PwC: Cheltuielile efectuate de companii în contextul pandemiei și modul în care au aplicat facilitățile fiscale, subiect de analiză în cadrul inspecțiilor fiscale
13 Octombrie 2020 BizLawyer
Pregătirea documentației pentru cheltuielile realizate este un proces complicat care necesită timp în vederea identificării documentelor și persoanelor din cadrul societății care le pot oferi.
Cheltuielile efectuate de companii în contextul pandemiei și modul în care au aplicat facilitățile fiscale, precum bonificații la plată sau șomaj tehnic, vor face obiectul inspecțiilor fiscale în perioada următoare, reiese din concluziile webinarului ”Inspecțiile fiscale în timpul pandemiei”, organizat de PwC România și D&B David și Baias.
”Activitatea de inspecție fiscală a ieșit din amorțeală și este de așteptat că va fi tot mai activă pe final de an. Reluarea verificărilor este, în fapt, o revenire la normalitate pentru administrația fiscală care trebuie să își ducă la îndeplinire rolul de colectare a sumelor datorate bugetului. Un punct important în această discuție s-ar putea dovedi și nevoia autorităților de a se asigura că diferitele facilități fiscale acordate în pandemie au fost aplicate corect de către contribuabili”, a declarat Dan Dascălu, Avocat Partener al D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România.
”Activitatea de inspecție fiscală a ieșit din amorțeală și este de așteptat că va fi tot mai activă pe final de an. Reluarea verificărilor este, în fapt, o revenire la normalitate pentru administrația fiscală care trebuie să își ducă la îndeplinire rolul de colectare a sumelor datorate bugetului. Un punct important în această discuție s-ar putea dovedi și nevoia autorităților de a se asigura că diferitele facilități fiscale acordate în pandemie au fost aplicate corect de către contribuabili”, a declarat Dan Dascălu, Avocat Partener al D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România.
”De asemenea, cheltuielile pe care companiile le-au făcut pentru a asigura desfășurarea activității în condiții de siguranță, prin achiziții de dezinfectanți, marcaje, compartimentări, măști sau teste ar putea fi vizate de inspecțiile fiscale în perioada următoare cu scopul de a verifica tratamentul fiscal, modul de documentare și respectarea criteriilor de aplicare” a precizat Ruxandra Târlescu, Partener servicii fiscale și juridice, PwC România.
Pregătirea documentației pentru cheltuielile realizate, un proces complicat
”Astfel, în cazul acestui tip de cheltuieli este necesară o analiză de la caz la caz care să determine tratamentul lor fiscal atât din perspectiva deductibilității la calculul impozitului pe profit, cât și din perspectiva tratamentului fiscal la nivelul persoanelor fizice angajați”, a adăugat Monica Vîrza, Director PwC România.
Pregătirea documentației pentru cheltuielile realizate este un proces complicat care necesită timp în vederea identificării documentelor și persoanelor din cadrul societății care le pot oferi. De multe ori, inspectorii nu sunt dispuși să acorde acest răgaz de pregătire care s-a dovedit și mai dificil în condițiile actuale de pandemie de lucru la distanță, fără acces direct la documentele fizice și cu riscul ca persoanele care au acces la ele să nu fie disponibile sau pur și simplu să nu se poată deplasa din motiv de restricții impuse de autorități.
”Contextul actual a impus necesitatea de a avea o arhivare electronică care să faciliteze accesul rapid la documente la cererea organelor fiscale. O astfel de arhivă ar trebui să fie organizată în funcție de importanța tranzacției și de riscul fiscal al acesteia, astfel încât departamentul financiar să poată identifica rapid documentele solicitate în inspecțiile fiscale. De altfel, o astfel de abordare ar fi indicată mai ales acum când, din cauza restricțiilor, există riscul ca anumite tranzacții derulate în această perioadă să nu fi fost documentate corespunzător”, a precizat Mihail Boian, Avocat Partener D&B David și Baias.
Tichetele cadou, prețurile de transfer și TVA rămân zone de interes pentru inspecții fiscale
La fel ca în perioada precriză, inspecții fiscale sunt așteptate pentru verificarea modului de acordare a tichetelor cadou, aplicării politicilor de prețuri de transfer și TVA.
”Direcția Generală de Antifraudă Fiscală (DGAF) a continuat cu cea mai mare intensitate și consecvență verificările privind tichete cadou inclusiv pe durata stării de urgență și de alertă. Organele de control par să-și fi format o opinie privind încadrarea fiscală a tichetelor cadou acordate angajaților partenerilor comerciali drept venituri de natură salarială pentru care cel care le acordă datorează impozit pe salarii și contribuții sociale obligatorii, deși nu există o bază legală clară care să susțină această opinie. Inspecțiile DGAF se finalizează doar cu un proces-verbal care nu are putere de decizie de impunere. Însă odată ce acest proces-verbal este înaintat către Direcția Generală de inspecție fiscală, demararea unei inspecții fiscale devine doar o chestiune de timp”, a spus Irina Nistor, Director Mobilitate Internațională PwC România.
Recomandarea este ca pentru trecut contribuabilii să încerce să ajusteze ceea ce se poate, în timp ce pentru viitor să aibă în vedere modificarea practicilor/politicilor comerciale în vederea identificării unei soluții benefice ambilor parteneri comerciali în limitele impuse de lege. ”În orice caz, decizia de impunere emisă în urma inspecției fiscale poate fi contestată în instanță, iar șansele de câștig vor depinde de documentația prezentată, dar și de modul în care au fost prezentate și susținute argumentele juridice relevante” a subliniat Dan Dascălu.
De asemenea, prețurile de transfer continuă să fie de interes în inspecțiile fiscale pentru că sumele implicate în tranzacțiile intra-grup sunt foarte mari, la fel și impozitele suplimentare atrase la bugetului de stat. ”Contextul actual a generat o atenție sporită din partea autorităților fiscale asupra politicilor de prețuri de transfer ale societăților, precum și asupra modalitatii în care acestea au respectat cerințele locale de documentare. Multe societăți înregistrează deja pierderi din activitatea lor operațională, lucru care va pune o presiune suplimentară asupra lor, mai ales asupra celor care au un profil funcțional și de risc limitat. Aceste societăți vor face cu siguranță obiectul unei inspecții fiscale în viitorul apropiat, iar autoritățile vor verifica scăderea de profitabilitate sau pierderile ocazionate”, a declarat Livia Teodoru, Senior Manager PwC România.
O arie de interes pentru inspecțiile fiscale va continua să fie ca și în anii anteriori cea a serviciilor intragrup.
“Avem câteva noutăți de la Direcția Generală De Soluționare a Contestațiilor (DGSC) care a menționat că din perspectiva TVA singurele condiții care trebuie îndeplinite de societate sunt condiția de formă (existența unei facturi) și condiția de fond (să se demonstreze efectiv că achizițiile respective sunt efectuate în scopul operațiunilor taxabile ale societății) și faptul că invocarea argumentului cu privire la necesitatea serviciilor nu este relevant în acest tip de cauze”, a menționat Inge Abdulcair, Director PwC România.
O decizie recentă a CJUE confirmă că dreptul de deducere a TVA nu poate fi refuzat în baza unei simple bănuieli a autorității fiscale care nu este susținută cu dovezi referitoare la realizarea efectivă a unei operațiuni care a stat la baza emiterii unei facturi. CJUE a arătat că dreptul de deducere TVA nu este afectat chiar dacă un contribuabil nu poate pune la dispoziție alte documente care să probeze realitatea operațiunii.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 17255 / 20429 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





