
Reclamaţiile consumatorilor privind serviciile financiare depuse la ANPC s-au redus la jumătate în ultimii trei ani
21 Ianuarie 2020
AGERPRESPotrivit datelor CSALB citate de directorul general al ANPC, în perioada 2016-2018, numărul reclamaţiilor consumatorilor vizând produse şi servicii financiare la ANPC a scăzut cu 55,3%. În aceeaşi perioadă, numărul cererilor adresate la CSALB a crescut de aproape 4 ori.
Numărul reclamaţiilor consumatorilor privind serviciile financiare depuse la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) s-a redus la jumătate în ultimii trei ani, datorită transpunerii în legislaţia naţională a unor directive care au uniformizat modalitatea în care se acordă credite la nivel european, a declarat pentru AGERPRES directorul general al ANPC, Paul Anghel.
"Această situaţie favorabilă consumatorilor este datorată transpunerii în legislaţia naţională a Directivelor 48/2008 şi 17/2014, care au uniformizat modalitatea în care se acordă credite la nivel european. Desigur, în situaţia în care se constată eventuale abateri, acestea sunt corectate de ANPC. Alţi factori care au condus la scăderea numărului de reclamaţii pe zona serviciilor financiare sunt determinaţi de creşterea nivelului educaţiei financiare şi de soluţionarea cauzelor pe cale amiabilă, fie direct între instituţii şi consumatori, fie prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB)", precizează Anghel.
"Această situaţie favorabilă consumatorilor este datorată transpunerii în legislaţia naţională a Directivelor 48/2008 şi 17/2014, care au uniformizat modalitatea în care se acordă credite la nivel european. Desigur, în situaţia în care se constată eventuale abateri, acestea sunt corectate de ANPC. Alţi factori care au condus la scăderea numărului de reclamaţii pe zona serviciilor financiare sunt determinaţi de creşterea nivelului educaţiei financiare şi de soluţionarea cauzelor pe cale amiabilă, fie direct între instituţii şi consumatori, fie prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB)", precizează Anghel.
Acesta consideră că sunt necesare în continuare programele de educaţie financiară, astfel încât "consumatorii să poată să facă alegeri cât mai bine informaţi" în momentul în care contractează credite sau achiziţionează alte produse şi servicii.
"În momentul în care sunt interesaţi de contractarea unui credit, recomandarea este să studieze ofertele instituţiilor bancare şi nebancare şi să facă alegerea în funcţie de Dobânda Anuală Efectivă (DAE). Cu cât DAE este mai redusă, cu atât suma de rambursat este mai mică. Apreciez că românii pot să apeleze cu încredere la instituţiile reglementate", a adăugat directorul general al ANPC.
Potrivit datelor CSALB citate de directorul general al ANPC, în perioada 2016-2018, numărul reclamaţiilor consumatorilor vizând produse şi servicii financiare la ANPC a scăzut cu 55,3%. În aceeaşi perioadă, numărul cererilor adresate la CSALB a crescut de aproape 4 ori.
Numărul reclamaţiilor consumatorilor la ANPC vizând produse şi servicii financiare a atins maximul în anii 2015 şi 2016, când a fost iniţiată, respectiv adoptată Legea dării în plată. Apariţia CSLAB în anul 2016 a contribuit la înregistrarea unui trend puternic descendent al reclamaţiilor consumatorilor vizând produse şi servicii financiare la ANPC.
Dacă în anul 2016 numărul cererilor conforme adresate CSALB era egal cu 2,25% din numărul reclamaţiilor la ANPC, în anul 2018 procentul a ajuns la 27,6%. Numărul dosarelor constituite la CSALB a ajuns, în perioada 1 ianuarie - 15 noiembrie 2019, la aproape de trei ori mai mult decât în tot anul 2017. În ultimii doi ani, respectiv 2018-2019, s-a dezvoltat rapid practica soluţionării amiabile dintre consumatori şi instituţiile financiare după deschiderea procedurii la CSALB.
Potrivit sursei citate, în ultimul deceniu, numărul dosarelor aflate pe rolul instanţelor din România, dintre ANPC şi agenţii economici din domeniul financiar, nu a înregistrat fluctuaţii majore. Astfel, faţă de 2010, când numărul dosarelor era de 967, în 2019 acesta s-a situat la 1.173. "Menţinerea unui nivel a 1.000 de dosare pe an se datorează în mare măsură tipului relativ ridicat de soluţionare definitivă a acestora, fiind deschise doar între 100 şi 271 de noi dosare în ultimii 4 ani, respectiv 2016 - 2019", precizează directorul general al ANPC, Paul Anghel.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 18076 / 19655 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...