
Statul român a plătit în 2022 peste 30 de milioane de lei pentru călătoriile gratuite cu trenul ale refugiaţilor
13 Martie 2023
AgerpresŞeful ARF a precizat că anul acesta lucrurile s-au schimbat, iar gratuităţile pentru refugiaţi sunt acordate doar în primele cinci zile de la intrarea pe teritoriul României şi doar până la punctul de unde acesta părăseşte ţara noastră.
Sumele decontate anul trecut de la bugetul de stat pentru a acoperi călătoriile gratuite cu trenul ale refugiaţilor ucraineni s-au ridicat la 32-35 de milioane de lei, la început fiind zile în care s-au înregistrat şi 5.000 - 6.000 de refugiaţi, ulterior media ajungând la 1.500 - 2.000, a declarat, pentru AGERPRES, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu.
"Anul trecut au fost călătorii gratuite (pentru refugiaţii din Ucraina - n. r.) indiferent de destinaţie. Sumele (decontate de stat pentru aceste călătorii - n. r.) au fost undeva la 32 - 35 de milioane de lei pe tot anul. Media în general a fost de vreo 2.000 de călători ucraineni pe zi. La început, au fost zile cu 5.000 - 6.000 de călători, dar după aceea undeva între 1.500 şi 2.000, s-au stabilizat. E un buget important", a afirmat Ştefan Roşeanu.
"Anul trecut au fost călătorii gratuite (pentru refugiaţii din Ucraina - n. r.) indiferent de destinaţie. Sumele (decontate de stat pentru aceste călătorii - n. r.) au fost undeva la 32 - 35 de milioane de lei pe tot anul. Media în general a fost de vreo 2.000 de călători ucraineni pe zi. La început, au fost zile cu 5.000 - 6.000 de călători, dar după aceea undeva între 1.500 şi 2.000, s-au stabilizat. E un buget important", a afirmat Ştefan Roşeanu.
Şeful ARF a precizat că anul acesta lucrurile s-au schimbat, iar gratuităţile pentru refugiaţi sunt acordate doar în primele cinci zile de la intrarea pe teritoriul României şi doar până la punctul de unde acesta părăseşte ţara noastră.
"În condiţiile în care au apărut aceste mituri ale unor deplasări inutile, să le spunem, s-a încercat şi aici să existe o regulă. Anul acesta deplasările sunt gândite pentru preluarea fluxului de tranzit. Deci, călătorii gratuite în primele cinci zile de la venirea în ţară. Vin într-unul din oraşele în care se fac triaje şi de aici să poată lua mai departe un tren către o altă ţară de destinaţie, cum îşi doresc. Dacă stau mai mult pe teritoriul României, se presupune că există mecanisme prin care pot să-şi plătească deplasarea mai departe. Ştiţi foarte bine că au existat mulţi oameni care chiar au avut nevoie de acest sprijin, alţii care şi-au permis să-şi cumpere bilete de avion şi înainte sau să meargă cu maşini. Deci, iarăşi, ca la orice facilitate, o să găsim oameni care chiar au nevoie şi oameni care poate nu au nevoie. Nu o să găsim niciodată reţeta perfectă în a defini sau a introduce aceste facilităţi", a spus Roşeanu.
La un an de la izbucnirea războiului din Ucraina, sunt efecte şi pe calea ferată, susţine preşedintele ARF, în condiţiile în care traficul de marfă este mult mai ridicat la toţi operatorii, care pun presiuni să primească prioritizare în trafic.
"Traficul de marfă este mult mai ridicat la toţi operatorii. Avem în acest moment un conflict pe care eu îl văd în sfera pozitivă între noi, ca gestionari de servicii de călători, şi operatorii feroviari de marfă, care pun presiune să primească prioritizare în trafic, pentru că trebuie să deservească obiective de logistică, cum ar fi în primul rând Portul Constanţa. Şi aici este problema sau provocarea, mai ales vara, că şi noi avem o singură Mare Neagră şi românii vor să meargă şi ei la la mare şi atunci e o problemă cum îmbinăm trenurile de călători cu trenurile de marfă. Presiune pozitivă este şi faptul că a dat un imbold unor investiţii în elemente de infrastructură care contribuie la creşterea capacităţii de transport, deci se vorbeşte în acest moment serios şi există antamate discuţiile pentru finanţare pentru diverse staţii de triaj, de asigurare a încrucişării trenurilor, lucruri care în urmă cu 10 ani, poate, păreau de ordinul SF, deoarece nu aveam trafic şi tocmai de aceea pentru unele zone a fost presiune pentru a le fi redusă capacitatea de transport. Portul Constanţa, ştiţi bine, este în fază de reparaţii, modernizare şi şi acolo creşte fluxul de deservire. Sunt discuţii pentru platforme multimodale, deci zona aceasta de marfă este mult mai dinamică, atât la compania de stat, cât şi la companiile private", a menţionat Roşeanu.
Pe sectorul de călători, a susţinut preşedintele ARF, nu este un efect direct, cu excepţia impactului la livrarea unor vehicule şi aprovizionarea cu unele componente, dar, corelat cu ieşirea din restricţiile pandemiei de COVID, se vede întoarcerea unor călători către calea ferată.
"Procentul este destul de mare, încă nu vreau să îl spun. Cert este că depăşeşte 10% faţă de 2021, cred că e chiar mult mai mare. Încă mai sunt la nişte analize şi n-aş vrea să dau o valoare foarte optimistă. Deci, o valoare mai mare recent era la 55 de milioane. Noi acum suntem pe la 47 de milioane de pasageri pe un an de zile. Nu este un număr foarte mare. Serviciile pe care le vom face pentru navetă sunt cele care vor contribui la creşterea numărului de călători indubitabil", a adăugat Roşeanu.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 6546 / 19588 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...