
CECCAR propune implementarea unei strategii de resetare a modului în care RO e-Factura şi RO e-TVA sunt implementate în prezent
08 Iulie 2024
AgerpresOrganizaţia insistă asupra faptului că decontul de TVA precompletat să rămână un instrument de sprijin pentru antreprenori, aşa cum a fost propus de Comisia Europeană prin propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte normele în materie de TVA pentru era digitală, în scopul compensării costurilor implementării noului sistem de raportare bazat pe e-factura.
Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) propune modificarea de urgenţă a actelor normative în vigoare şi implementarea unei strategii de resetare a modului în care RO e-Factura şi RO e-TVA sunt implementate în prezent, conform unui document de poziţie al organizaţiei.
"În urma dialogului dintre reprezentanţii CECCAR şi reprezentanţii Ministerului Finanţelor pe tema celor două ordonanţe (OUG nr. 69 şi OUG nr. 70, publicate în Monitorul Oficial din 21 iunie 2024), s-a abrogat parţial OUG nr. 70/2024 prin OUG nr. 87/2024, respectiv s-a abrogat obligaţia contribuabilului ca, sub sancţiunea unei amenzi disproporţionate, să întocmească şi să transmită, în termen de 5 zile, nota justificativă pentru diferenţele semnificative dintre decontul de TVA, care reflectă starea de fapt fiscală, şi decontul precompletat, care în prezent se bazează pe date a căror acurateţe nu poate fi garantată. De asemenea, au fost revizuite amenzile şi au fost prorogate unele termene. Aceste modificări importante riscă însă să nu îşi atingă obiectivele de simplificare pentru firme şi combaterea evaziunii fiscale pentru stat, aşa cum au fost prezentate în deschiderea şedinţei de guvern în care s-a aprobat OUG nr. 87/2024, dacă nu sunt implementate şi celelalte măsuri propuse de CECCAR", se spune în document.
"În urma dialogului dintre reprezentanţii CECCAR şi reprezentanţii Ministerului Finanţelor pe tema celor două ordonanţe (OUG nr. 69 şi OUG nr. 70, publicate în Monitorul Oficial din 21 iunie 2024), s-a abrogat parţial OUG nr. 70/2024 prin OUG nr. 87/2024, respectiv s-a abrogat obligaţia contribuabilului ca, sub sancţiunea unei amenzi disproporţionate, să întocmească şi să transmită, în termen de 5 zile, nota justificativă pentru diferenţele semnificative dintre decontul de TVA, care reflectă starea de fapt fiscală, şi decontul precompletat, care în prezent se bazează pe date a căror acurateţe nu poate fi garantată. De asemenea, au fost revizuite amenzile şi au fost prorogate unele termene. Aceste modificări importante riscă însă să nu îşi atingă obiectivele de simplificare pentru firme şi combaterea evaziunii fiscale pentru stat, aşa cum au fost prezentate în deschiderea şedinţei de guvern în care s-a aprobat OUG nr. 87/2024, dacă nu sunt implementate şi celelalte măsuri propuse de CECCAR", se spune în document.
Organizaţia insistă asupra faptului că decontul de TVA precompletat să rămână un instrument de sprijin pentru antreprenori, aşa cum a fost propus de Comisia Europeană prin propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte normele în materie de TVA pentru era digitală, în scopul compensării costurilor implementării noului sistem de raportare bazat pe e-factura.
"În cazul în care autoritatea fiscală insistă ca acesta să fie utilizat ca instrument pentru conformarea fiscală, atunci se impune să se adopte şi să se implementeze măsurile necesare asigurării eficienţei mecanismului de Notificare de conformare RO e-TVA. Acest mecanism să nu se bazeze pe simple operaţii aritmetice de adunare şi de scădere, ci să se bazeze pe modele complexe de analiză care să utilizeze şi să coreleze toate datele raportate de contribuabil în sistemele ANAF. Subliniem încă o dată faptul că interoperabilitatea între sistemele RO e-Factura, RO e-TVA şi SAF-T este esenţială. Mecanismul de notificare de conformare RO e-TVA trebuie să fie capabil să vizeze numai contribuabilii care au un risc ridicat de comportament fiscal inadecvat şi nu să devină o povară administrativă inutilă, generatoare de costuri, pentru contribuabilii care au un comportament fiscal corect", se menţionează în propunerea CECCAR.
