ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Colliers: Evoluția pieței de birouri din Capitală poate modifica valorile cu plus sau minus 5%

01 Octombrie 2019   |   BizLawyer

-- Peste 500.000 mp se adaugă stocului de birouri din București în 2019 și în 2020 --

Anca Bâldea, Associate Director în departamentul de evaluări al Colliers

 
 
Stocul de spații de birouri moderne din Capitală crește în 2019 și în 2020 cu peste 500.000 mp. Conform analizelor companiei de consultanță imobiliară Colliers International Romania, dinamica pieței de birouri poate genera în perioada indicată variații de plus sau minus 5% în valorile de piață ale clădirilor de birouri. Pentru a măsura aceste posibile schimbări, au fost luați în considerare trei indicatori: rata medie de neocupare, complexitatea pachetelor de beneficii pe care proprietarii le oferă chiriașilor și compresia randamentelor.

Prima jumătate a anului 2019 a înregistrat livrări de spații moderne de birouri de 185.000 mp în București, alți 150.000 mp de spații de birouri vor fi inaugurați în al doilea semestru al anului și peste 230.000 mp în 2020. În aceste condiții, rata de neocupare de 10% înregistrată la finalul lunii iunie din 2019 ar putea crește treptat spre 13% la finalul lui 2020. O astfel de evoluție a ratei de neocupare poate influența valoarea de piață a clădirilor de birouri, astfel încât aceasta ar putea scădea cu aproximativ 3-5% în perioada indicată.

În vederea obținerii unei rate de neocupare la un nivel cât mai scăzut pentru propriul proiect, proprietarii clădirilor de birouri recurg la soluții variate, de la renovări sau certificări la pachete de beneficii mai avantajoase (de ex: luni de chirie gratuită, costuri de fit-out). Aceste măsuri pot avea, la rândul lor, un impact major în valoarea proiectului.

„Pentru a ține pasul cu proiectele noi, cu un nivel calitativ mai ridicat, certificate LEED, BREEAM sau chiar WELL, proprietarii clădirilor de birouri construite în perioada 2007-2008 vor depune un efort suplimentar în ceea ce privește renovarea lor. Pe de altă parte, volumul mare de relocări din stoc competitiv (86.000 mp doar în primul semestru din 2019) și intenția de a menține chiria contractuală determină proprietarii de clădiri moderne să păstreze și să atragă chiriași prin oferirea de pachete de beneficii și gratuități. Conform estimărilor noastre, dacă perioada în care chiriașii se bucură de aceste avantaje crește cu 3-6 luni, valoarea de piață a proiectelor de birouri ar putea să scadă cu aproape 1-3% până la finalul lui 2020”, a declarat Anca Bâldea, Associate Director în departamentul de evaluări al Colliers.

La polul opus, cererea din partea investitorilor poate aduce un plus în valoarea de piață a birourilor. Interesul pentru clădirile de birouri din România s-a menținut în primul semestru al acestui an, tranzacțiile cu astfel de proiecte generând aproximativ 62% din investițiile imobiliare. Pentru restul anului, estimăm că această proporție de două treimi a segmentului de birouri se va menține.

„Cererea investitorilor pentru proiecte de birouri din București este puternică, iar condițiile economice sunt încă foarte bune. Dacă acest context favorabil se menține, pentru activele de calitate, randamentele pentru clădiri de birouri ar putea scădea cu 25-50 puncte de bază, iar valoarea de piață ar putea crește cu 2-5%”, a încheiat Anca Bâldea.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 15669 / 16779
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...