
Curtea de Conturi: Ministerul Economiei şi entităţile subordonate au cheltuit aproximativ 25 mil. lei în timpul situaţiei de urgenţă
11 August 2020
AGERPRESLa toţi operatorii economici verificaţi s-a constatat că achiziţiile publice de materiale şi echipamente necesare prevenirii şi/sau combaterii COVID-19 au fost, în general, efectuate prin atribuire directă sau prin procedura de "negociere fără publicare".
Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri şi entităţile subordonate au cheltuit 27,5 milioane de lei în perioada situaţiei de urgenţă, în principal pentru achiziţia de echipamente şi materiale de protecţie împotriva coronavirusului, potrivit raportului Curţii de Conturi privind gestionarea resurselor publice pentru combaterea pandemiei.
"În perioada 16.03-14.05.2020, în contextul epidemiei coronavirus COVID-19, la nivelul MEEMA şi a entităţilor subordonate/coordonate/aflate sub autoritatea acestuia au fost angajate achiziţii de materiale şi echipamente, în baza comenzilor emise şi a facturilor primite, în valoare de 27.520,9 mii lei, pentru care au fost efectuate plăţi în sumă de 24.241,5 mii lei, rămânând de plată suma de 3.279 mii lei; angajate şi efectuate cheltuieli de natura salarială reprezentând indemnizaţii nete în valoare de 392.185 mii lei, acordate pentru fiecare zi liberă, conform Legii nr. 19/14.03.2020 privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ", se arată în raport.
"În perioada 16.03-14.05.2020, în contextul epidemiei coronavirus COVID-19, la nivelul MEEMA şi a entităţilor subordonate/coordonate/aflate sub autoritatea acestuia au fost angajate achiziţii de materiale şi echipamente, în baza comenzilor emise şi a facturilor primite, în valoare de 27.520,9 mii lei, pentru care au fost efectuate plăţi în sumă de 24.241,5 mii lei, rămânând de plată suma de 3.279 mii lei; angajate şi efectuate cheltuieli de natura salarială reprezentând indemnizaţii nete în valoare de 392.185 mii lei, acordate pentru fiecare zi liberă, conform Legii nr. 19/14.03.2020 privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ", se arată în raport.
Cu excepţia Conpet, unde prin bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020, rectificat, s-au alocat resurse pentru combaterea şi prevenirea răspândirii virusului SARS-CoV-2 pe perioada stării de urgenţă (200.000 lei) şi pentru cheltuieli de sponsorizare în domeniul medical şi sănătate (380.000 lei), în bugetele celorlalte entităţi verificate nu au fost prevăzute sume alocate distinct acţiunilor specifice stării de urgenţă.
De regulă, acestea au efectuat cheltuieli cu achiziţii de materiale, echipamente de protecţie, alimente, cazare, pe perioada stării de urgenţă, pentru prevenirea şi combaterea epidemiei de coronavirus, precum şi cheltuieli de natura salarială, din fonduri alocate prin bugetul aprobat pentru desfăşurarea activităţilor, fără a se constata depăşiri ale nivelului cheltuielilor aprobate prin Bugetul de venituri şi cheltuieli, susţin inspectorii.
La data controlului era evident că nu se putea depăşi nivelul cheltuielilor din bugetul propriu al operatorului economic dar, până la finele anului se impune rectificarea bugetului ţinând cont de aceste cheltuieli neprevăzute.
"La toţi operatorii economici verificaţi s-a constatat că achiziţiile publice de materiale şi echipamente necesare prevenirii şi/sau combaterii COVID-19 au fost, în general, efectuate prin atribuire directă sau prin procedura de "negociere fără publicare". Produsele achiziţionate au la bază facturi care au fost avizate de către persoanele împuternicite, sunt însoţite de note de recepţie, au fost înregistrate în contabilitate şi au fost plătite doar după ce au parcurs fazele legale de angajare, lichidare şi ordonanţare", potrivit documentului.
Indemnizaţia pentru fiecare zi liberă acordată în condiţiile Legii nr. 19/14.03.2020 a fost stabilită corect atât la nivelul ministerului, cât şi la Hidroelectrica, Transelectrica, CNCIR, SNAM.
"Au fost identificate şi unele erori privind evidenţa contabilă şi anume: - nereflectarea în conturile prevăzute de Planul de conturi a achiziţiilor de materiale în scopul prevenirii şi combaterii epidemiei de coronavirus - Covid -19, în perioada stării de urgenţă (Societatea Naţională a Apelor Minerale SA, Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat SA, Hidroelectrica SA) şi a drepturilor de natură salarială acordate personalului esenţial aflat în izolare (CNTEE Transelectrica SA)", se precizează în raport.
În timpul acţiunii de control, au fost efectuate corecţii în evidenţa contabilă a entităţilor unde s-au constatat abaterile, respectiv înregistrarea ca şi cheltuială a sumei de 263.000 lei, reprezentând lucrări de natura investiţiilor, executate la clădirile aparţinând Hidroelectrica, pentru izolarea personalului consemnat la locul de muncă în perioada stării de urgenţă, sumă cu care trebuia majorată valoarea activelor. Au fost efectuate corecţii operativ.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 16995 / 19690 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...