
Platformele non-UE ce vând direct consumatorilor români pot genera pierderi fiscale de 2,12 miliarde de euro ̸ an (analiză)
06 August 2025
AgerpresDatele cuprinse în studiu arată că sectorul de retail reprezintă aproximativ 21% din PIB-ul României, iar cele aproximativ 60.000 de companii analizate angajează 200.000 de persoane şi contribuie anual cu 37,8 miliarde de lei la buget, prin taxe şi impozite directe şi indirecte (achiziţii furnizori, chirii spaţii comerciale şi salarii plătite).
Platformele internaţionale de comerţ electronic care vând direct către consumatorii din România pot genera pierderi fiscale de circa 10,86 miliarde de lei pe an (2,12 miliarde de euro), în următorii doi ani, reiese dintr-o analiză publicată, miercuri, de Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO).
Potrivit cercetării, elaborate de către economistul Iancu Guda la solicitarea ARMO, pentru anul 2025, efectul negativ este estimat la cel puţin 5,4 miliarde de lei (1,06 miliarde de euro), "sumă care s-ar putea dubla până în 2027 dacă volumul de colete şi valoarea medie a comenzilor continuă să crească în ritmul actual".
"Studiul porneşte de la ipoteza că, în 2025, vor intra în România aproximativ 78 milioane de colete non-UE sub pragul de 150 euro, segment scutit în prezent de taxe vamale, la o valoare medie de 50 euro/colet. În scenariul în care volumele sau valoarea coletelor comandate se dublează, valoarea comercială anuală a importurilor directe prin platforme precum Temu, AliExpress, Shein sau Trendyol ar putea ajunge la 39,78 miliarde lei (7,8 miliarde euro) echivalent cu circa 28,8% din piaţa locală de retail, faţă de 14,4%, valoare estimată pentru finele lui 2025", se menţionează în analiza de specialitate.
Potrivit cercetării, elaborate de către economistul Iancu Guda la solicitarea ARMO, pentru anul 2025, efectul negativ este estimat la cel puţin 5,4 miliarde de lei (1,06 miliarde de euro), "sumă care s-ar putea dubla până în 2027 dacă volumul de colete şi valoarea medie a comenzilor continuă să crească în ritmul actual".
"Studiul porneşte de la ipoteza că, în 2025, vor intra în România aproximativ 78 milioane de colete non-UE sub pragul de 150 euro, segment scutit în prezent de taxe vamale, la o valoare medie de 50 euro/colet. În scenariul în care volumele sau valoarea coletelor comandate se dublează, valoarea comercială anuală a importurilor directe prin platforme precum Temu, AliExpress, Shein sau Trendyol ar putea ajunge la 39,78 miliarde lei (7,8 miliarde euro) echivalent cu circa 28,8% din piaţa locală de retail, faţă de 14,4%, valoare estimată pentru finele lui 2025", se menţionează în analiza de specialitate.
Datele cuprinse în studiu arată că sectorul de retail reprezintă aproximativ 21% din PIB-ul României, iar cele aproximativ 60.000 de companii analizate angajează 200.000 de persoane şi contribuie anual cu 37,8 miliarde de lei la buget, prin taxe şi impozite directe şi indirecte (achiziţii furnizori, chirii spaţii comerciale şi salarii plătite).
"Dublarea cotei de piaţă a platformelor extracomunitare ar eroda baza fiscală şi ar pune presiune suplimentară pe aceste firme, avertizează raportul. Dacă platformele non-UE îşi dublează cota de piaţă din România la 28,8% în următorii doi ani, până în 2027, pierderile fiscale se dublează automat. Vorbim de cel puţin 2,1 miliarde de euro pe an pierderi fiscale directe şi indirecte pentru România, enorm. În plus, magazinele fizice din categorii consacrate îşi pot pierde o parte relevantă din trafic, cu efecte severe asupra investiţiilor, ocupării şi contribuţiilor la bugetul public", susţine autorul cercetării.
În context, pe lista măsurilor recomandate se regăsesc: implementarea unui sistem fiscal echitabil care să impoziteze platformele internaţionale în ţara unde s-au obţinut veniturile, realizat consumul şi prestat serviciile; introducerea, la nivelul României, a unei taxe administrative de minimum 5 euro/colet non-UE (echivalent 10% din valoarea medie a unui colet expediat de aceste platforme), care ar genera aproximativ un milion euro/zi pentru bugetul de stat; eliminarea accelerată a scutirii de taxe vamale pentru coletele non-UE sub 150 de euro.
Deşi Comisia Europeană a anunţat eliminarea pragului de minimis de 150 de euro pentru scutirea de taxe vamale începând din anul 2028, reprezentanţii ARMO au atras constant atenţia că economia românească nu îşi poate permite să aştepte încă trei ani pentru implementarea unor măsuri corective.
"Nu solicităm protecţionism, ci echitate fiscală şi competiţională. Aşteptăm de la autorităţile române măsuri concrete de echilibrare a pieţei în perioada de tranziţie până la eliminarea completă a pragului de minimis în 2028, pentru a asigura supravieţuirea şi dezvoltarea ecosistemului comercial local", susţine, într-un comunicat de presă transmis, miercuri, AGERPRES, Cristian Pelivan, directorul executiv al ARMO.
Analiza economistului Iancu Guda completează studiul sectorial publicat de ARMO în iulie 2025, realizat de Mia Marketing, conform căruia 7 din 10 firme se aşteaptă la scăderi de vânzări în acest an pe fondul concurenţei platformelor asiatice, 8 din 10 firme de retail româneşti se aşteaptă ca activitatea să le fie afectată de platformele internaţionale în următoarele 12 luni, iar 75% dintre respondenţi avertizau că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de aceste platforme.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 8 / 19660 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...