ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Comisia Europeană a propus actualizarea normelor UE pentru protecţia consumatorilor şi interzicerea “dezinformării ecologice”

31 Martie 2022   |   Agerpres

În urma actualizării acestor norme, consumatorii vor putea face alegeri în cunoştinţă de cauză şi respectuoase faţă de mediu atunci când îşi fac cumpărăturile, se precizează în comunicat.

 
 
Comisia Europeană a propus miercuri actualizarea normelor UE în materie de protecţie a consumatorilor în scopul de a consolida rolul acestora în cadrul tranziţiei verzi şi interzicerea dezinformării ecologice, se menţionează într-un comunicat al Executivului comunitar.
 
În urma actualizării acestor norme, consumatorii vor putea face alegeri în cunoştinţă de cauză şi respectuoase faţă de mediu atunci când îşi fac cumpărăturile, se precizează în comunicat.
 
Potrivit Comisiei Europene, consumatorii vor avea dreptul să ştie pentru cât timp este proiectat să dureze un produs şi cum şi dacă acesta poate fi reparat. În plus, normele vor consolida protecţia consumatorilor împotriva menţiunilor nefiabile sau false legate de mediu, interzicând "dezinformarea ecologică" şi practicile care induc în eroare consumatorii cu privire la durabilitatea unui produs.
 
Astfel, Comisia Europeană a propus modificarea Directivei privind drepturile consumatorilor în sensul de a obliga comercianţii să furnizeze consumatorilor informaţii privind durabilitatea şi posibilitatea de reparare a produselor.
 
În ceea ce priveşte durabilitatea produselor, consumatorii trebuie să fie informaţi cu privire la durabilitatea garantată a produselor: dacă producătorul unui bun de consum oferă o garanţie comercială de durabilitate mai mare de doi ani, comerciantul trebuie să furnizeze această informaţie consumatorului. În cazul bunurilor consumatoare de energie, vânzătorul trebuie să informeze consumatorii şi atunci când producătorul nu a oferit informaţii privind garanţia comercială de durabilitate.
 
Cât priveşte reparaţiile şi actualizările, comerciantul trebuie, de asemenea, să furnizeze informaţii relevante privind reparaţiile, cum ar fi punctajul privind posibilitatea de reparare, atunci când este cazul, sau alte informaţii relevante privind reparaţiile, furnizate de producător, cum ar fi disponibilitatea pieselor de schimb sau a unui manual de reparaţii. În cazul dispozitivelor inteligente şi al conţinutului şi serviciilor digitale, consumatorul trebuie, de asemenea, informat cu privire la actualizările de software furnizate de producător.
 
Conform Comisiei Europene, producătorii şi comercianţii vor decide cu privire la modalitatea cea mai adecvată de a furniza aceste informaţii consumatorului, fie pe ambalaj, fie în descrierea produsului pe site-ul internet. În orice caz, aceste informaţii trebuie furnizate înainte de cumpărare şi într-un mod clar şi inteligibil.
 
Comisia Europeană a propus şi mai multe modificări ale Directivei privind practicile comerciale neloiale (DPCN). În primul rând, lista caracteristicilor produsului cu privire la care un comerciant nu poate induce în eroare consumatorii a fost extinsă pentru a acoperi impactul de mediu sau social, precum şi durabilitatea şi potenţialul de reparare.
 
Totodată, au fost adăugate noi practici care sunt considerate înşelătoare în urma unei evaluări de la caz la caz, cum ar fi menţionarea viitoarelor performanţe de mediu fără angajamente şi ţinte clare, obiective şi verificabile şi fără un sistem de monitorizare independent.
 
De asemenea, directiva a fost modificată prin adăugarea de noi practici pe lista existentă a practicilor comerciale neloiale interzise, aşa-numita "listă neagră". Acestea vor include, printre altele: lipsa informării cu privire la caracteristicile introduse pentru a limita durabilitatea, de exemplu, un software care opreşte sau reduce funcţionalitatea bunului după o anumită perioadă de timp; formularea de menţiuni generice şi vagi referitoare la protecţia mediului atunci când nu se poate demonstra o performanţă de mediu excelentă a produsului sau a comerciantului, cum ar fi menţiuni generice referitoare la mediu de genul "ecologic", "eco" sau "verde", care sugerează sau creează în mod greşit impresia de performanţe de mediu excelente; formularea unei menţiuni ecologice cu privire la întregul produs, atunci când aceasta se referă în realitate doar la un anumit aspect al produsului; afişarea unei etichete voluntare de durabilitate care nu se bazează pe un sistem de verificare de către terţi sau instituit de autorităţile publice; lipsa informaţiilor privind faptul că funcţionalitatea unui bun este limitată atunci când se utilizează consumabile, piese de schimb sau accesorii care nu sunt furnizate de producătorul original.
 
