
Românii resimt scumpirile pe toate planurile și își regandesc prioritățile (studiu iSense Solutions)
24 Noiembrie 2022
BizLawyerCând vorbim despre principalele îngrijorări din această perioadă, românii declară că îi îngrijorează inflația (90%), posibilitatea declanșării unei crize economice (84%), războiul din Ucraina (62%), epidemia de covid trecând pe ultimul loc (35%).
![]() |
Cel mai recent studiu iSense Solutions – Consumatorul modern și criza financiară arată că românii din mediul urban, în ciuda temerilor economice, au stare de spirit mai bună comparativ cu perioada similară din timpul pandemiei de anul trecut. Aceștia se simt mai fericiți (46% în 2022 vs. 32% în 2021) și mai optimiști (51% în 2022 vs. 39% în 2021).
Când vorbim despre principalele îngrijorări din această perioadă, românii declară că îi îngrijorează inflația (90%), posibilitatea declanșării unei crize economice (84%), războiul din Ucraina (62%), epidemia de covid trecând pe ultimul loc (35%).
„Consumatorul român este preocupat de creșterea prețurilor, dar, în același timp, datorită faptului că a trecut dintr-o perioadă stresantă în alta (și vorbim aici de trecerea de la criza covid, la stresul războiului și ulterior la temerile economice) simte mai mult nevoia de optimism și echilibru. De aceea, acesta va răspunde mai degrabă mesajelor pozitive transmise de branduri și mass-media”, declară Laura Roșca, Qualitative Research Director, iSense Solutions.
Când vorbim despre principalele îngrijorări din această perioadă, românii declară că îi îngrijorează inflația (90%), posibilitatea declanșării unei crize economice (84%), războiul din Ucraina (62%), epidemia de covid trecând pe ultimul loc (35%).
„Consumatorul român este preocupat de creșterea prețurilor, dar, în același timp, datorită faptului că a trecut dintr-o perioadă stresantă în alta (și vorbim aici de trecerea de la criza covid, la stresul războiului și ulterior la temerile economice) simte mai mult nevoia de optimism și echilibru. De aceea, acesta va răspunde mai degrabă mesajelor pozitive transmise de branduri și mass-media”, declară Laura Roșca, Qualitative Research Director, iSense Solutions.
Întrebați care sunt soluțiile pe care le-au adoptat în ultimele 3 luni pentru a face față prețurilor ridicate, 73% dintre românii din mediul urban declară că au cumpărat produse în cantități mai mici, 71% au mers în magazinele care au prețuri mai mici și 52% declară că și-au facut stocuri de produse găsite la preț redus.
În cercetarea calitativă din cadrul Comunității Online iSense Modern Consumers, românii declară că au prioritizat produsele alimentare de bază, au amânat achiziția de produse non-esențiale sau au așteptat să le găsească la promoție. Produsele premium au fost cumpărate la primirea salariului în timp ce în restul timpului au fost achiziționate produse mai accesibile ca preț.
Din necesitatea de a ține costurile sub control, românii au început să își organizeze mai bine cheltuielile. Aceștia declară că își fac liste de cumpărături de acasă (84%), utilizează aplicațiile online ale magazinelor pentru a căuta discounturi sau perioade de reduceri (73%) sau caută promoții în broșurile magazinelor (66%).
De asemenea, cercetarea calitativă bazată pe observarea cumpărătorilor în magazin a arătat că timpul petrecut de consumatori la raft a crescut, aceștia comparând mai bine produsele între ele, prețul și gramajul și căutând promoțiile.
„În această perioadă este important să ajutăm consumatorul să își organizeze mai bine cumpărăturile. Totodată, schimbarea rutinei de cumpărături a acestuia și timpul mai mare petrecut la raft naște provocări și pentru comunicarea brandurilor în magazine, care trebuie să fie mai creative, pentru a atrage mai mult atenția consumatorului”, declară Traian Năstase, Managing Partner iSense Solutions.
În ceea ce privește comportamentul de distracție, socializarea și ieșitul în oraș, 84% dintre români declară că în ultimele 3 luni au rărit mersul la restaurante și cafenele și 85% declară că intenționează să facă asta și în urmatoarele 3 luni, sub același raționament de a face economii. De asemenea, cercetarea calitativă a arătat că, în ultima vreme, dacă totuși ies în oras, românii preferă mai mult să mănânce înainte acasă, păstrând ieșirile în oraș mai degrabă pentru a consuma băuturi și a socializa, aspect care ne-a lipsit mult în pandemie.
Și finanțele personale constituie o îngrijorare majoră pentru români în contextul creșterii inflației și implicit a prețurilor, iar incertitudinea despre cum va fi perioada următoare creează și mai multă presiune. În acest context, 47% dintre românii din mediul urban spun că în urmatoarele 12 luni vor căuta surse suplimentare de venit, 15% vor investi în venituri pasive, iar 8% declară că vor aplica pentru un împrumut personal sau o refinanțare a unui credit existent.
Datele fac parte din studiul iSense Solutions Consumatorul modern și criza financiară și au fost prezentate în cadrul webinarului iSense Solutions din 15 noiembrie. Cercetarea cantitativă a fost efectuată pe un eșantion de 1.006 respondenți, reprezentativ pentru populația urbană, majoră 18-65 ani, cu o marjă maximă de eroare +/- 3.09%, la un nivel de încredere de 95% și a fost desfașurat în perioada 16-23 septembrie 2022. Cercetarea calitativă a avut la bază 6 vizite asistate, 6 interviuri în profunzime realizate în București și 4 discuții de tip focus grup, pe un eșantion reprezentativ din Comunitatea Online iSense Modern Consumers, desfășurate în perioada august-septembrie 2022.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 7697 / 19577 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...