ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Întârzierea plăţii facturilor devine o vulnerabilitate tot mai mare pentru economie (analişti)

28 Noiembrie 2024   |   Agerpres

Un indicator relevant privind problemele tot mai ample din economie îl reprezintă creşterea incidenţei întârzierilor la plată, care riscă să devină o vulnerabilitate tot mai mare pentru economie.

 
 
Efectele inflaţiei, scăderea vânzărilor, problemele logistice sau cele de finanţare au crescut semnificativ nivelul întârzierilor la plată, fapt care riscă să ducă la ample probleme financiare pe lanţurile economice, avertizează experţii de la Sierra Quadrant, într-o analiză privind vulnerabilităţile lanţurilor economice.

"Economia românească pare că atârnă de un fir de aţă, cu afaceri tot mai vulnerabile, dovadă rezultatele negative din acest an. Pe fondul accentuării blocajului financiar, lipsei de finanţare şi mai ales al scăderii vânzărilor, mare parte dintre IMM-urile din România se cufundă tot mai adânc în dificultăţi financiare", susţin autorii analizei, într-un comunicat.

Potrivit acestora, un indicator relevant privind problemele tot mai ample din economie îl reprezintă creşterea incidenţei întârzierilor la plată, care riscă să devină o vulnerabilitate tot mai mare pentru economie.

Un studiu recent, realizat de Atradius, citat în comunicat, arăta că 49% din companiile din România sunt afectate de plăţile întârziate în relaţiile B2B, iar procentul acestora creşte pe măsură ce problemele economice se agravează. Industriile construcţiilor şi farmaceutică se află în prim-plan, alături de sectorul comerţului şi agricultura.

"Plăţile se fac tot mai greu în economie, pe măsură ce creditul furnizor îşi reduce amprenta, iar vânzările sunt în scădere în multe dintre ramurile economiei. Este rezultatul inflaţiei, scăderii vânzărilor pe fondul diminuării puterii de cumpărare şi, nu în ultimul rând, al accentuării fenomenului de dezintermediere, pe fondul temerilor privind dinamica fiscalităţii'', a explicat Ovidiu Neacşu, partener coordonator Sierra Quadrant, citat în comunicat.

O treime dintre companiile româneşti răspund la plăţile întârziate prin amânarea planurilor de investiţii, în timp ce 30% întârzie plăţile către furnizori, afirmă experţii.

Potrivit sursei citate, problema întârzierilor tot mai mari la plată a fost semnalată şi de Banca Naţională care, în ultimul său studiu privind disciplina financiară, arăta că "la nivel naţional, disciplina scăzută la plată în economie este una dintre principalele vulnerabilităţi structurale, de natură să slăbească rezilienţa firmelor în perioade de stres".

Impactul plăţilor întârziate este major, în special în cazul IMM care au, în general, o putere mai mică de negociere comercială în poziţia de furnizor (creditor). Evaluările companiilor cu privire la disciplina la plată indică faptul că aproape jumătate dintre firmele autohtone au întâmpinat probleme din cauza întârzierii încasărilor de la partenerii comerciali în ultimele 12 luni. Dintre acestea, mai mult de jumătate din cazuri (circa 30 la sută) au avut de-a face doar ocazional cu comportamente de întârziere la plată din partea partenerilor publici sau privaţi, apreciază analiştii.

Contrar aşteptărilor, ponderea firmelor care au indicat că s-au confruntat cu încasările întârziate de la parteneri este mai mare în cazul corporaţiilor decât în cel al IMM (cu 5 puncte procentuale, până la 55 la sută).

Potrivit analizei Sierra Quadrant, o mare problemă a economiei o reprezintă ponderea foarte mare a finanţării prin credit comercial, unde suntem pe primul loc în UE la acest capitol. Creditele comerciale reprezintă aproximativ un sfert din pasivul companiilor din Romania.

"Dependenţa mare de acest tip de finanţare, in lipsa unor practici corecte de utilizare a acestuia, reprezintă o vulnerabilitate importantă a sectorului la un şoc de contagiune şi limitează dezvoltarea acestuia'', avertizează experţii.

Conform BNR, creditul comercial poate ajuta firmele in gestionarea fluxurilor de numerar pe termen scurt, în special în perioadele caracterizate de condiţii financiare restrictive, însă, pe ansamblu, acesta este mult mai costisitor şi mai riscant comparativ cu finanţarea bancară.

Neplata sau întârzierea datoriilor faţă de furnizori poate antrena efecte în lanţ, firmele care se confruntă cu prelungiri repetate ale termenelor de plată a facturilor clienţilor având dificultăţi la plata facturilor faţă de propriii furnizori, spune inclusiv Banca Naţională.

