisciplinară, formată din profesioniști specializați în Corporate ̸ M&A, Energy și Real Estate | Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner): ”Un proiect de mare anvergură pentru echipa noastră, având în vedere specificul domeniului, gradul complex de structurare a tranzacției și jurisdicțiile implicate”
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...