ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI

26 Mai 2025   |   R. T.

Factori perturbatori externi cu provocări semnificative pentru departamentele juridice: geopolitica, presiunile legislative și progresul tehnologic * Mix tot mai diversificat de strategii de repartizare a activităților pentru o mai mare eficiență și acces la competențe de specialitate

 
 
Geopolitica (76%), mediul legislativ (75%) și progresele tehnologice (74%) sunt principalele trei provocări externe cu care se confruntă departamentele juridice și care creează schimbări radicale în mediul de afaceri global. Drept urmare, departamentele juridice sunt expuse la presiuni tot mai mari să dezvolte competențe, viteză de reacție și agilitate necesare pentru a gestiona situații din ce în ce mai complexe, însă presiunile interne asupra departamentelor juridice ajung să încetinească progresul așteptat.

Acestea sunt concluziile ediției 2025 a studiului EY Law General Counsel Study, intitulat „Cum pot să inoveze cu încredere departamentele juridice în actualul context dominat de perturbări”, care a sondat 1.000 de directori juridici și lideri de departamente juridice din cadrul unor organizații din 21 de țări, cu venituri anuale de cel puțin 1 miliard de USD.


Printre principalele impedimente în procesul de dezvoltare se numără constrângerile bugetare, 83% dintre departamentele juridice respondente așteptându-se la creșteri de buget în anul următor. În același timp, 87% au declarat că reducerea costurilor este una din principalele priorități. Bugetul limitat este problema menționată cel mai frecvent în ceea ce privește strategiile de repartizare a activităților (61%) și strategiile privind tehnologiile (65%) ale departamentelor juridice.

Tehnologia ca facilitator al schimbării

În pofida constrângerilor bugetare, perfecționarea strategiilor privind tehnologia și datele rămâne o prioritate importantă. 75% dintre respondenți au declarat că își dezvoltă sau își perfecționează strategiile de date sau tehnologiile aferente, multe dintre ele menționând provocări legate de dezorganizarea datelor (52%), de absența interconectării între platformele juridice și economice (44%) și de accesul limitat la date precise (41%). Cu toate acestea, doar 25% dintre respondenți au afirmat că utilizarea inteligenței artificiale generative (GenAI) reprezintă o prioritate principală pentru departamentul juridic.

Dan Hendy, lider EY Global Legal Transform and Operate, a declarat: „Tehnologia este adeseori tratată ca un motor al schimbării, mai degrabă decât ca un facilitator, ceea ce face ca, de multe ori, aceasta să nu aibă cu adevărat un impact. Pentru o mai bună utilizare a unor bugete limitate, în loc să adopte imediat cele mai avansate soluții tehnologice, departamentele juridice ar trebui să înceapă prin a înțelege clar nevoile, problemele și oportunitățile operaționale care necesită sprijin. Punând accent pe modul în care își definesc strategia, departamentele juridice pot stabili apoi cum să aloce bugetul, cum să organizeze activitatea, cum să atragă resurse umane competente și cum să utilizeze tehnologia ca facilitator, și nu ca motor al schimbării.”

Gestionarea respectării legislației și a managementului riscurilor

Având în vedere evoluțiile rapide în domenii precum inteligența artificială, protecția datelor și sustenabilitatea, respectarea reglementărilor reprezintă o prioritate pentru majoritatea departamentelor juridice (93%). Cu toate acestea, printre principalele probleme pentru abordarea complexității legislative se numără monitorizarea modificărilor legislative în multiple jurisdicții (60%), întocmirea unor ghiduri în situațiile în care reglementările sunt neclare (50%) și accesul la datele necesare pentru gestionarea riscurilor sau pentru raportare (48%).

Studiul a mai relevat că, deși 81% dintre departamentele juridice respondente se așteaptă ca organizațiile lor să crească investițiile în managementul riscurilor, doar 49% dispun de un model operațional și de guvernanță în ceea ce privește riscurile, iar mai puțin de 30% au documentat componentele esențiale ale unui program de management al riscurilor. Acest lucru reprezintă o șansă pentru ca departamentele juridice să joace un rol esențial în îmbunătățirea managementului riscurilor, contribuind la o mai bună claritate și armonizare la nivelul întregii organizații.

Diversificarea strategiilor de repartizare a activităților și creșterea gradului de motivare și retenție a resurselor umane

Deși 75% dintre respondenți au confirmat că își regândesc strategiile de repartizare a activităților, doar 21% au realizat o analiză a practicilor interne și externe în ultimul an. Este demn de remarcat faptul că toți respondenții au declarat că sunt în căutare de competențe suplimentare, însă se confruntă cu provocări semnificative, în contextul în care 45% întâmpină dificultăți în a obține asistență în toate jurisdicțiile necesare, iar 55% se confruntă cu probleme legate de reglementare sau conformitate. Mulți dintre respondenți spun că apelează mai mult la organizațiile „Big Four” sau la furnizorii alternativi de servicii juridice (60%) și la centrele interne de servicii pentru întreprinderi sau la centrele de excelență (53%) pentru a obține mai multă eficiență și acces la competențele necesare.

64% dintre departamentele juridice intervievate intenționează să obțină competențe suplimentare prin perfecționarea sau recalificarea personalului existent. În consecință, retenția resurselor umane se află în topul priorităților pentru 57% dintre respondenți. Cu toate acestea, doar 50% spun că oferă programe de avansare în carieră, doar 35% extind programele pentru sănătatea și bunăstarea angajaților și mai puțin de o treime (30%) extind programele de dezvoltare și coaching.

Dan Hendy a adăugat: „Liderii departamentelor juridice trebuie să preia inițiativa și să ia măsuri care să pună accentul pe demersuri care să aibă efecte reale asupra echipelor lor. Evoluția rapidă a GenAI și a inteligenței artificiale autonome va reprezenta un factor major în modelarea departamentelor juridice ale viitorului, iar companiile trebuie să analizeze modul în care vor dezvolta abilitățile soft și competențele necesare pentru ca resursele umane din prezent să fie pregătite pentru viitor.”

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 35 / 19183
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
Women Lawyers | Ileana Nicolescu (Managing Associate) a simțit că BACIU PARTNERS va fi mediul în care va evolua înconjurată de oameni ce o vor inspira nu numai profesional. ”E important pentru fiecare dintre noi să simțim că suntem în locul potrivit pentru etapa din carieră în care ne aflăm, loc care să ofere și premisele să continuăm să creștem”
Women Lawyers | Femeile avocat redefinesc succesul în avocatura de business. De vorbă cu Irina Picoș (Managing Associate, BSMP) despre leadership feminin, provocări profesionale și lecțiile învățate în carieră: ”Am ales această echipă datorită figurilor feminine ce reprezintă pentru mine adevărate modele în plan profesional și uman și care îmi oferă, zi de zi, inspirația, încrederea și determinarea de a continua munca în profesia de avocat”
PNSA, alături de ALD Automotive la fuziunea cu LeasePlan în Ayvens
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Bende, Partener BACIU PARTNERS și unul dintre fondatorii firmei: ”Femeile avocat joacă un rol important în promovarea eticii și a responsabilității sociale în afaceri, având un impact pozitiv asupra comunităților și societății în ansamblu. Ele aduc perspective diverse și abilități unice în negocieri și strategii legale”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...