Aceste modificări urmăresc să asigure securitatea juridică pentru comercianţi, dar şi să faciliteze asigurarea respectării legii în cazurile de dezinformare ecologică şi obsolescenţă prematură a produselor. Mai mult, prin garantarea corectitudinii menţiunilor legate de mediu, consumatorii vor putea alege produse care sunt cu adevărat mai bune pentru mediu decât produsele concurente. Acest lucru va încuraja concurenţa pentru produse mai durabile din acest punct de vedere, reducând astfel impactul negativ asupra mediului.
 
Vicepreşedintele CE pentru Valori şi Transparenţă, Vera Jourova, a menţionat că instituţia sprijină consumatorii care doresc din ce în ce mai mult să aleagă produse care durează mai mult timp şi care pot fi reparate.
 
"Sprijinim consumatorii care doresc din ce în ce mai mult să aleagă produse care durează mai mult timp şi care pot fi reparate. Trebuie să ne asigurăm că angajamentul lor nu este afectat de informaţii înşelătoare. Prin această propunere, le punem la dispoziţie noi instrumente solide pentru a face alegeri în cunoştinţă de cauză şi, totodată, sporim durabilitatea produselor şi a economiei noastre", a menţionat Vera Jourova.
 
De asemenea, comisarul UE pentru Justiţie, Didier Reynders, a subliniat că a constatat o creştere a practicilor de "dezinformare ecologică".
 
"Dacă nu începem să consumăm mai durabil, nu vom atinge obiectivele Pactului nostru verde european, pur şi simplu. În timp ce majoritatea consumatorilor sunt dispuşi să contribuie, am constatat şi o sporire a practicilor de 'dezinformare ecologică' şi de obsolescenţă prematură. Pentru a deveni adevăraţii actori ai tranziţiei verzi, consumatorii trebuie să aibă dreptul la informare care să le permită alegeri durabile. De asemenea, ei trebuie să fie protejaţi împotriva practicilor comerciale neloiale care abuzează de interesul lor de a cumpăra produse ecologice", a afirmat comisarul UE pentru Justiţie.
 
În etapa următoare, propunerile Comisiei vor fi examinate de către Consiliul şi Parlamentul European. O dată ce vor fi adoptate şi transpuse în legislaţia naţională a statelor membre, consumatorii vor avea dreptul la măsuri reparatorii în caz de încălcare, inclusiv prin intermediul procedurii de recurs colectiv în temeiul Directivei privind acţiunile în reprezentare.
 
Revizuirile propuse ale legislaţiei UE privind dreptul consumatorilor au fost anunţate în Noua agendă privind consumatorii şi în Planul de acţiune privind economia circulară.
 
Revizuirile urmăresc să sprijine schimbările necesare în comportamentul consumatorilor pentru a se atinge obiectivele climatice şi de mediu din cadrul Pactului verde european, asigurându-se o mai bună informare a consumatorilor cu privire la durabilitatea şi potenţialul de reparare al produselor, precum şi protejând consumatorii de practicile comerciale care îi împiedică să facă cumpărături de o manieră mai durabilă.
 
La elaborarea propunerii, Comisia a consultat peste 12 000 de consumatori, precum şi întreprinderi, experţi în domeniul protecţiei consumatorilor şi autorităţi naţionale. Verificarea fiabilităţii menţiunilor ecologice privind produsele a fost considerată ca fiind cel mai mare obstacol în calea angajării consumatorilor în favoarea tranziţiei verzi. Aproximativ jumătate dintre respondenţi au declarat că ar fi dispuşi să plătească în plus pentru ca un produs să dureze mai mult fără a fi nevoie de reparaţii.
 
Cercetările arată şi că consumatorii se confruntă cu practici comerciale neloiale, care îi împiedică în mod activ să facă alegeri durabile. Obsolescenţa prematură a bunurilor, menţiunile ecologice înşelătoare ("dezinformarea ecologică"), lipsa de transparenţă şi de credibilitate a etichetelor privind durabilitatea sau a instrumentele de informare cu privire la durabilitate sunt practici curente.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 11085 / 19942
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...