ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Crowe România: Topul curiozităților aduse de modificările fiscale: apare impozitul pe lux și cresc taxele pe sustenabilitate și pe beneficiile oferite angajaților

06 Decembrie 2023   |   BizLawyer

· Impozitul pe produse de lux, creșterea TVA-ului pentru comerțul cu produse bio și livrarea de panouri fotovoltaice, precum și taxarea suplimentară a tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță sunt doar o parte dintre modificările fiscale care încă generează confuzie în rândul managerilor și antreprenorilor din România. · Mitel Spătaru, Crowe România: ”Schimbarea regulilor în timpul jocului și lipsa de predictibilitate în domeniul fiscal pun sub semnul întrebării noile investiții pe care companiile intenționau să le facă în 2024”.

 
 
Valul de modificări fiscale adus în luna noiembrie aduce creșteri de taxe în majoritatea sectoarelor economice, iar angajatorii încă își fac calculele pentru a vedea cu cât și-au depășit bugetele în 2023, dar și pentru a construi în mod realist bugetele pentru anul 2024. Apariția impozitului pe bunuri de lux (pentru autoturisme și clădiri rezidențiale), creșterea taxelor pentru comercializarea de produse care se încadrează în categoria bunurilor sustenabile, precum și creșterea impozitării pentru tichetele valorice acordate ca beneficiu angajaților sunt doar o parte dintre modificările care au dat peste cap calculele companiilor, arată o analiză a firmei de consultanță fiscală, audit și contabilitate Crowe România.

”Unele companii au calculat deja impactul noilor modificări fiscale și au luat măsuri concrete, cum ar fi, de exemplu, înlocuirea tichetelor de masă, pentru care a crescut taxarea, cu o masă caldă pentru angajați, beneficiu cu un tratament fiscal mai avantajos. Însă pentru multe companii încă există un sindrom al negării, în fiecare zi apar zeci de noi întrebări, iar această schimbare a regulilor în timpul jocului și lipsa de predictibilitate în domeniul fiscal pun sub semnul întrebării noile investiții pe care companiile intenționau să le facă în 2024”, a explicat Mitel Spătaru, Tax Partner în cadrul Crowe România.

Crowe România a realizat un clasament al curiozităților aduse în business de noile modificări fiscale care fie au intrat în vigoare de la 1 noiembrie 2023, fie vor intra în vigoare în următoarea perioadă:

       1)      A apărut impozitul pe lux: cine deține un autoturism cu o valoare de peste 75.000 de euro sau este proprietar/ co-proprietar al unei clădiri rezidențiale cu o valoare de peste 500.000 de euro va plăti un impozit suplimentar de 0,3%. Acesta se calculează aplicând procentul de 0,3% ca diferență între valoarea impozabilă a clădirii și pragul de 500.000 de euro. În cazul autoturismelor, 0,3% se aplică la diferența între valoarea impozabilă a autoturismului și suma care depășește valoarea de 75.000 de euro.

       2)      Cresc taxele pentru… sustenabilitate. Comercializarea produselor eco va trece la un prag de TVA de 19% din 1 ianuarie 2024 (de la 5% până în prezent), iar livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice și de panouri solare termice va avea TVA de 9% de anul viitor (față de 5%, cât este în prezent). Istoric, aceste sectoare au beneficiat de un regim fiscal favorabil (inclusiv prin ajutoare de stat), iar noile modificări vor afecta semnificativ în special afacerile micilor comercianți din aceste domenii.


       3)      Toate microîntreprinderile care depășesc venituri de 60.000 de euro pe an (echivalentul a 5.000 de euro pe lună) vor trece automat la plata impozitului pe microîntreprinderi de 3% (față de 1%, cât era până în 2023, pentru venituri anuale de până la 500.000 de euro).

       4)      Antreprenorii cu microîntreprinderi din domeniile IT, HoReCa, sectorul juridic și activități medicale vor plăti impozit pe venitul microîntreprinderilor de 3%, chiar dacă nu depășesc venituri anuale de 60.000 de euro (echivalentul a 5.000 de euro pe lună).

       5)      Fiecare microîntreprindere trebuie să aibă câte cel puțin 1 angajat cu normă întreagă de 8 ore/zi lucrătoare, indiferent de pragul de impozitare la care se încadrează (1% sau 3%); cine nu îndeplinește această condiție trece automat la impozitarea pe profit de 16%.

       6)      IFN-urile par să fi scăpat de taxarea suplimentară aplicată băncilor. Din 2024, băncile datorează suplimentar, pe lângă impozitul pe profit, un procent de 2% din cifra de afaceri. Cota suplimentară de 2% se aplică în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025, iar de la 1 ianuarie 2026 va scădea la 1%.

