ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

NAI Romania: Producția auto din România accelerează în 2024 și își poate menține creșterea

10 Aprilie 2025   |   BizLawyer

Producție auto record în 2024: 560.102 unități (+9,17%), în timp ce producția de profil la nivelul UE a cunoscut o scădere semnificativă (+6,2%) * Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 1,39%, iar cele ale vehiculelor second hand – cu 14,23%, în primul trimestru din 2025, după o creștere a înmatriculărilor de vehicule noi cu 4%, anul trecut * România devine tot mai atractivă în contextul repoziționării industriale europene și al tranziției către mobilitate electrică.

 
 
În pofida unui context internațional tensionat și a provocărilor la adresa industriei auto europene, înregistrând o performanță solidă atât în zona producției, cât și în cea a înmatriculărilor, arată o analiză realizată de Appraisal & Valuation SA, compania deținătoare a brandului NAI Romania & Moldova și emitent listat pe BVB (simbol: APP).

România a încheiat anul 2024 cu un record istoric de producție auto – 560.102 unități fabricate, în creștere cu 9,17% față de anul anterior. Dintre acestea, Dacia a contribuit cu 309.432 automobile, în timp ce Ford Otosan a produs 250.670 unități.

Piața auto locală a continuat să crească și în ceea ce privește înmatriculările. În primul trimestru din 2025, au fost înmatriculate 33.228 de autoturisme noi, marcând o creștere de 1,39% față de perioada similară a anului trecut. Înmatriculările de autoturisme second-hand, în schimb, au înregistrat o dinamică mult mai accelerată: +14,23%, cu un total de 96.102 unități.


Cu 148.900 (+4% față de 2023) de autoturisme noi înmatriculate, anul trecut a marcat o ușoară revenire a apetitului pentru achiziții auto pe piața auto românească. Primele cinci mărcile preferate de români rămân (1) Dacia; (2) Toyota; (3) Skoda; (3) Hyundai;  și (5) Volkswagen.

Deși cuantumul subvențiilor pentru Rabla Plus a fost redus față de 2023, piața vehiculelor electrice și hibride a fost susținută de programele guvernamentale, dar și de extinderea rețelei de stații de încărcare, urmând ca segmentul să cunoască o creștere accelerată în 2025.

„În contextul actual al economiei globale, este esențial ca România să adopte o strategie inteligentă când vine vorba de tarifele la importurile din SUA. Decizia de a menține aceste taxe la un nivel redus reprezintă o oportunitate semnificativă pentru a stimula competitivitatea industriei noastre auto, oferindu-ne un avantaj față de alte state europene.
Păstrând tarifele scăzute, România facilitează accesul la produse americane la prețuri accesibile, infuzând astfel economia locală cu resurse și inovații. Într-o perioadă în care multe economii se confruntă cu creșteri tarifare și tendințe de protecționism, flexibilitatea noastră de a menține costurile scăzute poate atrage investiții externe și poate încuraja dezvoltarea segmentului auto.
Mai mult, având în vedere că piețele globale se reconfigurează și lanțurile de aprovizionare sunt repoziționate, România are șansa de a se afirma ca un hub regional în industria auto. Această abordare nu doar că va sprijini creșterea producției și a locurilor de muncă, dar va contribui și la întărirea poziției noastre pe piața europeană.
Este crucial să ne jucăm eficient această carte și să promovăm un climat favorabil pentru afaceri. Cu o strategie bine definită și cu menținerea tarifelor de import din SUA, România poate deveni un punct de atracție în sectorul industrial, stimulând o dezvoltare economică sustenabilă pe termen lung”, declară Andrei Botiș, CEO NAI România & Moldova.

Pe fondul eforturilor UE de a reduce dependența de Asia și de a relansa industria internă, România apare ca una dintre țările-cheie în redeschiderea sectorului minier și în atragerea investițiilor în producție. Acest avantaj competitiv poate aduce beneficii suplimentare industriei auto locale, în special în segmentul electric, unde lanțul de aprovizionare cu materiale critice este esențial.

Totuși, la nivel european, industria auto rămâne sub presiune. În primele două luni din 2025, România s-a clasat pe locul 13 în UE ca număr de autoturisme înmatriculate, cu 23.770 unități, în scădere ușoară (-1,3%) față de perioada similară din 2024. La nivelul întregii Uniuni, înmatriculările au crescut cu doar 0,8% în 2024, ajungând la 10,6 milioane de unități, în timp ce producția auto a scăzut cu 6,2% față de anul precedent.

Piața auto globală a înregistrat o creștere de 2,5% în 2024, ajungând la 74,6 milioane de unități vândute. În acest context, politicile ESG și potențialele modificări de politică externă în SUA (inclusiv recenta mărire a tarifelor vamale de către o administrație republicană) ar putea avea un efect indirect asupra prețurilor materiilor prime industriale, precum oțelul și aluminiul, influențând astfel costurile de producție și poziționarea competitivă a industriei europene.

„Este un moment important pentru Europa și pentru România: dacă, în următorii ani se vor face investiții inteligente în infrastructură, energie, minerit și producție, România poate deveni un actor de prim rang în industria auto și în lanțurile industriale europene. Industria auto, mai ales în zona de vehicule electrice, are nevoie de predictibilitate și sprijin pentru a traversa cu succes tranziția verde și presiunile de reglementare ESG”, subliniază Andrei Botiș.


Despre Appraisal & Valuation
Fondată în 2010, Appraisal & Valuation SA (listată la BVB, sub simbolul APP) deține brandul NAI Romania, fiind unul dintre liderii de piaţǎ pentru servicii de evaluǎri și în același timp, reprezentantul exclusiv al NAI Global în România şi Republica Moldova. NAI Global reprezintǎ o rețea de companii imobiliare comerciale independente și unul dintre cei mai mari furnizori de servicii imobiliare comerciale din întreaga lume, formată din 5.000 de profesioniști și 375 de birouri, aflate în 55 de țări din întreaga lume.
Appraisal & Valuation SA este membru corporativ al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR), organizație profesională de utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile legii.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 917 / 19783
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Lucian Barbu (Tax Partner - NNDKP): “Cred că anul următor nu vom scăpa fără alte creşteri de impozite. În ultima vreme am întâlnit destul de mulţi antreprenori care îşi pun problema să-şi mute afacerile în Bulgaria”
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...