
Cum reflectăm COVID-19 în situațiile financiare?
16 Martie 2020
Corina Dimitriu, Partener Audit, și Alexandra Smedoiu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte RomâniaDin punctul de vedere al situațiilor financiare, COVID-19 se consideră un eveniment ulterior semnificativ, care are potențialul de a impune ajustarea situațiilor financiare aferente anului 2019, în funcție de anumite criterii, detaliate în continuare.
Evenimentele recente au multiple implicații în raportările financiare ale societăților, în mod special pentru cele care au legături economice cu zonele afectate. Societățile care se aprovizionează sau care au piață de desfacere în zonele afectate, cele care sunt finanțate sau finanțează societăți aflate în zone afectate se confruntă cu provocări multiple care țin de continuitatea activității, precum și de estimarea și reflectarea acestor potențiale efecte în situațiile financiare.
Din punctul de vedere al situațiilor financiare, COVID-19 se consideră un eveniment ulterior semnificativ, care are potențialul de a impune ajustarea situațiilor financiare aferente anului 2019, în funcție de anumite criterii, detaliate în continuare.
Din punctul de vedere al situațiilor financiare, COVID-19 se consideră un eveniment ulterior semnificativ, care are potențialul de a impune ajustarea situațiilor financiare aferente anului 2019, în funcție de anumite criterii, detaliate în continuare.
Eveniment care NU ajustează cifrele din situațiile financiare
Pentru cele mai multe societăți din Romania pentru care anul financiar se încheie la 31 decembrie 2019, COVID-19 este un eveniment ulterior care nu ajustează cifrele din situațiile financiare (IAS 10; OMF 1802, articolele 72–74). Astfel, rezultatele financiare pe 2019 nu vor fi influențate de acest eveniment, dar, la întocmirea situațiilor financiare, societățile trebuie să includă în nota de evenimente ulterioare, precum și în raportul administratorilor, analiza incertitudinilor și riscurilor la care este expusă societatea în perioada următoare.
În aceste condiții, se recomandă societăților să ia în considerare probleme potențiale, cum ar fi pierderea clienților sau scăderea traficului acestora în unitățile de desfacere, impactul asupra lanțului de distribuție și întârzieri sau întreruperi în aprovizionare și întârzieri de producție sau limitări ale acesteia. Totodată, trebuie să se ia în calcul impactul asupra capitalului uman, măsurile de siguranță suplimentare care se impun și impactul acestora asupra producției. Nu trebuie neglijat nici riscul de pierdere a unor contracte semnificative, care poate duce la închideri ale unităților de producție, ale magazinelor sau instalațiilor, dar nici riscul de penalități aferente neîndeplinirii obligațiilor contractuale.
În cazul în care continuitatea activității societății este afectată, COVID-19 este considerat un eveniment semnificativ care ajustează situațiile financiare.
Implicațiile fiscale ale tuturor aspectelor semnalate trebuie, de asemenea, luate în calcul, împreună cu posibilitatea de a aplica măsuri de înlesnire a obligațiilor de plată.
Eveniment ulterior care ajustează cifrele din situațiile financiare
Pentru societățile care au un an financiar diferit de anul calendaristic, după apariția COVID-19, acesta este considerat un eveniment ulterior care ajustează cifrele în situațiile financiare. De asemenea, implicațiile contabile pot fi semnificative pentru situațiile financiare interimare aferente trimestrului I 2020 sau ulterior acestei date.
Printre ariile în care pot apărea ajustări în situațiile financiare se numără provizioanele asupra activelor corporale și necorporale, provizioanele pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale sau provizioane pentru plăți compensatorii. În plus, pot interveni ajustări în analiza riscurilor acoperite de polițele de asigurări și în cazul împrumuturilor de la bănci - condițiile de prelungire, precum și gradul de îndeplinire a condițiilor impuse prin contracte.
Totodată, situația cauzată de pandemie poate determina necesitatea înregistrării de ajustări de valoare asupra stocurilor, soldurilor de la clienți, împrumuturilor acordate și investițiilor, iar monitorizarea situației economice și estimarea implicațiilor asupra continuității activității companiei devin prioritare.
Și în acest caz trebuie să se țină cont de implicațiile fiscale aferente situațiilor nou apărute și să se analizeze oportunitatea aplicării de măsuri privind înlesniri la plată.
COVID-19 este o situație particulară care necesită o atenție sporită, astfel încât se recomandă prudență și o analiză cât mai detaliată în întocmirea situaților financiare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9430 / 9836 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Women Lawyers | Pentru Irina Văleanu, Counsel în cadrul firmei BACIU PARTNERS, nucleul comun de valori fundamentale a fost esențial în alegerea echipei în care se dezvoltă profesional acum: ”Reputația firmei în piața avocaturii de business din România a fost un factor decisiv, iar întâlnirea cu Ana-Maria Baciu a consolidat această alegere; am rezonat imediat, iar decizia de a colabora a venit în mod firesc”
Popovici Nițu Stoica & Asociații asistă PPC în procesul de consolidare a afacerilor din domeniul energiei regenerabile
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...