       7)      IT-iștii, constructorii și angajații din industria agro-alimentară care doresc să nu mai cotizeze la Pilonul 2 (sistemul de pensii private obligatorii) cu 3,75% din venituri pot să facă asta doar în limita unui prag de 10.000 de lei brut; ce depășește acest prag va fi impozitat automat cu 3,75% pentru Pilonul 2. Indiferent de opțiunea aleasă de angajați, aceștia trebuie să trimită o declarație pe proprie răspundere către angajator, iar angajatorul trebuie să păstreze aceste declarații în dosarul fiscal al angajaților. Atenție însă: nu există încă o clarificare oficială din partea autorităților pentru aplicarea acestor măsuri în practică.

       8)       Se restrânge plaja de aplicare a facilităților fiscale pentru angajații din construcții și din industria agro-alimentară care au un cumul de funcții. Facilitățile se vor aplica la un singur angajator, cel la care angajații au funcția de bază.

       9)      Tichetele de masă și voucherele de vacanță sunt taxate suplimentar cu 10%. Practic, pentru tichetele de masă impozitarea crește de la 10 la 20%, iar mulți angajatori s-au reorientat deja spre acordarea unei mese pentru angajați în loc de tichete, pentru că regimul fiscal e mai avantajos. În plus, angajații și angajatorii trebuie să opteze doar pentru un beneficiu acordat pentru vacanță: fie vouchere de vacanță, fie decontarea serviciilor de turism și cazare din concediu, pentru că nu mai pot fi ambele scutite de impozitare.

       10)   În ceea ce privește modificările privind tranzacțiile în numerar, fiecare punct de lucru al companiilor va fi tratat ca o casierie distinctă. Astfel, noua lege impune limitarea numerarului în casieria companiilor la 50.000 de lei pe zi.

***

Crowe România este membră a Crowe, rețea globală de consultanță, audit și contabilitate, dezvoltată ca suport pentru companiile care își asumă angajamente transfrontaliere. Cotată  în top 10 rețele de specialitate la nivel mondial, cu peste 33,000 de profesioniști grupați în 750 sedii, Crowe oferă expertiză detaliată și transparentă în peste 130 de țări din întreaga lume. Crowe România ocupă  poziția 7 la nivel național în topul firmelor de consultanță, contabilitate și audit, având prezență regională in București,  Cluj-Napoca și Timișoara. 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 725 / 16375
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc și Asociații, alături de cumpărător în tranzacția de 432 mil. lei prin care Fondul Proprietatea și-a vândut acțiunile deţinute la Engie România. Echipa, coordonată de Lucian Bondoc
Teodorescu Partners a asistat Autonom Protect în achiziția Nova Ria24
După un an bun, în care a fost solicitată să acorde consultanță în câteva dintre cele mai spectaculoase proiecte de pe piața locală, Bulboacă & Asociații vede un 2024 cu oportunități semnificative în mai multe domenii | ”Vom avea privilegiul să acționăm într-unul dintre cei mai interesanți ani din istoria recentă a țării, dar cu România în cea mai bună formă economică a sa. Provocări vor fi, important este să prindem vârful și acestui val”, spun avocații
Stănescu Vasile & Asociaţii și Strelia CVBA apără România în procesul intentat de Pfizer la Bruxelles, cu pretenții de peste o jumătate de miliard de euro plus dobânzi. Cine sunt apărătorii României și ce îi recomandă
Banking & Finance | Avocații NNDKP au asistat anul trecut finanțări locale de aproape un miliard de euro și s-au implicat în proiecte transfrontaliere de peste trei miliarde de euro. Echipa a continuat să lucreze pentru finanțatorii unor grupuri importante din industrie sau sectorul agricol, dar a stat alături și de clienții finanțați, companii fanion în domeniile în care operează. Valentin Voinescu (Partener): Mediul de business din România a demonstrat reziliență și numărul de proiecte nu s-a redus, ba chiar am asistat la o accelerare la sfârșitul anului trecut
Chambers Global 2024 | RTPR, singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (8), Filip & Company (6), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Ce firme au ales studenții aflați în fruntea listelor de absolvenți ai Facultății de Drept și cum au fost primii pași în profesie | Azi, despre avocatura văzută „din interior”, alături de Monica Alexandra Popa, una dintre premiantele anului 2021: “Mi-am dorit să lucrez într-o echipă în care să simt că mi se oferă oportunități de creștere și sunt încurajată să cresc și să absorb cât mai multă informație, atât în primii ani de avocatură, cât și ulterior. Firma de avocatură cu care am simțit și simt că sunt compatibilă este Filip & Company”
Bohâlțeanu & Asociații, implicată într-o nouă tranzacție importantă din domeniul industriei aviatice | Firma de avocați a asistat grupul Christian Tour în procedura de preluare de la Aegean Airlines SA a 51% în cadrul companiei aeriene românești Anima Wings Aviation SA. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Daniela Milculescu (Partner), în prim plan
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2024” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și Schoenherr, prezențe constante la gala premiilor, RTPR intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a treia oară consecutiv
DLA Piper | The Opportunity: Lawyer, Employment
Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement obține la ICCJ o soluție definitivă în favoarea unui cunoscut operator de restaurante, într-o dispută judiciară cu un probatoriu voluminos, care a durat peste 4 ani. Proiect coordonat de Ioana Gelepu (Managing Partner)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...