Capacitatea firmelor de a răspunde la un astfel de şoc este limitată de preponderenţa finanţării pe termen scurt (43% din total pasiv) şi de utilizarea redusă a finanţării de la instituţii specializate. Mai mult, creditele comerciale au o durată foarte mare de colectare (85 de zile), semnificativ mai mare faţă de media estimată la nivel european (55 de zile) şi mult peste termenul maxim prevăzut de cadrul legal (60 de zile).

În plus, rata de neplată a creditelor comerciale este de patru ori mai mare comparativ cu cea a creditelor bancare pe termen scurt (12% la nivel agregat, în cazul companiilor mici şi microîntreprinderilor aceasta depăşind 14%).

Cele mai noi date de la Registrul Comerţului privind dinamica mediului de business, citate de specialişti, arată că, la nivelul lunii septembrie, numărul firmelor în dificultate (cu activitatea suspendată, radiată, dizolvată sau în insolvenţă) a crescut, faţă de anul trecut, cu peste 15.000, la 107.750 de companii.

Dintre acestea, 13.481 aveau activitatea suspendată (în creştere cu 19,2% faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut), 30.094 au fost dizolvate (+6,92%), 59.056 au fost radiate (+23,4%), iar 5119 au intrat în insolvenţă (+11,8%). Cele mai multe firme cu probleme sunt în Bucureşti, Ilfov, Constanţa, Cluj, Iaşi şi Timiş.

"Dincolo de firmele fără activitate, aşa-numitele firme zoombie sau de portofoliu, avem, din păcate, tot mai multe IMM-uri în dificultate ca urmare a provocărilor economice în creştere. Pe lanţurile economice, aceste probleme se multiplică şi pot duce la un efect de domino - cade una, cad apoi şi firmele legate de ea prin credit comercial, prin diverse contracte'', consideră Ovidiu Neacşu.

Primele "victime" sunt IMM-urile, în special microîntreprinderile şi firmele mici care nu au capacitatea financiară să reziste întârzierilor, care trăiesc de la o factură la alta.

Potrivit experţilor, în relaţia cu partenerii, companiile au nevoie mai mult ca oricând de un sistem de evaluare standardizat a clienţilor noi şi a celor existenţi.

Fie că se bazează pe resursele interne (departamente de vânzări, contabilitate, juridic şi date proprii) sau apelează la o firmă specializată, antreprenorii trebuie să manifeste o vigilenţă sporită în relaţia cu partenerii, mai ales în perspectiva anului 2025, un an cu multiple provocări economice.

"Monitorizarea continuă reprezintă cheia unui business predictibil. Scăderile sau creşterile bruşte de comenzi, întârzierea plăţilor, refuzul la plată şi indisponibilitatea persoanelor de contact sunt doar câteva elemente care trebuie luate în calcul'', spun experţii.

Conform acestora, consolidarea relaţiilor de business ţine în mod direct de managementul creanţelor, de asigurarea unor condiţii comerciale dedicate, în funcţie de bonitatea şi comportamentul de plată al partenerilor, dar şi de educaţia financiară a celor care fac business.

Potrivit Sierra Quadrant, cuvântul de ordine rămâne reorganizarea afacerilor, în special în sectoarele cele mai sensibile, precum comerţul, construcţiile, industria prelucrătoare şi serviciile de transport şi depozitare. Una dintre soluţiile aflate la îndemâna firmelor cu probleme este acordul de restructurare, o alternativă optimă la insolvenţă.

"Acordul se prezintă ca o alternativă pentru firmele aflate într-o situaţie financiară dificilă pe care doresc să o redreseze, fără a impacta relaţiile cu partenerii comerciali şi pentru creditorii care doresc să-şi recupereze creanţele deţinute împotriva acestor debitori, în cadrul unei proceduri cu un grad de control asupra mecanismelor de protecţie a intereselor economice", spun experţii.

Cu o experienţă de peste 25 de ani în mediul de business românesc, Sierra Quadrant este una dintre cele mai importante companii specializate în lucrări de administrare şi lichidare complexe, cu un ridicat grad de dificultate, caracterizate prin patrimoniu mare şi diversificat, prin multitudinea problemelor legale care trebuie soluţionate, concomitent cu procedura de insolvenţă: bilanţ de mediu, substanţe periculoase în proprietate, servituţi neclare şi litigii legate de patrimoniu, etc.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1195 / 19251
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...