ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox | Primele semne de revenire în piața de birouri: cresc tranzacțiile de pre-închiriere și scad renegocierile

06 Mai 2021   |   BizLawyer

Stocul comercial (destinat închirierii) de clădiri de birouri din București se ridică la circa 2,98 milioane de metri pătrați, alte imobile cu o suprafață de aproximativ 150.000 de metri pătrați fiind ocupate de către proprietari, în vreme ce proiecte cu o suprafață totală de 370.000 de metri pătrați se află în acest moment în construcție, fiind programate pentru livrare în perioada 2021-2023.

 
 
Volumul tranzacțiilor de închiriere pe piața birourilor din București s-a ridicat în primul trimestru al anului 2021 la 48.000 de metri pătrați, în scădere cu 9% față de perioada similară a anului precedent, când pandemia Covid-19 era încă la debut în Europa, relevă datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Totuși, față de cea de-a doua parte a anului precedent, când piața a înregistrat o activitate redusă a tranzacțiilor de închiriere, companiile amânând pe cât posibil luarea unor decizii importante cu privire la sediul lor de birouri, ceea ce a determinat o scădere anuală a volumului tranzacționat de 40%, se observă primele semne de stabilizare, ținând cont că ponderea contractelor de reînnoire a fost de 29%, față de o medie anuală de 45% în 2020. Mai mult, ponderea contractelor de preînchiriere a crescut de la 20% la 46%, ceea ce arată faptul că unele companii și-au creionat politica de lucru post-pandemie și sunt în poziția de a-și asuma decizii pe termen mediu și lung.


În ceea ce privește livrările, în primul trimestru al anului au fost finalizate clădirile Campus 6.2, parte a proiectului Campus 6 dezvoltat de Skanska în zona Politehnica, și Millo Offices, un proiect realizat de Forte Partners în zona centrală a Bucureștiului, cele două imobile având o suprafață cumulată de aproape 30.000 mp. Comparativ, în primul trimestru al anului 2020 au fost date în folosință în București spații noi de birouri cu o suprafață de 79.000 de metri pătrați. Cu toate acestea, livrările din acest an vor fi peste nivelul din 2020, când au fost finalizate proiecte de 155.000 mp, ținând cont că până la finalul anului în curs sunt așteptate alte noi livrări de spații de birouri moderne de aproximativ 220.000 de metri pătrați.

Stocul comercial (destinat închirierii) de clădiri de birouri din București se ridică la circa 2,98 milioane de metri pătrați, alte imobile cu o suprafață de aproximativ 150.000 de metri pătrați fiind ocupate de către proprietari, în vreme ce proiecte cu o suprafață totală de 370.000 de metri pătrați se află în acest moment în construcție, fiind programate pentru livrare în perioada 2021-2023.

În acest context, rata de neocupare (contractuală) a spațiilor se situează la 13,5%, remarcându-se o diferență semnificativă între spațiile de clasa A (10,7%) și cele de clasa B (22,1%). Deși asistăm la o revenire etapizată a angajaților la birou, gradul de utilizare a acestora a rămas momentan la un nivel relativ scăzut, de circa 40 – 50%, în condițiile în care majoritatea companiilor preferă să funcționeze în continuare în sistem Work from Home sau hibrid.

Mădălina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Considerăm că primele trei luni ale anului curent au adus semne pozitive, în sensul în care vedem un număr important de tranzacții de pre-închiriere ale unor spații aflate în construcție, după un an 2020 marcat în general de consolidări și de amânări ale unor decizii cu privire la ocuparea de spații noi de birouri. De asemenea, observăm o scădere importantă a numărului de infectari cu Covid-19 și o evoluție pozitivă a campaniei de vaccinare, două elemente cheie ce vor favoriza revenirea la birou a multor angajați ce se vor simți astfel mai în siguranță la locul de muncă, factor esenţial pentru revenirea la o oarecare normalitate.”

Printre cele mai importante proiecte de birouri aflate în construcție regăsim One Cotroceni Park, J8 Office Park, Globalworth Square, U Center, Miro Offices, Țiriac Tower, Dacia One, Equilibrium II, @Expo sau Sema London & Oslo, dezvoltatorii având semnate contracte de preînchiriere pentru circa 60% din spații.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 11673 / 16860
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
Arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la 345 mil. E. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
D&B David şi Baias o cooptează în echipă pe Adina Guțiu, care va coordona departamentul de Energie și Resurse Naturale
Provocarile legislative actuale ale companiilor într-un mediu de afaceri dinamic și inovator | De vorbă cu cu Alexandra Pădurariu, Head of Legal, Compliance and Public Affairs – Samsung Electronics România & Bulgaria, despre cum reușește compania să implementeze practicile și politicile care sprijină guvernanța corporativă responsabilă și adaptarea la tendințele ESG
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...