
Anti - Money Laundering Authority (A.M.L.A.) | Noua Autoritate pentru prevenirea spălării banilor
23 August 2022
Claudia Stoica, Associate - Băiculescu & AsociațiiAnti - Money Laundering Authority (A.M.L.A.) | Noua Autoritate pentru prevenirea spălării banilor
![]() |
Claudia Stoica, Associate - Băiculescu & Asociatii |
Potrivit expunerii de motive din cuprinsul Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului de instituire a Autorității pentru Combaterea Spălării Banilor și a Finanțării Terorismului și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 și (UE) nr. 1095/2010, spălarea banilor și finanțarea terorismului reprezintă o amenințare gravă la adresa integrității economiei și a sistemului financiar al UE și la securitatea cetățenilor săi, Europol estimând că aproximativ 1 % din produsul intern brut anual al UE este „detectat ca fiind implicat în activități financiare suspecte”.
Astfel, în iulie 2019, în urma unui număr crescut de cazuri complexe de presupusă spălare de bani, care au avut loc la instituțiile de credit din Uniune, Comisia a adoptat un set de documente care analizează eficacitatea și eficiența UE pentru combaterea spălării banilor/a finanțării terorismului concluzionand că sunt necesare reforme, inclusiv în domeniile supravegherii și cooperării între Unitățile de Informații Financiare (F.I.U.).
În acest sens, la data de 20 iulie 2021, Comisia Europeană a prezentat un pachet de propuneri legislative pentru a consolida normele UE privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului (C.S.B./C.F.T.), în centrul căruia se află crearea unei noi autorități UE, A.M.L.A – Autoritate pentru combaterea spălării banilor, care va transforma supravegherea combaterii spălării banilor și a finanțării terorismului (C.S.B./C.F.T.) în UE și va spori cooperarea între unitățile de informații financiare (F.I.U.). A.M.L.A va fi autoritatea centrală care va coordona autoritățile naționale pentru a se asigura că sectorul privat aplică în mod corect și consecvent regulile Uniunii.
2. Care sunt obiectivele A.M.L.A?
Având în vedere caracterul transfrontalier al criminalității, se așteaptă ca noua autoritate să aibă o contribuție importantă și utilă la combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Printre alte sarcini, autoritatea va contribui la armonizarea și coordonarea practicilor de supraveghere în sectorul financiar și în cel nefinanciar și la supravegherea directă a entităților financiare transfrontaliere cu grad ridicat de risc și la coordonarea unităților de informații financiare.
Deși responsabilitatea pentru monitorizarea și combaterea spălării banilor va rămâne în sarcina autorităților naționale specializate ale statelor membre, A.M.L.A va monitoriza, sprijini și coordona aplicarea reglementărilor UE pe întreg teritoriul Uniunii. Se remarcă dreptul de a supraveghea direct instituțiile financiare mari și, din punctul de vedere al autorității, deosebit de riscante, dreptul A.M.L.A de a efectua inspecții imediate în cazul acțiunilor urgente pe o problemă de spălare a banilor, precum și dreptul A.M.L.A de a dispune acțiuni administrative.
Conform propunerii Comisiei, dintre atribuțiile ce urmează a fi conferite A.M.L.A enumerăm următoarele obiective principale:
· Sporirea supravegherii combaterii spălării banilor și a finanțării terorismului în UE și supravegherea aplicării normelor Uniunii privind combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului într-un mod adecvat, uniform și consecvent. În acest sens, se așteaptă ca A.M.L.A să publice standarde tehnice de reglementare, orientări, recomandări și avize cu scopul ca, acolo unde supravegherea rămâne la nivel național, aceleași practici și standarde de supraveghere să se aplice, de principiu, tuturor entităților vizate;
· Supravegherea directă a anumitor entități care au o expunere inerentă ridicată la riscurile de spălare a banilor și/sau finanțare a terorismului („S.B./F.T.”), similar cu modul în care Autoritatea Bancară Europeană (A.B.E) supraveghează instituțiile semnificative din sectorul bancar;
· Supravegherea activității autorităților de reglementare financiare și modul în care acestea evaluează entitățile cu potențial de risc în domeniul C.S.B/C.F.T.;
· Sprijinirea Unităților de Informații Financiare, prin oferirea suportului necesar în vedrerea îmbunătățirii capacității analitice, în ceea ce privește identificarea activităților ilicite și a riscurilor flagrante;
· A.M.L.A va putea, de asemenea, să solicite autorităților de supraveghere nefinanciare să investigheze posibile încălcări ale politicii Uniunii privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului de către întreprinderile și profesioniștii non-financiari (D.N.F.B.P.). Pentru a se asigura că se efectuează o astfel de supraveghere adecvată a întreprinderile și profesioniștii non-financiari, A.M.L.A va efectua evaluări periodice și va oferi asistență autorităților de supraveghere din aceste sectoare nefinanciare, asigurându-se astfel că standardele Uniunii sunt aplicate în mod corespunzătorși consecvent;
· A.M.L.A va asigura cooperarea între unitățile de informații financiare, precum și între unitățile de informații financiare și alte autorități competente, cu scopul dezvoltarii unor metode adecvate de detectare, analiză și diseminare a tranzacțiilor suspecte în cazul infracțiunilor de spălare de bani și finanțarea terorismului cu caracter transfrontalier.
3. Entitățle vizate de activitatea autorității pentru combaterea spălării banilor.
Entitățile ce vor fi vizate pentru supraveghere directă continuă de către noua autoritate europeană sunt cele care desfășoară o „afacere financiară relevantă”, care sunt active într-un număr semnificativ de state membre și au un profil de risc în unul sau mai multe dintre acele state membre. Procesul de selecție se va baza pe criterii obiective centrate pe activitatea transfrontalieră și clasificarea riscurilor.
Aceste entități includ:
· Instituții de credit care operează în cel puțin 7 state membre;
· Alte instituții financiare (inclusiv firme de investiți, instituții de monedă electronică, furnizori de servicii de plată, întreprinderi de asigurări de viață și intermediari de asigurări de viață) care își desfășoară activitatea în cel puțin 10 state membre;
· Va fi, de asemenea, posibil ca A.M.L.A să supravegheze direct alte entități vizate, care nu îndeplinesc neapărat criteriile menționate mai sus, prin declanșarea unei proceduri speciale. Această procedură poate fi folosită de către A.M.L.A în circumstanțe excepționale, respectiv anume atunci când, nerespectarea de către o entitate a obligațiilor sale privind combaterea spălării banilor/a finanțării terorismului nu sunt tratate eficient și adecvat de către autoritățile competente naționale.
Potrivit Comisiei Europene, A.M.L.A urmează să fie înființată până în 2023 și să devină operațională până în 2024, ceea ce înseamnă că entățile vizate ar trebui să înceapă să implementeze mecanisme interne adecvate și eficiente de prevenire a spălării banilor și să efectueze o monitorizare efectivă și continuă a clienților și tranzacțiilor pentru a detecta potențialele profiluri de risc.
Deși locația în care își va desfășura activitatea noua autoritate europeană pentru combaterea spălării banilor sa nu a fost încă determinată, orașul Viena este considerat la acest moment ca fiind cea mai probabilă alegere pentru stabilirea noului sediului A.M.L.A.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3596 / 9562 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...