De asemenea, se precizează că propunerile transmise de CECCAR, care însă nu au fost preluate în textul OUG nr. 87/2024, ar asigura premisele evitării situaţiei actuale în care sistemul RO e-Factura se blochează frecvent, afectând atât activitatea comercială a firmelor, cât şi activitatea profesioniştilor contabili, care se îngrijesc de asigurarea conformării fiscale voluntare a contribuabililor.
"Factura este un document justificativ esenţial în desfăşurarea activităţii comerciale a oricărei entităţi juridice. Condiţionarea utilizării exclusiv a e-facturii din sistemul RO e-Factura ca document justificativ, în condiţiile în care sistemul, în mod evident, nu se află la nivelul tehnic necesar asigurării unei funcţionări fără sincope, este încă o dovadă a precipitării în implementarea noului model de raportare tranzacţie cu tranzacţie, în timp real, bazat pe standardul european pentru e-Factura. Se ignoră, practic, toate studiile de impact şi rezultatele consultărilor efectuate de Comisia Europeană pentru a identifica soluţia optimă pentru Cerinţele de raportare digitală necesare unui sistem de raportare tranzacţie cu tranzacţie pentru operaţiunile intracomunitare B2B şi parţial B2C. Acestea sunt mai relaxate decât cele impuse de sistemul naţional, raportarea pentru sistemul european fiind în timp cvasireal", se spune în document.
CECCAR susţine că a solicitat Ministerului Finanţelor: prorogarea termenului privind obligaţia utilizării e-facturii şi raportării acesteia pentru tranzacţiile B2C, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025; abrogarea de urgenţă a obligaţiei de utilizare exclusiv a e-Factura ca document justificativ; abrogarea prevederilor care atrag răspunderea unor contribuabili pentru faptele altor contribuabili.
CECCAR consideră inoportună decizia de a extinde obligaţia utilizării e-Factura şi a raportării acesteia în timp real şi pentru tranzacţiile B2C, cu termen de implementare 1 ianuarie 2025. Acestea în condiţiile în care Cerinţele de raportare digitală (CRD) la nivel european, conform propunerii de directivă, vizează extinderea acestei obligaţii de e-facturare DOAR la tranzacţiile intracomunitare B2B şi doar pentru anumite tranzacţii B2C iar raportarea acestora se va realiza în timp cvasireal. Totodată, termenul de implementare propus pentru noul sistem de raportare european în scop de TVA este 1 ianuarie 2028, respectiv 5 ani de la data lansării propunerii de directivă. În plus, la nivel naţional, această nouă Cerinţă de raportare digitală se suprapune celei de raportare SAF-T, care intră în vigoare tot de la data de 1 ianuarie 2025. Practic, de la 1 ianuarie 2025 se vor introduce în paralel două instrumente care vor obliga contribuabilii să transmită organelor fiscale aceleaşi tranzacţii în raportări diferite.
"Această măsură nu are nimic de-a face cu simplificarea pentru firme, ci, dimpotrivă, impune o sarcină administrativă inutilă, consumatoare de resurse şi, implicit, generatoare de costuri. În plus, raportările instituite anterior rămân în vigoare. Se va ajunge la situaţia halucinantă ca o tranzacţie să fie raportată de trei ori: în sistemul RO e-Factura; în raportarea SAF-T; în declaraţia 394. CECCAR consideră că până la momentul la care sistemul Ro e-Factura va atinge performanţa tehnică necesară utilizării în condiţii normale, fără sincope, raportarea în timp real a e-facturilor trebuie abrogată. Această măsură impusă la nivel naţional excedează Cerinţelor de raportare digitală, stabilite ca fiind optime pe baza unor studii de impact ştiinţifice desfăşurate la nivelul Comisiei Europene, care stabilesc ca raportarea tranzacţie cu tranzacţie să se realizeze în timp cvasireal", se menţionează în comunicat.
În perioada imediat următoare, CECCAR precizează că va propune instituţiilor publice şi autorităţilor fiscale competente o serie de principii care să stea la baza unei strategii de resetare a modului în care "e-urile" fiscale sunt implementate în prezent, astfel încât transformarea digitală să se transpună în simplificare pentru firme şi combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale de către stat.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2062 / 19251 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...