
Jumătate dintre companiile din România publică anual un raport de sustenabilitate (studiu)
02 Mai 2025
AgerpresSubiectele principale incluse în rapoartele de sustenabilitate din România sunt: schimbările climatice şi emisiile de carbon (60%), economia circulară (52%) şi drepturile omului (50%). În acelaşi timp, cele mai mari provocări menţionate fac referire la înţelegerea reglementărilor (56%) şi la găsirea furnizorului potrivit (40%).
Aproape jumătate (46%) dintre companiile din România prioritizează, în 2025, strategiile de sustenabilitate, iar peste trei sferturi dintre acestea (76%) integrează rapoartele de sustenabilitate cu situaţiile financiare, reiese dintr-un studiu de specialitate, publicat recent.
Conform datelor analizate de Forvis Mazars, parteneriatul internaţional de audit, taxe şi consultanţă, 50% dintre entităţile care activează în România au declarat că publică un raport de sustenabilitate, în timp ce 40% afirmă că sunt "complet pregătite" pentru a respecta reglementările privind raportarea de sustenabilitate, iar 44% se consideră "în mare măsură pregătite".
Conform datelor analizate de Forvis Mazars, parteneriatul internaţional de audit, taxe şi consultanţă, 50% dintre entităţile care activează în România au declarat că publică un raport de sustenabilitate, în timp ce 40% afirmă că sunt "complet pregătite" pentru a respecta reglementările privind raportarea de sustenabilitate, iar 44% se consideră "în mare măsură pregătite".
Subiectele principale incluse în rapoartele de sustenabilitate din România sunt: schimbările climatice şi emisiile de carbon (60%), economia circulară (52%) şi drepturile omului (50%). În acelaşi timp, cele mai mari provocări menţionate fac referire la înţelegerea reglementărilor (56%) şi la găsirea furnizorului potrivit (40%).
Deşi 32% dintre companiile din România consideră expansiunea internaţională o prioritate strategică, 82% dintre lideri declară că organizaţiile lor intenţionează să se extindă într-o nouă ţară în următorii cinci ani, Germania fiind destinaţia principală (12%), urmată de Ungaria, Italia, Olanda, Elveţia şi SUA (câte 7%, fiecare).
În context, principalele provocări cu care se confruntă companiile atunci când se extind în străinătate se referă la asigurarea unei forţe de muncă locale (59%) şi înţelegerea reglementărilor locale (54%), alături de stabilirea lanţurilor de aprovizionare locale şi localizarea produselor sau serviciilor (44%).
Cercetarea de specialitate arată că, în România, 68% dintre liderii executivi (C-suite) dispun, deja, de o strategie de transformare a companiei cu ajutorul tehnologiei. Dintre aceştia, 54% au implementat strategii pentru Inteligenţa Artificială Generativă (GenAI), iar 44% pentru Inteligenţa Artificială Discriminatorie, poziţionând ţara noastră la un nivel comparabil cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est (ECE), uşor sub media globală.
Cu toate acestea, 80% dintre lideri sunt încrezători în rentabilitatea investiţiilor în transformarea digitală, un nivel de încredere similar fiind exprimat şi pentru GenAI (76%), în timp ce pentru cea discriminatorie este uşor mai redus (62%). Principala prioritate a transformării digitale rămâne îmbunătăţirea eficienţei şi productivităţii (54%).
Pe de altă parte, principalul obstacol în calea succesului este reprezentat de costurile sau bugetul limitat (44%), urmat de viteza şi complexitatea implementării (42%) şi de preocupările legate de securitate şi conformitate cu reglementările (42%).
Totodată, Inteligenţa Artificială este considerată un factor important de 86% dintre lideri, 34% anticipând un "impact major" şi 52% un "impact minor". În prezent, 70% dintre companii utilizează IA pentru procese interne, iar 64% o aplică în produse sau servicii comerciale. Principalele obiective ale implementării IA sunt excelenţa operaţională (28%) şi susţinerea iniţiativelor de creştere (23%).
Cu toate acestea, preocupările etice persistă: 80% dintre liderii C-suite exprimă un anumit nivel de îngrijorare faţă de IA, 33% dintre aceştia considerând aceste îngrijorări ca fiind "majore". În plus, 60% dintre lideri consideră că reglementarea IA este fie "esenţială", fie "foarte importantă", se notează în concluziile studiului.
O pondere covârşitoare din rândul respondenţilor de pe piaţa locală (90%) se declară optimişti în perspectiva creşterii afacerii în 2025, însă rămân conştienţi de provocările care pot împiedica progresul: creşterea concurenţei (36%), noile reglementări (28%) şi tensiunile sau instabilitatea politică (28%).
"Pe lângă aceste provocări interne, tendinţele externe vor influenţa decisiv mediul de afaceri. Creşterea concurenţei (48%) este principalul factor extern, urmat de tendinţele economice (36%) şi energetice (34%), care rămân, de asemenea, aspecte esenţiale de luat în considerare. Acest lucru marchează o schimbare faţă de 2023, când liderii români considerau preţurile şi lipsa resurselor energetice (61%) drept principale ameninţări. În prezent, creşterea concurenţei devine factorul predominant, o tendinţă reflectată atât la nivel regional, cât şi global", se menţionează în studiu.
Potrivit sursei citate, la nivel regional, liderii de afaceri din ECE rămân optimişti, cu nouă din zece executivi având o perspectivă solidă de creştere pentru afacerile lor în 2025. Aceştia au identificat creşterea concurenţei (38%), incertitudinea economică (32%) şi preţurile energiei (31%) ca fiind principalii factori care pot încetini ritmul de creştere.
De asemenea, cele mai importante priorităţi de transformare digitală pentru executivii din ECE sunt eficienţa şi productivitatea (50%), apropiate de media globală de 55%, urmate de securitate (46%), cu patru puncte peste media globală. În concordanţă cu alţi lideri C-suite la nivel global (37%), managementul riscurilor este esenţial în regiune (43%).
La capitolul angajări, principalele dificultăţi de recrutare în ECE se înregistrează la nivelul absolvenţilor, entry-level şi middle management, iar la nivel regional există dificultăţi mai mici în recrutarea seniorilor, comparativ cu alţi lideri C-suite, la nivel global.
Studiul C-suite Barometer: outlook 2025 a fost realizat în perioada 28 septembrie - 23 octombrie 2024 pe un eşantion de 1.706 lideri C-suite din organizaţii cu scop lucrativ, cu venituri anuale de peste un milion de dolari, din mai mult de 35 de ţări.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1057 / 20048 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, la finalizarea proiectului în care a asistat Vodafone România la achiziția Telekom România Mobile Communications: O tranzacție de durată, sofisticată, care a necesitat multă dedicare, pricepere și inspirație
Filip & Company asistă DIGI Romania la achiziția unei părți din Telekom România Mobile Communications | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Competition Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care modelează practica de concurență pe piața locală: Cătălin Suliman (Filip & Company) și Georgiana Bădescu (Schoenherr), printre avocații considerați Thought Leaders. Manuela Guia (GNP Guia Naghi & Partners), Georgeta Dinu (NNDKP), Andreea Oprișan și Raluca Vasilache (Țuca Zbârcea & Asociații), în nucleul de forță al practicii pe piața locală
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
Avocații PNSA au stat alături de compania locală Bit Soft în tranzacția prin care grupul canadian Volaris a intrat pe piața românească a tehnologiei pentru ospitalitate. Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...