ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Crowe România: Topul curiozităților aduse de modificările fiscale: apare impozitul pe lux și cresc taxele pe sustenabilitate și pe beneficiile oferite angajaților

06 Decembrie 2023   |   BizLawyer

· Impozitul pe produse de lux, creșterea TVA-ului pentru comerțul cu produse bio și livrarea de panouri fotovoltaice, precum și taxarea suplimentară a tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță sunt doar o parte dintre modificările fiscale care încă generează confuzie în rândul managerilor și antreprenorilor din România. · Mitel Spătaru, Crowe România: ”Schimbarea regulilor în timpul jocului și lipsa de predictibilitate în domeniul fiscal pun sub semnul întrebării noile investiții pe care companiile intenționau să le facă în 2024”.

 
 
Valul de modificări fiscale adus în luna noiembrie aduce creșteri de taxe în majoritatea sectoarelor economice, iar angajatorii încă își fac calculele pentru a vedea cu cât și-au depășit bugetele în 2023, dar și pentru a construi în mod realist bugetele pentru anul 2024. Apariția impozitului pe bunuri de lux (pentru autoturisme și clădiri rezidențiale), creșterea taxelor pentru comercializarea de produse care se încadrează în categoria bunurilor sustenabile, precum și creșterea impozitării pentru tichetele valorice acordate ca beneficiu angajaților sunt doar o parte dintre modificările care au dat peste cap calculele companiilor, arată o analiză a firmei de consultanță fiscală, audit și contabilitate Crowe România.

”Unele companii au calculat deja impactul noilor modificări fiscale și au luat măsuri concrete, cum ar fi, de exemplu, înlocuirea tichetelor de masă, pentru care a crescut taxarea, cu o masă caldă pentru angajați, beneficiu cu un tratament fiscal mai avantajos. Însă pentru multe companii încă există un sindrom al negării, în fiecare zi apar zeci de noi întrebări, iar această schimbare a regulilor în timpul jocului și lipsa de predictibilitate în domeniul fiscal pun sub semnul întrebării noile investiții pe care companiile intenționau să le facă în 2024”, a explicat Mitel Spătaru, Tax Partner în cadrul Crowe România.

Crowe România a realizat un clasament al curiozităților aduse în business de noile modificări fiscale care fie au intrat în vigoare de la 1 noiembrie 2023, fie vor intra în vigoare în următoarea perioadă:

       1)      A apărut impozitul pe lux: cine deține un autoturism cu o valoare de peste 75.000 de euro sau este proprietar/ co-proprietar al unei clădiri rezidențiale cu o valoare de peste 500.000 de euro va plăti un impozit suplimentar de 0,3%. Acesta se calculează aplicând procentul de 0,3% ca diferență între valoarea impozabilă a clădirii și pragul de 500.000 de euro. În cazul autoturismelor, 0,3% se aplică la diferența între valoarea impozabilă a autoturismului și suma care depășește valoarea de 75.000 de euro.

       2)      Cresc taxele pentru… sustenabilitate. Comercializarea produselor eco va trece la un prag de TVA de 19% din 1 ianuarie 2024 (de la 5% până în prezent), iar livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice și de panouri solare termice va avea TVA de 9% de anul viitor (față de 5%, cât este în prezent). Istoric, aceste sectoare au beneficiat de un regim fiscal favorabil (inclusiv prin ajutoare de stat), iar noile modificări vor afecta semnificativ în special afacerile micilor comercianți din aceste domenii.


       3)      Toate microîntreprinderile care depășesc venituri de 60.000 de euro pe an (echivalentul a 5.000 de euro pe lună) vor trece automat la plata impozitului pe microîntreprinderi de 3% (față de 1%, cât era până în 2023, pentru venituri anuale de până la 500.000 de euro).

       4)      Antreprenorii cu microîntreprinderi din domeniile IT, HoReCa, sectorul juridic și activități medicale vor plăti impozit pe venitul microîntreprinderilor de 3%, chiar dacă nu depășesc venituri anuale de 60.000 de euro (echivalentul a 5.000 de euro pe lună).

       5)      Fiecare microîntreprindere trebuie să aibă câte cel puțin 1 angajat cu normă întreagă de 8 ore/zi lucrătoare, indiferent de pragul de impozitare la care se încadrează (1% sau 3%); cine nu îndeplinește această condiție trece automat la impozitarea pe profit de 16%.

       6)      IFN-urile par să fi scăpat de taxarea suplimentară aplicată băncilor. Din 2024, băncile datorează suplimentar, pe lângă impozitul pe profit, un procent de 2% din cifra de afaceri. Cota suplimentară de 2% se aplică în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025, iar de la 1 ianuarie 2026 va scădea la 1%.

       7)      IT-iștii, constructorii și angajații din industria agro-alimentară care doresc să nu mai cotizeze la Pilonul 2 (sistemul de pensii private obligatorii) cu 3,75% din venituri pot să facă asta doar în limita unui prag de 10.000 de lei brut; ce depășește acest prag va fi impozitat automat cu 3,75% pentru Pilonul 2. Indiferent de opțiunea aleasă de angajați, aceștia trebuie să trimită o declarație pe proprie răspundere către angajator, iar angajatorul trebuie să păstreze aceste declarații în dosarul fiscal al angajaților. Atenție însă: nu există încă o clarificare oficială din partea autorităților pentru aplicarea acestor măsuri în practică.

       8)       Se restrânge plaja de aplicare a facilităților fiscale pentru angajații din construcții și din industria agro-alimentară care au un cumul de funcții. Facilitățile se vor aplica la un singur angajator, cel la care angajații au funcția de bază.

       9)      Tichetele de masă și voucherele de vacanță sunt taxate suplimentar cu 10%. Practic, pentru tichetele de masă impozitarea crește de la 10 la 20%, iar mulți angajatori s-au reorientat deja spre acordarea unei mese pentru angajați în loc de tichete, pentru că regimul fiscal e mai avantajos. În plus, angajații și angajatorii trebuie să opteze doar pentru un beneficiu acordat pentru vacanță: fie vouchere de vacanță, fie decontarea serviciilor de turism și cazare din concediu, pentru că nu mai pot fi ambele scutite de impozitare.

       10)   În ceea ce privește modificările privind tranzacțiile în numerar, fiecare punct de lucru al companiilor va fi tratat ca o casierie distinctă. Astfel, noua lege impune limitarea numerarului în casieria companiilor la 50.000 de lei pe zi.

***

Crowe România este membră a Crowe, rețea globală de consultanță, audit și contabilitate, dezvoltată ca suport pentru companiile care își asumă angajamente transfrontaliere. Cotată  în top 10 rețele de specialitate la nivel mondial, cu peste 33,000 de profesioniști grupați în 750 sedii, Crowe oferă expertiză detaliată și transparentă în peste 130 de țări din întreaga lume. Crowe România ocupă  poziția 7 la nivel național în topul firmelor de consultanță, contabilitate și audit, având prezență regională in București,  Cluj-Napoca și Timișoara. 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1649 / 17297
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...