
Concedii medicale: Dispoziții specifice până la 30 septembrie, facilități privind procedura de recuperare a indemnizațiilor de către angajatori și implicații practice
15 Iunie 2020
Camelia Niță, Managing Director, si Magdalena Ștefan, Manager - PwC RomâniaCele mai multe dispoziții au aplicabilitate extinsă până la data de 30 septembrie 2020 și vizează aspecte care facilitează transmiterea concediilor medicale pentru angajatori și salariați, deopotrivă.
O serie de modificări pentru simplificarea procedurilor privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, cu implicații si aplicabilitate limitată în timp, vizând atât certificatele medicale eliberate în perioada stării de urgență, cât și pe cele acordate începând cu data de 15 mai 2020 au fost introduse în contextul COVID-19.
Cele mai multe dispoziții au aplicabilitate extinsă până la data de 30 septembrie 2020 și vizează aspecte care facilitează transmiterea concediilor medicale pentru angajatori și salariați, deopotrivă.
Deși simplificată, procedura de depunere prin mijloace electronice la Casele de Sănătate a cererilor de decontare pentru indemnizații de concedii medicale, este urmată de transmiterea în original a documentelor, precum și a certificatelor medicale în original.
Implicații practice privind recuperarea sumelor și transmiterea certificatelor de concediu medical
Recuperarea indemnizațiilor de concedii medicale de către angajatori
Pentru a facilita procedura de depunere a cererilor de decontare pentru concedii medicale, Casele de Asigurări de Sănătate au implementat modalități de transmitere a documentației prin mijloace de transmitere la distanță.
În practică, am observat că procedura nu este una unitară, astfel, pe site-urile unor Case Județene de Asigurări de Sănătate sunt indicate adrese de email unde poate fi transmisă documentația specifica precum și numere de telefon dedicate pentru oferirea de instrucțiuni.
Casa de Sănătate a Municipiului București a implementat o platformă de transmitere online a cererilor către CASMB, având o secțiune distinctă dedicată persoanelor juridice angajatori. Platforma pune la dispoziție atât documentele tip necesare (Cerere de recuperare și Centralizator concedii medicale), cât și un formular online care se completează în două etape ușor de urmat:
● primul pas constă în completarea datelor de identificare ale companiei, perioada pentru care se solicită decontarea indemnizațiilor și suma solicitată iar
● pasul al doilea presupune încărcarea celor două documente menționate anterior, semnate și scanate.
În concluzie, este recomandată confirmarea procedurii aplicabile pentru solicitarea online a decontării indemnizațiilor de concedii medicale, precum și a termenelor de depunere a documentelor originale, prin solicitarea de informații de la Casa de Sănătate relevantă pentru sediul angajatorului.
Transmiterea certificatelor și plata indemnizațiilor de concediu medical
Documentele eliberate începând cu data de 15 mai 2020 pot fi transmise și prin mijloace electronice de transmitere la distanță, astfel:
- Medicii curanți către persoanele asigurate, în ce privește certificatele medicale
- Angajatorul către salariat, în ce privește adeverința necesară emiterii certificatelor medicale
- Angajatii către plătitorii de indemnizații/angajatori, chiar și fără viza medicului de familie, în cazul certificatelor emise de către alți medici.
Certificatele medicale transmise prin mijloace electronice constituie document justificativ de plată și se depun de către plătitorii de indemnizații la Casele de Sănătate, în condițiile în care se solicită restituirea sumelor reprezentând indemnizaţii plătite angajaţilor proprii care au beneficiat de certificate de concediu medical.
Cu toate acestea, termenul de depunere a formularelor originale ale certificatelor de concediu medical, respectiv exemplarele 1 (alb) şi 2 (roz) la plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate este de 30 de zile calendaristice de la data eliberării acestora.
Acte normative
Măsurile specifice menționate mai sus au fost reglementate prin Ordinul comun emis de Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate Nr.872/543/2020. Actul normativ modifică și completează Normele de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, constituind un capitol distinct.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9004 / 9778 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...